~HUHTIvauvat 2009~ huhtikuussa

  • Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti
Moikka mammat sekä uudet että "vanhat"!
Koristaako kenenkään muun lapsen ihoa nätit hormooninäppylät?Meillä nää tosiaan ilmesty viikko sitten j tuntuu että niitä tulee vaan lisää ja lisää.Näppyjä vaan kasvojan alueella.Kannattaako ihoa putsailla jollain aineella?entö kuin kuika kauan ne iholla on?Olen aamuin illoin vaan vedellä pessyt kasvot.

Imettämisestä..oon tullut siihen tulokseen ettei multa tuu tarpeeksi maitoa.Usean tissittely kerran jälkeen tyttö huutaa vaan lisää ruokaa ja tissit on jo ihan tyhjät.Oon silloin antanut NANnia 80ml ja musta tuntu että se oli ihan hirvee määrä,mutta hyvin tuntu uppoavan ja hyvin maistuivat unet sen jälkeen....
Oon huomannut että joinakin päivinä tyttö syö selkeesti tiheämmin ja joinakin päivinä pärjää vähemmällä ruualla.

Oltiin tänään vaunuilemassa ja jätin tytön nukkumaan pihalle.Päällä tytöllä oli body+housut,sukat+tumput+ kietasupaita pipo ja fleecehaalari. Vaunuissa oli viel makuupussi...Laitoin lämpömittarin vaunuihin....+30 näytti mittari....Meinaan jättää huomenna paidan pois jos on yhtä lämmintä kuin tänään!Tarkenee varmasti vähemmälläkin...

Happy ja tyttö 1kk 1pv
 
hormooninäppyjä mein neitillä on tuossa nenässä ja nenän alla :D mut ei kuitenkaa hirveesti..

Korviketta syödään meilläkin välillä jopa 80ml tissittelyn päälle..päivällä menee se 60ml, ei taija miun oma maito riittää pienelle :( muutenki ihan kauhee syöppö tää mein likka :D tullu isiin.. :heart:

ulkoillessa meillä on ollu useesti body,housut, sellane nallehaalari ja pipo ja sit vielä makuupussi, miten tosta voi vähentää vielä?? silti tuntuu et tyttö on iha tulikuuma ku kotia tullaan takasi..

mie oon alottanu ton liikkumisen tunnin mittaisilla lenkeillä jo päivittäin, yks päivä jäi välistä ja tuli kauhee morkkis.. haluis vaa mahollisimman äkkiä nää läskit pois :( kauhee stressi siitä ku näyttää ihan KAMALALTA!!! tekis mieli vaa olla syömättä kokonaa, mut sit loppuu se vähäinenki maidon tulo :( silti eilenki karkkia vetelin.. huoh.. :'(

ziki ja mimmi 15vrk
 
hormooninäppyjä on meilläkin ilmestynyt, lähinnä pieniä rykelmiä sinne tänne, ei kauhiasti kuitenkaan.

liikunnan alottelin kolmisen viikkoa synnytyksestä,pari kertaa vkossa oon jumpassa käynyt.lisäilen sitä sitten kun kunto kohenee, mulla olis kanssa hinku saada kroppa kondikseen (ei painoa pudottamalla) vaan ihan treenillä, mutta malttia,malttia, samoin kuin Pai mainitsi, mullekkin tuli esikoisen synnytyksen jälkeeen takapakkia treenaamiseen kun aloitin liian kovaa.nivuset ja liitokset kipeyty niin että kävelykin tuotti tuskaa :ashamed:

sain iltapäivällä nukuttua pari tuntia kun mies katsoi poikia ja tuli kyllä tarpeeseen, päivällä ihan itkua tuhersin kun niin uuvutti.

muistakaa mammat tosiaan syödä ja juoda,painokaan ei putoa jos ei kroppa saa tarpeeksi ravintoa,menee säästöliekille, mielialasta puhmattakaan.

tutsa ja rasmus
 
Moi mamacitat,

tervetuloa uusille vauvautuneille!

tutsa, hemuli, zikiziki jne, ulkonäkö on mitä on joo...maha löllö ja niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin tummat silmänaluset ja kalpee naama että. Eipä oo nuori ja hehkee olo ei...namimami fiilis kaukana.

hemuli, meillä vaunuissa vaavilla body, potkarit, pörröhaalari (jossa kädet ja jalat ummessa) ja pipo ja that's it. Makuupussi tietty kanssa.

Happy
, hormooninäppyjä ollut pojalla lähinnä naamassa alusta asti. Tulevat ja menevät. Ei olla erikseen hoidettu tai oltu huolissaan.

Gardenia, aluksi annettiin lisämaitoa 3 tunnin syöttövälein tissin jälkeen 30-40 ml. Mutta se oli silloin ekalla viikolla. Nyt on annettu ainoastaan yöllä, jos ei mene millään nukkumaan ja huuto jatkuu, maksimissaan kerralla 110 ml, joskus selviää vähemmällä. Mutta tosiaan ei anneta joka ilta ja jóskus annetaan mun omaa maidonkerääjistä talteen napattua tai pumpattua maitoa tai sitten korviketta.

terv kadak ja poitsukka, joka on huomenna jo 4 vkoa - uskomatonta! Eiköhän tässä kun vielä 2kk jaksaa. niin ala helpottua yöhuudot yms :)
 
Korviketta meillä menee imetyksen lisäksi 40-70 ml yleensä. Toisinaan voi vetästä lähemmäs 100ml, mutta harvemmin sen tekee.

Flunssa Tyttö sitten sai kun saikin sen *"#%&/" flunssan :kieh: Reppana yskii kauheasti ja iltaa kohden vain pahenee :'( Tänään lensi sitten sapuskatkin kaaressa pihalle yskä kohtauksen jälkeen, kaipa sieltä limaakin sitten ulos tuli jonkun verran. Lääkärissä käytettiin mutta ohje oli vain höyryhengitystä ja raitista ilmaa... Menisi nyt ohi äkkiä, kamalaa :'(
 
vaunupukeutumisesta meillä on lapset ollu kummatkin sellasia lämpöpakkauksia ettei hirveästi vaatetta ja toppausta tarvi.
vaunuihin vauvalle laitan nyt:bodyn, potkarin, pipon, tumput ja sellasen kevytfleecepuvun missä on jalat ummessa. en siis enää makuupussia. mitä meillä ei oo kyllä esikoisellakaan käytetty kertaakaan.
koitan aina välillä lämpötilaa ja ihan kuumana aina ollu. ja tyytyväinen on myös.
 
Hemulikos se kyseli onko kellään kokemusta vauvanrautalääkityksestä. meillä esikko oli myös alta 2.5kg ja jouduttiin rautaa antamaan. Tästä kyllä jo nelisen vuotta aikaa, mutta en ainakaan muista että mitään ongelmia siitä olisi tullut.

D-vitamiineista. Me ei olla edelleenkään aloitettu niitä. Kaippa ne jossainvaiheessa olisi aloiteltava mutta antaa tuon pienen nyt vielä vähän kasvaa ennenkuin aloitetaan ne.
Nautiskellaan tuosta auringonvalosta ja luonnon omasta D-vitamiinista senkin edestä sitten.

vaunupukeutumisesta. tähän asti ollut sisävaatteet + ohut vanupuku vauvalla ja sitten makuupussiin. Toi makuupussi taidetaan kyllä heivata jos kelit jatkuu näin kauniina.
Ja tätä menoa saa varmasti vanupuvunkin vaihtaa pian kevyempään.

Pitiköhän miun vielä muuhun kommentoida.... ei kait. Mutta jokatapauksessa, meillä oli tänään kastejuhla.

ja tosi hyvin menivät. Sain hyvin laitettu kaiken juhlia varten kuntoon. Vieraat pääsivät paikalle, samoin pappi ;) tyttö valvoi ennen juhlien alkua. Sitten söi hyvin, papin ja vieraiden odottessa että päästäis aloittamaan.

Kaste meni tosi hienosti. Tyttö nukkui koko kasteen ajan sylikumminsa sylissä. Ei hätkähtänyt edes pään kastelusta. Isotsisarukset kuivasivat sitten pienen pään.

Juuli ja Akselikin jaksoivat olla tosi nätisti kasteen ajan. Mitä nyt poika alkoi kesken rukouksen kertoa kuinka oli nähnyt ison junan. Ja tyttö kysyi että joko pappi lopetit. Ja sittenkun pappi lopetti kyseli voisiko pappi puhaltaa ilmapalloja hänelle.
Pappimme totesikin myöhemmin että meidän Juuli on hyvin sanavalmis neiti. :D


kasteen jälkeen kahviteltiin ja hyvin maistuivat ja riittivät tarjottavat. Ja sankarimme nukkui edelleen.... välillä vähän murahteli ( juu, meidän vauva murisee ) kun kiersi sylistä syliin. Mutta ei sen enempää siitä häiriintynyt.

Sitten kun viimeiset vieraat tekivät lähtöään alkoi tyttökin heräilemään. Nyt onkin sitten tankannut tissillä koko illan.
Ihan hyvä vain, niin jospa unimaittaisi sitten yölläkin.

Nimeä ollaan tähän asti salailtu vaikka isommat lapset sen olivatkin lähellä paljastaa. Mutta nyt nimi on paljastettu ja otettu käyttöön.


ELLI USVA TUULIA tuli meidän kauniista tyttärestämme


t: Solina ja Elli 1kk sekä Juuli 4.5v ja Akseli 2v9kk
 
Huomenta mammat,

meidän pieni nukkuu koko ajan vähemmän ja vähemmän ja syö useammin...voi ei. Toivottavasti jossain vaiheessa muuttuisi toiseen suuntaan. Tai siis edes niin, että nukkuisis muutaman kerran päivässä kerrallaan enemmän. Syötöt koko ajan 1h-2,5h välein ja siitä voi sitten laskea, minkä verran nukkuu kerrallaan, kun syöttö/vaipanvaihtorumbaankin menee aikaa. Ei olla annettu pullosta ruokaa torstain jälkeen! Mutta sitten tissillä ollaankin enemmän...

Onnea Ellille ja Solinalle hyvin menneistä ristiäisistä :) Meillä kahvittelut varmaankin kotona, vaikka itse haluaisin kaffet kirkolle. Mun äiti tuntuu vähän painostavan kotikaffitteluun, mutta toisaalta äiti auttaa kyllä mua sitten siivoamisessakin ja tarjoiltavien kanssa. Voisin tilata osan herkuista tutulta catering-tädiltä.

Aina ennen olen juhlinut Vappua, mutta nyt kun on tämä pieni uusi tulokas, ei olla tehty mitään suunnitelmia ja ei oikein tiedetä edes, mitä voisi tehdä. Höh. Meillä tulee miehen kanssa vappuna 3 vuotta seurustelua täyteen :) Ekat viralliset treffit oli Ullanlinnanmäellä Helsingissä Vappupäivänä kolme vuotta sitten.

Oih mikä ihana auringonpaiste taas.

t. kadak & pikku-tiikeri 4 vko 1 pv
 
Huomenta mammat!

Eipä ole tullut pahemmin kirjoiteltua vaikka aikaa olisi ollutkin. On vaan tullut lueskeltua juttua mutta kommentointi sitten jäänyt. Jospa nyt muutaman rivin kirjoittaisi...

Onnea kaikille uusille vauvautuneille ja tervetuloa tänne puolelle!

Meillä sujuu arki hienosti. Tilasin juuri mummon lapsenvahdiksi, kun mies on töissä ja mie ajattelin lähteä vähän tanssahtelemaan :) On kyllä hieno ilmakin mutta nuo tanssisessiot vie kuitenkin pidemmän korren nyt. Ristiäiset olisi viikon päästä mutta nimeä ei ole vielä päätetty. Kirjoja olisi kyllä vino pino mitä tutkiskella...

Hormoninäppyjä kutsutaan täällä meillä päin puhtiaiseksi. Meillä kesti noin 3 viikkoa ja nytkin on vielä muutamia näppyjä poskissa. Tytöllä oli näppyjä kasvoissa, kaulalla ja jonkin verran rinnassa ja masussakin. Neuvolassa sanottiin että kestää yleensä viikkoja ja ei tarvii välttämättä mitenkään hoitaa, mutta jos haluaa niin voi laittaa pantysonia tai sibicorttia. Muutamana päivänä sitten pahempiin poskien näppyihin tuota sibicorttia laitoin.

Meilläkin ollut hieman iltakitinöitä parin viikon ajan. Jonkin verran on nyt rauhoittunut kun ollaan annettu pullosta korviketta. Taitaa olla tytöllä niin ruoan tarvis iltaisin ettei malta syödä tissistä. Yöllä ja päivällä syö kuitenkin ihan hyvin. Ensin koetan toki antaa iltaisinkin rinnasta sen mitä suostuu syömään ja sitten kun menee tissi suussa huudoksi niin sitten pullosta lisää. Näyttääkin siltä että korvikkeen määräkin kasvaa koko ajan että liekkö reppana huutanut nälkäänsä ja tyhmät vanhemmat on pitäneet lasta nälässä :ashamed: Me vaan keltanokkina laitettiin kaikki masuvaivojen piikkiin... Tosin kyllä nuo d-vitamiinit on niitäkin hieman aiheuttaneet, joten ehkä kyse on ollut sekä masuvaivoista että nälästä. Eilinen menikin mukavasti ilman suurempia itkuja kun annettiin vaan aina lisää korviketta kun alkoi osoittaa kitinän merkkejä. Nukahti sitten nätisti omaan sänkyyn ja äiskä ja iskä pääsi saunaan yhdessä =)

Pisimmät pätkät mitä nukkuu on noin 5 tuntia ja sitten loppuyö menee yleensä 2-4 tunnin seteissä. On se kumma miten sitä tottuu tuohon heräilyyn ja sit saa samantien unen päästä kiinni kun tissittelyt on hoidettu. Eipä oon sen takia tullut päikkäreitäkään otettua kun ei erityisemmin väsytä päivisin. Tyttö viihtyy hyvin sitterissä ja lattialla ja tutti rauhoittaa monesti uneen (äidin reidet saa hyvää treeniä kun nousee aina laittamaan tuttia takaisin suuhun). Kyseliköhän joku täällä tutin käytöstä, että onko siitä jotain haittaa... Mie aattelen että on huomattavasti helpompaa vierottaa sitten aikanaan tutista kuin peukalosta. Lastenhammaslääkärit suosittelee että tutti on anatomisesti muotoiltu, koska muun mallisesta tutista voi muokkautua avopurenta, mut muuten tuolla tutin käytöllä ei ole vaikutusta purentaan tms. Peukalon imeminen voi kans tehdä virheellisiä purentoja sekä ohentaa peukaloa. Oma äitini on siis hammashoitaja ja oli jopa huolissaan kun luuli, ettei anneta tytölle tuttia ollenkaan. Tyttö suostui siis ottamaan tutin noin 3 viikon iässä ja huomattavasti rauhoittui kun imemisen tarve taitaa olla kova.

Kohta lähdetään koko perheen voimin syömään ravintolaan, joten eipä tässä kannata paljon aamupaloja nauttia. Tyttö oppii kyllä pienestä pitäen viilettämään kun on jatkuvasti mukana menossa. Kolmeen kokoukseenkin on jo ehtinyt osallistua :)

Voimia kaikille, joita väsyttää, joiden lapset sairastaa ja joilla on muuten vain raskaampaa :hug:

Sanni-Maria ja tytsy 6 vkoa
 
Heippa mammat ja hyvää sunnuntaita! Aivan ihana ilma ulkona, kohta lähdetäänkin kavereitten luokse grillailemaan B)

Meillä on kanssa masuvaivat vaivanneet pientä.. Kakkaakin panttaillaan nyt ja luulen, että se saattaa aiheuttaa myös vähän vaikean olon. Ennen kakkaa tuli vähintään kolmesti päivässä, mutta nyt vaavi oli kaks päivää kakkaamatta, kunnes autoin asiaa hieman kuumemittarilla. Tulihan sieltä satsit siten. Mutta nyt ei oo taas ton lauantaiaamun jälkeen tullu vaippaan muuta kun pissaa. Jostain tosin luin, että vauvat voi olla kakkaamatta yli viikonkin. Ihania kakkajuttuja (joskus kun mulla ei ollu lapsia niin vannoin, että mustahan ei tule sellasta mutsia, joka vaahtoaa muille mutseille jotain kakkajuttuja hiekkalaatikolla. Mutta tähän on tultu :LOL: ).

Muuten meillä menee hyvin, öisin saa nukkua ihan hyvin ja pieni herää edelleen kolmen-neljän tunnin välein syömään.. Eilen olin ihan huolissani kun vauva nukahti yöunille jo puoli yhdeksän maissa! Olin ihan varma että se on jotenkin kipeä, mutta väsynyt se vaan oli.. ei ollut nukkunut päikkäreitä kun pari tuntia koko päivän aikana.

Mulla maidontulo on ihan samanlaista kun Kadakilla, päivisin tuntuu että maito riittää ihan ok, mutta illalla tissit tuntuu ihan tyhjiltä.. lisämaitoa on siis jouduttu antaan. Tähän asti on annettu apteekista saatavaa almiron peptidiä, mutta nyt, kun se purkki menee vanhaks niin siirrytään ihan tutteliin tai Nan-korvikkeeseen. Pitää kokeilla vaikka molempia.

Heippa ja aurinkoista päivää kaikille!
 
Heippa kaikille! :wave:

Ihonpuhtonäppyjä Meillä on kasvot tytöllä täynnä. Rinnassa muutamia ja korvanlehdissäkin... Voi reppanaa. Pojalla aikoinaan oli vain muutamia. Heti huomaa, kuinka tyttöhormonit rules :LOL:

Kannattaa syöttää joka kerta molemmista rinnoista, jos tuntuu, ettei oma maito tahdo riittää. Näin mulle neuvottiin. Silloin aivoihin menee viestiä, että molemmista tisseistä imetty ja lisää maitoa tarvitaan. Saa kuulema maidon tulon lisäämään jonkun ajan kuluttua. Mulla tää homma ainakin pelaa. Eka toinen rinta tyhjäksi (lähes) ja sitten imaisut vielä toisesta. Ja nyt on kolmena iltana/yönä maitoa tullut niin, että joutuu vaihtamaan liivejä, yöpaitoja ja sänkykin märkänä. Eilen imetin sitten vaan samasta tissistä useamman kerran ja heti huomasin tänä aamuna, että tissit tuntuivat paljon tyhjemmiltä. Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitin.

Ja joku fiksu on sanonut, että maito ei koskaan rinnoista lopu, vaikka tuntuisivat ihan tyhjiltä. Tosin eriasia viihtyykö ja malttaako vauva imeä maitoa niistä tyhjemmistä rinnoista, jos on tottunut saamaan maitonsa vähän vauhdikkaammin.

Ja sitten voipi pyytää vaikka mummot tekemään kotikaljaa, se lisää maidon tuloa ;)

Meillä tyttö syö 3,5-5h välein. Ja ihan tissillä ollaan menty. Sairaalassa silloin alta viikon iässä viimeeksi pullosta maitoa saanut ja tuttia meillä ei ole käytössä ollenkaan. Ei ainakaan vielä. Tällä ei niin imemistarvetta ole ollut.

Kaikin puolin tyytyväinen vauva, syö ja nukkuu. Nyt on ruvennut kovasti seurustelemaan ja vastaa ihanasti äidin hymyyn.

mammanen ja neitokainen 1kk ja 1pvä :heart:
 
Heippa!

Nopee tuun raapustelee jotain ku beibe nukkuu..

Imetyksestä: Täällä Kadak kohtalotoveri eli meillä syödään pelkästään tissistä ja tuntuu ettei muuta sitten tehdäkään...Huoh...Tai ei tässä muuten ois mitään jos vähän pystyis ennustaa millon syödään mutta ei,se voi olla puolen tunnin tai kolmen tunnin välein.Ja illalla koko ajan.
Yöt onneks nukutaan,pari kertaa herätään syömään mut mä nukahdan melkein heti uudestaan.No mut kaipa se rytmi jossain vaiheessa löydetään...

Hormooninäppylöitä tulee ja menee täälläkin..Ja toi super kuiva ihokin mikä johtu siitä kun oli niin yliaikainen niin alkaa olla parempi.Sairaalassa sanoivat ettei kannata rasvata että se ihon oma "rasvan"eritys alkaa toimimaan.

Tuttia ollaan yritetty tarjota mutta se tuntuu olevan vauvalle suurikin loukkaus tyyliin "kuinka tyhmänä te mua pidätte,kyllä mä tajuan ettei tää oo mikään tissi".Iltasin tutti ois ihan kätevä kun halutaan vain hengailla siinä tissillä ja ai että mikä huuto alkaa jos käyn edes vessassa.

Toissa päivänä oltiin ekaa kertaa ulkona..Enköhän mäkin sitten pakannut raukan ihan liian paksuíhin vaatteisiin,lämpöä oli kuiteski 21 astetta...No oli mulla itellänikin ihan liikaa päällä villahuivit ym..Mutta vitsi että teki hyvää olla ulkona kun tähän mennessä nopee kerenny yksin käydä vaan kaupassa ja eipä siinä kauheesti raitista ilmaa saa..

Mä oon yllättyny kuinka nopeesti toi maha on palautunu melkein entisiin mittoihin,vähän jotain löllöä siinä on mut en ois uskonut kun miettii minkä kokonen se on kaks viikkoo sitten ollut!!Muutenkin oon oikein tyytyväinen mun uusiin muotoihin..Ainut vaan ettei juuri mitkään mun vanhat vaatteet mee mulle.Lantio leveni sen verran ettei vanhat housut enää mahu ja osa paidoista ei mee tissien kohalta.

Misstar & mini kirahvi 13 vrk

hymiöt ei jostain syystä toiminut....


 
AAM
:wave: pika moikka !!
eli nyt tännekin voi siis virallisesti ilmaantua "kirjoille" :D :LOL:
kuten varmaan jo lukaisitte että odottajista 24.4. 17.56 putkahti 4315gr ja 53 cm pituinen tyttö meille Jorvissa n. vajaan kahden tunnin oleilun jälkeen...
s.kertsi löytyy toki odottajapinosta mutta kopipeistaan sen tähän kohta.. :/ *sori* "laiskuus iski :xmas: varmaan meillä kaikilla.. välillä :D :LOL:

tissi maistuu maito noussut hyvin, neiti tankkaa satunnaisilla väleillä 0,5 h - 3 h tuntia, aika pitkä jo silloi ja tooosi nälkäinne mut yleensä se on se 1-1,5h väliä.. ja daisarit tursuaa.. :p :xmas: |O kohta pitää pumppu valjastaa käyttöön..

Oma ulkonäkö :D pesukarhut on aika lailla noo harmaat.. röllykkä ja kiloja on 75 eli tippui tosi vähän.. =/ noo imetys hoitaa ;)
turvotusta vielä sikana..

jaha neiti känisee pitää mennä leitörs se kertsi !

am & Neiti A.
 
onnea vauvautuneille!!! :hug:

en taas ehdi lukea kun kaikki päivät buukattu menoa. kunnon vauva arkea ei tässä ole vielä edes nähty, paitsi pari päivää sairaalata tulon jälkeen, mutta se oli vasta opettelua :D

oltiin mökillä viikonloppuna ja poika nukkui hienosti ulkona puiden havistessa. bongasin myös poitullaa silmätulehduksen, mutta onneksi tänään saatiin jo tipat. toivottavasti viikossa hoituisi pois tuo ongelma :saint:

poika on alkanut kitiseen varsinkin iltaisin. osittain se on kyllä väsy kiukkua, kun takan kolmen.neljän tunnin valveilla olo ja silmät lumpsii, muttei osaa nukahtaa. sitten nukutetaankin toista tuntia, hyvä ettei itse siihen sammahda |O itkuisuutta on siis huomattavasti enemmän kun viikko sitten. toivon että johtuisi silmätulehduksesta. poika kun on muuten ollut "helppo" itkuisuuden kanssa. masuansa vääntää myös hirveesti, mutta ei kyllä tunnu sitä itkevän..

tänään käytiin neuvolassa ja ennen sitä huomasin että meillä oli mahottoman iso amppari sisällä. jäätiin sitten tuonne pihakeinuun istumaan, kun en uskaltanut tulla kotiin :LOL: onneksi mies tuli kotiin jo 13.30 kun meillä oli se isyydentunnistus tänään. se sitten pelasti meidät ja päästiin sisälle.

oli kyllä ihana istuskella pihalla ja lueskella, samalla kun vauva veteli hirsiä. huomenna mennään kyläileen ja iltapäivällä tämä mamma hilpasee salille ekaa kertaa :D mies osti mulle hyvät salikengät, millä spinning onnistuu myös. en viitsinyt spinning kenkiä hommata, vaikka ne onkin hyvät. pyörän selkään en kyllä vielä uskaltaudu. muistan ettei spinningissä pystynyt käymään laktena päivänä peräkkäin, siitä tuli alapää niin kipeeksi :ashamed: ja nyt on vielä eppari leikattu ja jälleen pukamat ilmestynyt niin ei kiitos :eek:

tänään puetaan pojalle suomi-body päälle ja päästään katsomaan kiekkoa koko perheen voimin :heart:

JJ-t ja joona 3 viikkoa 3 päivää
 
En ookaa tähän pinoon ees olleskaa kirjotellut! voi minua.. :ashamed:

Nyt poitsu on siis 2vkoa ja 5 pvää ja tänään olikin neuvola:)

Paino 3315g (syntyessään 2620g)
Pituus 52cm (49cm, mutta pari senttiä saattoi johtua pahkastakin)
päänymp. 36,4cm (33cm)
Silmät ja suu siistit, iho ja heijasteet ok. Kaikki siis hyvin ja niinko pittääkin :heart:

Meidänki pojalla on masuvääntelyitä. Cuplatonia ollaan annettu ja ny alotin jälleen relatipat (käytin aiemmin vähän aikaa mut melki het ostin cuplatonia, mut ny alan antaa kumpaakin). Devitolia aloin antaa noin vkon ikäsenä jo het suoraan sen 5tippaa.. Ku eipä mulle kukaan ollu sanonu, et ois hyvä aloittaa pienemmällä annoksella :eek: Noh, ei masuvaivoja ollu muutamana pvänä joten eipä ne siitä johdu. Nytkin ku annoin tipat aamulla ni ei vatsan vääntelyitä oo viel ollu. Illalla varmaan tulee taas.

En vastaa pojan ääntelyihin. Sit vasta kun useamman kerran itkee tai jos itku on heti vaativaa, sitten riennän paikalle. Mutta usein saattaa inahdella ja itkeä kerran pari ja sit rauhottuu taas. Sellaisiin en vastaa vaan kuulostelen ensin että mennäkö vai ei.

Oli myös ollu puhetta miehen osallistumisesta. Meillä mies näinä kahtena vkona on osallistunu todella paljon. Tehny ehkä enemmänki ku mie. Vaihtaa siis vaippoja tosi usein ja nostaa pojan rinnalle, röyhtäyttää yms. Alussa tämä käytäntö oli iha senki vuoks, et mulla oli alapää niin kipeä, etten kyenny ees kunnolla istumaan tai kyykistymään/kumartumaan. Saa nähdä nyt kun mies meni töihin. Mutta uskoisin, että osallistuu edelleen tosi hyvin. Mutta hänellä kun on epäsäännöllinen vuorotyö niin en aio edes ehdottaa, että silloin pojan kanssa öitä hoitaisi jos joutuu itse heräämään töihin neljän maissa.

Täällä sujuu kaikki siis vallan mainiosti. Ote vanhemmuuteen on varma ja poika nukkuu paljon (jätän siis usein sängylle, että nukahtaa uudestaan). Öisin heräilee 2h välein syömään/itkee vaippaa/ on masuvaivoja. Mutta hyvin jaksetaan :heart:

Omiin mittoihini (raskauden aikanahan tuli 10,2kg yhteensä ) pääsin vkossa, nyt oon jo pari kiloa hoikempi kuin raskauden alussa :) Nyt siis 169/65 =)

SS/ kuutti 2vkoa ja 5 pvää
 
Vihdoin mäkin sain aikaa päästä oikeen kirjottaanki tänne puolelle jotain.. vähä on niukilla tää tietokoneella istuminen..

Meillä tuo Kaapo poitsu on nyt 12päivää eikä hormoninäppyjä ainakaan vielä näy.. isollaveljellään oli n. 2kk ikään asti aika hurjan näkönen nassu, mut en muista missävaiheessa ne tuli..

Maitoo tulee ku hanasta.. eilisestä asti oon nyt keränny maitokeskukselle maitoa talteen ja luovuttajaksi tässä on nyt "pitäny" ryhtyä (toivottavasti maito sit vaan on oikean laatusta sinne).. Kaaponki paino on kohonnu hienosti mut eihän se toki ihme oo tällä maidon määrällä..
Tässä toisen viikon aikana on tuo rytmiki tasottunu siihen n.3h syöttöväliin ja pari kertaa päivässä valvookin sit sen parituntia..
Mäkin muuten esikon aikana sain lisättyä sitä maitoo ku yhen syötön aikana vaihtelin parikin kertaa tissiltä toiselle..

Meillä on ulkoiltu ihan sisävaatteilla ja myssyllä ja ä-pakkauksen hanskoilla.. ja kopassa on se ä-pakkauksen makuupussi joka on tarvittaessa vaan alla tai vähän päälle käännettynä.. ehtiny jo kokeilla kaikennäkösiä yhdistelmiä huppariasuista haalereihin mut kaikki ollu liian kuumia et poju ei oo sit nukkunu kunnolla.. pitäny vaan kattoo et tuuli ei mistään raosta pääse vaunuihin..

Tutti on meillä otettu melki heti käyttöön.. aika nopeesti selvis et Kaapolla oli aikoja et se kovasti halus tissiä (syömisensä jälkeen) viel mut ei sit millään malttanu sitä pitää suussaa ja kaikki maito valutetttiin ulos.. joten tuttia "väkisin" pidettiin suussa ja kutiteltiin sillä kitalakea niin että otti sen imuun.. niin tyytyväinen oli/on.. joskus sillä saa sit unen päästä taas kiinni mut joskus pitemmän valvomisen jälkeen tarttee pari hörppyy ehtaa et nukahtaa.. :heart:

Yöt nukun poika kainalos ja nyt on jo useampi yö mennyt niin että 23 nukutaan 3-4 ku sit herätään syömään ja sit pitää vaihtaa vaippaki ku yleensä (joka yö siis) on vaatteetki jo märät ku pissi tullu mistä sattuu.. sitte 5ltä alkaaki esikoisen itkurumpa ja 6-7 välillä se sit väkisin haluu tulla äitii kattoon.. mut saapa sitä sen 23-3 ainaski hyvin nukkuu.. on seki jotain..

Oma paino täs nyt tippuu näköjään aika hitaasti mutta varmasti.. laitokselle jätin VAAN 4kg |O .. mut eipä se haittaa.. viimeks lähti se 8kiloo enemmän niin nopeesti et eiköhän tämäki (saldo oli 13kg) ja uskoisin et miinuksen puolelle viel pääsen.. ei vaan viel uskalla paljoo kävelyä ihmeellisempää harrastaa.. sen verta toi häpyluu viel vihottelee..

Josko nyt yrittelis pysyä paremmin taas mukana tässä pinossa..

Eloveena ja Kaapo 12pvä (kohta 13 :D )
 
Onnea vauvautuneille.

Meillä oli eilen neuvola... poika kasvanut pikkusen..

pituus: 51cm (50cm)
Paino: 3935g (3605g)

korvikkeella mennään täysin kun mä luovutin sitten kokonaan imetyksen. ei vaan maitoa saa nousemaan :( poika tosiaan imee hetken ja sit alkaa kauhee huuto. korviketta menee 80-120ml kerralla ja päivisin 3-4h välin, iltasin 1-2h välein ja aamyöstä sitten seuraavaksi. tänään heräs jo 3.30 syömään vaikka normaalisti vasta lähempänä 5 mutta nukahtikin jo 22 eli tuntia aikasemmin kuin normaalisti. (ihana rytmi)

kävin eilen saunassa ekaa kertaa ja on vähän olo että ei olis pitäny mennä.. tosin en tiedä onko toi nyt saunan syytä vai tuleeko ihan muuten... :ashamed: jälkivuoto on vähentyny viimeiaikoina tosi paljon eli vähän valuttelee sillon tällön. mut eilen illalla sitten ihan kirkasta verta ja ihan lorisemalla melkeen samaa kaavaa kun synnytyksen jälkeen.. |O

Pitäs alkaa siivoomaan mut ei jaksais |O

Nellah ja Toni 2 viikkoa ja 5 päivää
 
Moi kaikille! Mäkin nyt pääsin tänne lueskeleen juttujanne, kun neiti nukahti vielä uudestaan.

Ette usko kuinka ihanaa on lukea teidän kirjotuksia, vaikka en kaikkia ehtinytkään selailla!! Mä oon varmaan nyt niin hormoonimyräkässä, että kaikki pienetkin vastoinkäymiset itkettää. Mutta onneks samoja juttuja tuntuu olevan kaikilla |O

Meillä typy nukkuu yleensä 2,5-3h sekä päivällä että yöllä. Sit vaihtelevasti syö ½- 1h kerrallaan, öisin siis. Päivällä tissitellään niin kauan kun vaan typy haluaa. Meillä ongelmana vähän mun suihkutissit :/ Pikkunen syö innolla, mutta meinaa ihan tukehtua välillä.. Rintakumin oon ottanu avuks, sen avulla saa vähän paremmin säädeltyä maidontuloa. Käsikäyttöisellä pumpulla en saa mitään irti, mutta mies hakee neuvolasta tänään lainalle sähköpumpun, jos sitten sillä irtois. Typykkä kun meinaa illalla ihan hermota, kun on unen päässä ja sit suu tulvii maitoa täyteen.. Ja tuttia ei kyllä ,einaa huolia, vaikka yritetty on. Eilen illalla oli aivan yliväsyny, mutta ei nukahtanu sitten millään, huusi vaan kaikista tempuista huolimatta. No tissille sitten lopuks sammui niinku ei mitään erikoista olis ollu :eek:

Muuten on kyllä kiltti tyttö, eikä kauheesti itke, lähinnä väsymystään. Kaippa tää tästä, kun pääsis jonkunlaiseen arkirytmiin. Tällästä se ensarina olo varmaankin on, kaikki pitää vaan opetella ekaa kertaa ;)

Paino pudonnu meikäläisellä ihan itestään, enää pari kiloa ennen raskautta painoon. Kuinka paljon sitä pitäis syödä, et varmasti on hyvä maito?

Hormoninäppyjä tääläkin alkanut puskea. Ja ulkoiltu on päivittäin, tosin kans hikihatus neidillä tahtoo olla..

no joo, tyttö kutsuu. Tsemppiä ja voimia kaikille! Hyviä äitejä me ollaan :heart:

Zukkis ja typy 11vrk
 
Tässäpä meidänkin poitsun mitat, kun unohtui... 3330 g ja 48 cm. Mä on niin happy happy, vetäsin just farkut jalkaan, lähtöpainossa ollaan... 15 kg hävinny 11 päivässä vaikka syön kuin hevonen. Siis aina kun pienelle herralle sopii... :LOL:
 

Yhteistyössä