Huostaanotettu lapsi ulkomaille sisaruksen luokse?

Moikka!

Äitimme menehtymisen jälkeen 13-vuotias pikkuveljeni elämä on aivan pois raiteilta. Hänet on huostaanotettu ja on tällä hetkellä odottamassa siirtoa jonkinlaiseen sijaisperheeseen, kunhan sopiva sellainen löytyisi.
Hän on ihan maassa ja ei kuulemma osaa enää edes hymyillä - tämän hän purkaa karkaamalla ja varastelemalla.
Itse asun mieheni ja kahden pienen lapseni kanssa ulkomailla ja on erittäin vaikeaa katsoa sivusta kuinka veli kärsii.
Olemme mieheni kanssa ottaneet tehtäväksi järjestää hänet tänne ulkomaille asumaan meidän luokse. Lähistöllämme on myös muitakin sukulaisia valmiina tukemaan tätä päätöstä.
Olen kirjoittanut veljeni sosiaalityöntekijälle pitkän kirjeen, jossa kyselen nahdollisuuksistamme ja jättänyt soittopyynnön hänelle sekä esimiehelleen.

Onkohan mahdollisuuksia järjestää Suomessa huostaanotettu lapsi ulkomaille sukulaisen luokse? Entäpä kun sukulaiset, eli me, asumme ulkomailla? Kuinka meidän kannattaisi edetä? Ja onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?

Olen hänestä todella huolissani mutta tuntuu niin hankalalta täältä käsin hoitaa asioita.

Kiitos kun jaksoitte lukea, toivottovasti joku osaisi neuovoa erittäin huolestunutta isosiskoa. :-(
 
Kuulostaa veljesi kannalta hyvältä ratkaisulta.
Toivottavasti saat pian yhteyden sosiaaliviranomaisiin.
Jos asia ei etene - tai kohtaat vaikeuksia - neuvoja varmaan voisit saada sellaiselta kuin
sosiaaliasioiden potilasasiamies.
Potilasasiamies ja sosiaaliasiamies - Sosiaali- ja terveysministeriö

Ihan muunlaisessa tapauksessa olen ko palvelua omassa kotikaupungissani käyttänyt.
Kovasti jaksuja.

Jos homma ei vieläkään etene - itse olisin vaikkapa ministeriöön yhteydessä
- jos ei muu onnistu.

Luulisi että ainakin voisivat aluksi suostua lyhytaikaiseen vierailuun/sijoitukseen?
Mitä menetettävää tuosskaaan kenelläkään olisi ?
 
Voitte tehdä hakemuksen sukulaissijasivanhemmuudesta. Sosiaalitoimen tulee tutkia soveltuvuus. Voit kysyä myös lakimieheltä apua jos asiaa on ulkomailta vaikea hoitaa. Onko veljelläsi edunvalvoja?
 

Yhteistyössä