Huostaanoton purku ja uusi vauva

  • Viestiketjun aloittaja Shirin
  • Ensimmäinen viesti
Ykssss
[QUOTE="apua";29543757]Kun ei saa minkäänlaista. Olen tippunut turvaverkosta läpi liian monta krt niin luottamus viranomaisiin on mennyt. Mutta hyvä että jotkut saavat, jollain voi asiat olla vielä huonommin kuin itselläni. Kuten aiemmin jo mainitsin, rahallista apua en odota enkä halua vaan ihan aitoa välittämistä jos ollaan huolissaan minun jaksamisesta.[/QUOTE]

Et siis osaa itsekään sanoa millaista apua haluaisit.
Olet vain katkera valittaja.
 
[QUOTE="apua";29543757]Kun ei saa minkäänlaista. Olen tippunut turvaverkosta läpi liian monta krt niin luottamus viranomaisiin on mennyt. Mutta hyvä että jotkut saavat, jollain voi asiat olla vielä huonommin kuin itselläni. Kuten aiemmin jo mainitsin, rahallista apua en odota enkä halua vaan ihan aitoa välittämistä jos ollaan huolissaan minun jaksamisesta.[/QUOTE]

Mistä oot hakenut apua?
Neuvola? Perheneuvola? Mielenterveystoimisto? Lääkärit? Lastensuojelun sosiaalityöntekijät?
 
Tsemppiä
Meidän huostaan otot on purettu mutta sain taistella oikeuksistani 7 vuotta. Kannattaa hakea asianajaja joka ajaa sinun asiaasi ja esittää faktat sillä yksin et todellakaan pärjää.
Tsemppiä ja uutta vauvaa EI viedä automaattisesti.
 
Järkyttynyt
Ihan hullua tekstiä! Suurin osa huostaanotoista turhia! 10% helsinkiläislapsista ollut huostaanotettuna? Miten tämä on mahdollista, kun koko maassa on vain noin 10000 lasta huostaanotettuna?
Lastensuojelu - THL
Ilmeisesti tuon kirjoittaja haluaa hämmentää ihan tarkoituksella ja sotkee tähän kaikki tilapäiset sijoitukset yms.

Olen itse aikoinani huostaanotettu ja voin kertoa, että se oli tosi pitkä prosessi ja tilanne kotona oli aivan mahdoton pitkän aikaa ennen kuin se huostaanotto saatiin toteutettua.
Asiantuntija: Lapsia huostaanotetaan Suomessa liikaa - Kotimaa - Keskisuomalainen
 
Järkyttynyt
Ei todellakaan viedä! :mad: Uskokaa nyt jo, että se huostaanotto on ihan oikeasti viimeinen keino, kun mikään tuki ei riitä ja muut toimetkaan eivät tilannetta paranna.

Ymmärrän toki, että se huostaanotto on vanhemmille niin suuri häpeä aihe (epäonnistuminen vanhempana tai jopa ihmisenä), että sitä halutaan selitellä parhain päin.
Pötyä. Useimmat kunnat välttelevät tukitoimia viimeiseen asti ja ensisijainen toimintamalli on ensin kiireellinen huostaanotto joka sitten muuttuu lopulliseksi. Näin sen takia, että perhekodit saavat asiakkaita ja rahaa, ja siksi koska valtio maksaa osan huostaanotettujen kuluista.
 
Järkyttynyt
Että mua sylettää tällaiset ihmiset!! Helkutti onko niitä lapsia pakko tähän paskaan maahan pykätä jos ei ole resursseja niitä itse hoitaa. Rahaa pitäisi auttamiseen löytyä ja avun pitäisi tulla välittömästi ja jos ei tule niin jo on paska maa ja "ei helvetti mitä paskaa". Hoh hoijakkaa.. Katsos kun sitä apua voi tarvita myös muut ja raha ei välittömästi riitä ihan kaikkien tarpeeseen ja sen vuoksi täytyy vähän priorisoida ja selvittelyyn menee ei kiirreellisissä tapauksissa hieman aikaa. Tuskimpa sulla ja lapsilla on hengen hätä kun kerran täällä jaksat vouhkata ja haukkua jo "sossu tantatkin". Ihan kuule tiedoksi, että niiden sosiaalityöntekijöiden tehtävä ole tulla "sun niskaan kiusaamaan".

Kiittämättömyyttä....
Juuri tästä johtuu että avohuollon tukitoimia ei saa. Nimittän veronmaksajien ja sosiaalitanttojen vähä-älyisyydestä. Yhteiskunta säästäisi valtavasti rahaa jos perheitä autettaisiin tukitoimilla, koska huostaanottojen määrä vähenisi huomattavasti. Yhteisukunta maksaa kunnasta ja laitoksesta riippuen esim. perhekodille yhdestä lapsesta 6000-12000 euroa kuukaudessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Järkyttynyt;29544440:
Juuri tästä johtuu että avohuollon tukitoimia ei saa. Nimittän veronmaksajien ja sosiaalitanttojen vähä-älyisyydestä. Yhteiskunta säästäisi valtavasti rahaa jos perheitä autettaisiin tukitoimilla, koska huostaanottojen määrä vähenisi huomattavasti. Yhteisukunta maksaa kunnasta ja laitoksesta riippuen esim. perhekodille yhdestä lapsesta 6000-12000 euroa kuukaudessa.
Jaa se onkin yksittäisten sosiaalityöntekijöiden vika? Kukaan muu ei ole päätöksen kanssa missään tekemisissä? Ja kaupungin antamilla ohjeistuksilla ei ole mitään merkitystä?
 
Keppi ja porkkana
[QUOTE="apua";29543401]Tuohon en usko että siivoavat ja laittavat ruokaa. Tosiaan avun saaminen kestää liian kauan kun seivitellään tarviiko apua. Jos asiaa selvitellään se 3kk ja sen jäkeenkin voi joutua odottamaan puoli vuotta niin eikö sitä ehdi väsyä lisää? Ilmeisesti luulet että isossa kaupungissa apua tulee välittömästi. Ihmiset on luokiteltu huonommaksi ja paremmaksi. Me huonommat jäämme välittömästi taka-alalle jotka jaksavat odottaa vaikka parikin vuotta kun rahaa ei ole auttaa eikä halua. Ehä jossain käpykylässä apua voi saada heti, ei isommissa kaupungeissa[/QUOTE]

Mikä ihme sitä niin kaikkia väsyttää, ettei arjesta selviä? Pakkoko niitä lapsia on hankkia, jos ei niitä jaksa hoitaa? On se kumma juttu, kun toiset jaksaa..
 
Psykiatri
Huostaanottopäätöksen takana on AINA moniammatillinen työryhmä.
Tuo nyt on tuota lässynpäläprojektijohtamisajatusta; takana on vaikka kuinka paljon ihmisiä, tietenkin, mutta itse kukin siitä autuaaksi tekevästä "moniammatillisesta työryhmästä" tekee päätöksiä -- moraalisia jos ei muita. Oman kokemukseni mukaan juuri tuollainen virkamiesjargoni luo suojan, jonka taakse voidaan piiloutua ottamatta ihmisenä vastuuta.
 
Tuo nyt on tuota lässynpäläprojektijohtamisajatusta; takana on vaikka kuinka paljon ihmisiä, tietenkin, mutta itse kukin siitä autuaaksi tekevästä "moniammatillisesta työryhmästä" tekee päätöksiä -- moraalisia jos ei muita. Oman kokemukseni mukaan juuri tuollainen virkamiesjargoni luo suojan, jonka taakse voidaan piiloutua ottamatta ihmisenä vastuuta.
Lastensuojelukritiikki on ihan ok silloin kun sen perustelee. Tuollaiset väitökset on aika naurettavia, sama kuin sanoisit kaikkien lääkärien tai palomiesten olevan sydämmettömiä robotteja. Yhtä uskottavaa. Sulla ei ole selvästi minkäänlaista kokemuspohjaa. Jokaisessa kunnassa on oma lastensuojelun asiantuntijaryhmä, jossa EI ole pelkästään sossuja vaan psykiatreja, psykologeja, opettajia ym. Sosiaalityöntekijä saa heiltä apua päätöksiinsä ja siellä on myös lakimies. Jos sinusta kaikki ammattilaiset ja ihmiset ovat kusipäitä, niin tämä keskustelu on osaltasi turha.
 
"vvv"
No onpa tilanne...

Mua on sitten näemmä vaan siunattu hyvällä "sossutantalla".
Meillä tuli lastensuojelu kuvioon heti mun raskauden aikana,syynä mun päiteiden käyttö menneisyys,eli siis jo ennen kun tulin raskaaksi mulla oli (huumeiden kanssa) vakava päihdeongelma.
Aluksi tietty pelästyin,kun kuulin että lastensuojelu tulee mukaan..Mutta meillä on todella ihana lastensuojelutyöntekijä,itse oma aloitteisesti kutsun hänet silloin tällöin kyläään.
Koskaan ei ole ollut puhetta meillä huostaanotosta,päinvastoin,olen saanut muuta apua todella paljon ja olen siitä erittäin kiitollinen.

Ja edelleenkin lastis kuuluu meidän elämäämme,vaikka päihteitä en ole kertaakaan sortunut käyttämään.
Mun mielestä se lastis on vaan hyvä juttu,koska meillä ainakin se toimii niin kuin pitääkin,turvaverkkona.

Toivottavasti ap,asiasi järjestyy. Omasta kokemuskesta,mitä olen tämän meidän sossun kanssa ollut tekemisissä,niin on aika vaikea uskoa että lapsia tosta vaan ilman syytä vietäis.Vaikka enhän mä sitä voi varmuudella tietää..
No toinpahan vaan esille mun tarinan.
 
Voih
Huostaanotto on aina VIIMEINEN keino, kun kaikki muu on kokeiltu, avohuollon tukitoimet, perhetyö jne. Ei sitä päätöstä tehdä yht äkkiä, ei vahingossa tai kevyin (tai virheellisesti). Se ei perustu yhden ihmisen näkemykseen tai ole mielipidekysymys. Sen perustana on laki.

Mutta alkuperäiseen kysymykseesi, ei uutta lasta automaattisesti huostaanoteta, vaan uusi lapsi on aina uusi mahdollisuus, kunnes taas tulkitaan tai ymmärretään väärin. Ja taas on yhteiskunnalla yksi (älyttömän kallis) huollettava lisää. Älä tee enempää lapsia vaan toteuttakaa vanhemmuutta osana sun jo olemassa olevien lasten elämää. Rakastavia aikuisia ei voi lapsella liikaa olla :heart:

Kunpa asia oikeasti olisi noin!! Mutta kun ei. Myös virheellisiä huostaanottoja tehdään ja niitä jatketaan. Huostaanotto ei ole aina se viimeinen keino vaan moni vanhempi on kuullut että ei ole resursseja muuten auttaa, täytyy huostaanottaa lapsi jos apua halutaan. Tai sitten "apu" on tuota kuin ap:llakin: joku istumassa sohvalla ja tarkkailemassa perhettä. Sen sijaan että perhetyöntekijä oikeasti auttaisi väsyneitä vanhempia, veisi vaikka lapsia ulos tai tekisi joskus ruokaa. Siitä avusta olisi paljon enemmän apua kuin nykyisestä perhetyöntekijöiden touhusta.

Kunnes tulkitaan tai ymmärretään väärin? Ikäänkuin olisit varma että juuri tässä ap:n tapauksessa huostaanottoon olisi hyvät perusteet ja ap ihan suotta epäilisi että hänet on tulkittu väärin.

On muuten tosi omituista että vieläkin sossut näkevät juuri äidin väsymyksen uhkana lapselle, että juuri äidin on aina jaksettava. Kuitenkin yleensä lapsella on kaksi vanhempaa joille vastuu kuuluu molemmille... (Toki on myös totaaliyh:eek:ita).

Ap on tehnyt fiksusti kun on ottanut lakimiehen mukaan auttamaan. Kaikki keskustelut ym on käytävä todistajien läsnäollessa ja dokumentoitava. Ja tietysti pysyttävä aina rauhallisena vaikka mitä paskaa ja satuja sataisi niskaan.

Tsemppiä ap!
 
Sinähän se tiedät kaiken
Lastensuojelukritiikki on ihan ok silloin kun sen perustelee. Tuollaiset väitökset on aika naurettavia, sama kuin sanoisit kaikkien lääkärien tai palomiesten olevan sydämmettömiä robotteja. Yhtä uskottavaa. Sulla ei ole selvästi minkäänlaista kokemuspohjaa. Jokaisessa kunnassa on oma lastensuojelun asiantuntijaryhmä, jossa EI ole pelkästään sossuja vaan psykiatreja, psykologeja, opettajia ym. Sosiaalityöntekijä saa heiltä apua päätöksiinsä ja siellä on myös lakimies. Jos sinusta kaikki ammattilaiset ja ihmiset ovat kusipäitä, niin tämä keskustelu on osaltasi turha.
Väität siis että muut auttavat huostaanotto päätöksessä soskun akkoja? Psykologit, psykiatrit ja muut. Paskaa puhut, ite tekevät huonot päätöksensä. Se on kuule raha mikä tässä maassa ratkaisee. Huostaan vaan niin kassa kilisee, biologisista vanhemmista eroon
 
keppi sinne perseeseen
Alkuperäinen kirjoittaja Sinähän se tiedät kaiken;29545067:
Väität siis että muut auttavat huostaanotto päätöksessä soskun akkoja? Psykologit, psykiatrit ja muut. Paskaa puhut, ite tekevät huonot päätöksensä. Se on kuule raha mikä tässä maassa ratkaisee. Huostaan vaan niin kassa kilisee, biologisista vanhemmista eroon
Voi kuule, en väitä vaan tiedän. Luuletko että huostaanotto esimerkiksi tehdään ja toteutetaan tuosta vaan? Sosiaalityöntekijälle on oikeus pyytää lausuntoja eri asiantuntijoilta ja oikeus pyytää ja saada heiltä lasta koskevia tietoja esim. opettajilta, lääkäreiltä ja muilta lapsen kanssa tekemisissä olevilta salassapitovelvollisilta työntekijöitä. Ja riippumatta lapsen vanhemmista.
 
Viimeksi muokattu:
no mä
Meillä erityislapsia ja uusi "vauva" (joka jo vauva iän ylittänyt) mutta huostaanotto vaan jatkuu ja ja jatkuu, eikä muuta syytä kuin että lapset ovat erityislapsia.
Kait ne kuvittelee meidän vanhempienkin olevan??? (erityis aikuisia?)
EN OLE!!!! Olen käynyt normaalin koulunkin ja jne.....
Harva 19v omisti asunnon ja myöhemmin omakotitalon ja 40 tuhannen euron tila-auton.
Eli osa lapsista asuu kotona, osa, ei siksi suurperhe tarvitsee tila-autonkin. (Vaikkei tuloja siihenkään ole)
 
epäileväinen
Edellisestä päätöksestä kerkesi mennä se 30 päivän valitusaika umpeen, ennekuin sain vihdoin tietoa että näistä voi valittaakin. Nyt odotan uutta päätöstä, josta valitan lakimiehen välityksellä. Olen koko huostaanoton koittanut saada lapsiani takaisin, keskustelemalla sossujen kanssa asiallisesti mutta tuloksetta. Aluksi huostaanoton perusteet olivat syy: aikaa ei ole kulunut vielä riittävästi. Ihmettelin tuolloin, mitä se piti sisällään ja voisinko vaikuttaa olosuhteisiin jotenkin, jotta lapset voisivat palata kotiin mutta syy kerrottiin minulle vasta viime kesänä.Meidän tapauksessa on syyt vaihdelleet jo alkuperäisestä ja nyt kun minussa ei ole syytä niin niitä on etsitty lapsistani, jotta huostaanottoa on voitu jatkaa ja näiden syiden vuoksi ei kuulemma voi purkaa.
Kyllähän ihmiset epäilee ja syystä, kun tällaisia kerrotaan. Ei huostaanottoa tehdä noin, vanhemman mukamas tietämättä ja valitusajan mennessä ohi... Ennen huostaanottoa on vanhemmille kuulemistilaisuus, joka ON järjestettävä, siinä kysytään että vastustaako huostaanottoa tai sijaishuoltopaikkaa. Siis vanhempi saa vaikuttaa myös siihen, että mihin lapsi sijoitetaan. Jos ei vastusta, niin homma etenee niin että huostaanotto tehdään ja nimi alle. Jos vastustaa, niin asia etenee hallinto-oikeuden käsittelyyn.

Jospa ap kertoisit koko tarinan eikä vain siitä päivästä lähtien, kun "valitusaika oli jo mennyt umpeen" niin voisi helpommin uskoakin.
Puhumattakaan nyt siitä, mitä on tehty ennen huostaanottoa. Huostaanottohan kumoutuu oikeudessa jos lakia ei ole noudatettu, eli ei ole tarjottu mitään apua. Jotain apua on siis tarjottu, onko se ollut sitten perhetyöntekijä, tukiperhe, päiväkotipaikka lapsille tai jotain.

Ja "hyvä äiti"... myös ihan täysi narkomaani voi olla puheissa hyvä äiti. Hänen ainoa ongelmansa on vaan se addiktio. Muuten on hyvä äiti ja ymmärtää mikä on lapsen paras. Ei vaan kykene olemaan ilman aineita ja aineiden vaikutuksen alaisena ei kykene turvaamaan lapsen oloja.

Ja vielä, tuolla ns psykiatri kommentoi että huostapäätöksen tekee yksi ihminen. Voi hyväntähden, ei sitä yksinään jossain kopissa päätetä. Hän kyllä keskustelee parhaimmillaan kymmenien eri tahojen kanssa. Se ei ole edes sosiaalityöntekijän etu että tulee tehtyä huostaanotto, päinvastoin, hänen oma työmääränsä vaan kasvaa. Pitää löytää ja haastatella sijaisperhe, käydä kotikäynnillä, sopia tapaamisista miten lapsi tapaa vanhempiaan, onko ne valvottuja ja missä ne järjestetään ja kuka valvoo ja kuinka usein, siinä on hirveästi työtä vielä sen jälkeenkin kun lapsi on otettu huostaan. Kun puhutaan että huostaanotto on kallista, niin se kalleus tulee osin siitä että sosiaalityöntekijän työaika ei ole ilmaista.

Ja sosiaalilautakunnan kauttahan ne huostat hyväksytään, jos ne ei oikeuteen mene. Lautakuntaan kuuluu useampia ihmisiä siihenkin...

Ilman asiavirheitä olisi tämäkin ketju helpompi "purematta niellä", ja voisi mennä läpi että täysin yllätyksenä ja mielivaltaan perustuen on tehty huostaanotto. Mutta ihan tällaisenaan en usko, että olisi tehty virkavirhe.

Joka tapauksessa, toivon ap:lle kaikkea hyvää, toivon että joku päivä perheesi yhdistyy ja saat lapsesi takaisin ja jaksat heistä huolta pitää. :)
 
"hoplop"
Alkuperäinen kirjoittaja Järkyttynyt;29544422:
Pötyä. Useimmat kunnat välttelevät tukitoimia viimeiseen asti ja ensisijainen toimintamalli on ensin kiireellinen huostaanotto joka sitten muuttuu lopulliseksi. Näin sen takia, että perhekodit saavat asiakkaita ja rahaa, ja siksi koska valtio maksaa osan huostaanotettujen kuluista.
No mikä logiikka tuossa nyt on. "Valtio maksaa osan kuluista" eli kunnat joutuu maksamaan huostaanotoista kuitenkin aina. Miksi niitä ylimääräisiä huostia tehtäisiin, kun ne maksaa kunnille rahaa??

Avohuoltoon kyllä panostetaan, katsopa vaikka asiakasmääriä ->
Karut tilastot huostaanotoista - taustalla kaksi syytä | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Avohuollon tukituimet ovat yleensä halpoja, siellä niitä asiakkaita roikutetaan, vaikka osalle olisi jo huostaanottokin paikallaan.
 
vierailija
Vertaistukea en voi tarjota, mutta kokemuksia elämän varrelta sen verran, että suurin osa huostaanotettujen vanhemmista haluaa/yrittää huostaanoton purkamista jossain vaiheessa. Joku siinä onnistuu, suurin osa ei.

Kirjoituksestasi saa vaikutelman, että sossut tekee päätöksensä yksin (tai korkeintaan toisen sossun kanssa) kepeästi päiväkahvittelun lomassa. Ja perusteluja saati muiden mielipiteitä ei tarvita saati kysytä. Ja sen verran monta tapausta ja taustaa tiedän, että voin kertoa että ei mene niin.

Täällä oli joku aika sitten linkki suomen lastensuojelun uhrien tuki tms. Sinne mene tarinoimaan ni alkaa vertaistukea löytymään.
Uskon kohtuudella aloittajan kirjoituksen ja syyn siihen. Suomen lastensuojelu kun toimii aivan mielivaltaisesti eikä muutenkaan asiat ole niinkuin "hyvinvointivaltiossa" kuuluisi olla. Kun aikuinen ihminen tavoittelee ammattia voidakseen päästä kiinni kunnolla työelämään, kela ei ole valmis auttamaan oman maansa kansaa vaan syytää rahansa maahanmuuttajille jotka tulevat tänne elämään muiden verorahoilla(näitäkään ei kaikki maahanmuuttajat ole). Vaikka annat lapsellesi kunnollisen elämän jossa rakastetaan ja kunnioitetaan toista aikuista eikä ole päihdeongelmaa kummallakaan. Täällä perheet yritetään hajottaa jotta saadaan omaan hulppeaan elämään rahaa lapsikaupoilla. Syyksi ei tarvita kuin se että on ollut väsynyt. Ihmiset voisi alkaa heräämään tähän meidän ihanan suomemme toimintaan. Se mikä joskus on rakennettu meidän hyväksemme veteraanien ansiosta, on nyt tuhottu päättäjien itsekkyyden ja rahanahneuden takia.
 
Olen terve, ei ole mielisairautta. Itselläni oli huostaanoton aikoihin fyysinen sairaus, jonka lääkärit tulkitsi väärin ja sossuille meni väärää tietoa, mutta tuo sairaus on hoidettu eikä sen suhteen ole ongelmia.
Uuden puolisoni kanssa toivomme vielä yhteistä lasta.
Lapset voisi aivan hyvin asua kotona, mutta sossut näkevät tilanteen vääristyneesti.
Kyllä tänne isommat mahtuisi ja vauvakin, kaikki hyvin ja mulla voimia riittää lastenhoitoon.
Haluaisin tietää, että puretaanko huostaanottoja ylipäätään koskaan? viedäänkö yhteinen lapsikin automaatisesti, jos vanhemmat lapset on huostaanotettu? kyllähän tapaan lapsia, niin usein kun mahdollista välimatkan vuoksi ja tapaamiset on olleet säännöllisiä eikä niissä ole ollut koskaan kellään valittamista, koska koti ajat on sujuneet aina hyvin
Hankit lääkärinlausunnon voinnistasi ja sairauden ennusteesta ja haet huostaanoton purkua. Kyllähän huostaanottoja tehdään toisen vanhemman kuoleman tai vakavan sairauden takia. Ajatelkaapa esim. tilannetta, jossa yksinhuoltaja sairastuu leukemiaan eikä ole sukulaisia, jotka ottaisivat lapset hoitoonsa, tällöin lapset vanhemman suostumuksella otetaan huostaan.
Kun saat lapset kotiin, suostu siihen , että perhetyötekijä käy teillä säännöllisesti, näin saadaan huomiota siitä, että pystyt hoitamaan lapsesi. Lasten mahdollista psyykkistä oireilua on myös syytä hoitaa, huostaanotto on raskas kokemus heillekin.
Vasta tämän jälkeen on uuden vauvan vuoro. Em. pätee myös hyvin hoidettuihin psyykkisiin sairauksiin.
 

Yhteistyössä