Hyperemeesi/erittäin vaikea raskauspahoinvointi

Kuinka paljon on meitä jotka joutuvat koville alkuraskauden/koko raskauden ajan pahoinvoinnin kanssa? Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan miten hoidatte itseänne/miten lääkärissä asiaan suhtaudutaan ja mitä hoitoa on tarjolla? Entä miten henkisesti jaksatte vaikean ajan ylitse. Onko keinoja minkä avulla olette pystyneet jatkamaan töissä käyntiä vai oletteko jääneet sairaslomalle ihan suosiolla?

Odotan itse ensimmäistä lasta, ja alku kuukaudet kuvittelin pahoinvoinnin olevan ihan normaalia. En tiennyt mitä odottaa tai mikä on normaalia. Nyt kuitenkin kun viedään jo viikkoja 14+2, takana useampi tiputus ja yli 3 kuukautta pelkkää lepoa, niin tiedän että mulle on arvottu se astetta haasteellisempi raskausaika. Toki vielä kuvittelen että maagisen 16 viikon ylityttyä minäkin pääsisin "nauttimaan" raskaudesta.
Itse asun ulkomailla niin olisin enemmän kuin kiinnostunut kuulemaan "tuoreita" kokemuksia miten Suomessa pahoinvointia hoidetaan. Itse käytän lääkitystä, jota käytetään myös syöpäpotilailla, Suomessa olevan lääkkeen nimeä en tiedä. Lääkärit haluaisivat pitää minut sairaalahoidossa, mutta en voi sietää niitä oloja niin vain siinä tilanteessa kun en enää jaksa niin olen tiputuksessa.

Kaikesta huolimatta toivon ettei kenelläkään muulla olisi vastaavaa vaan saisitte nauttia raskausajastanne.
 
Noku
Täällä samassa veneessä.
Hoidoksi sain omepapratsol närästyslääkkeen, ja Postafen pahoinvointilääkkeen, joka on myös syöpäpotilaille.
Rv 18 menossa, esikoisesta kesti loppuun saakka pahoinvointi, joten odottelua vaan.
lääke on kyllä pelastanut mut. Pahaa oloa silti puskee läpi, mutta pystyy elämään normaalisti.
tsemppiä kaikille.
 
ei niin paha, mutta
täälläkin ollaan oltu sairaslomalla yhteensä kuukausi. Nyt olo on kohentunut (vko 11) eli en usko että joudun kärsimään koko raskausaikaa pahoinvoinnista. Mutta tuon kuukauden oli todella pahana. Täällä Suomessa ainakin tiputukseen pääsee jos oksentelu on kovin rajua. Lisäksi minulla oli käytössä Primperan pahoinvointilääke (metoklopramidihydrokloridi) joka niin ikään myös syöpähoidoissa kävijöille alkuun kehitetty.
 
Erittäin paha
Mulla alko pahoinvoinnit rv 7 ja loppui rv 16. Sitten se tuli taas takasin rv 18 ja kesti kaks viikkoo. Nyt oon viikolla 24+0 ja oksennan enää ehkä kerran päivässä. Ku pahimmillaan oksensin 35 kertaa päivässä. Tiputuksessa olin kahteen otteeseen, mut eihän ne oikee auttanu, muutaku sai vähän suoloja. Kotona mulla oli käytössä Primperan, mutta ei sekään auttanut.
Oli ihan hirvee ja riutunut ja väsynyt olo. Se helpotti silloin, ku tiesi, että viimeistään helpottaa sitte ku vauva syntyy. :)

Tsemiä kaikille pahoinvoiville odottajille.
 
ninzu90
Täällä myös eikoista odottaessa 2010 loppuun saakka monet tiputusjaksot sekä nyt rv 17+3 ja alkoi rv6+3 eikä helpotusta näy. 4päivää kotona riutuessa ja 3 päivää nesteytyksessä sekä nyt primperan pahoinvointi lääke 3x päivässä säännöllisesti ekan viikon oli hiukan apua etten oksentsnut kun aamuisin nyt tehot ei riitä enää ja pelottaa siirtyä vahvoihin lääkkeisiin. Päivät kotonakaan ei suju,kauppareissut mahdottomia kun pyörryttää ja heikottaa. Mitään ei saa syötyä muuta kuin jääpaloja,mehukeittoa,leipää. Jotkut lääkärit kuuntelee jotkut eivät usko että olo on huono vielä näillä viikoilla mikä on todella turhauttavaa:( ! Paino laskenut nyt yhteensä 14kg ja vasta nyt viikon pysynyt samassa. Tsemmpiä teille! Vaikea löytää suomesta kanssakärsijöitä kun ainakaan täälä paikjakunta seudulla en kenekään törmännyt.
 
Sain hyperemeesidiagnoosin rv 8. Oksensin noin 20x päivässä. Suoneen sain primperania ja somacia enemmän ja vähemmän säännöllisesti 4 kk. Ei juuri auttanu. Eli tottakai olin saikulla. Sen jälkeen palasin töihin, kun oksensin enää noin 5x päivässä. Nyt rv 36, ja oksennan ehkä kerran joka päivä. Aika ei tule koskaan kultaamaan tätä. En aio raskaaksi enää koskaan. Niin joo, tähän mennessä raskauskiloja kertynyt lähtöpainosta tasan yksi kg. Neljän kk aikana silloin alussa painoindeksi droppas 20 -> 18,2.
 
"Yksin"
Hyperemeesi diagnoosin sain vkolla 8 ja nyt vko 17 meneillään. Olen ensisynnyttäjä. Tiputuksessa olen ollut n. 10 kertaa pidempää ja lyhyempää jaksoa... Omdansetron Bluefish 4 mg mahdollistanut normaalin elämän vkon 12 jälkeen. Ilman lääkettä oksentaisin kaiken ulos. Mikään muu lääke ei ole toiminut. Zofrania sain osastolla pahimmillaan ollessani riutunut. Ainoastaan mieheni ja yksi lääkäri uskonut tilanteeni vakavuuden. ..
 

Yhteistyössä