Hypospadia

  • Viestiketjun aloittaja Itikka
  • Ensimmäinen viesti
Hei kaikille.

Ajattelin ottaa osaa keskusteluun, kun löysin googlettaessani tämänkin keskustelun. Olen itse kolmekymppinen mies, jolle tehtiin lievän hypospadian korjausleikkaus 10 vuoden iässä.

Vanhemmilla on varmasti huolta siitä, miten korjausleikkaus ja mahdolliset arpeumat vaikuttavat lapsen seksuaali-identiteettiin sekä tulevaan sukupuolielämään. Itse täytyy tunnustaa, että sukupuolielinten erilaisuus oli aika kova juttu - etenkin murrosiän lähestyessä. Vei paljon aikaa hyväksyä, että olen ulkoisesti erilainen kuin muut pojat. Pojille tuo genitaalialue on usein erittäin arka alue henkisesti. Varsinaiseen sukupuolielämään korjausleikkauksella sen sijaan ei ole ollut merkittävää vaikutusta. Terve itsetunto on siinä mielessä tärkeämpi, kuin arpeumat navan alla.

En tiedä, oliko kommentistani kellekään apua tai huojennusta, mutta varmasti monet vanhemmat painiskelevat tämänkin asian kanssa.
 
Hei!

Hypospadia on yleisyydestään huolimatta täysin vaiettu aihe. Hypospadian ja epispadian kanssa eläville ja heidän omaisilleen on nyt avattu uusi oma keskusteluryhmä vertaistueksi, ja paikaksi johon kerätään parasta tietoa mitä aiheesta on saatavana. Foorumilla on myös yhteyksia muiden maiden vastaaviin vertaistukiryhmiin, joten tietoa ja tukea saadaan myös maailmalta.

Sivusto löytyy osoitteesta hypospadia.fi • Etusivu

hypospadia.fi ylläpito
 

Yhteistyössä