Hyväksyttekö 17 vuotiaan juomisen?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
No en, vaan kun muistelen omaa nuoruutta..... tulipahan tuossa iässä jo maisteltua, ei räkäkännejä, mutta kuitenkin! ja ei, äiti ei tiennyt! Eli ei se nyt maailman pahin asia olisi, jos tyttö joisi alkoholipitoisia juomia piakkoin, vaan en hyväksy enkä sitä todellakaan toivo!
 
"vieras"
Näillä näkymin 17 vuotiaana lapseni saa juoda pari kotona, niin sain tehdä minäkin eikä ole tullut juotua itseä sairaalaan toisin kuin muut kaverini joiden kotona ei juomista hyväksytty.
 
Ei hyväksyttävää
[QUOTE="vieras";28270310]Näillä näkymin 17 vuotiaana lapseni saa juoda pari kotona, niin sain tehdä minäkin eikä ole tullut juotua itseä sairaalaan toisin kuin muut kaverini joiden kotona ei juomista hyväksytty.[/QUOTE]

Minä, sisarukseni eikä kaverini ole saaneet kotona juoda, eikä luvalla muuallakaan. Juotiin silti, mutta ei ikinä niin, että olisi esim. Sairaalaan joutunu tai sammunu. Eli aika harvalla överiksi menee vaikkei kotona saisikaan juoda.
 
Realismia
Ei saa luvalla juoda kotona eikä muuallakaan ja nuoreni tietää sen. Johan sen laki kieltää ja tahdon opettaa myös sen,että lait on noudattamista varten. Silti tiedän, että se päivä tulee kun juo.
 
äippä vaan
Hyväksyn, sillä en pysty sellaista estämäänkään. 17 vuotias ei ole enää pikkulapsi ja usein tuon ikäisellä on jo jonkin verran kokemusta alkoholista. Tämä ei silti tarkoita etten puuttuisi liian tiheään bilettämiseen, olen myös pakottanut juomaan vettä ja teen sen jatkossakin jos tarvis. Itseäni oikeastaan ärsyttää eniten se, että nuori kieltää juoneensa mitään vaikka puhe sammaltaa ja silmät tapittaa päässä tai huone ja vessa haisee aivan hirveälle aamulla. Siis se liian tyhmänä pitäminen, myöntäisivät mieluummin suoraan...
 
"vieras"
Olen saanut itse maistaa kotona alkoholia. Kodin ulkopuolella olen nauttinut alkoholia vasta 18 vuotta täytettyäni. Samoin toivon, että menee omien lasten kanssa. Vanhin lapsi on nyt 20 v eikä ole kiinnostunut juomisesta.
 
"vieras"
Mikä lasketaan hyväksymiseksi?

Itse en ikinä ostaisi alkoholia alaikäiselle, eikä sitä alaikäiset nauttisi minun kattoni alla.

Silti, jos näen 17-vuotiaan kaupungilla olut kädessä niin en sitä paheksu, kaikki sen ikäiset juo alkoholia ja henkisestä puolesta en huolehdi, en usko sen vajaassa vuodessa niin radikaalisti muuttuvan että olisi henkisesti kypsä juomaan alkoholia.

Tuon ikäisissä se on jo sama kuin aikuisissa, toiset osaa ja toiset ei.
 

Yhteistyössä