Ikäero 1,5v - tuplarattaat vai ei?

Hei,

löytyisikö kokemusta tilanteesta, jossa sisaruksilla on ikäeroa n. 1,5v ja olette pärjänneet ilman tuplia? Vai onko kyseessä ehdoton "must" väline liikkumiseen?

Olisi mukavaa, jos kertoisitte vähän mihin vuodenaikaan pienempi sisarus oli vauva, millaisia ratkaisuita kulkemiseen keksitte, ja missä olosuhteissa liikuitte (ts. maaseutu, kaupunki, julkisten vs. auton käyttö....) En siis ole lähtökohtaisesti puolesta enkä vastaan tuplien käyttöä, vaan mietin ylipäänsä tuota liikkumista, että miten tuo kätevimmin sujuu. Monenlaisia ratkaisuita kun varmasti on olemassa ja niihin vaikuttaa niin asuinolosuhteet, liikkumistottumukset, lasten temperamentti ja valmius istua paikallaan/seisoa/kävellä itse kuin oma asennekin.
 
Heipä hei.

Meillehän sisaruksille tuli se 1 v 10 kk ikäeroa, poika synty elokuussa. Ja meillä tuplat (rattaat) oli ehdoton pelastus... asutaan tämmösessä pikkukaupungissa, missä ei julkista liikennettä oo, ja pienempiä kauppareissuja yms. hoidettiin paljo kärrytellen. Isommat ostokset tein sit autolla, niin että mies oli toisen muksun kans kotona. Alussa poika viihty hyvin myös manducassa, mutta kun vähä kasvoi niin pojan kiinnostus ympäristöön voitti ja reppuilu ei ollu enää niin hauskaa... Esikko vielä nukku päiväunia ja nukahti monesti rattaisiin, eikä muutenkaan vielä jaksanu kävellä tuota reilua kilsaa kauppaan ja viä takasinki. Seisomalautaakin harkittiin, mutta todettiin että ei meidän esikko siinä malta seistä. On sen verran kärsimätön luonne. =)

Tuplien kans liikkuminen on kyllä väliin vähintäänkin mielenkiintosta, mekin etsittiin markkinoiden kapeimmat vierekkäin istuttavat, mutta silti olo oli välillä ku norsulla posliinikaupassa... Ja kapeista ovista sisään tähtäily, varsinkin jos on vielä kynnys edessä on oma taiteenlajinsa...

Mutta jos ei hirveen usein tartte mennä ahtaisiin paikkoihin niin tuplat on kätevät. Sit jos joutuu paljo liikkumaan paikoissa missä ei ole automaattisesti aukeavia ovia ja paljo ruuhkaa ja ahtaita paikkoja, voisin veikata, et kantoreppu ja normirattaat on kätevämmät jos vaan pikkunen repussa viihtyy...
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Kiitos tieti!

Meille on tulossa 1v5kk ikäerolla nyt noille pienimmille, joista isompi on kävellyt 11kk eteenpäin. Kuopus on syntymässä helmikuussa, jos kaikki hyvin menee. Tämä vuosikas pyörii rattaissa kuin väkkärä, eli istuminen on tylsääääää, mutta en tiedä, riittääkö pinna laudallakaan seisoskeluun. Repussa viihtyi vauvana tosi hyvin, mutta siirryttiin kokonaan rattaisiin, kun tulin uudestaan raskaaksi hänen ollessaan 8,5kk. Jotenkin painoi heti alavatsaa ikävästi. Kuvittelisin siis, että kantoliina+ rattaat voisi toimia tuon talven ajan parhaiten, kun pienin vauva on tosi pieni, eikä vaadi näköaloja ja meidän Brio GO rattaat on tukevat ja kätevät talviajeluunkin. Siksi mietin näitä muita vaihtoehtoja, koska koen rattaiden kanssa kulkemisen hankalaksi pelkästään yksikköversioinakin, saatika sitten isompien viritelmien kanssa.

Löytyykö lisää kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu varmaan käyttötarpeesta tarviiko tuplia, käyttekö ulkoilemassa, puistossa, onko autoa käytössä.

Meillä ekalla ja tokalla 1v8kk ikäero ja oli vierekkäiset tuplat, autoa ei ollut käytössä itsellä ja neuvolaan matkaa 2km. Oli kyllä tarpeen vaikka esikoinen kävelikin itse välillä. Mutta niin hidasta oli vielä meno. Seisomalautaa en edes miettinyt kun ei pienet välttämättä jaksa pitkään seisoa siinä.

Kakkosen ja kolmosen ikäero on 1v5kk ja vaihdoin vierekkäiset tuplat alekkaisiin vaikka olin niitä vastaan kun muilla näin. Piti vaan päästä esikoista viemään kerhoon linja-autolla eikä toivoakaan että olis mahtunut vierekkäisillä tuplilla kyytiin. Ja oli kätevää ottaa alempi istuin pois kun vaan yhden kanssa lähti käymään jossain. Hyvin on muksut viihtyneet tuolla alempana, ovat jopa tapelleet kumpi pääsi alas :D Ennen kolmatta käytin siis näitä rattaita esikoisella ja tokalla ennen vauvan syntymää.

Nyt kolmas on 6kk ja istuu ylhäällä (no istuu ja istuu mutta kuitenkin) ja keskimmäinen kävelee välillä itse ja välillä on kyydissä alaistuimella, esikoinen ajaa pyörällä.

Kantoreppua oon alkanut käyttää vasta tällä kolmannella, lähinnä metsäpoluilla.

Niin ja unohdin että esikoisella oli seisomalauta käytössä tuossa reilu 2v iässä mutta ei jostain syystä tykännyt siitä niin myin sen muutaman kuukauden jälkeen pois. Vaikka kyllä kai monet 2v jo siitä taitaa tykätä, meillä jäi käyttämättä.

Itse oon tykännyt käyttää rattaita (varsinkin näitä alekkaisia) ja siitä että saan toisenkin kyytiin tarvittaessa. Mutta jos ei tykkää rattaista niin ehkä kannattaa kokeilla tuota kantoliinaa/reppua?
 
saraheinä: Kiitos vastauksestasi! Kuljetaan paljon julkisilla (Helsingissä) ja kauppakeskuksissa/kaupoissa, rattaat pitäisi saada aika-ajoin myös normaalin farmariauton perään taiteltua. Jostain syystä ehkä kuvittelisin peräkkäisten tuplien toimivan meillä paremmin, varsinkin jos on tuommoista mallia, mistä saa alakerran irrotettua tarpeen tullen pois. Silloin voisi valita, lähteekö reppu/liina-meiningillä vaiko rattailla tai vaikka kaikki variaatiot samalla kertaa. Leveät tuplat noissa ruuhkaisissa julkisissa tuntuvat hankalalta ajatuksena, kun samaan kyytiin ei oteta kuin kahdet. Saako kysyä vielä, mikä merkki teillä on ollut käytössä?
 
Meillä on lapsilla ikäeroa 1v10kk, nuorempi on nyt 3kk. Otettiin tuplat, koska esikoinen oli ja on edelleen sen verran sähikäinen, etten usko että oltais pärjätty ilman. Ja minä en koskaan oppinut kantoliinailijaksi ja reppuakin tulee käytettyä aika harvoin. Asutaan kaupungissa, autoa ei ole päivisin käytössä ja "harrastukset", puisto yms on 15-30min kävelymatkojen päässä. Yksi meidän ratkaisuun vaikuttava asia olikin se, että kävellään paljon päivittäin 1-3km matkoja.

Nyt kun vanhemmalla on ikää 2v1kk, ollaan ostamassa seisomalautaa. Meillä tosiaan siis vasta nyt ollaan siinä vaiheessa, että on toivoa saada lapsi pysymään laudalla. Jaksamisesta se ei ole meillä kiinni :) Osalla tuo lauta on tuntunut toimivan jo hyvin paljon aikaisemmin.

Bussiin en ole vielä vierekkäin istuttavien tuplien kanssa mennyt, kaikista ovista olen mahtunut hyvin. Lähi-Cittarissa pitää valita invakassa, mutta muuten on kaupoissakin mahtunut hyvin liikkumaan, mitä nyt joskus on kasattu kivoja esteitä eteen keskelle käytävää...
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä

Yhteistyössä