Ikuinen imettäminen ja omassa vuoteessa nukkumisesta

Heip!

Olen 1,5 kk vanhan tyttövauvan onnellinen äiti. Lapsi on esikoiseni. Nyt ongelmaksi on muodostunut se, että lapsi haluaisi olla käytännössä rinnalla kaiken aikaa. En ole mitenkään imettämistä vastaan ja olen tähän asti tarjonnut rintaa hanakasti niin ruokailuun kuin nukuttamiseen kuin kiukkuunkin. Vähitellen on alkanut tuntumaan, että kun otan lapsen syliin hän olettaa heti pääsevän rinnalle. Jos näin ei tapahdu alkaa lohduton itku jota jatkuu ja jatkuu ja jatkuu vain.... meillä ei siis tutti ole kelvannut lainkaan ja se työnnetään samantien kielellä ulos kun sitä tarjotaan (olisi mukava jos senkin saisi jollain keinolla kelpaamaan). Ja mitä ruokailuunkin tulee joudun tarjoamaan osan ruoasta korvikkeena kun oma maito ei riitä ( parhaalla kerralla olen saanut lypsettyä pumpulla molemmista rinnoista sen 60ml maitoa) Nyt on kuitenkin alkanut pullollekin illistely ja sen pois työntäminen. Alan olla asian kanssa aika väsynyt kun tuntuu, että olen tytölle pelkkä tissi!! Isän syliin rauhoittuu ja on tyytyväinen mutta minä olen vaan se tissi jolle raivotaan jos sitä ei suuhun ilmaannu. Tyttö siis pitää minua ilmeisesti ruoanlähteen lisäksi myös huvituttuinaan. Kuinka kummassa pääsisin siitä eroon?

Sitten tämä omassa vuoteessa nukkuminen. Meillä on pidetty pinnasänkyä meidän vuoteen vieressä ja alkuun tyttö nukkuikin siellä mukavasti. Nostin aina ruokailemaan yöllä rinnalle ja sitten takaisin pinnikseen nukkumaan. Näin meni mukavasti hetken aikaa. Mutta nyt.... asia ei ole enää niin jossain vaiheessa tyttö lopetti omassa vuoteessaan nukkumisen. Ei suostu jäämään sinne lainkaan. Viihtyy maks. 10 min ja sitten alkaa se samainen lohduton itku jota vaan jatkuu. Hän rauhoittuu ainoastaan kun pääsee meidän vuoteeseen ja saa rintaa. Rintaa sitten imee KAUAN ja jos se vahingossa tippuu suusta tai liikahdan alkaa taas se itku.
Olen myös kokeillut sitä, että nukutan rinnalle ja sitten siirrän pinnikseen niin sekään ei onnistu. Tyttö herää muutamassa minuutissa ja itku alkaa. Olisi mukava tietää kuinka saisin hänet viihtymään/siirtymään takaisin omaan sänkyynsä niin kuin alussa? Alan olla vähitellen aika väsynyt kun yöt menee koiranunta nukkuessa kun pelkään nukahtaa kunnolla etten vahingossa pyörähdä lapsen päälle. Tiedän että tyttö on vielä pieni ja kaipaa turvaa ja läheisyyttä, mutta olisi varmaan ihan hyvä että itsekkin saisin välillä levättyä kunnolla. Päivällä en osaa nukkua vaikka kuinka yritän.
Olen toki kuullut näitä kauhu tarinoita joissa kerrotaan, että jos lasta ei heti opeteta omaan sänkyyn niin siinä se sitten nukkuu vanhempien välissä seuraavat seitsemän vuotta. Vaikka en itse noihin tarinoihin niin usko niin silti olisi mukava ne kunnon tai edes kohtalaiset yöunet.

kaikki vinkit otetaan vastaan :)
 
Saat taatusti maan asiallisinta ja parasta apua Facebookin ryhmässä Imetyksen tuki ry, suosittelen kysymään ennemmin siellä :)

Oma näkemykseni (en ole kouluttautunut imetystukiäiti) on että tiheän imun kausi voisi olla menossa ja selittää osaltaan tuota tississä roikkumista. Helpointa lienee hyväksyä vauva-arki sellaisena kuin se nyt on. Voin luvata että se muuttuu. Jossain vaiheessa aivan varmasti. Siihen asti kantoreppu, liina tms. avuksi - mitä enemmän vauva saa olla rinnalla silloin kuin sitä tarvitsee niin sitä parempi. Kyllä se siitä. Jotkut vauvat on vähän tarvitsevaisempia kuin toiset. Imetysasennoista ym. osaavat varmasti siellä Facessa neuvoa paremmin jotta saat nukuttua paremmin. Kannattaa yrittää rentoutusharjoituksilla tms. opetella nukkumaan aina ku mahdollista :)
 
Heippa!

Tiheän imun kautta minäkin veikkisin, vauvahan n.6vkoa? Meillä myös on hieman tuota, että mun sylissä vauva kiukkuaa ja isän sylissä viihtyy. Nyt kun on poika 2,5kk, huomaan jo hänen käytöksestään milloin on nälkä kun selvästi osoittaa itkun minulle jos haluaa rinnalle (ensin nauraa kuten aina minut nähdessään, mutta muuttaa sen parissa sekunnissa itkuksi :D ). Meillä oli rintaraivarointia 5 viikkoa, alkaen 3vkon iästä. Nyt kun ne ovat tältä haavaa ohi, vauva haluaa myös tosi paljon rintaa. Varsinkin yöllä. Viime yönä en nukkunut käytännössä lainkaan, kun halusi lutkuttaa koko ajan. Ja syödä. Tutille olemme väkisin opettaneet, eli käytännössä annettu ja tarjottu tuttia koko ajan, varsinkin mummu on saanut hänet sitä syömään. Voisiko teillä isä saada vauvan paremmin syömään tuttia? Huomaan nimittäin että mun kanssa vauva yrittää imeä kaikkea kuten rintaa, varmaan vois johtua maidontuoksusta? Oothan kokeillut eri tutteja? Silikoni, luonnonkumi? Anatomiset? Eilen kuitenkaan meillä tutti ei kelvannut koko päivänä. Halusi vain rintaa. Itse en ole tänä 10vkon aikana nukkunut kertaakaan yli 5h yöunia. Yli kolme tuntia putkeen muistaakseni 2 kertaa (päivisin en saa nukuttua lainkaan). Nyt väsyttää tosi paljon kun mies toi flunssan töistä ja mullakin kurkku nyt karheena :(Pitää vain vähiin yöuniin sopeutua :/ Meilläkin siis esikoinen kyseessä.

Vauva nukkuu perhepedissä, mutta viikonloppuna siirsimme hänet sivuvaunuun, josko saisin paremmin nukuttua. Ilman laitaa siis on pinniksessään joten imetys sujuu siitä hyvin (vauva pinnasängysssä imetyksenkin ajan, en vedä siis sänkyyn). Olen ajatellut, että voisi olla helpompaa sitten vain laittaa laita jossain kohdassa takaisin, ja näin "vieroitus" perhepedistä sujuisi kivuttomasti?

En tiedä onko mitään apua tästä, mutta tsempit minulta! Mä en vielä luovuta rintaruokinnasta kun sitä itkien yritin tehdä 5vkoa toisen vain huutaessa yleensä ja kaikki maailman vippaskonstit yritin että saisin toisen imemään. Nyt kun sitten kerrankin imee niin antaa mennä! :D
 
Viimeksi muokattu:
Täältä myös vertaistukea, meillä samanlainen tissi suussa nukkuja, huoh. Hyväntuulinen poika, joka nukkuu lähinnä liikkeessä tai tissille ja herää joka tapauksessa n. 45-60min välein. Aamuyöstä nukkuu usein pari tuntia putkeen. Lisäksi mulla on täällä esikoinen, joten päivisin ei hirveästi lepäillä vaikka onneksi on sentään srk kerho pari kertaa viikossa...

Esikoinen oli myös yösyöpöttelijä, mutta hänelle sentään kelpas tutti, tälle toiselle ei... esikoisen opetin nukahtamaan omaan sänkyyn itsekseen, mutta yöheräilyyn ja tissin haluamiseen sillä ei ollut vaikutusta, kuten ei kiinteiden aloituksellakaan.

Me nukutaan nyt tällä erää miehen kanssa eri huoneissa, saan edes vähän nukuttua kun on enemmän tilaa hivuttautua hieman kauemmas vauvasta ettei ihan puudu yhdessä asennossa maatessa... eli vauva siis nukkuu mun vieressä, ei suostu omaan sänkyyn.

Meillä esikoisella oli koliikki ja sitten heräili todella tiheästi n. 10kk ikään jolloin pidettiin unikoulu. Vuoden ikäisestä alkaen nukkunut aina läpi yön. Eli nyt koitan suhtautua niin että nukutaan miten sattuu sillä hetkellä sujumaan, pääasia että nukutaan, asiasta stressaaminen vain vaikeuttaa omaa lepäämistä.

Perhepedissä ei tartte ikuisesti nukkua, turha miettiä turhan pitkälle kun vauvalla on suunnilleen joka kuukausi joku uusi vaihe vuorossa :D meillä esikoisen vieroitus rinnasta sujui melkein itsestään ja tosiaan täysin ongelmitta muutti omaan huoneeseen nukkumaan noin vuoden iässä - vaikka oli tiheästi yöllä imetetty ja vieressä nukutettu lapsi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä