Ilmakuivattu kinkku, esim. parmankinkku

Saako sitä raskaana syödä? Söin nimittäin eilen parmankinkkua ja jälkeenpäin vasta iski kauhu. Samoin valkohomejuustoa - kylläkin pastöroitua, mutta silti... Apua, mitenköhän tunnistan, jos olen saanut listerian?
 
ei siinä kinkussa mitää ole, mutta siitä en ole varma et onko homejuusto "sallittua" vaik oliski pastoroidusta tehty.
kun käsittääkseni pehmeissä juustoissa ei ole merkitystä sillä mistä ne on tehty vaan sillä nimenomaan et ne on pehmeitä juustoja... korjatkaa jos olen väärässä? mut silti-> ainaki valion juustot on suht turvallisia, vaikka eivät ne Valiollakaan takaa täysin ettei olis listeriaa...


Mutta mutta, Suomessa on niin harvinaista saada listeria et tuskin sitä sait.. eikä perusterveellä ihmisellä kai mistää oikee nää onko sairastunut. heikkokuntoisilla oireet käsittääkseni flunssan kaltaiset, eli kuumetta ynnä muuta.
 
VAIN pastöroituja saa syödä. Oli sitten pehmeitä tai ei, tällaisen tiedon olen saanut.
Ja jos tuon listerian saa niin äiti ei siitä välttämättä kärsi, mutta sikiö kärsii.
Tuota Kinkkua en itse ole uskaltanut syödä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä2006:
VAIN pastöroituja saa syödä. Oli sitten pehmeitä tai ei, tällaisen tiedon olen saanut.
Ja jos tuon listerian saa niin äiti ei siitä välttämättä kärsi, mutta sikiö kärsii.
Tuota Kinkkua en itse ole uskaltanut syödä.
Onks se nyt sit ihan 100% varma et pastoroidusta tehty pehmeä juutso on syötävää? Ku 2-vuotta sitten esikoista odottaessa neuvolahenkilökuntakin sanoi että ei mitään pehmeää juustoa sovi syödä jos haluaa olla ihan varma... Sillon sanottiin ettei sillä juuston raaka-aineella ole merkitystä vaan sillä et se on pehmeää. Mene ja tiedä? Kun kaikilla on vaan musta tuntuu tietoa... Valion sivuillakaan ei luvata listeriavapaata juustoa, kerrotaan vaan kuin hienot ja hygieniset juustonvalmistusolot ovat ynnä muuta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja mymma:
etä ilmakuivattu kinkku kuitenkin lasketaan "ráaksi lihaksi'? Ja kun tuo ei suomlaistakaan ole...
Ei kai ilmakuivattu raakaa ole? Tai siis on ollut joskus mutta on tavallaan kypsytetty ilmakuivaamalla. Olis kuule varmana kiellettyjen listalla jos ei sopisi syödä. Se on kuitenki niin yleinen esim salaateissa.... Suomessa on niin tarkat ohjeet kaikesta et olen varma et olis kielletty jos olis aihetta.

 
Miä vaan mietin et miten paljon ihmiset stressaa tollasista jutuista ku kattoo sit vaikka tota Nokian juttua... On niin paljon sellasia juttuja joihin ei ite voi sitten edes vaikuttaa ja jotka vaikuttaa sikiöön paljon kovempaa! Ei tietty kannata mennä syömään ihan mitä vaan, mutta miä uskon siihen et jos siä oot jotai saadakses ni siä saat sen teit siä mitä tahansa! Ja toi stressaaminen "turhasta" sit varmaan on ihan yhtälailla sille vauvalle vahingollista!
 
siis kyllä mäki olen syönyt aurajuustoa raakana tuoreeltaan.. kuten myös esim itsekraavattua kalaa. ja juonut juhlissa lasin kuohuviiniä. en mikää hysteerikko mielestäni ole.. Mutta sitä mä vaan pohdin et ku musta se vaan ei päde et pastoroitu raaka-aine meinais automaattisesti turvallista juustoa..
eli lähinnä peräänkuulutan tässä sitä et ku jotkut sanoo ikäänkuin varmana tietona ettei esim valion pehmeissä juustoissa voi olla listeriaa, kun samaan aikaan ei itse Valiokaan pysty 100% varmuudella lupaamaan että näin olisi. et olis parempi ettei nyt aleta julistaa faktoina...

ja kyllä meidän neuvolan ohjeessa ainaki kielletään pehmeät juustot. ja neuvolasta kysyttäessä ainakin vielä 2-vuotta sitten sanottiin että kaikki pehmeät juustot on riski. odottaja itse saa sit puntaroida kuin iso riski on syödä esim kotimaisia juustoja..
 
Miulle sano kyllä terkkari et valion juustot on kaikki pastoroituja ja et niitä voi syödä. Mut onks tää vähän sama ku se et voiks mahallaan nukkua juttu? Mut toi sinihomejuustojuttukin taas on sit sellanen et jos syöt esim ravintolassa ni et voi tietää et onks se tehty aurajuustosta vai jostai "halppis" versiosta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu81:
siis kyllä mäki olen syönyt aurajuustoa raakana tuoreeltaan.. kuten myös esim itsekraavattua kalaa. ja juonut juhlissa lasin kuohuviiniä. en mikää hysteerikko mielestäni ole.. Mutta sitä mä vaan pohdin et ku musta se vaan ei päde et pastoroitu raaka-aine meinais automaattisesti turvallista juustoa..
eli lähinnä peräänkuulutan tässä sitä et ku jotkut sanoo ikäänkuin varmana tietona ettei esim valion pehmeissä juustoissa voi olla listeriaa, kun samaan aikaan ei itse Valiokaan pysty 100% varmuudella lupaamaan että näin olisi. et olis parempi ettei nyt aleta julistaa faktoina...

ja kyllä meidän neuvolan ohjeessa ainaki kielletään pehmeät juustot. ja neuvolasta kysyttäessä ainakin vielä 2-vuotta sitten sanottiin että kaikki pehmeät juustot on riski. odottaja itse saa sit puntaroida kuin iso riski on syödä esim kotimaisia juustoja..

Ai, meillä taas nimenomaan siinä neuvolan listassa lukee että pastöroimattomia maitotuotteita pitäis välttää, ja perään on vielä lisätty että kaikki valion juustot on pastöroituja =) Eli siis sallittuja kaiken järjen mukaan.
 
Vitsit ku olis joku taho joka voisi kertoa miten se asia nyt sitten oikein on? Kun tuo on vähän tulkinnan alainen juttu.. Näköjään neuvolat eri puolilla maataki antaa erilaisia ohjeita.

Eviran sivuilla lukee näin:
"Vältä riskielintarvikkeita

Tyhjiöpakatut kylmäsavustetut, graavisuolatut kalatuotteet ja mäti
Pastöroimaton maito ja siitä tehdyt juustot
Pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot)
Pateet
"

Minä ainakin tulkitsen tekstin niin että kiellettyjä ovat sekä pehmeät juustot (kaikki, oli raaka-aine mitä hyvänsä ), että pastöroimattomasta tehdyt.

Tässä vielä linkki:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/listeriabakteeri/
 
Valio käsittääkseni takaa, että heidän juustoissa ei ole pastöroinnin ansiosta listeriaa tuotteen lähtiessä tehtaalta. Se mitä juustolle tapahtuu tehtaan oven ja sinun suusi välillä on melkein arvoitus. Jos kylmäketju katkeaa kerrankin väärässä paikassa ovat pehmeät juustot hyvin riskialttiita listerialle. Se on sitten jokaisen omassa päätösvallassa kuinka suurena ko. riskiä pitää ja onko valmis ottamaan sitä.
 
Ei sillä tuotteen raaka-aineella itsellään tietenkään ole väliä, vaan sillä miten tuote on valmistettu. Vaikka raaka-aineessa olisikin bakteereita (niitä kun raaka-aineissa ilman muuta on), niin kuumentamalla (mukaanlukien pastörointi) ne tuhoutuvat, jolloin tuotetta voi turvallisesti syödä. En itse söisi pastöroimattomia tuotteita raskausaikana. Suomessa maitotuotteiden pastörointi on lakisääteistä, ja siitä johtuen nuo ikävät sattumat harvinaisia (joskus HARVOINhan voi jotain mennä pieleen). Mutta jos tuote lähtee "puhtaana" paketissa tehtaalta, niin ei se listeria siihen mistään itsestään ilmesty vaikka kylmäketjukin katkeaisi, ellei sitten tuote ole kosketuksissa saastuneen elintarvikkeen kanssa. Parmankinkku ei myöskään ole kuumentamalla kypsennetty tuote, joten en söisi. Vaikka hysteeriseksi ei kannata ruvetakaan, niin en ymmärrä miksei voisi olla varovainen edes 9 kk elämästään, eihän se ole kovin paljoa vaadittu.
Listeria ei raskauden aikana välttämättä aiheuta äidille oireita lainkaan, mutta siitä huolimatta sen vaikutukset sikiöön voivat olla ikävät - paitsi kohtukuolema, myös erilaiset muut vauriot. Jos oireita tulee, ne ovat flunssankaltaisia, kuumetta, lihassärkyjä jne. SILTI en sinuna heittäisi nyt toivoa menemään, kyse on vain yhdestä kerrasta (ja juustokin oli pastöroitua), joten ihan *valtavan* huono säkä olisi täytynyt kohdallasi käydä! Mutta jos oireita tulee, tai olet valtavan huolissasi, niin listerian voi tarkistaa verikokeesta. Neuvolasta saa lähetteen.
 
raskaana.
Hyppäsin tänne tuolta vauvakuumeen puolelta, mutta kun satun asumaan Italiassa, niin voin kertoa, että parmankinkun kotimaassa tuote, samoin kuin kaikki raa'at lihat, on kielletty ehdottomasti raskaana olevilta naisilta. Siitä ei siis tartu välttämättä listeriaa, mutta siinä on toksoplasmoosiriski.

Suomessahan toksoplasmoosi on harvinainen loinen, ja yleensä sitä tartuntaa pelkäävät vain kissan omistajat. Italiassa taas toksoplasmoosi on yleinen myös maaperässä, ja siksi täällä ei saa raskaana syödä mitään lihaa, mitä ei ole kypsennetty. Ja tuo parmankinkku siis on raakaa, ei kypsennettyä. Täällä Italiassa ei saa syödä edes salaattia ravintolassa, koska toksoplasmoosi voi tarttua myös huonosti pestyistä kasviksista.

Jos taas raskaana olevalla nainen on ennen raskautta sairastanut toksoplasmoosin, on hänellä suoja-aineita veressä, ja hän voi huoletta syödä myös raakaa lihaa.

Mymma,ei ole lainkaan todennäköistä, että olisit saanut toksoplasmoosia yhdestä kinkun syömisestä, mutta Italiassa sinut passittettaisiin varmuuden vuoksi verikokeisiin. Toksoplasmoosi-infektionhan saa talttumaan sopivilla lääkkeillä. Mutta itämisaika vaihtelee viikosta kolmeen, niin ettei mahdollinen toksoplasmoosi näy veressä välittömästi.

Minulla on myös italialaisia ystävättäriä, jotka säivät parmankinkkua raskaana ollessaan, eivätkä todellakaan saaneet mitään tartuntaa, mutta gyne täällä kyllä suuttuu, jos sitä kinkkua syö :D

Itse lopetin kinkun syömisen heti, kun rupesimme yrittämään lasta
 

Yhteistyössä