Imetyksen lopetus...?

Kaipaisin vähän kokemuksia imetyksen lopetuksesta. Itsellä on pian kaksivuotias pikkuneiti ja olen nyt ollut kolme vuorokautta imettämättä. Ihan hirveitä tunnontuskia ja huono äiti -fiiliksiä koko ajan, vaikka olen jo pidempää ollut sitä mieltä, että imetykset on mun osalta ohi. En vain ollut varautunut näin ristiriitaisiin tunteisiin!

Fyysisesti mulla ei ole suuria ongelmia. Maitoa toki tulee vieläkin, mutta ei niin, että rinnat olisivat mitenkään ylitäynnä, vaikken ole imettänyt. Henkinen puoli tässä nyt mättää. Voiko kyseessä olla hormonien vaikutus, vai mistä johtuu tällainen tunteiden kirjo? Päässä vain pyörii kuvia pienestä vauvasta, joka hymyilee rinnalla, eikä mitenkään tule mieleen negatiiviset asiat, joiden takia jo haluan imetyksestä luopua.

Ihan hirveä fiilis koko ajan!
 
Itselläni oli vähän samanlainen olo,kun lopetin esikoisen imetyksen hieman ennen 2-v synttäriä. Olin jo pitkään ajatellut lopettaa imetystä,mutta jotenkin aina "sorruin" antamaan rintaa,kun se tuntui lapselle niin tärkeältä. Imetyksen loputtua lapsi ehkä 2 viikkoa itki ja vaati maitoa silloin tällöin. Sanoin,ettei äidillä enää tule maitoa. Vähitellen se sitten jäi,vaikka nyt vielä puoli vuotta myöhemminkin poika näpeltää ja hypistelee tissejäni kaivatessaan läheisyyttä,aamuyöstä ja nukahtaessaan. En keksi keinoa lopettaa sitä,vaikka se välillä häiritseekin,kun on niin kovakouraista.

Nyt näin jälkikäteen ajatellen tuntuu oudolta,että koin imetyksen lopetuksen niin vaikeaksi. Loppujen lopuksi lapsikin rentoutui,kun ei aina tarvitse vaatia tissiä,löytyy myös uudenlaista läheisyyttä ja yhteistä hellyyttä. Mielestäni tunteesi on aivan kormaaleja,ainakin itse kävin samat syytökset läpi,mutta jossain vaiheessa se vain on lopetettava. Olet imettänyt kuitenkin todella pitkään,mikä on ihanaa, ja se on teille enemmänkin tapa,kuin tarpeellinen asia. Saatte uudenlaisia läheisyyden hetkiä,kun imetys jää.

Meille on nyt kakkonen tulossa,ja itse jännitän miten esikko suhtautuu vauvan imetykseen. Mutta kaikki kai menee omalla painollaan,niin se on kaikilla muillakin mennyt. En osaa neuvoa muuta kuin,että hetki kerrallaan helpottaa, kun arkirutiinitkin muuttuvat samalla kun imetys jää.
 
Kiitos vastauksesta! Huojentavaa kuulla, että samanlaisia tunteita on muillakin!

Nyt olen ollut viikon imettämättä ja kieltämättä tilanne on helpottunut. Tyttökin on nukkunut koko tämän ajan todella hyvät yöunet, jota ei imettämisen aikana tehnyt - ehkäpä nyt sitten "keskittyy" nukkumiseen, kun ei enää saa rintaa. Maitoa kyllä tulisi vieläkin, joten välillä sitä vielä käy mielessä, teinkö sittenkään oikein...Toisaalta tosiaan, olen myös kokenut toisenlaista läheisyyttä, kun jokainen sylittelyhetki ei pääsy siihen, että neiti haluaa maitoa.
 

Yhteistyössä