Imetys- gallup

Omat tuplani ovat nyt 2 kk ikäisiä, ja syntyivät 2 kk etuajassa siis, kotiutuivat sairaalasta 2 viikkoa sitten. Kovalla vaivalla ollaan päästy nenämahaletkujen ja lypsämisen+pullojen kautta lähes täysimetykseen, mutta öisin olen joutunut antamaan lisäksi omaa pakastettua maitoa pullosta. Nyt varastot on loppu ja joudun siirtymään tutulta saatuun luovutettuun äidinmaitoon/korvikkeeseen imetyksen lisäksi. Tämä kuitenkin käy itsetunnolle ja on niin riittämätön olo äitinä kun en pysty täysimetykseen. Ongelmana on kai sekä maidon riittämättömyys (Primperan-kuurit ja kotikaljatkin on jo kokeiltu!) että se etteivät vauvat jaksa riittävästi imeä varsinkaan yöllä. Siksi nyt kyselen miten pitkään te muut kaksosäidit olette onnistuneet imettämään.

Kuinka kauan täysimetit? Kuinka kauan osittaisimetit (imetys+korvike)? Syntyikö vauvat keskosina/täysaikaisina?
 
Meillä ei ole monikkoperhettä, mutta minusta tuossa ei ehkä ole kuin yksi ongelma, josta johtuu toinen. Jos lapset ei jaksa yöllä imeä, niin maitoa ei tule tarpeeksi. Yöimetyshän pitää yllä maidoneritystä aika hyvin. Yöimetysten lopetus korreloi maidontuotantoon suoraan.

Kokeile mieluummin imetystukilistalla kysellä, siellä on varmasti kaksosten äitejä, joilla on ollut samoja ongelmia. Tunnut kuitenkin haluavan kovasti imettää. Aikahan korjaa tuon (uskoisin), että eivät jaksa imeä, mutta se voi olla siinä vaiheessa liian myöhäistä imetystä ajatellen.

Tsemppiä kovasti! Kahden kanssa se on haastavampaa, etkä ole tosiaankaan ole huono, jos korvikkeille joudut. Aina ei vain onnistu.
 
Wandii, kiitos vastauksestasi. En ole yöimetyksiä lopettanut vaan joka syötöllä aina imetän ensin ja sitten vasta annan pullosta lisäksi että vauvat rauhoittuisivat nopeammin ja saisin edes pari tuntia nukuttua itsekin ennen seuraavaa syöttöä. Päivällä ei ole niin väliä vaikka imettäisin useammin.
 
Niin olen käsittänyt, että jos lapset ei saa rinnasta kaikkea, minkä tarvivat, niin rintamaito alkaa hiipumaan. Kysynnän ja tarjonnan lain mukaan siis. Ja siis yöimetykset on erityisen tärkeitä maidon riittävyyden kannalta. Ja tuo ensin tissiä sitten pulloa on tutuin tarina maidon "loppumiseen", ainakin omassa tuttavapiirissä.

Mutta kaksosten kanssa on varmasti muutenkin raskaampaa. Ei sitä yöunistakaan voi nipistää, et muuten jaksa. Vaikea sanoa, mikä järkevää, eikä se korvikekaan ole paholaisesta. Kannattaa miettiä itse, mitä voi tehdä imetyksen eteen oman voinnin kärsimättä liikaa. Suosittelen tosiaan imetystukilistaa, siellä niillä voi olla kikkakolmosia taskussa monikkoimettäjille.
 
AnnaBelle, ensinnäkin unohda ajatukset riittämättömyydestäsi, sinulla on kaksi suuta ruokittavana! Vaikka äitejä ollaan ni ei me nyt mitään meijereitä kuitenkaan olla, ja jos ei ihan riitä niin ei se maailmaa kaada :) Siihen nähden että teillä on alku ollut jo kovin hankala niin suoriudut tosi hienosti kun pystyt öitä lukuunottamatta täysimetykseen! Meillä syntyi pojat 38+2 ja täysimetin vissiin pari kuukautta, en ihan tarkkaan muista. Varmasti siksi täysimetys onnistui niin kauan kun pojat olivat kuitenkin "isoja" ja söivät alusta asti itse ja hyvällä ruokahalulla. Välillä lypsin päivisin että sain maidontuotannon paremmin vauhtiin ja maidon riittämään. Sitten kun pojat alkoivat roikkua tissillä ihan jatkuvasti alettiin antaa nania ja viiden kuukauden iässä loppui imetys kun päivisin ei enää tissi kelvannut ja yösyömisen lopettivat. Soseet aloitettiin kolmen kuukauden iässä. Wandiin kanssa olen samaa mieltä siitä että se ON kahden kanssa haastavampaa kuin yhden, ja ylipäätään se että imetät on jo hyvä ja hieno asia! Älä stressaa liikaa imetysasiaa, minulla ainakin tuntui maito ehtyvän samantien jos aloin miettimään että riittääkö se ;) Pääasiahan on kuitenkin että lapset ovat kylläisiä, tuli se maito sitten äidiltä tai purkista :) Tsemppiä!
 
Imetystukilistalta ja maitolaiturilta olen kyllä löytänyt paljon vinkkejä tilanteeseeni, mutta nyt kaipaisin juuri galluppia siitä kuinka te muut kaksosäidit olette onnistuneet imetyksessänne, eli moniko on joutunut ja missä vaiheessa käyttämään lisämaitoja/korviketta lisänä tai kokonaan???
 
Minä en ole imettänyt laisinkaan :'( Aluksi se häiritsi ja suretti minua, mutta kun huomasin, miten hyvin lapset kasvoivat korvikkeella, pääsin siitä riittämättömyyden tunteesta, jota aihe aiheuttaa. Minä en ole ikinä imettänyt, koska kaksoseni syntyivät rv 35 + 4 ja olivat pitkään liian pieniä imemään. Pumppasin maitoa 8 viikkoa, mutta luovuin siitä, koska pumppaamani maitomäärät olivat niin pieniä. 2 kuukauden iässä b-vauvalla todettiin maitoallergia ja hänellä olikin käytössä apteekista saatava erityiskorvike 1 1/2- vuotiaaksi saakka. Nyt kummatkin ovat jo pitkään juoneet tavallista rasvatonta maitoa. Minua lasten ollessa vauvoja huoletti se seikka, kun en imettänyt, että tulevatko sairastamaan enemmän, mutta aika lailla terveitä ovat olleet! =) Terveisin: Kaksosten äiti ja kaksoset 2v7kk
 
Älä ota imetyksestä paineita! Anna vain hyvällä omallatunnolla korviketta pullosta! Tärkeintä on, että saat nukuttua mahdollisimman paljon ja että jaksat hoitaa lapsia hyvin. :hug:

Minulla on esikoinen, jota täysimetin 5 kk. Sen kokemuksen perusteella toteaisin, että kaksosten kanssa ei kannata verrata asioita yhden lapsen imetykseen! Imetin kaksosia 6 viikkoa ja sekin oli hankalaa. Koska en ehtinyt ja jaksanut imettää yötä päivää, annoin myös pulloa. Siitähän seurasi usein rintaraivareita. Lopulta imetyksen lopettaminen olikin suuri helpotus, kun ruokahetket rauhoittuivat. En juuri jaksanut pumpata, joten pullosta annettiin melkein aina korviketta.

Olin imetyksen lopettamisesta surullinen, mutta ymmärrän, että imetyksellä ei todellakaan mitata äitiyttä! Siinä mielessä EN suosittele imetystukisivuilla tai maitolaiturilla käymistä, koska niillä ei saa tukea tällaisiin vaikeuksiin. Sen sijaan käypä täällä: http://www.phpbbplanet.com/forum/korvikemutsit.html
Kauhea sana tuo korvikemutsit!, mutta sieltä saa todellista vertaistukea silloin kun on hankaluuksia. :heart:

PS. Meidän korvikevauvat nyt 1,5-vuotiaita, ja ovat erittäin terveitä.
 
Hei, ja ihan ekaksi onnittelut kaksosista ja hatunnosto siita, etta haluat imettaa pikkukavereita!

Meidan kaksoset (tytto ja poika) syntyivat taalla Ranskassa viikolla 38. Paria paivaa ennen suunniteltua sektiota alkoi lapsiveden tihkuminen ja supparit. Lapset olivat siis kaksosiksi ihan "valmiita", jos niin voi sanoa, ja painoakin molemmilla oli kaksi ja puoli kiloa. Imetys ei heti kuitenkaan lahtenyt sujumaan (ehka sektiosta johtuen), ja varsinkin poika veti sairaalassa melkoisia rintaraivareita. Lopulta myonnyin siihen, etta sairaalassakin annettiin pullosta maitoa. Tiukka paikka se mulle oli, etenkin kun olin paattanyt, etta imetyksella mennaan alusta lahtien.

Kun paastiin sairaalasta kotiin kuudentena paivana, annoin viela pullosta aina rinnan jalkeen viela lisaevasta. Pian kuitenkin luonto hoisi asiansa ja saatoin jattaa pullon kokonaan pois. Neljanteen kk asti mentiin niin, mutta sitten ryhdyin antamaan illan viimeisen maidon pullosta, ja se oli hyva idea. Yosyotot jatkuivat entiseen malliin, ja lapset eivat olleet yolla heratessaan liian nalkaisia ja kiukkuisia, vaan jaksoivat rauhallisesti imea. Pitkaan mentiin yhden iltapullon voimalla. Nyt lapset ovat pian 7 kk. Kolme kertaa paivassa imetan edelleen molempia. Aamulla ja illalla pidempaan. En ole meilla ainakaan huomannut, etta pullon antaminen korvaisi aidin rintaa ja rintamaidon makua ja lahellaolon tuntua. Teinkin yksi ilta pienen kokeen ja tarjosin molemmille samalla hetkella seka pulloa etta rintaa vierekkain, ja kylla valinta kohdistui molemmilla mamman rintaan, onneksi. :LOL: Maarat alkavat tosin olla maidon suhteen sellaisia, etta en ole varma, etta oma maito riittaa enaa taysin, joten annan pulloa paivallakin tarvittaessa ja kaytannossa se tarkoittaa ainakin yhta pullollista (240 ml) per paiva.

Olen tosi tyytyvainen ja onnellinen, etta imetys on omasta mielestani mennyt tosi hyvin. Lapset ovat taman 6 ja puolen kk aikana saaneet 90 prosenttisesti rintamaitoa, joten hyva vastustuskyky pitaisi olla, jos se nyt rintamaidolla muodostuu. Jos voisin sanoa omasta kokemuksestani jotain, niin tarkein on, etta ala ota stressia imetyksesta. Joku tuossa sanoikin, etta silloin maidontulo tyrehtyy takuuvarmasti. Nauti imetystilanteissa vauvasta/vauvoista (itse imetin yolla ja usein myos paivalla tyynylla molemmat samaan aikaan, saastat aikaa :) ja hetkesta. Toiseksi vinkkaisin homeopaattisten laakkeiden kayttoon. Itse en uskonut niihin patkaakaan ennen tata imetysta, mutta voin vakuuttaa, etta toimivat. Itse kaytin imetysteeta, voin laittaa sulle tarkan "reseptin" myohemmin, jos haluat kokeilla. Taalla tuota teeta sekoitetaan apteekeissa, voi olla mahdollista myos Suomessa. Tai ehka imetysteeta on myynnissa valmiina sekoituksena. Lisaksi syon edelleenkin pienia palleroita (granules) joista toisessa vaikuttavana aineena urtica urens ja toisessa ricinus communis. Ja voin sanoa, etta olen totaalinen skeptikko, enka usko yleensa yrttilaakintaan, mutta nama todella toimivat. Taalla Ranskassa sairaalassa oli erityinen imetyskonsultti, tai -neuvoja, joka opetti oikeat asennot ja rentoutumisen. Han myos suositteli naita luonnonlaakkeita, samoin kuin lasten laakarikin. Kolmanneksi vinkiksi sanoisin, etta ala tunne syyllisyytta siita, etta annat tarvittaessa pullomaitoa. Kahden vauvan imetys on fyysisestikin rankka juttu, joten ole ylpea joka pisarasta jonka pikkukaverit sinulta saavat. Itse en osannut jotenkin pumppailla, joten en tiennyt millaisia maaria maitoa tuotan. Lasten painonnousu oli siis ainoa mittari maidon riittavyytta arvioidessani. Hommasinkin kotiin vaa'an, ja ihan alkuvaiheessa punnitsin lapset melkein paivittain.

Mutta ennenkaikkea, ala unohda nauttia tasta upeasta ajasta! Paivat kiitavat kuin siivilla, ota maitoasia rennosti, nauti aitiydestasi ja upeista lapsistasi! Tsemppia!
 
täällä tilanne se, että lapset syntyivät 32+3 vkolla ja tänään ovat nyt 8vkoa, eli juuri on la. ohitettu. Kotona on oltu 4vkoa. Alkuun pullosta syöneet, ja minun pumppaamalla maidolla on kokonaan menty. (maitoa tulee hyvin) nyt päätettiin sitten ruveta harjoittelemaan vielä kuitenkin tosissaan imetystä, yksittäisiä (1-2xvrk) kokeiluja oli aiemmin. Keskiviikosta asti on poika ollut joka ruualla ensin tissillä, sitten lisää pullosta päälle. Aika hyvän oloisesti minusta syö =) Tyttö ollut 2-3 kertaa vrk rinnalla, ei oikeen osaa tekniikkaa ja saa vaan raivarit :/ Poika onkin hieman isompi, nyt noin 3,6kg ja tyttö 3,3kg

Ajatus olisi, että jos toi rinta lähtis onnistuu, pääsisin muutaman viikon sisällä lopettaa lypsämisen, söisivät sitten maidon tissistä, ja lisäksihän kohta alkaa vellit.... (ilmeisesti 2,5-3kk) ja pakastimessa minulla on vielä maitoa jonkin verran sitten lisäksi. ja kun tuossa 4kg:n jälkeen saisi sitten lopettaa sen "terästeen" antamisen, niin pääsisi kaikkiaan vähemmällä pullo ruljanssilla....

Mitenkähän sitä kannattasi nytten lähteä etenemään? poika on syönyt nyt ennen rintailua pullosta 600-800ml/vrk ja nyt tissin kanssa määrä on pudonnut noin puoleen. Tytöllä ei oikeastaan vielä huomattavaa muutosta, kun imetykset menneet enemmän tai vähemmän pieleen.... Keskitynkö nyt täysin poikaan, vai miten? unohtaako tyttö sitten koko tissin? ja miten toi pullosta annettavan vähennys? vähennänkö aina joka ruualla annettavaa? (jäänee nälkäiseksi???) vai otanko päivällä ensin kertoja jolloin ei anneta pulloa ollenkaan???

Hitsi kun on hankalaa, ei osaa tulkita lastaan :/ Mutta halu olisi kova, ja miehen kanssa on päätetty että koitetaan jaksaa 2 vkoa harjotella.... pitkään en jaksa nimittäin sekä lypsää että imettää joka syöttökerralla... ja pitänee ajatella koko perheen kokonaisjaksamista... ja oon kyllä iloinen, että ainakin 2kk lapset on saanu vaan äidinmaitoa (ei sillä, että korvikkeessa mitään vikaa olisi, ei todellakaan!), kun sitä minulla tulee oikeen paljonkin.

Kiva jos joku osais neuvoa
 

Yhteistyössä