Imetys sektion jälkeen

harmi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 12:01 vieras kirjoitti:
Mitä kannattaa huomioida tai tietää? Mihin kannattaa varautua sairaalassa tai kotona? Olisi kiva lukea kokemuksia imetyksestä sektion jälkeen. Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
No en nyt tiedä vinkeistä, mutta kokemuksena itsellä seuraavaa; suunniteltu sektio viikolla 39, vauva imi tosi hyvin, mutta maito nousi vasta kotiutumispäivän iltana jolloin vauva oli viikon ikäinen. Sairaalassa oli silti liivit mukana ja piti niitä pitääkin, koska rinnanpäät oli tosi kipeät eikä kärsinyt olla paljasrinnoin yöpuvun alla.
En usko että maidon nousun jälkeen imetys erosi siitä jos olisin alakautta synnyttänyt, tietty istumaan pystyy kivuitta ;) Mutta siis todella voi viikonkin kestää maidon nousu, ja sitä riitti kyllä sitten yli oman tarpeen. Itseä ei häirinnyt yhtään, että lapsi sai pulloa päivittäin sairaalassa, sitä jatkettiin sitten kotonakin, koska oli helpompi vähän minunkin hengähtää.
 
Minulla on takana 3 sektiota ja maitoa on alkanut tulla jo paria päivää tai viikkoa ennen sektiota. Rinnanpäitä kannatta harjata vaikka sillä vauvapakkauksen harjalla tai froteepyyhkeellä, ettei satu imettäminen aluksi niin paljon.
 
minulla ei mitään imetysongelmaa sektion jälkeen :)

kolmantena päivänä nousi maito, niin että sitä todella oli joka paikassa. Vauvalle ei ehditty edes antaa juuri lainkaan lisämaitoa. Täysimetin 6kk, ekan kerran vauva edes maistoi korviketta ollessaan 9kk vanha. Osittain imetin 13kk.

Alussa rinnalta toiselle vaihto oli sängyssä vaikeaa, siis ekoina sairaalapäivinä, mutta itse sain käännettyä kylkeä (vauva siinä rintojen välissä "matkusti". Tosiaan istualtaan ja puoli-istualtaankin oli heti alusta asti helppo imettää.

Muutoin ihan normijuttuja, eli rinnat tosi arat yms, niin kuin alatiesynnytyksen jälkeenkin. En tosiaan usko, että ainakaan paremmin olisi voinut mennä ilman sektiota.

Ja alussa, kun se liikkuminen oli vaikeaa/kivuliasta, niin mikäs sen mukavampaa, kuin istuskella sohvalla ja kaikessa rauhassa imettää vauvaa :)
 
Mulla nousi maito oikein urakalla kolmantena päivänä sektiosta ja imetys meni ihan hyvin, kun otti rintakumit avuksi (matalat rinnanpäät). Hankalinta oli sopivan imetysasennon löytäminen kipeän haavan kanssa, lopulta päädyin imettämään makuultani vaikka kyljen kääntäminen olikin vaikeaa (nousin sängystä ja kiersin sen toiselle puolelle imettämään, en pystynyt kääntämään kylkeä). Vinkkejä, hmm... mulla oli kovaan tarpeeseen tosiaan ne rintakumit ja lansinoh-rasva, mikä oli tosi hyvää arkoihin rinnanpäihin. Mammatee ja alkoholiton olut nosti maitoa vauhdilla kun oli tarpeen. =)
 
maito nousi rintoihin muistaakseni samana päivänä ku vauva syntyi (yöllä) imetin kyl joo samana päivänä maito nous hyvin rintoihin :) imetin lastani 4kk.nyt odotetaan innolla toista,käynnistysaika maanantaina :heart:
 
Mulla oli tosi vaikeeta. Maito ei noussut koko sairaalasaoloaikana (viikko) js sain jonkun lääkereseptin kotiin. Ei se lääke kyllä sitä maitoa nostanu, eikä mikään muukaan. kotikalja, mammatee, vesi tms. Rinnanpäät oli rintakumeista huolimatta rikki ja veri roiskui :( Kuukauden kuluttua vasta alkoi tulla kunnolla maitoa kun sisukkaasti vaan imetin. Makuultani en voinu imettää puoleen vuoteen. Yleensä imetin istualtani. OLi siinä aika hommaa varoa haavaa ja tunkea tissiä vauvan suuhun.
 
Maito nousi todella hyvin välillä liiankin hyvin, täysimetin 6kk. Imetys tyynyä kaipailin aina välillä, mutta sain ihan tavallisella tyynyllä hyvän asennon. Aluksi imetin makuuasennossa aika paljon. Rintakumeille oli käyttöä.
 
Rintakumeista haluaisin hieman varoittaa kun monet niitä ovat näköjään käyttäneet. Minullekin niitä on molempien sektioiden jälkeen tyrkytetty kun hoitaja on väittänyt nännejäni liian mataliksi, mutta onneksi en ole huolinut, vaan vauvat ovat saaneet hyvin otteen ilmankin.

Toisilla rintakumin käyttö imetyksen alkutaipaleella sujuu hyvin, mutta toiset vauvat eivät osaa pian imeä ilman kumia ollenkaan, ja rintakumin käyttö pidemmän päälle on aika työlästä (kumin peseminen ja kaivaminen myös yöllä käyttöön). Kumi saattaa myös hidastaa maidonnousua, koska rinta ei saa yhtä paljon stimulaatiota vauvan imemisestä.

Jos rinnat ovat kipeät imetyksen aikana tai sen jälkeen ensimmäisinä päivinä, kannattaa vaatia kätilöä tarkistamaan imuotteen. Hyvällä imuotteella imemisen ei pitäisi sattua, vaikka ensisynnyttäjän nännit varmasti silti kipeytyvät helpommin, mutta sen pitäisi mennä ohi muutamassa päivässä kun rinnat ovat tottuneet imemiseen.

Eli kannattaa ehdottomasti välttää rintakumia ellei nännit mene todella niin haavoille ettei kestä imettämistä ilman kumia.
 
Ihan hyvin lähti imetys käyntiin. Synnytys mulla käynnistyi itsestään, mutta päättyi hätäsektioon. Pian kun pääsin osastolle, sain vauvan viereeni, ja alkoi heti hanakasti imeä. Hyvin vähän sai lisämaitoa parina ekana päivänä, muuten sai ihan hyvin tissistä. Makuultani imitin useamman päivän, oli haavan kanssa helpointa. Vauva kyllä olikin paljon vieressäni sängyssä. (Sama jatkui kotona pari kuukautta, että yöllä imetin makuultani ja vauva nukkui enimmäkseen vieressä, usein nukahdin vauvan imiessä ja vauva löysi tissin varsinaisesti herättämättä minua - sain paremmin levättyä sillä tavoin.)
 

Yhteistyössä