Imetyspettymykset

  • Viestiketjun aloittaja "surku"
  • Ensimmäinen viesti
"surku"
Oma imetykseni tyssäsi jo alkuunsa. Sairaalassa lapsi nukkui liki kokonaan ensimmäisen yön kansliassa jotta sain levättyä. Kerran kokeiltiin rinnalla ja sitten pulloa päälle. Luulen, ettei koskaan oppinut kunnon imuotetta, seuraavat kaksi viikkoa nännit verillä ja itku kurkussa yritin imettää.
Korvikkeen määrän sain pidettyä aisoissa, vain 40-50ml / vrk, kunnes kävi ilmi ettei se oma maito riitä millään. Kolmiviikkoisena olisi roikkunut koko ajan rinnalla niin annoin sitten enemmän korviketta (neuvolan th ohjeisti toimimaan näin). Nyt jälkikäteen huomaan kyllä millaiseen kierteeseen jouduttiin ja vain koska en saanut oikeanlaista tietoutta imetyksestä :(

Oletteko te saaneet mitään tukea kun imetys onkin päättynyt ennen aikojaan? Saitteko mistään virallisia ohjeita kuinka korvikkeen kanssa toimitaan? Tai kuinka edes osittainimetystä saisi pidettyä yllä?
 
"vieras"
Tämä nyt ei auta enää ap:tä, mutta muille tuleville äideille: jos haluat imettää lapsesi, LUE imetyksestä. Kirjasto on täynnä imetysaiheisia kirjoja, joista parhaimpia on vaistovanhemmuustyyliset oppaat. Opit tietämään, mitä ovat tiheän imun kaudet, oikeat imuotteet, kuinka rintojen pakotusta voi helpottaa, eri imetysasennot, lypsäminen, rintamaidon säilyttäminen... Valitettavan monella imetys tyssää ihan puhtaasti tietämättömyyteen. Ja terveydenhoitajista vain murto-osa on käynyt imetysoppaan koulutuksen, monet ovat sitä sukupolvea joiden mielestä pullo nyt vaan on paras.

AP: nyt vaan imetät, imetät, imetät. Ihan niin paljon kun lapsi haluaa rinnalla olla. Rinnat tekevät maitoa niin paljon, kun sieltä sitä lähtee: siksi vauvoilla tulee ns. tiheän imun kausia. Silloin vauva on muutaman päivän tissillä oikeastaan koko ajan, hän tilaa itselleen enemmän maitoa kasvavaan tarpeeseensa. Vaihtele vauvaa rinnalta toiselle. Jos imetyksen jälkeen vauva jää tyytymättömäksi, voit hörppyyttää vähän korviketta.

Maidontuotannon tehokkain ylläpitäjä ja tehostaja on yöimetys. Anna lapsen syödä yöllä mahdollisimman usein ja pistä vaikka kerran yössä kello herättämään ja lypsä. Muutaman päivän jälkeen maitoa alkaa jo tulla enemmän.

Tärkeää on myös äidin syödä ja juoda kunnolla. Syö maitotuotteita, juo paljon esim. imetysteetä ja mehua. Torku silloin, kun lapsikin torkkuu. Pidä lasta paljon lähellä.

Tsemppiä sinulle AP, kävi miten kävi.
 
Mä sain 8kk imetettyä ilman sen kummempia ongelmia, mutta nyt on hampaiden tulon jälkeen imuote mennyt äkkiä ihan surkeaksi ja lapsi puree... no, neuvolassa otin tämän asian esille ja kysyin, että mitähän kannattais tehdä, kun kumminki vielä pitkä aika siihen täyteen vuoteen, johon imetystä suositellaan...
"Juu, maitotuotteita pitää saada 500-600ml päivässä eli joka aterialla desin annat korviketta." Siis what?! :O Mä pyydän apua imetysotteen korjaamiseen yms. ja saan sit ohjeet siihen, miten paljon korviketta pitää päivässä antaa..
Ja sitten vielä toistin, että kun mä haluaisin jatkaa tätä imetystä vielä... "No, onhan lapsi jo 8kk äidinmaito saanut että ihan hyvin sekin."
Aha, no kiitos paljon tukemisesta ja hyvistä neuvoista....
Nyt sinnittelen tässä ja yritän imettää, kun lapsi on väsynyt.. silloin ei sentään pure, vaikka ote onkin kehno... En usko, että saan imetettyä sitä kokonaista vuotta, vaikka olisin halunnut... Harmittaa paljon, vaikka tässä useamman kuukauden saikin hyvin imetettyä..:(
 
..
Minä sain paljon ohjeita (ja painostusta), imetys ei silti onnistunut kun ei tuo meidän vauva vaan osannut imeä, ei rintakumilla, ei ilman, ei vaikka "ammattilaiset" näytti ja kuinka asetteli. Kolme viikkoa jaksoin yrittää kun joskus sain vähän aikaa imemään rintakumilla. Sitten jatkoin niin, että pumppasin omaa maitoa niin paljon kun sitä irti sain kahtena kuukautena, sitten harvensin. Missään välissä oma maito ei riittänyt, koska tuosta mun toisesta vammatissistä ei tullut kun vajaa kolmasosa mitä toisesta..

Mielestäni sain paljon neuvoja ja ohjeita, mutta eipä niistä paljoa apua ole jos vauvaa ei vaan saa imemään. Toivottavasti toisen kohdalla olen synnytyksen jälkeen paremmassa kunnossa ja onnistuisin edes osittaisimetyksessä. Pumppaamaan en ainakaan enää ala ja syyllisyttä en aio kokea, jos imetys ei toisenkaan kohdalla onnistu.. Älä säkään koe mitään syyllisyyttä ihan turhan takia!:)
 
"vieras"
Yhdyn edelliseen mielipiteeseen....imetä, imetä ja imetä.

Monet tulevat laitokselta ja imettävät kerran per kolme tai 4 tuntia, jolle lapsi siellä kenties totutettu. Lapsen tarvitsema maitomäärä kuitenkin kasvaa kokoajan, alkuun varmaan päivittäin ja ainoa keino toteuttaa se on imettää tiuhaan. Eli jos vauva haluaa vartin päästä uudelleen rinnalle, ei muuta kuin tisu suuhun. Mies palvelee sinulle juomaa ym siihen imetyspaikkaan.
 
jotain rajaa kuitenkin
No joo, ja tämä tietenkin pätee silloin kun lapsia on vaan yksi, mutta jos on useampi pieni lapsi, niin ei sitä yksinkertaisesti voi koko päivää ja yötä imettää, vaan muista lapsista on pidettävä huolta. Itse imetin viimeksi rintakumin avulla sen mitä imetin (6,5kk), enkä kokenut huonoa omatuntoa lisämaidon antamisesta. Turha sitä tissit verille on väkisin yrittää.
 
"vieras"
Ihan useamman lapsen äiti olen. Mielestäni äidin tehtävä alkuun on olla vauvaa varten. Mies voi hoitaa muut lapset ja kodin alkuun. Tietty, jos miestä ei ole tms tilanne on toinen.
 
"asdf"
En minäkään imetykseen saanut apua sairaalassa tai muuallakaan. Opettelin itse parhaani mukaan ja onnistuihan se. Ei kannata aina porata että kukaan ei auta, vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa opettelemaan.
 
Eka imetys meni pieleen, epäilen että suurimmaksi osaksi sen takia ettei mulla ollut tarpeeksi tietoa imetyksestä, enkä osannut vaatia kunnon imetysohjausta.

Kuopuksen imetys menikin nappiin. Vaadin ja sain synnärillä kunnon imetysohjausta, enkä suostunut lähtemään kotiin ennen kun imetys sujui. Tietoa oli enemmän, tajusin että vauvan pitää tosiaan antaa olla rinnalla vaikka 24/7 jos hän tilaa maitoa lisää. Ja vaikka kotona oli juuri 2 v täyttänyt esikoinen vauvan lisäksi, ja mies kävi kotona vain nukkumassa jos sitäkään, niin hyvin pystyin imettämään vauvaa aina kun oli tarvis. Eikä se rinnalla asuminen kestänyt koskaan kauaa, vain sen ajan että vauva sai maitomäärän nostatettua tarpeitaan vastaavaksi.

Kuopusta täysimetin 6½ kk, esikoista en oikeastaan ollenkaan. Kuopusta osittaisimetin 1 v 9 kk, esikoisen imetys jäi kokonaan kun hän oli 3 kk. Ei oo kyllä jäänyt ekan imetyksen epäonnistumisesta sen suurempia traumoja äidille tai lapsellekaan...loppujen lopuksi aivan muut asiat ratkaisevat.
 
"vieras"
Juuri näin eli imetä ja imetä. Kun lapsi on rinnalla koko ajan, se yleensä tarkoittaa maidon tilaamista tissistä, ei pullosta. Meillä toisen lapsen kohdalla tilauspäivät olivat ihan ekat päivät/yöt sekä kaksiviikkoisena, neliviikkoisena ja kolmikuukautisena (esikoisesta en muista enää niin tarkkaan, mutta ainakin kolmiviikkoisena ja kuusiviikkoisena tilasi ja tietty ekat päivät yötä päivää). Silloin tuntuu, että maito loppuu/on loppunut, koska vauva vaan imee ja imee ja tissit tuntuu tyhjiltä, mutta jos vaippa kastuu, on kaikki yleensä hyvin. Muista vaan itse syödä ja juoda paljon! Itse kielsin sairaalassa ehdottomasti antamasta tippaakaan pullomaitoa. Sitä ihmeteltiin suuresti, mutta tottelivat kuitenkin:)
 
No joo, ja tämä tietenkin pätee silloin kun lapsia on vaan yksi, mutta jos on useampi pieni lapsi, niin ei sitä yksinkertaisesti voi koko päivää ja yötä imettää, vaan muista lapsista on pidettävä huolta. Itse imetin viimeksi rintakumin avulla sen mitä imetin (6,5kk), enkä kokenut huonoa omatuntoa lisämaidon antamisesta. Turha sitä tissit verille on väkisin yrittää.
Kyllä tuo onnistui,vaikka isompia lapsia oli viisi.
 
"vieras"
Kun saatte epäilyttäviä ohjeita ns. ammattilaisilta, kysykääpä ihan huviksenne, kauanko he ovat imettäneet. Haluatte sen jälkeen ehkä kysyä vielä jonkun toisenkin mielipidettä. Ja lukeminen kannattaa aina! Minullekin kauhisteltiin kuinka vauva syö tunnin välein ja ehdotettiin korviketta. Selitin sitten tällekin (lapsettomalle) ammattilaiselle tän tilaamishomman...että huooh tosiaankin...
 
Mulla on olleet molemmat pojat sellasia tissiraivoojia, että paha oli imettää ja imettää, kun vauva vaan huusi kurkku suorana, vaikka kuinka yritti tissiä suuhun tyrkkiä. Plus kaikenlaista muuta seliseli-juttua, mikä hankaloitti imetystä. Muutaman viikon jaksoin molemmille sitten pumpata, että saivat ees vähän tissimaitoa, mutta eipä multa pumpulle herunut juuri mitään.
Noh, tammikuussa pääsen taas testaamaan, josko kolmas kerta toden sanois. Mut en aio ottaa stressiä. Jos ei onnistu, niin ei onnistu. Ihan on itsestänikin kasvanut terve aikuinen, vaikken koskaan äidinmaitoa olekaan saanut :)
 

Yhteistyössä