Internet-äidit kuulolle

  • Viestiketjun aloittaja "mummu"
  • Ensimmäinen viesti
"mummu"
Olen pannut merkille, että nykyään monet äidit käyttävät äityislomastaan suhteettoman pitkän ajan internetin syövereissä. Foorumeilla ja Facebookissa tuhlataan tuntitolkulla aikaa jonka lapsiaan rakastavan äidin tulisi mielestäni käyttää yhdessä olemiseen lapsien kanssa.

Vaikuttaa siltä, että äidin rooli on tarjota vain välttämättömyydet, mutta esim. ulkona ei vietetä lapsien kanssa juuri ollenkaan aikaa. Miksei näitä päivän tunteja vietetä päivänsäteiden kanssa ja miksei omaa aikaa sensijaan haeta iltaisin jolloin lapset ovat nukkumassa?

En sano, että tämä pätisi kaikkiin äiteihin, mutta liian moniin minun tuntemiini. Sen verran hienotunteinen olen, että jätän asian mainitsematta sillä vastareaktio on mielettömän hurja ja niin täynnä vihaa, että itse huomautus asiasta unohtuu.

Ryhdistäytykää siis kaikki joihin tämä kalikka kapsahtaa. Teidän lapset kasvaa eikä ikinä tule nuortumaan. Haluatteko, että lapsen varhaisimmat muistot on äidistä on hänen selkänsä? Kadutte sitä vielä itsekin joskus.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"vieras"
Olenpa muuten itsekin ottanut asian esille kohtaloikkain seurauksin. Se oli nimittäin meidän ystävyyssuhteen loppu. Ymmärrän kyllä tunteikkaan vastareaktion, mutta joskus totuus tekee kipeää. Ehkä jonakin päivänä voimme taas olla väleissä.
 
Äitiyslomalaisen lapsi tuskin muistaa mitään äidin loma-ajasta...

Niin, olen itsekin kotona 2v sekä 3kk ikäisten kanssa. 3kk nukkuu vielä aika paljon ja viihtyy tissillä tässä koneellakin. Se 2v nukkuu päiväunensa ja välillä on niin uppoutunut omiin leikkeihinsä että ei siinä äitiä kaivata, saa vaan raivarit kun mene sinne sotkemaan :)
Iltaisin en ole koneella, koska muulloin en puolisoani näekkään..

Ehkä joku voisi vetää johtopäätöksiä että elän tässä koneella. Ei se nyt niinkään kuitenkaan ole, tuskin kovin monessa muussakaan kodissa. Joillekin se voi olla todellinen ongelma, mutta onneksi se porukka on hyvinkin suppea.
 
Mihin aikaan vertaat, vai vertaatko mihinkään? Hienosti kirjoitettu kyllä, mutta ampuu jotenkin yli. Pointti häviää nauruntyrskähdysten alle - jotka sinä tietysti kuvittelet kalikan kalahtamiseksi.

Minä vietin tämän päivän lasten kanssa sisällä, osittain myös laiskotellen ja osittain kameran linssin takana harjoitellen kuvaamista. Mutta läsnä olin, ja läsnä olen nytkin, sillä internetissä olo ei tarkoita kaikilla poissaolemista arjesta.

Tässä piipahdetaan, sitten jatketaan. En ehkä piipahtaisi, jos olisi työtä kotona kuten ennen vanhaan oli. Mutta kun koneet pesevät astiat ja pyykit, uuni lämmittää ruuan ilman puita ja arki muutenkin suht helppoa, niin mikäs tässä ollessa ja vähän rentoutuessa :)
 
"vieras"
Tunnen pienen piston sydämessäni mitä tulee tuohon ulkoiluun. Kieltämättä se on aika vasten mielistä pukea kaksi lasta talvivetimiin ja viettää aikaa ulkona. Se ei tosin johdu pelkästään internetistä, mutta kyllä käyttö on mennyt liiallisuuksiin. Vaikea on tilanne kun illalla mieskin vaatii osansa huomiosta ja näin ollen sen oman rauhan saaminen on usein valitsemista siitä kummalta ajan ottaa tänään pois, lapsilta vaiko mieheltä.
 
Joo, mä sain kans kehotuksen leikkiä lasteni kanssa ja pitää heitä sylissä sen sijaan että olisin koneella.
Mun mielestä olis sairasta, jos mä pitäisin sylissä 16-23-vuotiaita lapsia tai leikkisin heidän kanssaan :D
Kannattaa siis kysäistä minkä ikäisiä lapsia henkilöllä on ennen kuin alkaa syyttelemään tai ohjeistamaan. Tämä siis vain noin yleisesti niille, jotka ovat arvostelemassa toisen tapaa toimia tietämättä asioista yhtään mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
-
Mitä sitä sitten pitäisi? Hoidan lasten perustarpeet (puhtaus, ruoka jne), ulkoilen näiden kanssa ja leikin hieman. Muun aikaa katsovat lastenohjelmia (max pari tuntia päivässä) ja leikkivät keskenään. Pitäisikö minun mennä tuohon sohvalle viereen katsomaan lastenohjelmia ja leikkeihin mukaan, vaikka keskenäänkin näyttää leikki sujuvan?
 
"mummu"
Ei minun tarkoitukseni ollut paheksua niitä jotka viettävät aikansa tasapainoisesti lapsien, kotitöiden ja internetin kanssa. Ei liioin myöskään ollut tarkoitus paheksua niitä jotka käyttävät aikaa liiakseltaan internetissä. Tarkoitus oli, että ne jotka viettävät liikaa aikaa internetissä (en nyt tiedä onko sille joku tismallinen aika) heräisivät tähän hetkeen jota ei ikimaailmassa saa viettää lapsensa kanssa uudestaan.

En myöskään ole ikäloppu ja kyllä meilläkin pyykinpesukone oli, tosin taloyhtiön yhteinen. Myöskin astianpesukone hankittiin jo silloin kun se oli vielä ylellisyystuote eikä kaikkiin asuntoihin ilman remonttia sitä olisi ollut mahdollista liittääkään.

Hyvää kevättä itse kullekin.
 
"vieras"
No mä kyllä vietän välillä tunteja koneella. Mutta, lasten kanssa ulkoilen päivittäin useamman tunnin ja sisällä lapset tykkää leikkiä keskenään.
Internetissä on paljon hyödytöntä ja aivotonta, et sinänsä ei pahaks olis vähentää. Mutta lapsiin se ei vaikuttais, sit lukisin kirjoja tai neuloisin.
Mun vanhemmat teki kotitöitä, luki lehtiä ja katsoi telkkaria, ei siihen aikaan kukaan mun kaveripiirissä vanhempiensa kanssa leikkiny, vaan sisarusten ja naapurin lasten. Eikä tullu traumoja, oli kiva kun vanhemmat oli paikalla mutta leikit oil lasten hommia, ei aikuisten.
 
"..."
Joo kyllä ennen oli asiat paremmin! Silloin kun pennut jätettiin häkkisänkyyn parkumaan ja lähdettiin peltotöihin. Isommat kävivät silloin tällöin jonkun leivän kannikan heittämässä. Se se oli sitä aitoa läsnäoloa.
 
poijjaat
[QUOTE="vieras";25963690]Tunnen pienen piston sydämessäni mitä tulee tuohon ulkoiluun. Kieltämättä se on aika vasten mielistä pukea kaksi lasta talvivetimiin ja viettää aikaa ulkona. Se ei tosin johdu pelkästään internetistä, mutta kyllä käyttö on mennyt liiallisuuksiin. Vaikea on tilanne kun illalla mieskin vaatii osansa huomiosta ja näin ollen sen oman rauhan saaminen on usein valitsemista siitä kummalta ajan ottaa tänään pois, lapsilta vaiko mieheltä.[/QUOTE]

Itse olen tuntenut pienen piston sydämessäni ainoastaan muutaman viime päivän ajan, kun olen ollut netissä silloin, kun lapsetkin ovat hereillä. Aiemmin ei ollut koskaan tapana, hyvä että pääsin ja ehdin maksaa aina laskut nettipankissa. Viime kuukausina on vaan ollut niin helkutin vähän "omaa" aikaa, mutta mies on saanut viettää aikaa omissa harrastuksissa jne. Olen siis huono vaatimaan hengähdystaukoja, mutta marttyyriksi en ala. Olen huomannut että pienet irtautumiset arjesta netissä auttavat jaksamaan.

Päivittäin käydään ulkona, lisäksi vaunuttelemassa että lapset nukahtavat. Molemmilla on myös omat "harrastukset" kerran viikkoon. Olen myöskin miettinyt, kuinka jotkut ehtivät viettämään tuntitolkulla aikaa netin ääressä, jos on pieniä lapsia. Eri asia, jos on vain yksi vauvaikäinen lapsi, joka nukkuu suuren osan vuorokaudesta.

Tuo on kyllä niin totta, että täytyy melkein valita, ottaako sen ns. oman ajan mieheltä vai lapsilta pois. Jos mies saa ottaa omaa aikaa milloin haluaa, katson että se minunkin oma aika on sitten meidän aikuisten keskinäisestä ajasta pois. Lapsilta en sitä halua nipistää.
 
kummastelija
Eikö tässä nyt voitaisi keskustella siitä mistä aloittaja puhui. Ymmärtääkseni hän ei kalauttanut ketään leimakirveellä ja tuntuu jokseenkin huvittavalta, että ihmiset todistelevat täällä hyvää äiteyttään. Hyvälle äiteydell mitä se kenenkin mielestä on, löytynee varmasti omat keskustelunsa.
 
  • Tykkää
Reactions: Kuperkeikka
"vieras"
[QUOTE="...";25963752]Joo kyllä ennen oli asiat paremmin! Silloin kun pennut jätettiin häkkisänkyyn parkumaan ja lähdettiin peltotöihin. Isommat kävivät silloin tällöin jonkun leivän kannikan heittämässä. Se se oli sitä aitoa läsnäoloa.[/QUOTE]

Nyt sopii ihmetellä arvonkirjoittajan asennetta. Se, että nykyään tilanne on helpompi ei kyllä mielestäni pitäisi aiheuttaa minkään sortin paheksuntaa esivanhemmille. Ajat on nyt toiset ja kun on mahdollisuus viettää lapsen kanssa paljon aikaa niin sitä ei käytetä. Uskon, että todella monet tuohon aikaan kaipasivat sitä ja potivat jopa jonkin sortin syyllisyyttä asiasta.
 
poijjaat
Eikö tässä nyt voitaisi keskustella siitä mistä aloittaja puhui. Ymmärtääkseni hän ei kalauttanut ketään leimakirveellä ja tuntuu jokseenkin huvittavalta, että ihmiset todistelevat täällä hyvää äiteyttään. Hyvälle äiteydell mitä se kenenkin mielestä on, löytynee varmasti omat keskustelunsa.
Pöh, mikä sinä olet rajaamaan, mitä missäkin ketjussa saa keskustella? Aloitus sivuaa nimenomaan hyvää äitiyttä. Miksei siitä saisi tässä yhteydessä keskustella? Hämmästyttäviä nää ns. nettipoliisit! Aloitus oli ihan asiallinen pohdiskelu netin koukuttavasta vaikutuksesta, liitettynä äitiyteen se kyllä herättää voimakkaita tunteita.
 
Jaa, tuossa aamupäivästä mentiin tuhatta ja sataa ja nyt menee isä tuhatta ja sataa....mulla onkin sen verran isoja tenavia, ettei niiden kanssa tarvitse nyhjöttää koko aikaa. Ja en mä koko aikaa ole koneella. Voihan sitä puhelimellakin viestiä laitella :) Kun tenava leikkii kamujen kanssa tuossa pihalla.
 
kummastelija
Pöh, mikä sinä olet rajaamaan, mitä missäkin ketjussa saa keskustella? Aloitus sivuaa nimenomaan hyvää äitiyttä. Miksei siitä saisi tässä yhteydessä keskustella? Hämmästyttäviä nää ns. nettipoliisit! Aloitus oli ihan asiallinen pohdiskelu netin koukuttavasta vaikutuksesta, liitettynä äitiyteen se kyllä herättää voimakkaita tunteita.
No taidat olla oikeassa, mutta siltikin mielestäni tässä on sen verran arka aihe, että tästä voi keskustella vain anonyymisti ja siksi surenkin jos avaus hukkuu siihen, että äidit todistelevat omalla esimerkillään ettei tälläistä ilmiötä ole olemassa.
 
Mutta onneks kohta on kesä ja ne vähäisetkin hetket mitkä tulee koneella roikuttua, tulee sitten oltua ulkona =)
Näin talvisaikaan ei tuolla vaan jaksa kauaa olla, kylmä tulee ja märkääkin on ja tuulee niin viileästi. Kesällä tulee taas oltua ulkona aamusta iltaan hyvän sään salliessa ja palstakin hiljenee kummasti kesäaikoina talviaikoihin verrattuna :)
 

Yhteistyössä