Isä haluaa yht"äkkiä lähivanhemmuuden.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen ollut yksinhuoltaja 10vuotta. Lapseni on asunut koko tämän ajan minun kanssani ja hänelle on tullut jo sisaruksiakin uuden parisuhteeni myötä. Erosimme mieheni kanssa parisuhteesta jo, kun odotin lastamme, emmekä asuneet yhdessä missään vaiheessa. Isä on nykyään nähnyt lasta säännöllisesti, mutta ei ole halunnut ottaa enempää, kuin tapaamissopimuksessa lukee, vaikka minulle se olisi ok. Olen myös helpottanut viemisillä ja hakemisilla heidän näkemisiään. Yrittänyt parhaani mukaan olla joustava lähivanhempi. Olemme paljon yhteydessä lapsen asioista, meillä on yhteishuoltajuus. Nyt isä on alkanut kuitenkin puhua, että lapsen pitäisi muuttaa hänen luokseen. En halua, että lapsi muuttaa isälleen asumaan ja pelkään, että isä vaatii lasta muuttamaan luokseen ja yrittää lapselle puhua muutosta. Isä asuu toisella paikkakunnalla, muuttaa parin vuoden välein ja on lainannut minulta rahaa usein jotta pystyy ottamaan lapsen viikonlopuksi luokseen. Ekai isä tosta noin vaan noi vaatia lasta muuttamaan luokseen?
 
Kaipa hän voi, mutta se on eri asia, onko siinä järkeä. Yritä nyt ainakin ihan alkuun puhua hänelle, että eikö olisi hänen järkevämpää muuttaa sinne kaupunkiin, missä lapsikin nyt asuu. Tällöin voisi helpommin jakaa tasaisemmin noita tapaamisia.
 
Ei tule onnistumaan helposti, jos sinä et sitä halua.
Suomessa lastenvalvoja ja -suojelu toimii erittäin hyvin näissä asioissa. Tuollainen muutos ja sen läpivieiminen tulee olemaan ensiksikin pitkä prosessi, jossa kaikkia kuullaan, yhdessä ja erikseen: lasta. äitiä ja isää - ja useaan kertaan. Ja kaikessa ajatellaan lapsen etua.
 
vierailija
..Ja onhan siinä sekin, että sit ei muuta noin vaan paikkakunnalta toiselle, jos se vaikeuttaa teidän näkemistä.

Mut miks ihmeessä teillä on yhteishuoltajuus???
 
vierailija
Ap vastaa.
Isä vaati lapsen synnyttyä, että yhteishuoltajuus pitää olla mutta kuitenkin tappeli lastenvalvojalla kynsin hampain elatusmaksua vastaan, vaikka pyysin vain minimin. Ajattelin myös, että on varmaan lapsen parhaaksi se yhteishuolto sitten. Minusta on ihanaa, että isä näkee lasta ja aina tietysti voi ottaa useamminkin luokseen, mutten halua, että lapsi muuttaa muualle. Millä tavalla laki muuttuu ensivuonna? Uusi iskä ei ole tämän lapsen oheishuoltaja.
 
vierailija
Voi olla vaikea asia naiselle tajuta ja hyväksyä, mutta fakta on että sinulla ole mitään yksinoikeutta lapsiin tai yksinvaltiutta päättää heidän asioistaan pelkästään sillä perusteella, että omistat toosan. Isällä on yhdenvertaiset oikeudet.
 
Voi ei, isä saattaa PUHUA lapselleen ja uhkaa ottaa aktiivista roolia lapsen elämässä! Mikä nyt neuvoksi siskot, miten estämme tämän kauheuden?

Vi*tu mitä paskaa.
On on tosiaan paskaa siltä kantilta, että tuon ikäiselle lapselle muutto ei ole mikään läpihuutojuttu. Pitäisi muuttaa tutusta koulusta uuteen ja hankkia kaikki uudet kaverit. Lisäksi joutuisi eroon pikkusisaruksestaan.
Vanhempien pitäisi opetella vähän miettimään asioita myös sen lapsen kannalta, eikä vain omaa napaa tuijottaen.
 
vierailija
Voi olla vaikea asia naiselle tajuta ja hyväksyä, mutta fakta on että sinulla ole mitään yksinoikeutta lapsiin tai yksinvaltiutta päättää heidän asioistaan pelkästään sillä perusteella, että omistat toosan. Isällä on yhdenvertaiset oikeudet.
Kyllä se niin on, että niistä oikeuksistaan luopuu ihan just sillä hetkellä kun ei kiinnosta nähdä lasta kuin silloin kun se itselle käy.
 
Mitä helvettiä sä sönkötät siellä?
Viittasi varmaan tuohon, että isää ei ole ylimääräiset tapaamiset paljon kiinnostaneet. Ja itse olen kyllä samaa mieltä. Jos äiti tai isä vapaaehtoisesti asettuu syrjään lapsen ensimmäiseksi kymmeneksi vuodeksi, niin kohtuullisen typerää alkaa yhtäkkiä vaatimaan lasta itselleen.
 
vierailija
Ap vastaa.
Lapsen isä on kyllä alusta asti ollut lapsen elämässä, mikä on mahtava juttu ja asuukin melko lähellä, jotta tapaamiset onnistuu. Ei kuitenkaan ole nähnyt lasta useammin, kuin mitä on sovittu tapaamissopimuksessa, vaikka sekin olisi ihan ok ja sitä olen jopa ehdottanut mutta isä ei halua. Kuitenkin haluaa yht"äkkiä lähivanhemmaksi mikä minua ihmetyttää, koska kaikki on mielestäni hyvin näin. Lapsi saa nähdä isäänsä minun puolestani niin paljon, kun haluaa mutten halua lapsen muuttavan pois.
 
vierailija
Ap vastaa.
Lapsen isä on kyllä alusta asti ollut lapsen elämässä, mikä on mahtava juttu ja asuukin melko lähellä, jotta tapaamiset onnistuu. Ei kuitenkaan ole nähnyt lasta useammin, kuin mitä on sovittu tapaamissopimuksessa, vaikka sekin olisi ihan ok ja sitä olen jopa ehdottanut mutta isä ei halua. Kuitenkin haluaa yht"äkkiä lähivanhemmaksi mikä minua ihmetyttää, koska kaikki on mielestäni hyvin näin. Lapsi saa nähdä isäänsä minun puolestani niin paljon, kun haluaa mutten halua lapsen muuttavan pois.
Hmm... kyseessä taitaa olla sinun ja miehen kisa sosiaalietuuksista.

Mutta mitä lapsi haluaa - onko hän tyttö vai poika?
 
vierailija
Ap vastaa.
Sosiaalietuuksilla ei ainakaan omalla kohdallani ole merkitystä, eikä niillä juhlita muutenkaan. Lapsen muutto isänsä luokse voisi tulla kysymykseen, jos olisimme esimerkiksi asuneet vuosia yhdessä ennen eroa ja lapsi olisi jo asunut isän kanssa. Lähivanhempana luonnollisesti maksan ja kustannan kaiken. Enkä isältä ole muuta edes pyytänyt vaan olen hänelle lainannut, jotta voi lapsen ottaa luokseen. Mitään mitä on isä kotiinsa ostanut, ei saa lapsi tuoda omaan kotiinsa vaikka haluaisi. Kotoa saa ottaa isänsä luokse mitä haluaa. Isä myös ajattelee, ettei hänelle kuulu lapsen koulunkäynti, kun ei ole lähivanhempi mutta jos saa lähivanhemmuuden niin asia kuulemna toinen. Kuitenkin pidän erittäin tärkeänä lapsen ja isän tapaamisia ja koetan parhaani mukaan auttaa ja joustaa niiden onnistumisessa.
 
vierailija
Edelleenkään ap ei ole kertonut mitään lapsen omasta mielipiteestä. Onko lapsi murrosiän saapuessa huomannut, että isän kanssa selviää paremmin?

Kovin helposti äidit kuvittelevat, että äidin tahto = lapsen etu.
 
Edelleenkään ap ei ole kertonut mitään lapsen omasta mielipiteestä. Onko lapsi murrosiän saapuessa huomannut, että isän kanssa selviää paremmin?

Kovin helposti äidit kuvittelevat, että äidin tahto = lapsen etu.
No kyllä tuossa tilanteessa, ainakin näillä tiedoilla, ulkopuolisestakin vaikuttaa, että lapsen on parempi nykyisessä tilanteessa.
 
  • Tykkää
Reactions: käpysumussa
Ihan oikeastiko te jotkut olisitte valmiit antamaan lapsenne isälle jonka luona lapsi ei ole koko elämänsä aikana asunut? Miksi ap:sta tehdään syyllistä tässä?
Ei kukaan normijärjellä varustettu ihminen syyllistä. Jokainen fiksu ihminen tietää ja tajuaa, että kokonaisvaltainen ympäristönvaihto ja ero omista sisaruksista ei ole mikään pikku juttu. Etenkään jos se ihiminen, jonka luokse muutetaan, kärsii elämänhallinnan ongelmista, eikä ole osoittanut suuremmin kiinnostusta lapseen. Täysi idioottihan sitä pitäisi olla, jos tässä tilanteessa lapselle tätä muutosta suosittelisi.
 
vierailija
Tuota on tapahtunut yllättävän monessa suhteessa. Kun lapsi on kasvanut yli vaativan vauva- ja taaperoajan, ylittänyt uhmaiän ja alkaa olla mukavaa seuraa, niin isä yllättäen haluaakin alkaa elämään perhe-elämää. Tuo on tyypillinen mielenjuolahdus joka menee ajallaan ohi. Pahempaa on jos isä alkaa psykologisesti aivopesemään ja painostamaan lasta muuttamaan luokseen. Ei lapsen tehtävä ole jättää koulua, kaveria ja lapsuudenkotiaan vain siksi että isällä on nyt tällainen mieliteko. Aikuinen ihminen ymmärtää, että lapsen etu on etusijalla. Vaikuttaa siltä että lapsen isä ajattelee aina omien tarpeidensa mukaan, siitä kertoo myös se ettei ole halunnut olla sopimuksia enempää läsnä lapsen elämässä. Tässä on siis vain ja ainoastaan kyse isän itsekkäästä halusta. Kaikki viranomaiset pystyvät sen näkemään. Jos hän olisi ajatellut lasta ensin, hän olisi ollut aktiivisesti läsnä lapselle myös ensimmäiset 10 vuotta. Todennäköisesti homma jatkuu tulevaisuudessakin samaan malliin.
 

Yhteistyössä