Isä ja kotityöt

Minulla on n ½ v. ikäinen poika, ensimmäinen molemmille ja olen siis äitiyslomalla.

Olisinkin nyt kiinnostunut miten muiden vauvojen isät osllistuu kodin-, vauvan ym. hoitoon.

Puolisoni on vuorotöissä ja vetoaa aina siihen, että hänen pitää levätä, että jaksaa tehdä töitä ja että minähän se kotona olen, joten joudan tekemään kotitöitä ym.

Vauvamme on kuitenkin aika huono nukkumaan, joten en voi nukkua kunnolla yöllä enkä päivällä. Mieheni ei osallistu mihinkään, moittii vain talon siivoa ym. Kuulema kyllä muut äidit hoitavat kodin, lapset ja miehen.; miksen muka minä.

Alan väsyä tai siis olen jo aika rajoilla masennuksen kanssa. En taida jaksaa enää kauan.
 
Pai
Meillä on kaksi lasta, 3v 3kk ja 5,5kk. Mies on töissä 8-16.30 ja auttaa minua iltaisin lasten ja kodinhoidon kanssa. Monesti herää myös yöllä pienempää syöttämään vaikka aamulla pitää aikasin herätä. Ei se työ sinun miehellä ole mikään syy olla tekemättä kotitöitä ja hoitaa lastanne, samalla tavalla se koti ja lapsi on sinun miehen kuin sinunkin. Teethan sinäkin töitä kotona niin kuin miehesi muualla. Sitä äidin hommaa ei moni mies arvosta tarpeeksi...
 
meillä on sama juttu teen kaikki kotityöt ja (mies )auttaa ja tekee siloin kun on viikonloppu...meille on tulossa toinen lapsi elokuussa ja nyt jo meinaan olla ihan puhki näiden töiden kans..mies menee töihin klo:7.00 ja pääsee klo:16.30 jos ei mene myöhään..mut pääsääntösesti minä hoidan kodin ja lapsen...jaksamista kaikille samas tilas oleville ! paistaa se päivä joskus risukasaankin:))) :hug:
 
iida ja elina
tässä aiheessa en voi kyllä muuta kuin kehua miestäni, tai avomiestäni. meillä on nyt 1v4kk ikäinen tyttö ja on aika kovaa isän perään. isä siis on tytön kanssa yhtä paljon kuin minäkin, joskus miltei enemmänkin. Mutta silti teemme myös tavalliset, joskus niin tylsätkin, mutta kuitenkin pakolliset kotityöt yhdessä. Yleensä kun siivoamme, molemmat on kotona ja myös hänen kädessä pysyy rätti ja imuri. en tiedä mistä johtuu, mutta ainakin oon meidän alkuajoista asti vaatinut että yhdessä ollan hommat tehty. näin pysyy sopu, ja molemmilla hyvä olla.
 
Isi vaan
Kyllä minä ainakin teen niin paljon kun jaksan. töiden jälkeen hoitaa lapsiamme onhan toki miehelläsi vuorotyö mutta kyllä sitä pitäisi antaa äidille kans laatuaikaa :attn: muullakin tavalla kuin siten. itse en väitä että olisin mikään super isukki teen omalla tavalla ja niin kuin osaan. ja jos pydetään niin sitten teen niitä pyydettyjä hommia. ja jos vaavi valvoo yöt eikö kande ottaa selvää miks oisko nälkä vaikka. ota asia väsymisestä puheeks ukon kans.
 
kobo
minulla on 4 lasta ja 2 vanhempaa olen hoitanut yksinhuoltajana n. 5 vuotta äidin lintsatessa koko elämästämme. Miettikää joskus muitakin juttuja kuin vain laiskoja miehiä. ESKO 44 :LOL:
 
Äippä-03
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2005 klo 20:29 bambiino kirjoitti:
meillä on sama juttu teen kaikki kotityöt ja (mies )auttaa ja tekee siloin kun on viikonloppu...meille on tulossa toinen lapsi elokuussa ja nyt jo meinaan olla ihan puhki näiden töiden kans..mies menee töihin klo:7.00 ja pääsee klo:16.30 jos ei mene myöhään..mut pääsääntösesti minä hoidan kodin ja lapsen...jaksamista kaikille samas tilas oleville ! paistaa se päivä joskus risukasaankin:))) :hug:
Meillä aivan sama juttu!!! Itse olen aloittanut työt..lapsi on nyt 1,6v ikäinen ja alan olla ihan loppu! Ja sitten vielä toista haaveillaan.. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2005 klo 15:11 vieras kirjoitti:
Minulla on n ½ v. ikäinen poika, ensimmäinen molemmille ja olen siis äitiyslomalla.

Olisinkin nyt kiinnostunut miten muiden vauvojen isät osllistuu kodin-, vauvan ym. hoitoon.

Puolisoni on vuorotöissä ja vetoaa aina siihen, että hänen pitää levätä, että jaksaa tehdä töitä ja että minähän se kotona olen, joten joudan tekemään kotitöitä ym.

Vauvamme on kuitenkin aika huono nukkumaan, joten en voi nukkua kunnolla yöllä enkä päivällä. Mieheni ei osallistu mihinkään, moittii vain talon siivoa ym. Kuulema kyllä muut äidit hoitavat kodin, lapset ja miehen.; miksen muka minä.

Alan väsyä tai siis olen jo aika rajoilla masennuksen kanssa. En taida jaksaa enää kauan.

USKOMATONTA!!!!!


NIIN munkin mies sanoi kun tyttöremme oli noin 2kuinen mutta nyt tytär on puolivuotias ja olen saanut mieheltäni apua mutta tähän tulokseen päästyäni olen joutunut tappelemaan ja selittämään kuinka äitiysloma ei ole pelkkää lomaa vaan työtä 24tuntia vuorokaudessa!!!!nyt mieheni auttaa sekä kodin hoidossa että lapsen hoidossa..
mUN MIEHENI KYLLÄ OSALLISTUU NYT VIE MATOT PIHALLE , VAIHTAA VAIPPOJA , NUKUTTAA, IMUROI TISKAA YM YM.....MIKÄ ON ISO APU!!!edes kerran viikossa imurointi on iso apu kun se on pois omilta harteilta.
:hug: voimia sulle......
itse taistelin masennuksen kanssa ja vasta silloin helpotti kun sanoin miehelleni että nyt on tultu siihen pisteeseen että henkiset voimavarat on nolla mulla ja henkinen hyvin vointi heikko....silloin asiasta keskusteltiin ja se autto nyt voin jo vähä parammin.jos haluat jutella jonkun kanssa tässä maili osoite opa_opa@suomi24.fi
TIEDÄN MISTÄ PUHUT!!!!!!ja joku jolle puhua on tärkeä.....
 
Norrsu
Täytynee mainita että meidän arkea on ehtinyt kulua vauvan kanssa vasta kaksi viikkoa, sillä neiti on kovin tuore vielä, mutta vastailen silti.

Meillä mies on aina ollut siisti ihminen kun taas minä se sotkija tyyppi. Eli mies on hoitanut ennen vauvaa kotitöitä erittäin hyvin, minua taas on saanut komentaa tekemään;)
Kun vauva tuli taloon, pelkäsin että kaikki kaatuu minun harteille, eikä mies osallistuisi vauvan hoitoon, koska pelkää koskea vauvaan tjn.. on ollut nimittäin aina arka vieraiden lasten suhteen, eikä ole halunnut sylitellä, mutta kun prinsessamme syntyi, mieheni sydän suli toden teolla!!
Heti ensihetkistä lähtien on prinsessa saanut isiltä osakseen paljon hellyyttä, lohtua jne.. on upeaa katsoa vierestä kuinka mies hoitaa vauvaa välillä enemmän kuin minä itse.

Antakaa siis miehillenne aikaa vauvan kanssa ja uskallusta yrittää ;)

Kotityöt hoituvat edelleen mieheltä vaikka joutuu raukka töissäkin raatamaan vauvan hoidonkin lisäksi;)

tsemppiä kaikille!!!!
 
nurmileski
Olen itsekin saanut vakuutella miehelle että en mä täällä kotona "vaan lepää ja leiki tytön kanssa"! Olen heikko ja taipumusta masennukseen on ja en saa miestä ymmärtämään kuinka paljon hänen osallistumisensa auttaisi minua jaksamaan. Aluksi ajattelin että kun annan hänelle aikaa tottua vauva arkeen ym.niin kyllä helpottaa.. nyt reilun 8kk jälkeen uskalsin sanoa että musta tuntuu kuin olisin yksin halunnut lapsen ja tyttö on vain minun. Olen sanonut myös että ei lapsen hoito ja kotityöt ole automaattisesti minun homma vaan ihan yhtälailla hänenki.. olen siivoushullu ja voin hoitaa sen puolen yksinkin mutta auttaisi edes lapsen kanssa..
Ymmärrän että hän on väsynyt kun tulee kotiin rankan treenin jälkeen ja annan hänen levätä. Ei tunnu kivalta kun hän välillä sanoo että mun "työ"ei ole läheskään niin rankkaa kun hänen.. en ole niitä koskaan verrannutkaan.
 
Meillä on isi vuorotyössä, mutta kotona ollessaan hoitelee näitä talousaskareita ja hoitaa lapsia siinä missä minäkin.

Yövalvomiset olen minä hoidellut,kun herään niin herkästi. Jos olen ollut ihan umpipuhkiväsynyt,olen saattanut herättää miehen ja sanoo et nyt jos et mee mä lähen hotelliin loppuyöks yksin.
Mies antaa mun nukkua aamulla pitkään ja nousee itse antamaan aamupalaa lapsille. Joskus on isommat lapset syöttänyt pienet, mut se on tosi harvinaista. Yövuorojen jälkeen minä sitten yritän pitää lapset poissa makuuhuoneen läheltä huutelemasta että isi saa nukkua.

Täytyy kyllä sanoa, että mies hoitaa osansa loistavasti. Tosin siivouksessa ei ole yhtä tarkka kuin minä.
 
kun miehes sanoo että kyllä muutkin äidit pystyy hoitamaan noi kaikki niin sano piruuttas että niin ne muitten naisten miehetkin pystyy osallistumaan kotihommiin...kyllä niitä isiä ja miehiä nykyään on paljonkin jotka osallistuu edes jonkin verran.
 
Laventeli Lulla

Minä teen pääasiassa kaikki kotityöt mies auttaa lastenhoidossa jonkin verran. Nyt olen ollut töissä ja mies lasten kanssa kotona..ja koko huusholli kauhistuttvan kaaoksen vallassa!!!!!

Éttä On se vaikeaa se järjestyksen pito!!!!
 
Meillä mies auttaa aika paljon kotitöissä.Laittaa ruokaa laittaa pyykkejä kuivamaan.Lähtee lasten kanssa ulos.Imuroimaan,lattian pesuun enkä pölyjen pyyhkimiseen sitä ota ku haluan että tulee puhdasta.Epäröin vähän jos se tekis noin niin ei varmaan joka nurkka tulis putsattua.Pesee matot ja tampaa ne ja vaihtaa mun kanssa petivaatteet.Hän käy töissä ja auttaa iltasin sen mukaan kun jaksaa.En ole pakottanut häntä.Itse tulee auttamaan yleensä kyllä kysyy että tarviinko apua.Meillä muksut 1v6kk ja 3v.
 
mariiia
meillä on todella ihana isä se ivoaa,laittaa ruokaa,tekeee lapsille iltapesuja ja leikkii niiden kanssa eli todellinen kultakimpale!!!
Unohtuu aina välillä kitää kun se on niin aktiivinen kotona ja se ostaa lapsille vaateita. =)
 
Isä tekee ihan kaikke ihan niinkuin äitikin, tietenkin. (ei kyllä imettäny.)

Onko ap miehesi suunnitellut olevansa isyys"lomalla" ihan niinkuin itse olet nyt kotona?
Kannattais kaikkien isien olla muutoma kuukausi ainakin koti-isänä ja sitten voisivat vaatia palveluita ja moittia vaimojaan....
 
Katti1
Meillä mies ei AUTA mua kotitöissä. Toi lausehan kuulostaa siltä, että kotityöt kuuluisivat naiselle ja mies vähän AUTTAA silloin tällöin.

Meillä hommat menee niin, että on töitä, jotka pitää tehdä ja ne tehdään yhdessä tai tyyliin mä lataan tiskikoneen ja mies laittaa pyykit. Mä yleensä imuroin, koska olen tarkempi. Mies tekee puutarhatöitä enemmän kuin minä, on sellainen hempeilijä...

Kaikki työt tulee siis tehtyä, kun ei lasketa kuka tekee mitäkin, vaan tartutaan mukisematta töihin, kun niitä on.
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2005 klo 20:29 Laventeli Lulla kirjoitti:
Minä teen pääasiassa kaikki kotityöt mies auttaa lastenhoidossa jonkin verran. Nyt olen ollut töissä ja mies lasten kanssa kotona..ja koko huusholli kauhistuttvan kaaoksen vallassa!!!!!
Jotta shokkihoitoa :) Eiköhän se mies jossakin vaiheessa tajua, että voi sitä itsekin yhtä jos toista tehdä. Jos vain kestät tuota miehistä kaaosta jonkin aikaa...
 

Yhteistyössä