Isä nukuttaja ja lapsen huutaminen :(

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
???
Mitä tekisitte tilanteessa jossa n.10kuinen ei hyväksy isää nukuttajaksi? Tyytyisitkö itse joka ilta nukuttamaan 30-60min?

Meillä nimittäin tuollainen tilanne. Alan itse olla poikki tuohon joka iltaiseen nukuttamiseen kun aiemmin se oli enimmäkseen isän homma ja minä sillä aikaa siivoilin keittiön, laitoin pyykkejä, katsoin vaatteet aamuksi valmiiksi..

Pitäiskö lapsen antaa huutaa sen minkä huutaa kun isä nukuttaa, koska olen kuitenkin pääasiassa sitä mieltä että lapsi ei päätä kuka tekee ja mitä. Isä on silloin tällöin yrittänyt nukuttaa, mutta lopulta se olen minä ollut joka nukuttaa kun huuto on muuten niin kova :( Eli ei "ihan tosissaan" olla yritetty vielä.

Mulla ei siis ole mitään harrastuskia tai muutenkaan menoja niin et olis isän pakko nukuttaa. Eli minä olen nukuttanut koska se on kaikille helpompi. Olisi vain kiva saada jopa tuo tunti "omaa aikaa" kodin järjestelyihin ym.

Laittaisitko isän nukuttamaan vaikka olis millainen huuto?
 
"Mona"
kannattaa koittaa miten sujuu muutamana iltana kun ette anna lapselle periksi. Nyt hän on oppinut siihen, että mitä lujempaa huutaa, sitä varmemmin saa äidin paikalle. Älkää antako hänen pompottaa teitä. Isä kelpaa nukuttajaksi siinä missä äitikin. :)
 
"eräs äiti"
Nukuttaisin itse ja nukutinkin ekat puolitoista vuotta. Onpa kauheeta. Yh-äidit tekee KAIKEN itse, joten vähän suhteellisuudentajua ap.

Mulle riittää että mieheni hoitaa muita juttuja, osan kakkapyykistä jne.
 
"aloittaja"
[QUOTE="eräs äiti";22666146]Nukuttaisin itse ja nukutinkin ekat puolitoista vuotta. Onpa kauheeta. Yh-äidit tekee KAIKEN itse, joten vähän suhteellisuudentajua ap.

Mulle riittää että mieheni hoitaa muita juttuja, osan kakkapyykistä jne.[/QUOTE]

Hei, yh-perheet on mun mielestä aivan eriasia ja turha verrata tähän. Mulla on mahdollisuus jakaa lapsenhoito vastuuta mieheni kanssa ja uskoakseni se ei ole pois yhdeltäkään yh:ta..
 
mä varmaan kokeilisin viikon niin että isä nukuttaa, huudosta huolimatta. tietysti jos lapsen huuto menee ihan hysteeriseksi ja lapsi alkaa olla paniikissa, sitten antaisin periksi ja nukuttaisin itse. kyllä sen kuulee lapsen huudosta milloin huutaa "minä tahdon äidin" huutoa ja milloin huuto on hätääntynyttä/paniikkihuutoa..
 
"niin"
Aika pienestä vauvasta kyse. Minä nukuttaisin ehdottomasti itse. En pystyisi pienen itkua kuuntelemaan. Meillä kolme lasta ja kaikki nukutan joka ilta. Vauva kelpuuttaa kyllä isänkin, jos ei juuri tissiä halua.
 
"vieras"
Taitaa olla eroahdistuksen aikaa. Monet vauva-ajan kommervenkit tuntuvat siinä arjessa isoilta asioilta ja siltä, että tää on aina tätä. Mutta vauva keksii vielä monet eri huudonaiheet. Meillä 3,5-vuotias huutaa "Äiti mene pois, mä en tykkää susta!!" jos mä yritän nukuttaa. Haluaa isänsä - no, niillä on yleensä vähän liiankin kivat jutut.

Ja juu: joitakin vauvoja pitää nukuttamalla nukuttaa. Ja meidän kolmivuotiaalle mä ja mies mielellään suodaan iltahetki ennen nukahatamista.
 
"mamma"
Meillä ei varsinaisesti nukuteta lasta, mutta iltahommat(iltapa+kylpy) hoitaa isi.Kylvetetyn vauvan kanssa mä meen sit makkariin lukee yhden kirjan ja sit iltatisu,lapsi omaan sänkyyn ja nukkumaan. Toi miehen osuus on joku vajaa tunti ja mun osuus 15min. Näin meillä..

Mut periaatteessa ei lapsen pitäis huudolla antaa saada asioita läpi. Jos unohdat huudon nostammat tunteet ja mietit järjellä niin:
- lapselle on hyväksi tottua siihen että isi nukuttaa,
-lapselle on hyvä oppia että huudolla ei saa periksi
-lapsi ei ole vaarassa,häntä ei satu se että isä hoitaa, lapsi ei mene rikki kiukusta/itkusta
-on hyväksi isälle että hänellä on omia juttuja lapsen kanssa
-on hyväksi äidille että hänellä on hetki vapaata.

Joten mun mielestä rutiineista pidetään kiinni,lapsi voi kiukutella,mutta se onkin lapsen tehtävä(aina välillä) :)
 
äiti jolla on sydän ja aivot
[QUOTE="mamma";22666331]Meillä ei varsinaisesti nukuteta lasta, mutta iltahommat(iltapa+kylpy) hoitaa isi.Kylvetetyn vauvan kanssa mä meen sit makkariin lukee yhden kirjan ja sit iltatisu,lapsi omaan sänkyyn ja nukkumaan. Toi miehen osuus on joku vajaa tunti ja mun osuus 15min. Näin meillä..

Mut periaatteessa ei lapsen pitäis huudolla antaa saada asioita läpi. Jos unohdat huudon nostammat tunteet ja mietit järjellä niin:
- lapselle on hyväksi tottua siihen että isi nukuttaa,
-lapselle on hyvä oppia että huudolla ei saa periksi
-lapsi ei ole vaarassa,häntä ei satu se että isä hoitaa, lapsi ei mene rikki kiukusta/itkusta
-on hyväksi isälle että hänellä on omia juttuja lapsen kanssa
-on hyväksi äidille että hänellä on hetki vapaata.

Joten mun mielestä rutiineista pidetään kiinni,lapsi voi kiukutella,mutta se onkin lapsen tehtävä(aina välillä) :)[/QUOTE]

Jestas, 10 kk ikäinen lapsi EI KIUKUTTELE!!!
 
varo...
[QUOTE="mamma";22666331]
Mut periaatteessa ei lapsen pitäis huudolla antaa saada asioita läpi. Jos unohdat huudon nostammat tunteet ja mietit järjellä niin:

-lapselle on hyvä oppia että huudolla ei saa periksi

- lapsi ei mene rikki kiukusta/itkusta

Joten mun mielestä rutiineista pidetään kiinni,lapsi voi kiukutella,mutta se onkin lapsen tehtävä(aina välillä) :)[/QUOTE]

Varo vauvakouluttajia

Oletko kuullut nämä neuvot?

"anna vauvan itkeä itkunsa"
"vauva pitäisi kyllä opettaa aikatauluun"
"et ikinä saa häntä pois sängystäsi"
"mitä, imetätkö yhä?"

Nämä erheelliset hoitovinkit ovat peräisin arkielämän "asiantuntijoilta", jollaisia on kaikkialla. Heistä tuntuu olevan kiinnostavampaa kertoa sinulle, miten vauvan voisi sopeuttaa mukavasti sinun elämääsi, kuin näyttää, miten vauvasta voisi kasvattaa terveen, onnellisen ja tasapainoisen.

Mikä vauvakoulutuksessa on vikana?

Vauvakoulutus ei ole sopusoinnussa äidin biologian kanssa. Vauvakoulutus tuhoaa herkkyyttä. Kun signaalit jättää tarpeeksi kauan huomiotta, kyky niiden tulkintaan menetetään. Sitten on luotettava aikatauluihin ja ulkopuolisiin neuvojiin, jotka kertovat mitä vauvan kanssa tulee tehdä.

Vauvakouluttajat käskevät äitiä luottamaan kirjaan tai vauvakouluttajan sanaan. Se ohittaa kokonaan mutkikkaan järjestelmän, jota vanhemmat voivat käyttää oppiakseen todella tuntemaan lastaan ja ymmärtämään tätä.

Jos kiintymysvanhemmuutta pitäisi kuvata yhdellä sanalla, se olisi herkkyys. Herkkyys tarkoittaa sitä, että tunnet vauvasi (aistit hänen tarpeensa) ja luotat näihin tuntemuksiisi. Jos vauvakoulutusta pitäisi kuvata yhdellä sanalla, se olisi epäherkkyys. Vauvakoulutuksessa äiti ja vauva pidetään kaukana toisistaan, minkä tuloksena on, että äiti menettää herkkyytensä - herkän vaiston, jolla hän lukee vauvansa tarpeita. Herkkyyden puute johtaa molemminpuoliseen eäluottamukseen. Vauva ei luota siihen, että hoivanantajat täyttäisivät hänen tarpeensa. Äiti ei luota enää itseensä, siihen että ymmärtäisi ja osaisi tyydyttää vauvan tarpeet.

Perinteisissä kulttuureissa, joita ei ole siunattu vauvakalusteilla tai lastenhoito-oppailla, kielessä ei ole edes olemassa hemmottelu-sanaa.Kun näille äideille kerrotaan pilalle hemmottelusta ja siitä, että vauvalle ei pitäisi antaa periksi, he torjuvat nämä ajatukset mielettöminä. Kaikki ovat tyytyväisempiä, kun äiti ja vauva voivat rentoutua ja nauttia toisistaan.

Toimiiko vauvakoulutus todella?

"Mutta se toimii", väittää vauvakouluttaja. Niinkö tosiaan? Riippuu siitä, mitä toimimisella tarkoitetaan. Vauva lakkaa kyllä lopulta itkemästä, jos sen itkuihin ei vastata. Lakkaa kuuntelemasta vauvan viestejä, niin hän lakkaa viestittämästä. Tämä on itsestäänselvää. Mitä tämä etäisyyttä painottava neuvonta todella opettaa vauvalle? Hän oppii, että hänen viestinsä eivät vaikuta hänen vanhempiinsa. Niillä ei ole arvoa ja tästä seuraa ettei hänellä itselläänkään ole arvoa. Kukaanhan ei loppujen lopuksi kuuntele häntä. Koulutus on opettanut vauvalle ainoastaan, että hän ei pysty viestimään vanhempiensa kanssa.

Riippuu vauvan persoonallisuudesta, miten hän käsittelee tätä oivallusta. Sinnikäs vauva jatkaa itkemistä ja kitinää entistä lujemmin. Vauvasta tulee takertunut ja ahdistunut ja hän käyttää paljon energiaa yrittäessään pysyä lähellä vanhempiaan ja hallita heitä. Hän on kaikkea muuta kuin itsenäinen. Hieman rennompi vauva taas yksinkertaisesti antaa periksi ja muuttuu apaattiseksi. Hänestä tulee "kiltti vauva", sellainen joka sopeutuu mukavasti hänelle saneltuun aikatauluun, nukkuu yön yli ja yleisesti ottaen on vähemmän vaivaksi. Tämä on se vauva, jonka vuoksi vauvakouluttaja sanoo, että "se toimii". Mutta vanhemmat maksavat tästä hinnan. Tämä vauva ei luota eikä tunne mitään. Hän sulkeutuu.

Sulkeutumisoireyhtymä

Lindan ja Normin vauva oli viettänyt tuntikausia kantoliinassa, hänen itkuihinsa oli vastattu heti ja hyvin, häntä imetettiin kun hän sitä tarvitsi. Koko perhe kukoisti. Sitten kuvaan astuivat vauvakouluttajat. Hyvää tarkoittavat ystävät olivat saaneet vanhemmat vakuuttuneiksi siitä, että he hemmottelivat vauvaansa, että vauva manipuloi heitä ja että vauvasta kasvaisi takertuva, epäitsenäinen lapsi. Norm ja Linda antoivat periksi ulkopuolisille paineille. He antoivat vauvan itkeä itsensä uneen, syöttivät aikataulussa ja kantoivat häntä vähemmän. 2 kk:ssa vauvan paino lakkasi nousemasta ja hänestä tuli syrjäänvetäytyvä. Lääkäri diagnosoi kasvupysähdyksen ja oli aikeissa aloittaa laajan lääketieteellisen hoitokuurin. Minä diagnosoin sulkeutuneisuusoireyhtymän. Vanhemmat olivat tietämättään riistäneet vauvan kiintymysturvan. Tuloksena oli eräänlainen vauvan masennustila. Neuvoin vanhempia kantamaan vauvaa paljon, imettämään vauvantahtiin ja reagoimaan herkästi itkuun. Kuukauden sisällä vauva alkoi voida hyvin.

Uskomme, että vauvat pystyvät opettamaan vanhemmilleen, minkä tasoista vanhemmuutta he tarvitsevat. Vanhempien osana on kuunnella ja ammattilaisten osana on tukea vanhempien itseluottamusta eikä nakertaa sitä suosittelemalla liian etäisiä toimintamalleja kuten "sinun olisi annettava hänen olla enemmän omassa sängyssään". Vain vauva tietää oman tarvetasonsa ja vanhemmat ovat parhaalla paikalla ymmärtääkseen vauvan kielen.

Vauvat, jotka on koulutettu olemaan ilmaisematta tarpeitaan, saattavat näyttää tyyniltä, mukautuvaisilta ja kilteiltä. Nämä vauvat saattavat tosiasiassa olla masentuneita ja sulkemassa ilmaisukanaviaan ja heistä saattaa kehittyä lapsia, jotka eivät ikinä pyydä mitään mitä tarvitsevat ja lopulta erittäin haasteellisia aikuisia.

Eivät kaikki vauvat reagoi vauvakoulutukseen yhtä dramaattisesti. He eivät ehkä varsinaisesti lakkaa kasvamasta. Mutta he saattavat lakata kasvamasta toisessa mielessä. Vauvakoulutustekniikoita käyttävät vanhemmat ehkä voivat itsekin huonosti.


***************
Vauvakoulutus perustuu vanhemman ja lapsen välisen suhteen väärintulkintaan. Siinä oletetaan, että vastasyntyneet putkahtavat maailmaan hallitsemaan vanhempiaan ja että jollet ehdi ensimmäisenä hallitsemaan vauvaa, hän ottaa ohjat käsiinsä ja alkaa johtaa. Vauvakoulutuksessa hahmotetaan lapsen ja vanhemman välille vihollisuussuhde. Tämä ei ole tervettä. Perhe-elämä ei ole kilpailua, jossa jonkun on voitettava ja jonkun hävittävä. Perheessä päämääränä on, että kaikki voittavat.

Vauvakouluttajissa on maallikkoja, mutta jotkut ovat psykologeja tai lastenlääkäreitä. He ovat etääntyneet kauas vauvojen ja äitien todellisuudesta, ja se näkyy heidän neuvoistaan. Usein he jättävät huomiotta tosiasioita joita ei voi mitata, kuten äidin intuition tai herkkävaistoisuuden. Heidän ajatustavassaan vauvanhoito on pikemminkin tiedettä kuin taidetta ja vauva on pikemminkin projekti kuin persoona. Vauvakouluttajilla ei ole lainkaan sietokykyä persoonallisuuseroille, eivätkä he anna arvoa äidin herkkyystason tai vauvan tarvetason vaihteluille.

*******************

Lähde:
Kiintymysvanhemmuuden kirja Onnellisen vauvan hoito-opas (William Sears & Martha Sears)

William ja Martha Sears ovat avio- ja työpari, jonka puoleen amerikkalaisvanhemmat yhä usemmin kääntyvät. Searsit ovat kirjoittaneet useita kirjoja ja ovat tulleet amerikkalaiskatsojille tutuiksi televisiosta. Searseilla on 8 lasta. William Sears on opiskellut Harvardissa ja harjoitellut maailman suurimmassa lastensairaalassa. Hän on toiminut lastenlääkärinä melkein 30 vuotta.
 
ei kestä kauaa
Tuo on juuri eroahditusksen aikaa. Eli vaikka aiemmin olisi hyvin onnistunutkin, niin nyt teillä on sellainen kausi, että haluaa äidin. On vielä niin pieni, ettei ymmärrä että äiti ei ole mihinkään kadonnut, joten kyllä ehdottomasti nukuttaisin itse. Ei se vaihe kauaa kestä. Se on vielä niin pieni ymmärtämään ettei nyt saa äitiä, ja se itku on hänen ainoa keinonsa näyttää että ikävä sitä ensisijaista suhdetta, eli teidän kohdalla äitiä.

Olen samaa mieltä että hyvä että lapsi tottuu isän nukuttamiseen, mutta sen aika ei ole juuri nyt. Kyllä isä tulee vielä "kelpaamaan", mutta eihän vauva mitään luonnoliselle kehitykselleen voi. hän on juuri ymmärtänyt olevansa eri ihminen kuin äitinsä, ja erossa olo pelottaa todella paljon. Hän luulee että äitiä ei sillä hetkellä ole. Miksi ei siis helpottaisi lapsen oloa, se vaihe ei kauaa kestä. Helpottaa, kun lukee vauvan kehitysvaiheista, niin ymmärtää missä mennään.
 
sä varmaan
[QUOTE="mamma";22666331]Meillä ei varsinaisesti nukuteta lasta, mutta iltahommat(iltapa+kylpy) hoitaa isi.Kylvetetyn vauvan kanssa mä meen sit makkariin lukee yhden kirjan ja sit iltatisu,lapsi omaan sänkyyn ja nukkumaan. Toi miehen osuus on joku vajaa tunti ja mun osuus 15min. Näin meillä..

Mut periaatteessa ei lapsen pitäis huudolla antaa saada asioita läpi. Jos unohdat huudon nostammat tunteet ja mietit järjellä niin:
- lapselle on hyväksi tottua siihen että isi nukuttaa,
-lapselle on hyvä oppia että huudolla ei saa periksi
-lapsi ei ole vaarassa,häntä ei satu se että isä hoitaa, lapsi ei mene rikki kiukusta/itkusta
-on hyväksi isälle että hänellä on omia juttuja lapsen kanssa
-on hyväksi äidille että hänellä on hetki vapaata.

Joten mun mielestä rutiineista pidetään kiinni,lapsi voi kiukutella,mutta se onkin lapsen tehtävä(aina välillä) :)[/QUOTE]

olet sellainen huudattaja? annat vauvan huutaa yksinään?
 
...
No ainakin nyt alkuun kokeilisin ainakin kolme ilta peräjälkeen, ennen kun edes vetäisin mitään johtopäätöksiä.
Vaikka toisaalta, itse mielummin laittaisin miehen tekemään ne kotityöt sillä välin kun itse nukuttaisin.
 
ei se kauaa kestä
[QUOTE="mamma";22666331]Meillä ei varsinaisesti nukuteta lasta, mutta iltahommat(iltapa+kylpy) hoitaa isi.Kylvetetyn vauvan kanssa mä meen sit makkariin lukee yhden kirjan ja sit iltatisu,lapsi omaan sänkyyn ja nukkumaan. Toi miehen osuus on joku vajaa tunti ja mun osuus 15min. Näin meillä..

Mut periaatteessa ei lapsen pitäis huudolla antaa saada asioita läpi. Jos unohdat huudon nostammat tunteet ja mietit järjellä niin:
- lapselle on hyväksi tottua siihen että isi nukuttaa,
-lapselle on hyvä oppia että huudolla ei saa periksi
-lapsi ei ole vaarassa,häntä ei satu se että isä hoitaa, lapsi ei mene rikki kiukusta/itkusta
-on hyväksi isälle että hänellä on omia juttuja lapsen kanssa
-on hyväksi äidille että hänellä on hetki vapaata.

Joten mun mielestä rutiineista pidetään kiinni,lapsi voi kiukutella,mutta se onkin lapsen tehtävä(aina välillä) :)[/QUOTE]

Siis haloo?!? "lapselle on hyvä oppia että huudolla ei saa periksi" ???????????????????

Kyse ei ole uhmaikäisestä vaan pienestä VAUVASTA. 10 kuinen ei kiukuttele, eikä myöskään uhmaa. Hänellä ei ole sanoja eikä mitään muuta keinoa imaista itseään kuin huuto! Nuo vinkkisi sopivat hyvin ja toimivat 2-3 vuotiaaseen! Järkyttävää millaisia käytöstapoja vaaditte VAUVALTA.

Meidän 2,5 v tyttö kun raivoaa pää punaisena marketissa, ei siitä kiukusta mene rikki, eikä hänelle kuulu antaa periksi. Totta. Mutta 10 kuisena oli pikkaisen eri asia. Huh, miten puistattaa kuvitella miten koulutat vauvaa...
 
toinen mamma
Alkuperäinen kirjoittaja ei kestä kauaa;22666377:
Tuo on juuri eroahditusksen aikaa. Eli vaikka aiemmin olisi hyvin onnistunutkin, niin nyt teillä on sellainen kausi, että haluaa äidin. On vielä niin pieni, ettei ymmärrä että äiti ei ole mihinkään kadonnut, joten kyllä ehdottomasti nukuttaisin itse. Ei se vaihe kauaa kestä. Se on vielä niin pieni ymmärtämään ettei nyt saa äitiä, ja se itku on hänen ainoa keinonsa näyttää että ikävä sitä ensisijaista suhdetta, eli teidän kohdalla äitiä.

Olen samaa mieltä että hyvä että lapsi tottuu isän nukuttamiseen, mutta sen aika ei ole juuri nyt. Kyllä isä tulee vielä "kelpaamaan", mutta eihän vauva mitään luonnoliselle kehitykselleen voi. hän on juuri ymmärtänyt olevansa eri ihminen kuin äitinsä, ja erossa olo pelottaa todella paljon. Hän luulee että äitiä ei sillä hetkellä ole. Miksi ei siis helpottaisi lapsen oloa, se vaihe ei kauaa kestä. Helpottaa, kun lukee vauvan kehitysvaiheista, niin ymmärtää missä mennään.
JUURI NÄIN!


Huuto on vauvan ainoa keinoa ilmaista tunteita, niitä kannattaa yrittää ymmärtää. Kiukkua se on vasta paljon myöhemmin, tuo "mamma" on täysin hakoteilla ja surullinen kasvattaja.
 
"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja ei se kauaa kestä;22666417:
Siis haloo?!? "lapselle on hyvä oppia että huudolla ei saa periksi" ???????????????????

Kyse ei ole uhmaikäisestä vaan pienestä VAUVASTA. 10 kuinen ei kiukuttele, eikä myöskään uhmaa. Hänellä ei ole sanoja eikä mitään muuta keinoa imaista itseään kuin huuto! Nuo vinkkisi sopivat hyvin ja toimivat 2-3 vuotiaaseen! Järkyttävää millaisia käytöstapoja vaaditte VAUVALTA.

Meidän 2,5 v tyttö kun raivoaa pää punaisena marketissa, ei siitä kiukusta mene rikki, eikä hänelle kuulu antaa periksi. Totta. Mutta 10 kuisena oli pikkaisen eri asia. Huh, miten puistattaa kuvitella miten koulutat vauvaa...
Toisaalta jos sen kasvattamisen aloittaa jo ennen kun lapsi täyttää kaksi vuotta, niin eipä tarvitse siellä kaupassa kärsiä niitä raivokohtauksia.... ihan vain vinkkinä.
 

Yhteistyössä