isäksi pakolla

Heippa,

haluaisin mielipiteitänne. Alla tilanteestamme.

Olen onnellisessa avoliitossa ja saamme esikoisvauvamme piakkoin. Onnea varjostaa kuitenkin asia, joka pyörii mielessäni aamuin illoin ja aiheuttaa todella ristiriitaisia tunteita. Jopa vihaa.

Miehelläni oli yhden yön suhde seurustelevaan naiseen noin kolme vuotta sitten. Tuolloin emme olleet miehen kanssa vielä yhdessä. Yö päättyi kuten sellaiset jutut usein, ilman sopimista uudelleennäkemistä tai numeroiden vaihtelua. Nainen sanoi syövänsä e-pillereitä ja myös naisen varastoista kaivettu kondomi oli käytössä. Tuplavarmistus siis.

Ylältys koitti miehelleni noin puoden vuoden kuluttua tapahtumasta, kun tämä lähes tuntematon nainen otti yht'äkkiä yhteyttä ja halusi tavata miehen. Järkytys oli todella suuri kun kävi ilmi, että nainen oli raskaana 6kk. Ja omien sanojensa mukaan ei omalle poikaystävälleen, vaan tälle yhdenyön hairahdukselle. Mieheni meni lähes shokkiin, ja kysyi ehkäisystä, mutta nainen mutisi vain jotain epämääräistä. Tuplavarmistus olikin kääntynyt pelkäksi valheeksi.

Tämän jälkeen nainen katosi kuvioista ja mieheni päätteli, että kyseessä oli pelkkä huijausyritys, koska nainen tuolloin yritti silloisen poikaystävänsä avulla kiristää isoja summia rahaa.

Homma ei kuitenkaan jäänyt siihen, vaan asiaa lähdettiin selvittämään lastenvalvojalle lapsen synnyttyä. Tästäkin mies sai kuulla lastenvalvojalta, ei naiselta itseltään. Mies ei halunnut tunnustaa isyyttään ja näin ei halunnut tehdä tuon aikainen poikaystäväkään.

Lastenvalvojalle annetun isyyden kieltävän lausunnon jälkeen naisesta ei kuulunut mitään kolmeen vuoteen. Näin mies todellakin päätteli kyseessä olleen todella epämiellyttävä ja halpamainen temppu. Silkka kiristys. Asia painui unohduksiin.

Mutta kuin salamaniskusta viime isänpäivänä mieheni sai tekstiviestin "hyvää isänpäivää", ja loppuviesti oli uhkaileva "menetkös testeihin"-tyyliin. Olimme kuin puulla päähän lyötyjä ja jopa ajattelimme, että viesti oli tullut väärälle miehelle. Tekstiviestejä alkoi tippumaan tiheämmin ja viestien sävy erittäin painostava ja vihamielinen. Mies ajatteli kyseessä olevan jälleen huijaaminen, liekö naisen parisuhde kaatunut ja rahanpuute vai mikä. Lisäksi nainen oli mennyt soittamaan miehen äidille, ja ilmoittanut, että tämä on nyt "mummi". Ollut jo 3 vuotta...

Mieheni ja minä olemme tyrmistyneitä tämän toiminnan ja käytöksen edessä. Olemme vieneet asian oikeuteen ja hankkineet asianajajan, ja miehen on mentävä verikokeisiin. Ja koska asiaa on ajettu näin pitkälle, olemme varautuneet siihen, että mieheni todellakin on lapsen biologinen isä. Mieheni on valmis maksamaan elatusmaksut, mutta tiedämme jo nyt, että haluamaansa oikeaa (rakastavaa) isää ei tämä nainen voi pojalleen saada. Asia on toinen sitten, kun lapsi itse haluaa kontaktoida juuriaan, mutta nyt nämä asiat eivät etene äidin käsittämättömien oikkujen mukaan. Myös isällä on oltava oikeuksia.

Nainen on päättänyt saada pojalleen isän vaikka väkisin, koska ilmeisesti poika on alkoittanut kyselemisen. Ymmärrän sen, että äiti haluaa selvyyden poikansa isästä, mutta millä oikeudella hän syyttää miestä kylmäksi ja välinpitämättömäksi, kun tämä ei riemusta kiljuen haluakaan tavata naisen lasta ja juokse testeihin innosta hihkuen?

Jos isä olisi ollut tietoinen vahingosta ajoissa, jos hänelle EI olisi valehdeltu ehkäisystä ja jos hänen mielipidettään asiaan olisi edes kysytty olisivat lähtökohdat täysin toiset. Tunnen miehen niin hyvin, että hän ei koskaan olisi voinut pakottaa tätä naista aborttiin vastoin tämän tahtoa.

Tuntematonta ihmistä ei voi pakottaa isäksi, ei valehtemalla ja uhkailemalla.

Koska itse olen nyt raskaana ja lapsemme on suuresti toivottu, tuntuu naisen käytös ja 3 vuoden välinpitämättömyys lapsen isyyden selvittämisestä käsittämättömältä.

Onko kenellekään käynyt samoin?
 
tytön-äiti harmaana
tuo tosiaan kuulostaa todella kummalliselta ja epäoikeudenmukaiselta..
vihaks pistää tollaset ihmiset :kieh: ei voi muuta sanoa...
jaksamisia teille!!! :hug:
 
itselläni tosi paljon tietoa tollasesta ja jos haluat vaihtaa ajatuksia niin laita sähköposti niin laitan viestiä sulle!!!muuten tosi paljon voimia sulle ja toivottavasti asiat selvii pian :hug: onnea odotukseen.
 
kaunis sammakko
No ei kyllä kuullosta täysjärkisen aikuisen touhuilta.. Mutta saanko esittää mielipiteen että ennemmin kuin syyttää toista ehkäisystä valehtelemisesta, voisi myös mies miettiä miksi ei tullut käyttäneeksi omia kondomeja. Kun pakko oli vissiin päästä panemaan? Muistakaa OMAVASTUU myös miehillä. Nykyään ehkäisy on kummankin vastuulla.
 
kauheeta
Jopa yhdestä p.anosta voi tulla raskaaksi.Jos ei halua isäksi ,käyttäkööt kondomia.Miehellä on mahdollisuus päättää siitä tuleeko isäksi vai ei,pieni kumihuppu hepin päähän ja a'vot,välttää sekä sukupuolitaudit että ei-toivotun raskauden.Miehillä kun aina aktin kohdalle sattuessa unohtuu himojen tieltä se ehkäisy.Niin makaa kuin petaa.
Kiva maksaa kolmenvuoden elarirästit kerralla ja mikäli lapsen äiti oikeasti on noin v.ittumainen kuten kuvasit,hän myös vaatii ne elarit maksettavaksi saman tien.
 
vanha tuttu
Ei todellakaan tule kolmen vuoden elarästejä. Takautuvasti aikaisintaan kanteen vireillelaitosta asti. Kaikkea hyvää edelleen odotuksellesi ja TEIDÄN perheelle! Ja muista se lähestymiskielto-asia, josta sulle elleissä kerroin! Aurinkoisin terveisin, se ystävällinen vastaaja =)
 
Homma vieläki kesken
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2005 klo 22:29 kauheeta kirjoitti:
Jopa yhdestä p.anosta voi tulla raskaaksi.Jos ei halua isäksi ,käyttäkööt kondomia.Miehellä on mahdollisuus päättää siitä tuleeko isäksi vai ei,pieni kumihuppu hepin päähän ja a'vot,välttää sekä sukupuolitaudit että ei-toivotun raskauden.Miehillä kun aina aktin kohdalle sattuessa unohtuu himojen tieltä se ehkäisy.Niin makaa kuin petaa.
Kiva maksaa kolmenvuoden elarirästit kerralla ja mikäli lapsen äiti oikeasti on noin v.ittumainen kuten kuvasit,hän myös vaatii ne elarit maksettavaksi saman tien.
No mutta kondomiahan käytettiin. Kyllä tässä tapauksessa mies on petoksen uhri, ihan selvästi. Ihmiset on joskus todella pahoja toisilleen. Voimia alkuperäiselle kirjoittajalle, eiköhän asiat selviä. Onnea odotukseesi!
 
Niin voisivat miehet niitä omiakin kondomeja raahata mukanaan. Ei ole suuri vaiva. Niin sitten tietää että ovat ainakin kunnossa. Tai voihan seksistä jopa pidättäytyä, taatusti tehokkain ehkäisykeino. Ei tarvi sitten kitistä jälkikäteen.
 
Valitettavasti se asia on nykyään näin,jos on valmis harrastamaan seksiä on valmis myös ottamaan vastuuta jos tulee seurauksia.Paras ehkäsy keino on pitää jalat ristissä... :x Ehkä tässä opetus piilee,ei pidä lähes tuntemattomien kanssa seksiä harrastaa,jos vaikka ensin opettelis hiukan ihmistä tuntemaan.Mä itse edellisessä suhteessani tulin raskaaksi ehkäisystä(kierukka)huolimatta,oltiin ehditty seurustella n.vuosi.mies ei lasta halunnut mutta ymmärsi kyllä mun päätökseni lapsen pitää.mä henk.koht koin et tän lapsen tarkotus tulla kun niin sitkeä oli että kierukalle mennessään irvisti :D Yksin päätökseni tein ja en ottanut huomioon isän mielipidettä enkä toiveita joten koen että mulla ei ole mitään oikeutta vaatia mieheltä mitään,ei rahallisesti eikä muutenkaan,valitettavasti kaikki naiset ei näin ajattele.Se on elämää se.
 
VIERAALLE: Kiva kuulla että on olemassa vielä reiluja naisiakin ettei koko naissukupuoleeen tarvitse menettää luottoa. Minä naisena olisin tehnyt samoin kuin sinä jos ehkäisy olisi pettänyt eikä mies olisi halunnut lasta, harmi että meitä tuntuu olevan aika harvassa. Onkohan kasvatuksessa vikaa vai vaan luonteessa kun itsekkäästi huijataa miehiä isiksi ja sitten vaan sanotaa että mitäs uskoit että käytin ehkäisyä ,oma vikasi jos olet tyhmä...huh huh kauheeta
 
viikonloppuäitipuoli
Peesaan edellistä.

Mutta entäs sellainen tilanne, että mies ottaa vastuun lapsesta, vaikka nainen on raskauden alussa sanonut, että on halukas hoitamaan tilanteen yksin. Ja sitten kun raskaus etenee, lapsi syntyy ja kasvaa, niin mies ei teekään "tarpeeksi".

Missä on sitten se lupaus hoitaa homma vaikka yksin? Vaikka mies on pitänyt lupauksensa ja ollut jatkuvasti läsnä lapsen hoitamisessa. Voisi edes arvostaa miehen vapaaehtoisesti antamaa panosta.

Kyllä tästä on tasa-arvo kaukana! Niin että kyllä naisetkin saisivat todellakin välilla katsoa peiliin.

 
grrrr
ei ole välttämättä pelkästään äidin tahdosta kyse... rakkaan natsi-Suomen viranomaiset ovat päättäneet nimittäin ajaa kaikissa olosuhteissa "lapsen oikeuksia" piittaamatta siitä mikä kenellekään on hyväksi. Pitää olla tosi vahva ihminen tai tukijoukkoja mukana, että pystyy vastustamaan koulutetun sosiaalitantan uhkailua ja manipulointia. Mulla ainakin on mennyt usko tähän yhteiskuntaan, kun päätin kantaa vastuuni kiltisti lapsesta, jonka vain minä halusin ja nyt pitäisi kuulema saattaa "se ajattelematon huono ihminen vastuuseen". Ja kun lapsi täyttää 15v he ovat kuulema mielellään auttamassa riittävän rahanahneen tenavan perimyspyrkimyksiä äidin tahdosta huolimatta. Kokeilkaa itse, jos ette usko, näin ainakin Espoossa...
 
viikonloppuäitipuoli
Edelliselle: taitaa tuossa olla perää... Eikö sulla todellakaan ole mitään sanomista, lapsihan on vielä alaikäinen, jos siis on 15-v. Nuo sosiaalitantat kannattaa jättää omaan arvoonsa - heidät kannattaa pistää siihen paikkaan mihin kuuluvatkin, eli ihmisten auttajaksi silloin kun tarvitaan - ei asioihin sekaantujaksi silloin kun heitä huvittaa!

Kyllähän sinulla varmaankin(?) on sen verran vaikutusta omaan lapseesi, että pystyt puhumaan hänelle "järkeä" tuossa asiassa. Tai ainakin niin että odottaisi täysi-ikäiseksi ennenkuin ryhtyisi perimään mitään.

 
Amfritrite
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2005 klo 23:05 viikonloppuäitipuoli kirjoitti:
Peesaan edellistä.

Mutta entäs sellainen tilanne, että mies ottaa vastuun lapsesta, vaikka nainen on raskauden alussa sanonut, että on halukas hoitamaan tilanteen yksin. Ja sitten kun raskaus etenee, lapsi syntyy ja kasvaa, niin mies ei teekään "tarpeeksi".

Missä on sitten se lupaus hoitaa homma vaikka yksin? Vaikka mies on pitänyt lupauksensa ja ollut jatkuvasti läsnä lapsen hoitamisessa. Voisi edes arvostaa miehen vapaaehtoisesti antamaa panosta.

Kyllä tästä on tasa-arvo kaukana! Niin että kyllä naisetkin saisivat todellakin välilla katsoa peiliin.
Kyllä äidinkin mieli voi muuttua, ja kun lapsi kasvaa tarvitsee hän enemmän isäänsäkin kasvaakseen tasapainoiseksi.
 

Yhteistyössä