Isäksi vastoin tahtoaan

Olen huolissani nuoresta ystävästäni, joka joutuu lapsen isäksi vastoin tahtoaan. Täällä on ollut puhetta isistä, jotka hylkää lapsensa, mutta entä jos ei ole halunnut lasta ylipäätään. Ystäväni on vasta 21-vuotias ja hänen huomattavasti vanhempi tyttöystävänsä tuli raskaaksi vain heidän 3 kuukauden seurustelun jälkeen. Itse epäilen ja myös tämä ystäväni, että nainen on saattanut hankkitua raskaaksi tahallaan. Nainen on käyttäytynyt aina hyvin mustasukkaisesti ja omistavasti. Nainen ei suostunut aborttiin, vaikka ystäväni sitä pyysikin. Nyt nainen puhuu onnellisesta perheestä, vaikka kaverini hautoo itsemurhaa asian rankkuuden vuoksi. Kaiken pahainta on se, että ystäväni näyttää yhä rakastavan ex-tyttöystäväänsä, josta juuri erosi ennen kuin tapasi tämän naisen. Kaikki olettavat kaverini pysyvän tämän naisen kanssa ja muuttavan yhteiseen asuntoon. Eikö hyvä isä voi olla myös ilman parisuhdetta? Ympäristän paineet ovat valtavat, eikä hän uskalla jättää tätä naista. Miten voisin auttaa häntä? Millaisia neuvoja voisin antaa? En sano, että yhteenmuutto olisi virhe, mutta velvollisuudesta vain kaverini sen tekee.
 
Noh, kaksipiippuinen juttu... Oliko nainen väittänyt syövänsä pillereitä? Myös ne voivat pettää. Toisaalta kun seksiä alkaa harrastamaan, pitäisi olla tietoinen siitä, että raskauden riski on olemassa. Mun mielestä ystäväsi velvollisuus ei missään nimessä ole muuttaa naisen kanssa yhteen, mutta kyllä hänen musta kuulluu olla osallisena lapsen elämässä, kun kerran leikkiin on lähtenyt. Ja hyvä isä voi olla vaikkei olisi äidin kanssa yhdessä. Hyvä olisi, jos isä olisi edes jollain tavalla mukana lapsen elämässä.

Jos nainen on oikeasti hankkiutunut salaa raskaaksi, on se kyllä hirveä teko, sille miehelle ja myös tulevalle lapselle. Sitä voi vaan olla aika vaikea todistaa...
 
Halusin vielä täsmentää, että ystäväni haluaa todella paljon olla osallisena lapsen elämässä, naisen tempauksesta huolimatta. Hän myös luultavasti pelkää, jos jättäisi naisen, että ei saisi nähdä lastaan. Kaikki ehkäisykeinot voivat pettää, eikä naisen tekoa voi koskaan todistaa. Olen vain niin huolissani ystävästäni.
 
Minä tulin raskaaksi yllätten ex-poikaystävälleni. Oltiin edelleen vielä kavereita ja tapahtu mitä tapahtu. Koskaan ei olle yhdessä asuttu, mikä on ollut vaan hyvä. Todennäköisesti vältytty monelta riidalta. Tällöin exäni oli juuri 21-vuotta, minä 20. Tullaan edelleen hyvin toimeen ja olemme molemma onnellisia omissa parisuhteissa. Tyttö täyttää pian 8-vuotta ja asuu molempien luona. Me vaan exäni kanssa saatiin asiat keskusteltua hyvin eikä riitaa ole ollut rahasta tai siitä kuka milloinkin lapsen kanssa on.

Ystäväsi pitäisi yrittää vaan keskustella tyttöystävänsä kanssa. Tiedän, että se on vaikeaa, varsinkin, jos tyttö ei ota kuuleviin korviin. Todella raukkamaista tytöltäkin, jos vetoaa lapsen näkemiseen jne. Suorastaan lapsellista touhua. Mutta minkä sille voi, jos nainen näin päättää. Tai voi sille, mutta se vie aikaa oikeudessa sekä varmasti vielä kasvattaa riitaa suuremmaksi.
Minun mielestä suhteeseen jääminen ei ole oikein kenenkään osapuolen kannalta.
 

Yhteistyössä