Isän vapaista kaksosten synnyttyä

Voisiko joku ystävällinen valaista hieman, kuinka isä voi pitää vapaita kaksosten syntymän jälkeen? Jotain sain selvää Kelan sivuilta, kaikkea en kuitenkaan ymmärtänyt. Pyysin Kelaltakin selvitystä, mutta ei ole kuulunut ja olen odotellut jo kolmeviikkoa. Lähinnä se, että jos isä pitää putkeen normaalin isyysloman 18 pv, niin voiko hän siihen perään pitää jopa sen 60 pv, joka on pidennyksenä vanhempainrahakaudelle monikkoperheessä.

(Kelan sivuilta: Monikkoperheille vanhempainrahaa maksetaan pidempään. Vanhempainrahan maksuaikaa pidennetään 60 arkipäivällä lasta kohti toisesta lapsesta alkaen. Pidennyksen voi käyttää äitiys- tai vanhempainrahakauden jatkoksi tai niiden aikana, jolloin monikkoperheiden vanhemmat voivat olla yhtä aikaa kotona hoitamassa lapsia.)

Jos isä voi pitää tuon 60 pv heti isyysloman jatkeeksi tai jaetusti jonkun verran tuosta pidennyksestä, tuleeko hänelle sitten lisäksi se nykyinen 36 pv yhteensä, jos hän pitää vanhempainvapaan viimeiset 12 pv?

(Kelan sivuilta: Isäkuukausi
18 arkipäivän isyysvapaan lisäksi saat kokonaisen isäkuukauden, kun käytät vähintään 12 viimeistä arkipäivää vanhempainrahakaudesta.
Vuonna 2010 isäkuukausi pitenee 13-36 arkipäivään niillä perheillä, joilla oikeus vanhempainpäivärahaan alkaa vuoden 2010 puolella. Ensimmäiset pidennetyt isäkuukaudet vietetään siis aikaisintaan syksyllä 2010
)

Kiitos kovasti selvennyksestä jo etukäteen.

 
Meillä pohdittu ihan samaa ja ollaan siinä luulossa, että kyllä hänellä on oikeus myös tuohon isäkuukauteen, jos pitää ne viimeiset 12 pv vanhempainvapaasta. Mutta viisaammat korjatkaa, jos ollaan väärässä. Joskaan meillä ei taida miehen työnantaja katsoa kovin hyvällä tuollaisia vapaita.
 
Tottakai on oikeus isäkuukauteen!
Isä voi olla kotona äidin kanssa samanaikaisesti kaksosten synnyttyä, tai jos ette näe sitä tarpeellisena, niin äiti saa pitää ne itse, eli saa siis pidemmän vanhempainvapaan.
Isä saa isäkuukautensa, jos pitää vanhempainvapaasta ne viimeiset 12pv, ihan normaalisti.
 
Ja nuo 60 päivää saa pitää useammassa pätkässä. Kunhan pätkä on vähintään 12 päivää (lauantai lasketaan arkipäiväksi).
Jos haluaa pitää suoraan isyysloman perään, niin siitä kannattaa mainita ajoissa KELAssa. Näin minulle ohjeistettiin, kun kyselin. Kun niistä lisäpäivistähän pitää ajoissa jättää tiedot koska pitää.

Parhaiten olen vastauksia saanut soittamalla KELAn palvelunumeroon. Tiskillä eivät ole osanneet mitään oikein kertoa, tai ovat inttäneet minun olevan väärässä |O Kerran väittelin virkailijan kanssa, saako isä pitää yhtäaikaa äidin kanssa noita lisäpäiviä. Saa olla yhtäaikaa molemmat, tuo virkailija oli ihan väärin käsittänyt nuo lisäpäivät :headwall:
 

Yhteistyössä