Iskias-kipu raskausaikana

  • Viestiketjun aloittaja Auts
  • Ensimmäinen viesti
Auts
Minulla viime raskaudessa oli sellaista vasemmalla puolella.
Nyt raskausviikkoja 25+4 ja taas tuolta vasemmalta, liki kankusta on jääny joku hermo jumiin tms. eikä oikein siedä toisella jalalla astua.
Onko siihen joku keino millä sitä voisi helpottaa?
Sairaslomaa ei voi ottaa kun olen kahden lapsen kotiäitinä ja mieskin työmatkalla joten sellaista lepoa on nyt mahdoton saada.
 
Mulla sama
Hei, mulla oli ihan samoilla viikoilla vastaavaa. Hankin sellaisen tukivyön, jota käytin jos pidemmälle kävelylenkille joutui lähtemään. Lisäksi lämmitin kauratyynyä mikrossa ja pidin sitä pakaran ja takareiden ja alaselän alla. Ei siihen oikein muu auttanut kuin aika, nyt mulla rv 35 ja muutamaan viikkoon ei ole iskiaskipuja enää ollut, liitoskivut tulleet tilalle...
 
Mulla alkoi sama vaiva myöhemmin raskausaikana ja siitä muodostui ihan tosi ongelma koko loppuraskauden ajaksi. Etenkin ruokailun / juomisen jälkeen kun vauva liikkui tosi paljon masussa niin välillä oikeassa kankussa tuli tosi pahoja "veitseniskuja". Siis ne teki todella kipeetä, eikä uskaltanut seistä ollenkaan. Tää hankaloitti tosissaan esim. kaupassa käyntiä kun kipu saattoi tulla ihan yht´äkkiä esim kassajonossa ja sitten piti vaan hammasta purra.

Yritin isosta masusta huolimatta venytellä päivittäin. Kauratyynyllä lämmittelin myös.


Tsemppiä, tiedän että on kurja vaiva!
 
myy
lämmitä jyvätyyny mikrossa ja koeta saada sillä keinoin apua...itse kärsin RV20lähtien iskias kivuista ,että kävelin iltapäivistä lähtien seinistä ja pöydistä kiinni pitäen RV36 asti,sitten jostain kumman syystä helppas.samoin kävi esikoisen kans ,et koko raskaus jumalaton iskias ja RV36 helppas.illalla nukkumaan mennessä lämmitä jyvätyyny ja mene sen päälle pötkölleen,aamulla ei ole niin jumissa(iltaa myöten ainakin mulla paheni aina).
 
f
Mä koitin venytellä ja käveleskellä, sillä paikallaan olo jumittaa vain lisää. Mietoja särkylääkkeitä otin kans aina väliin.
Pidin myös jalat lämpiminä, sillä kylmät lattiat lisäs iskias kipua :/ Villasukat oli siis kova sana :D
En halua pelotella, mut synnytyksessä iskias repi niin, ettei synnytys tuntunut missään siihen verrattuna, auts... Tuntui, että vasen kankku repiää kokonaan irti.
 
Kippuravarvas
Mulla auttoi kuuma jyvätyyny ja sitten aina kun lähdin ulos niin kaulaliina tms lantion ympäri. Sillon oli syksy ja yhtään ei kärsinyt istua hiekkiksen reunalle tms, heti löi jumiin.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
hmm mitäs se iskias kipu tarkoittaa? en olekkaan kuullut..?
Kipua, joka repii minulla ainakin vasemmalta puolen alaselästä/kankusta jalkaan saakka. Kipeäääää.... Toivo, ettet koskaan tiedäkään koko vaivasta ;)
 
maama
Esikoisen aikaan 6 vuotta sitten kärsin tuosta vaivasta myös itse,en pystynyt kävelemään enkä makaamaan ja istuminenkin oli todella hankalaa.Kokeilin tukivyötä,fysioterapeutilla käyntiä,lämmintä,särkylääkettä ja ice poweria...mikään ei auttanut,lopulta menin urheiluhierojalle joka hieroi ja venytteli,2 kertaa kävin ja kipu hävisi :) Kärsin itsekkin monta monta viikkoa kivuista ja olipa ihana tuon hierojan jälkeen kun pystyi edes kävelemään ilman pysähtymistä metrin välein :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja f:
Mä koitin venytellä ja käveleskellä, sillä paikallaan olo jumittaa vain lisää. Mietoja särkylääkkeitä otin kans aina väliin.
Pidin myös jalat lämpiminä, sillä kylmät lattiat lisäs iskias kipua :/ Villasukat oli siis kova sana :D
En halua pelotella, mut synnytyksessä iskias repi niin, ettei synnytys tuntunut missään siihen verrattuna, auts... Tuntui, että vasen kankku repiää kokonaan irti.
Tähän pakko kommentoida, että myös minua "varoteltiin" etukäteen että voipi synnytyksessä olla yhtä tuskaa (ystävälläni kokemusta) tämä iskiasvaiva, mutta minulla ei synnytyksessä ollut mitään ongelmaa sen kanssa. Joten kovin taitaa olla yksilöllistä!! =)
 
Ap
Täytyy kokeilla tuota lämmintä jyvätyynyä. Juuri tulin kaupasta ja tuntu että varmasti kaikki huomasi selän olevan kipeä kun vaistomaisesta linkkasi aina kun pahiten iski. Tosi tosi ärsyttävä vaiva kyllä. Äsken kyykistyin auttamaan lasta joka askarteli lattialla ja luulin että jäin sinne :eek: Ei meinannu päästä enää ylös :/
 
"tuplaonni"
Voi olla alkuraskaudessakin iskiaskipuja. Itse olen 11. viikolla ja on aika kipeä toinen kankku. Välillä vihlaisee tosi voimakkaasti, välillä helpottaa ja välillä tuntuu joka askeleella kipua. Toivottavasti ei ole koko raskauden ajan vaiva.
 
rv40
Mä sain mahtavan venyttelyohjeen issiakselle. Pöydän eteen seisomaan, toinen jalka koukkuun pöydän reunalle niin ku risti-istunnassa ja taivuta ylävartaloa jalan päälle. Venyttää pakarasta heti häntäluun vierestä. Mulla aikaisemmin n rv 35 helpotti oireet kokonaan,nyt rv 40,helpottaa hieman oireita kun alaselkä jämähti kokonaan jumiin.
 
vierailija88
Itse epäilen että kärsin ikiaskivusta joka on vasen puolen kankun , ja pokees+polves. Kiusannyt nyt . Rv 14+2. apuna oon käyttänyt pandolii, orudis geelii, lämpöpakkausta, venyttelyy+ pystyssä olemista.
 

Yhteistyössä