Ison verenvuodon synnytyksessä kokeneet!

  • Viestiketjun aloittaja Vieläkö
  • Ensimmäinen viesti
Vieläkö
kolmannessa alatiesynnytksessäni tuli 2l verenvuoto "kertarytinällä".Mahtaisiko sama toistua seuraavassa vai onko kyse sattumanvaraisesta tapahtumasta? Onko kokemusta muilla siitä että seuraava synnytys olisikin sujunut ilman isoa vuotoa?
Raskausaikana oli kohdussa hematooma joka vuoteli rv 12-18 mutta lääkäri sanoi ettei sillä ole mitään tekemistä asian kanssa.Joten vuodon syy jäi minulle tavallaan "selittämättömäksi".
 
Heips,menetin kanssa 2,5 litraa verta ekassa synnytyksessä muttei onneksi toistunut toisessa,oli kyllä pari päivää tosi hutera olo synnytyksen jälkeen vaikka pistettiin hemohessit kehiin heti synnytyssalissa!
 
Mulla oli esikoisen synnytyksessä hirvee verenvuoto, ja toisessa varautuivat kans pahimpaan.. mutta kaikki meni hyvin. Ja toinen synnytys oli muutenkin huomattavasti helpompi. Jopa jälkivuoto oli ekassa hirvee ja toisessa tosi niukka!
 
Jos on ollut runsas vuoto edellisessä synnytyksessä, se otetaan huomioon seuraavassa. Tippa laitetaan käteen jo hyvissä ajoin ja tosi herkästi laitetaan kohtua supistavaa lääkettä tippumaan vauvan syntymän jälkeen. Joillakin kohtu on "laiska" supistumaan heti synnytyksen jälkeen. Runsaanpaa vuotoon varaudutaan mm. kaksosten, ison lapsen, monisynnyttäjän ja just niiden, joilla on ollut vuotoa edellisessä synnytyksessä, kohdalla. (normaalin vuodon raja synnytyksessä on 500 ml).
Varmaan tuo kokemuksena säikäyttää ja tuleva pelottaa, mutta seuraavassa synnytyksessä mahdoll. runsas vuoto ei pääse "yllättämään" samalla tapaa kuin ekassa.
 
Iso vaalee piipahtaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2005 klo 18:44 vieras kirjoitti:
Jos on ollut runsas vuoto edellisessä synnytyksessä, se otetaan huomioon seuraavassa. Tippa laitetaan käteen jo hyvissä ajoin ja tosi herkästi laitetaan kohtua supistavaa lääkettä tippumaan vauvan syntymän jälkeen. Joillakin kohtu on "laiska" supistumaan heti synnytyksen jälkeen. Runsaanpaa vuotoon varaudutaan mm. kaksosten, ison lapsen, monisynnyttäjän ja just niiden, joilla on ollut vuotoa edellisessä synnytyksessä, kohdalla. (normaalin vuodon raja synnytyksessä on 500 ml).
Varmaan tuo kokemuksena säikäyttää ja tuleva pelottaa, mutta seuraavassa synnytyksessä mahdoll. runsas vuoto ei pääse "yllättämään" samalla tapaa kuin ekassa.
juuri näin, mulla oli pahat vuodot ekassa ja gyne nimenomaan käski kertomaan toisen raskauden kohdalla että synnärissä oli ongelmia verenvuodon kanssa, niin tokalla kerralla varaudutaan ja pystyy jollain lääkkeellä estämään verenvuodon, joka mun kohdalla kuulemma tulee toistumaan, vielä en ole kâytännössâ
 
Iso vaalee piipahtaa
jatkoa..

kokenut kun on tuo yksi lapsi tällä hetkellä..
mutta toivottavasti välttysin kovalta vuodolta, vielä viikon päästä ekasta synnytyksestä olin todella heikkona ja ainoo mihin jotenkuten jaksoin raahautua oli kylppäri, sillonkin päâssâ pyöri.
 
Minulla kolmannen alatiesynnytksen jälkeen massiivinen 5l vuoto tuli vasta viikko synnytyksen jälkeen. Synnytyksessä oli osa istukasta jäänyt kiinni kohdun seinämään. Päälle oli tullut hyytymä, joka sen viikon tukki vuodon. Kun hyytymä viikon päästä irtosi alkoi valtava vuoto - olihan joku iso suoni suoraan auki istukasta kohtuun. Kiireesti leikkuriin, jossa jouduttiin operoimaan koko päivä. Juuri kun heräsi nukutuksesta, kuuli vain, että nukutetaan uudestaan, vuotaa lisää...
Kolme kertaa kaavinta, estrogeenihuuhtelu, 11 pussia verta ym. Kyllä aika lailla säikäytti.
Toipuminen oli kuitenkin nopeaa ja veriarvot pian taas kunnossa.
Olen kysynyt useammalta lääkäriltä, onko riski, että sama toistuu, jos vielä synnyttäisin. Kukaan ei osaa sanoa, mutta todennäköisesti oli vain huonoa tuuria ja kätilön huolimattomuutta istukkaa tarkasteltaessa.
 

Yhteistyössä