Istumapaikka raskaana olevalle?

  • Viestiketjun aloittaja "baby on board"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Suomessa töykeimmät ja ajattelemattomimmat ihmiset ehkäpä. Mentiin bussilla synnytyssairaalaan, eikä edes sillä reissulla kukaan tarjonnut täydessä bussissa paikkaansa. Eipä silti, että olisi oman voinnn vuoksi tarvinnutkaan istua (jos olisin ollut huonona niin varmasti taksilla olisi menty).

Mutta se vaan jäi raskaudesta mieleen, että Lontoossa, Kanarialla ja Berliinissä joku aina pomppasi täysissä julkisissa ja tarjosi paikkaansa. Kokemusta tuli pienellä ja isolla vatsalla. Jotenkin ajattelematonta on siis mielestäni suomalainen kulttuuri.
 
"Vieras"
Olen asunut Lontoossa melkein 3 vuotta ja siellä tarjottiin naisille yleensä ja raskaana oleville erityisesti heti istumapaikka. Mua kauhistuttaa suomalaisten tapat! Liikun joka päivä bussilla tai ratikalla ja minulla on nyt aika iso maha. Minulle ei ole koskaan tarjottu istumapaikkaa. Tänäänkin jouduin seisomaan kun ratikka oli täynnä eikä kukaan tarjonnut paikkaansa, no pari pysäkin jälkeen vapautui paikka ja suuntasin sinne. Nuori pukumies suuntasi samaan paikkaan ja kun näki että mäkin olin menossa sinne hänelle tuli hirveän kiire istua alas! Ihan uskomatonta! En sanonut mitään vaikka olisin pitänyt, tulin vain surulliseksi siitä.
Minusta istumapaikan tarjoaminen raskaana oleville tai vanhoille ihmisille kuuluu hyviin käytöstapoihin.
 
Kerran on ollut tilanne, ettei istumapaikkoja ollut tarpeeksi. Tai yksi jäi seisomaan - se olin minä raskausviikoilla 35.

Olin töistä tulossa bussilla ruuhka-aikaan. Koko päivän jaloillani seissyt ja viimesillä viikoilla olo oli kieltämättä tukala. Bussiin nousu jonossa olin viimeisenä ja jouduin jäämään seisomaan käytävälle. Maha ei ollut mitenkään pieni, että ei huomaamatta olisi voinut jäädä.
Olisi istumapaikka sillon kelvannut.
 
Itsekkäät mammat
Raskaus, ja myös lastenvaunujen lykkiminen, on täysin oma valinta. Jos on itse valinnut hankkiutua raskaaksi ja hommata lapsia, ei se ole mikään etuoikeus vaatia muilta istumapaikkaa. Vanhuutta ei voi valita, eikä sairautta, joten on täysin eri asia antaa paikkansa heille.

En hyväksy hyökkäysvaunuilla bussilla tukkijoita, vielä vähemmän sitä että nuo p****leet ajelee täysin ilmaiseksi. Miksi siis vielä helpottaisin vastutamaani asiaa nostelemalla niitä kärryjä? Mitä vaikeammaksi se tehdään, sitä vähemmän niitä liikkuu = positiivinen asia MINUN MIELESTÄNI. Se joka on eri mieltä saa toki tehdä niinkuin lystää, mutta on typerää odottaa kaikilta muilta samaa mielipidettä. Jos minä vapaaehtoisesti raahaan bussiin vaikka ison pahvilaatikon (josta huom maksan oman lippuni lisäksi vielä extramaksun!), en todellakaan oleta että joku muu sitä alkaa nostelemaan.

Itse olette tilaanne hommautuneet, joten ei ole millään lailla epäkohteliasta olettaa että itse myös hankaluutenne hoidatte. Lisäksi esim. selkäsairaudet eivät yleensä näy päällepäin, joten se (teidän mielestänne) itsekäs paskiainen joka ei anna paikkaansa / nosta SINUN bussiin raahaamiasi kärryjä, voi hyvin olla kykenemätön kumartelemaan tai nostelemaan. Ihan turha siis tuijottaa pahalla silmällä ja odottaa muiden hoitavan SINUN hommasi.
 
"vieras"
Kyllä minä ainakin tarjoan paikkaani, pidän ovia auki ja jos raskaana oleva vaikuttaa tuskaiselta päästän kassoilla edelle..itsellä oli ainakin yhtä helvettiä seisominen loppuraskaudesta ja meinasin monesti pyörtyä..
 
Tarkkailija
Nuoret pukumiehet ovat minunkin kokemukseni kukaan pahimpia istumapaikkojen "varastajia". Lähijunissa he vievät lähes poikkeuksetta istumapaikat lastenvaunualueelta... Ihan kuin eivät osaisi lukea kylttejä! :D Siinä sitten palaveerataan tärkeinä muiden samanlaisten kanssa, vaikka muualla junassa olisi tilaa.
 
kolmekymppinen tuplamamma
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28483740:
raskaus ei ole sairaus, eikä raskaana oleva tarvii mitään erityiskohtelua.
Hah, oletkohan mun äiti? Kuulostat juurikin samalta. Hänellä on ollut neljä raskautta ja aina ollut kuulema "elämänsä kunnossa" raskausaikana. Joten kaikilla muillakin on sitten hänen mielestään näin, eikä mitään raskausvaivoja ole olemassakaan.
Kun on kysynyt vointiani raskausaikanani, niin ainoa oikea vastaus on "voin tosi hyvin", kaikki muu on turhaa valittamista. Minulla on olllut molemmissa raskauksissani liitoskipuja ja ennenaikaisia supistuksia jo ennen puoltaväliä, jotka johtuvat kokopäivän jaloillani olemisesta, joten se istuminen 10 minuuttia bussissa työmatkat olisi minulle erittäin tervetullutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Itsekkäät mammat;28819735:
Raskaus, ja myös lastenvaunujen lykkiminen, on täysin oma valinta. Jos on itse valinnut hankkiutua raskaaksi ja hommata lapsia, ei se ole mikään etuoikeus vaatia muilta istumapaikkaa. Vanhuutta ei voi valita, eikä sairautta, joten on täysin eri asia antaa paikkansa heille.

En hyväksy hyökkäysvaunuilla bussilla tukkijoita, vielä vähemmän sitä että nuo p****leet ajelee täysin ilmaiseksi. Miksi siis vielä helpottaisin vastutamaani asiaa nostelemalla niitä kärryjä? Mitä vaikeammaksi se tehdään, sitä vähemmän niitä liikkuu = positiivinen asia MINUN MIELESTÄNI. Se joka on eri mieltä saa toki tehdä niinkuin lystää, mutta on typerää odottaa kaikilta muilta samaa mielipidettä. Jos minä vapaaehtoisesti raahaan bussiin vaikka ison pahvilaatikon (josta huom maksan oman lippuni lisäksi vielä extramaksun!), en todellakaan oleta että joku muu sitä alkaa nostelemaan.

Itse olette tilaanne hommautuneet, joten ei ole millään lailla epäkohteliasta olettaa että itse myös hankaluutenne hoidatte. Lisäksi esim. selkäsairaudet eivät yleensä näy päällepäin, joten se (teidän mielestänne) itsekäs paskiainen joka ei anna paikkaansa / nosta SINUN bussiin raahaamiasi kärryjä, voi hyvin olla kykenemätön kumartelemaan tai nostelemaan. Ihan turha siis tuijottaa pahalla silmällä ja odottaa muiden hoitavan SINUN hommasi.
Tää teksti kyllä mun silmään vaikutti itsekkyydellään ihan muun puolesta kun niiden mammojen =D
 
Kummallista
Kolmatta kertaa olen raskaana ja aina on tarjottu paikkaa jos ei sellaista ole muuten ollut tarjolla ja aina on autettu rattaiden kanssa jos vähänkään olen tarvinnut ja ihan pyytämättä. Näin sekä Helsingissä että Oulussa ja käytän julkisia lähes päivittäin. Yhden ainoan kerran olen saanut pahan kommentin. Istuin paikalla jossa on se raskaana/invalidi-tarra kun joku koki minun istuvan siinä asiattomasti ja tokaisi hävyttömyyksiä. Olin puolivälissä raskautta mutta toppatakin alta pieni mahani ei vielä näkynyt ja olin matkalla neuvolaan ylimääräiselle käynnille johtuen todella voimakkaasta heikotuksesta. Eihän se toki ulospäin näkynyt, eli ei se "nuori ja terve" välttämättä ole aina väärällä paikalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Itsekkäät mammat;28819735:
Raskaus, ja myös lastenvaunujen lykkiminen, on täysin oma valinta. Jos on itse valinnut hankkiutua raskaaksi ja hommata lapsia, ei se ole mikään etuoikeus vaatia muilta istumapaikkaa. Vanhuutta ei voi valita, eikä sairautta, joten on täysin eri asia antaa paikkansa heille.

En hyväksy hyökkäysvaunuilla bussilla tukkijoita, vielä vähemmän sitä että nuo p****leet ajelee täysin ilmaiseksi. Miksi siis vielä helpottaisin vastutamaani asiaa nostelemalla niitä kärryjä? Mitä vaikeammaksi se tehdään, sitä vähemmän niitä liikkuu = positiivinen asia MINUN MIELESTÄNI. Se joka on eri mieltä saa toki tehdä niinkuin lystää, mutta on typerää odottaa kaikilta muilta samaa mielipidettä. Jos minä vapaaehtoisesti raahaan bussiin vaikka ison pahvilaatikon (josta huom maksan oman lippuni lisäksi vielä extramaksun!), en todellakaan oleta että joku muu sitä alkaa nostelemaan.

Itse olette tilaanne hommautuneet, joten ei ole millään lailla epäkohteliasta olettaa että itse myös hankaluutenne hoidatte. Lisäksi esim. selkäsairaudet eivät yleensä näy päällepäin, joten se (teidän mielestänne) itsekäs paskiainen joka ei anna paikkaansa / nosta SINUN bussiin raahaamiasi kärryjä, voi hyvin olla kykenemätön kumartelemaan tai nostelemaan. Ihan turha siis tuijottaa pahalla silmällä ja odottaa muiden hoitavan SINUN hommasi.
Bussilla matkustaminenkin on oma valinta. Mene seuraavan kerran autolla, tai tilaa tavarat kotiin.
 
Koska pienet lapset ei tahdo pysyä pystyssä ja heidän on TURVALLISEMPI istua. Juuri kävi tapaturma bussissa kun pikkunen oli lentänyt pää edellä lattiaa pitkin.

Mä annan paikan jos olen ilman lapsia sellaiselle joka pienen lapsen kanssa tulee.
Pienet horjuvat lapset yleensä istuvat rattaissa joten ei ne sieltä lentele yhtään mihinkään. Etenkään jos ovat turvallisesti kiinni laitettuina.
En usko että pitkin bussin lattiaa lentäminen on kenellekään turvallista tai mukavaa oli sitten lapsi tai aikuinen.
 
"Tiksu"
Olen itse pyytänyt päästä "invapaikkaan" istumaan, kun bussi on ollut täynnä ja minä viimeisilläni raskaana.
Olen myös pyytänyt tilaa lastenvaunuille, kun nuori mies oli golfbägillään valloittanut lastenvaunuille tarkoitetun paikan.
 
Kaikista parhainta kohtelua raskaana ollessani olen saanut itäeurooppalaisissa maissa, varsinkin Venäjällä. Venäjällä raskaana olevaa naista pidetään melkeinpä pyhänä, ja heitä kohdellaan erittäin hyvin ja suorastaan hemmotellaan. Joka kerta bussiin/metroon noustessani sain heti istumapaikan, ei tarvinnut edes lähteä vilkuilemaan ympärillensä. Toista se on Suomessa... Itä-Euroopassa myös vanhukset, lapset jne. saavat automaattisesti istumapaikan. Itse annan istumapaikan kelle tahansa, jolle seisominen jostain syystä saattaa olla hankalaa. Tähän kuuluvat vanhukset, raskaana olevat, lasten kanssa matkustavat, jalkansa loukanneet jne.
 

Yhteistyössä