isyystutkimuksesta

Jos olet vielä raskaana, niin sulla ei ole mitään hätää. Kun vauvaa syntyy ja palailet sairaalasta kotiin, n. kuukauden sisään lastenvalvoja ottaa yhteyttä sinuun isyyden tunnustamisen tiimoilta. Suomen lain mukaan kun lapsella täytyy olla isä ja äiti. Sinä voit tietenkin kieltäytyä paljastamasta isän henkilöllisyyttä, jos haluat, mutta kokemuksen äänellä sanon että pidemmän päälle ei kannata.
Asia joskus tulee kuitenkin ajankohtaiseksi, viimeistään kun lapsi alkaa asiaa vaatimaan. Ja on olemassa lapsenoikeus myöskin ja se menee ihan ykköseksi noista oikeuksista. Isyystutkimukset voidaan myös käynnistää ottamalla itse yhteyttä lastenvalvojaan joka löytyy paikkakunnan sosiaalivirastosta. Tosin meidän tapauksessa lapsi oli jo 10 v. Sieltä ne lastenvalvojan luota pyörät lähtee pyörimään. Tutkimukset eivät maksa sinulle itsellesi mitään, sosiaalivirasto maksaa viulut. Hyvää jatkoa äidille ja vauvalle!!!

 
Juu ei maksa, jos teetät sen ennen kui lapsella on virallisesti isä. Mutta jos jos isäksi merkitään joku, ja sen jälkeen haluatkin kumota päätöksen niin silloin joudut maksamaan tutkimuksen.
 
mietin vaan
Osaako kukaan sanoa maksaako isyystesti jos se tehdään avioliitossa. Mieheni ei usko olevansa vauvamme isä. Lapsi on syntynyt kuukausi sitten. Miten paljon testi maksaa ja mihin pittää ottaa yhteyttä?
 
soita lastenvalvojalle.. JOs on avioliitossa ni luulen että se maksaa koska sillon sun miehes on automaattisesti sen lapsen isä. Mutta jos ei oo naimisis ni sillon piää aina erikseen tehdä selvitysisyydetsä tai isyyden tunnustus.. Näin mä luulisin ainakin..
 

Yhteistyössä