itsestäänselvää?!?!

  • Viestiketjun aloittaja tajusin
  • Ensimmäinen viesti
Lähiäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 10:56 Taustalta kirjoitti:
MITÄHÄN LÄHIÄIDIN LAPSET TEKEE KUN JOUTAA OLEEN TÄÄLLÄ KOKO AJAN? :LOL:
On se hyvä että toisilla on aikaa B)

Ilmeisesti en saisi olla. Erolapsen kokemuksia ei haluta kuulla? Vai miksi? Valaiseppa vähän että ei tule vääriä kuvitelmia.
 
Jos tuon lähiäidin provoiluun ei vastaa hän leinee lopettaa p....n jauhamisen, siitä miten minä olen ja miten minä olen mieltä . Tosi asia on, etä kun eroaa ei enää voi mielipiteillän vaikutaa mitenkään entisen puolison tapaan hoitaa lapsiaan tai avata uutta ja olla onnellinen taikka onneton.
 
exänyxäjee
Minusta tuntuu että täällä ihan tahallaan halutaan ymmärtää lähiäidin kommentit väärin.

Kuten hän kirjoitti, eivät ne asiat uusperhekuvioissa ihan suoraviivisia ole, vaikka niin toivoisi olevan.

"toisen kakara" - se oli minun kommentti. Ja sitaateissa.

Meillä ainakin lapset tuovat mukanaan ne ongelmat, mitä kotona on ollut lähiäidin kanssa ja sen lisäksi he tuovat mukanaan sen asenteen, että mitä mieltä heidän äitinsä on heidän isästään ja minusta ja meistä - vaikkei tämä nainen tiedä ollenkaan miten meillä eleätään, ollaan, millainen minä olen. Emme tunne toisiamme.

Hemmotteleeko lähiäidit koskaan lapsiaan? Onko teillä karkkipäivää, ostatteko koskaan sipsejä, limua, menettekö ikinä koskaan lapsen ehdoilla? Kuunteletteko lasta ja tämän mielipidettä ikinä? Onko teillä koskaan lapsen mieliruokaa? Onko jääkaapissa ikinä vanukasta tai jotain muuta herkkua? Onko IKINÄ mitään kivaa, hyvää, mieluista??

Miksi etäkodissa ei saisi olla??? Miksi etäkodin pitäisi olla jotenkin huipputiukalla kurilla varustettua? Eihän se nyt tarkoita, että ollaan kuin pellossa ja kaikki on sallittua ja 2 pv eletään makeisilla ja herkulla. Mutta sunnuntai on sunnuntai ja se on myös meidän ja meidän omien lastemme vapaa. Me vietämme sen tavallamme. Emmekä aio viikonloppulasten takia tehdä siitä arkipäivän aamua aikaisin herätyksin ja kiireineen, tai siivouspäivää.

Jos meillä on tapana sunnuntaiaamuisin syödä croisantteja, teemme sitä myös vkl-lasten aikana, - jos tapoihimme kuuluu aamupuuro, tarjoamme sitä myös vkl-lapsille, mutta jos vkl-lapsi oksentaa ajatuksestakin, syökööt hän jotain muuta.

Viikonloppu/etälapsi tulee meille meidän perheeseemme, mutta hän tulee viikonlopuksi. Vapaapäiviksi. Meidän vapaapäiviemme ajaksi ja mukaan siihen.

Jos lainalapsi asuisi meillä yhtä pötköä kuukauden, tilanne olisi eri. Silloin olisi arkeakin, aamukiire, läksyt, kokonaisuus ravinnosta. Ja niin edelleen.
 
Lähiäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 13:06 vieras kirjoitti:
Jos tuon lähiäidin provoiluun ei vastaa hän leinee lopettaa p....n jauhamisen, siitä miten minä olen ja miten minä olen mieltä . Tosi asia on, etä kun eroaa ei enää voi mielipiteillän vaikutaa mitenkään entisen puolison tapaan hoitaa lapsiaan tai avata uutta ja olla onnellinen taikka onneton.
En provoile. On tosi surkeaa jos entisen puolison tapaan hoitaa lapsiaan ei voi vaikuttaa mielipiteillään. Eikö vanhemmat jatkossakin vastaa lapsistaan?! Olen kyllä huomannut että täällä ei pystytä puhumaan, ei sitten millään. Se on heti provoilua tai p:n jauhantaa jos kertoo omia kokemuksiaan. Ylipäätään tuollaiset p:n jauhanta kommentit ovat aivan ala-arvoisia.

Ja eikö tämän pitänyt olla palsta jossa saa kertoa omia ajatuksiaan uusperheydestä? Sitähän te kerrotte. Vai oliko tämä äitipuolien palsta?
Minä olen elänyt uusperheessä aivan niin kuin tekin. Jos ette kestä sitä toista puolta, niin ei se tarkoita että vain minä jauhan peetä.

Ikävä, että se vahvistaa käsityksiäni negatiiviseen suuntaan vanhempien uusista puolisoista. Jos se todella tällaista on. Toki muistaen minkätasoista tämä nettikeskustelu on ollut ja keitähän siellä takana mahtaa olla.

Täytyy sanoa, että taidan olla tyhmä kun yritin näinkin kauan. Mutta jos ei niin sitten ei. Milläs yrität jos vastapuoli ei keskusteluun kykene. Jos joku tällaisia kommentteja sanoo fiksuksi, niin hohheijaa ja hellät tunteet teille.
 
Lähiäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 13:34 exänyxäjee kirjoitti:
Minusta tuntuu että täällä ihan tahallaan halutaan ymmärtää lähiäidin kommentit väärin.

Kuten hän kirjoitti, eivät ne asiat uusperhekuvioissa ihan suoraviivisia ole, vaikka niin toivoisi olevan.

"toisen kakara" - se oli minun kommentti. Ja sitaateissa.

Meillä ainakin lapset tuovat mukanaan ne ongelmat, mitä kotona on ollut lähiäidin kanssa ja sen lisäksi he tuovat mukanaan sen asenteen, että mitä mieltä heidän äitinsä on heidän isästään ja minusta ja meistä - vaikkei tämä nainen tiedä ollenkaan miten meillä eleätään, ollaan, millainen minä olen. Emme tunne toisiamme.

Hemmotteleeko lähiäidit koskaan lapsiaan? Onko teillä karkkipäivää, ostatteko koskaan sipsejä, limua, menettekö ikinä koskaan lapsen ehdoilla? Kuunteletteko lasta ja tämän mielipidettä ikinä? Onko teillä koskaan lapsen mieliruokaa? Onko jääkaapissa ikinä vanukasta tai jotain muuta herkkua? Onko IKINÄ mitään kivaa, hyvää, mieluista??

Miksi etäkodissa ei saisi olla??? Miksi etäkodin pitäisi olla jotenkin huipputiukalla kurilla varustettua? Eihän se nyt tarkoita, että ollaan kuin pellossa ja kaikki on sallittua ja 2 pv eletään makeisilla ja herkulla. Mutta sunnuntai on sunnuntai ja se on myös meidän ja meidän omien lastemme vapaa. Me vietämme sen tavallamme. Emmekä aio viikonloppulasten takia tehdä siitä arkipäivän aamua aikaisin herätyksin ja kiireineen, tai siivouspäivää.

Jos meillä on tapana sunnuntaiaamuisin syödä croisantteja, teemme sitä myös vkl-lasten aikana, - jos tapoihimme kuuluu aamupuuro, tarjoamme sitä myös vkl-lapsille, mutta jos vkl-lapsi oksentaa ajatuksestakin, syökööt hän jotain muuta.

Viikonloppu/etälapsi tulee meille meidän perheeseemme, mutta hän tulee viikonlopuksi. Vapaapäiviksi. Meidän vapaapäiviemme ajaksi ja mukaan siihen.

Jos lainalapsi asuisi meillä yhtä pötköä kuukauden, tilanne olisi eri. Silloin olisi arkeakin, aamukiire, läksyt, kokonaisuus ravinnosta. Ja niin edelleen.
Ihanaa, että joku löytää asian ytimeen ja pystyy siitä puhumaan. :flower:
 
Lueppa lähiäiti hyvä omia tekstejäsi uudelleen!Huomaat varmaan itsekkin että puhut ristiin aika monessa asiassa!
Lisäänpä vielä tähän ettei ongelmat uusperheissäkään johdu nimenomaan näistä uusista puolisoista.Meidän tapauksessa ainakin riitaa haastavat ex ja mieheni..Minä sovittelen ja koitan ymmärtää aikuisten lapsellisuuksia! \|O
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 20:28 Lähiäiti kirjoitti:
Nainen syyllisti miehen pettämisestä niin että sai kaiken omaisuuden ja 200? kuussa elareita vaikka lapsi on puolet ajastaan isällään eikä isä ole mitenkään erityisen hyvä tuloinen ja kituuttaa nyt toimeentulon rajamailla. Miten sosiaalitoimistossa voidaan edes hyväksyä tollaisia sopimuksia ja nainen itsekin käy töissä.


Tämä nyt on minun puoleltani turha.... mutta meillä oli myös noin. Omaisuus jäi minulle ja 200e elatusmaksua. Ja lastenvalvojan mukaan tuo summa olisi sopiva. Mies ei kovin hyvätuloinen ole.
Että onko se summa liikaa. Vaikea sanoa. Kumpikin elämme nyt juuri ja juuri toimeentullen.

Mielestäni se on HEILLÄ liikaa (teistä en tiedä) koska lapsi on ainakin 40% ajastaan isällään. Mielestäni isän kuuluisi maksaa korkeintaan minimi elari ja äiti on myös töissä. Nythän on korkeimman oikeuden päätös jo olemassa että mikäli lapsi on 50/50 vanhemmillaan ei ole syytä maksaa elatus maksua koska molemmat huolehtii elatuksesta omalla tahollaan ja lapsilisä menee sille jonka luona lapsi on kirjoilla.
 
peuhu
\Siis minun mielestä ongelman ydin on heidän. Sitä tässä juuri yritän miettiä, että miksi äitipuoli/isäpuoli ei voisi olla puuttumatta. Onko se tarpeellista tai hyväksi kenellekään.


Minä olen mieheni kanssa ollut kahdeksan vuotta meillä on yhteinen talo, lapsi ja talous. tämä on meidän koti ja meidän rahat. Tottakai se kuinka paljon mieheni maksaa elareita kuuluu minulle koska osan niistä rahoista tuon kotiin. Säännöt myös on yhdessä luotu ja molemmat olemme niitä olleet tekemässä ja myös etä lapsi niitä noudattaa ihan hyvillä mielin.Se mitä lähi kodissa tapahtuu ei kuulu meille kummallekaan.


Ja johtuuko se joillain siitä, että äitipuoli kenties on lasten kanssa enemmän kuin isä. Niinkuin monet tuntuvat valittelevan. Ja katsoo sen kuuluvan asiakseen. Mutta hyvä on, tämä on liian laaja alue.


Meillä minä hoidan paljon mieheni lasta koska mieheni tekee vuoro työta ja viikonloppu vapaita ei ole kuin muutaman kerran vuodessa, en valita, hoidan ihan mielelläni.


Näin kapeakatsoisesti lähiäidin silmin katsottuna on varmasti helpompaa että UO ei ole juurikaan kuvioissa mukana. Tämä ei siis ole minun mielipide, vaikka sen sanon.


Varmasti olisikin kivempaa jos etällä ei olisi puolisoa ollenkaan


JOka tapauksessa kunnes ehkä minusta tulee äitipuoli, olen nyt ottanut sen kannan, että yritän pysyä taka-alalla.. Lapset saavat viikonloppuinaan olla niinkuin lomakodissa. Jos he ovat sen joka toinen viikonloppu. Sen haluan suoda. Ja ovat vain isänsä kanssa. Olen paikalla, mutta yritän olla puuttumatta.

Lapsi oli 1v ja7kk kun aloimme olla yhdessä ja ei kyllä tulisi mieleenikään että vuosi tolkulla hiipisin pitkin seiniä joka toinen viikonloppu ja yrittäisin olla kuin en olisikaan. Lapsi pitää minustakin ja viettää mielellään aikaa meidän kaikkien kanssa mutta toki on miesten juttuja niin kuin jääkiekko mitä tekevät keskenään.Me olemme hänen toinen perhe ja viikonloppunakin on meillä ihan tavallista arkea töistä johtuen.

Voisin olla paljonkin eri mieltä asioista jos minulla ei olisi sellaista isä- ja äitipuolta kuin on. JOs minun siskoni isäpuoli olisi ollut toisenlainen ja ystävieni... Olisin varmasti paljon uusperheystävällisempi. Puhun pitkälle myös "lapsen" näkökulmasta.

Siksi haluan korostaa biologisten vanhempien tärkeyttä ja sitä, että hoitavat keskinäiset välinsä kuntoon yhdessä. Koska usein kait ongelmat johtuu siitä, että eroamistuskaa ei ole käsitelty loppuun.

Kivahan se olisi jos tulisivat toimeen, aina se vaan ei yksin kertaisesti onnistu.

Lapset toivovat kyllä aina että oikea isä ja äiti olisi väleissä. Ja kärsivät siitä, jos eivät saa olla koskaan hetkeäkään yhdessä. Esim. kahvilla. Tiedän, että tästä on eriäviä mielipiteitä. Mutta joku lapsista voi tuntea näin.

Varmasti lapset haluaisivat että vanhemmat voisivat olla yhdessä tai edes käydä kahvilla tai tehdä jotain yhdessä mutta jos eivät tule toimeen ei pitäisi väkisin yrittää, kyllä lapsi vaistoaa jos jompikumpi näyttelee muka olevan kivaa yhdessä.Minusta asiasta pitäisi rehellisesti puhua lapsen kanssa että vanhemmat rakastaa sinua vaikkeivät keskenään aina tulekkaan toimeen, että ovat onnellisempia omilla tahoillaan.


Siksi on välillä niin tuskastuttavaakin lukea keskinäistä riitelyä siitä, kuka on vaikea ja kuka ei. Ja uhkaillaan oikeudenkäynneillä. Ja vielä jos asiaa ajaa UO. Koska minun mielestä siinä mennään jo liikaa lähivanhemman ja etävanhemman yksityisyyteen. Ja vaikkakin ovat eronneet, on heilläkin jollain tasolla oltava se yksityisyys.


Onneksi lapset kasvavat ja mitä suurempi lapsi sitä enemmän hän voi itse hoitaa asioitaan etän kanssa, niinkuin hoito päivistä sopimiset ja muut. Etällä ja lähilla ei ole mitään syytä puutua toistensa elämään enää kun lapsi on tarpeeksi vanha että voi itse sopia asioista eli toivottavsti ne riidat loppuu viimeistään silloin.


Olkoot että tämä vastaus meni varmasti hyvin kauas alkuperäisestä asiasta...

[/quote]
=)
 
Rotta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 10:39 Lähiäiti kirjoitti:
Mutta tässä täytyy tehdä ero ydinperheen ja uusperheen välille. Rajojen asettaminen ja ylipäätään ajatusmalli ei voi olla ydinperhelähtöistä uusperheessä. Se on selvä, että nuoriso tarvitsee kuria ja rakkautta, tukea ja ohjausta.

Tästä uusperhe-elämästä on tehty erilaisia tutkimuksia. Ehkä siksi että meillä ei ole vielä toimivaa uusperhemallia. Kaikki on murroksessa ja kukaan ei ihan tiedä paikkaansa. Niissä on hyvin selkeästi tuotu esiin, ongelmia, miksi uusperhe on törmäyskurssilla entisen perheen kanssa. Minusta hyviä ajatuksia.
Siis mitä ihmettä?
Eikö mielestäsi uusperheen lapsilla tarvitse olla samanlaisia rajoja kuin ydinperheen lapsilla?J
Eikö heitä tarvitse koskea samat säännöt kuin muita?
Ei kai rajat perhemuodosta ole riippuvaisia?

Meillä ei ole toimivaa uusperhemallia?! Tarkoitatko itseäsi vai yleisesti. Yleisesti ottaen yhtenäistä uusperhemallia ei voi olla koska kaikki perheet ovat erilaisia. Olemmehan me ihmisiä hyvänen aika sentään. Lisäksi on vaikea kuvitella että yksikään uusperhe olisi toimiva heti alkuunsa.

 
taustalta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 13:38 Lähiäiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 13:06 vieras kirjoitti:
Jos tuon lähiäidin provoiluun ei vastaa hän leinee lopettaa p....n jauhamisen, siitä miten minä olen ja miten minä olen mieltä . Tosi asia on, etä kun eroaa ei enää voi mielipiteillän vaikutaa mitenkään entisen puolison tapaan hoitaa lapsiaan tai avata uutta ja olla onnellinen taikka onneton.
En provoile. On tosi surkeaa jos entisen puolison tapaan hoitaa lapsiaan ei voi vaikuttaa mielipiteillään. Eikö vanhemmat jatkossakin vastaa lapsistaan?! Olen kyllä huomannut että täällä ei pystytä puhumaan, ei sitten millään. Se on heti provoilua tai p:n jauhantaa jos kertoo omia kokemuksiaan. Ylipäätään tuollaiset p:n jauhanta kommentit ovat aivan ala-arvoisia.

Ja eikö tämän pitänyt olla palsta jossa saa kertoa omia ajatuksiaan uusperheydestä? Sitähän te kerrotte. Vai oliko tämä äitipuolien palsta?
Minä olen elänyt uusperheessä aivan niin kuin tekin. Jos ette kestä sitä toista puolta, niin ei se tarkoita että vain minä jauhan peetä.

Ikävä, että se vahvistaa käsityksiäni negatiiviseen suuntaan vanhempien uusista puolisoista. Jos se todella tällaista on. Toki muistaen minkätasoista tämä nettikeskustelu on ollut ja keitähän siellä takana mahtaa olla.

Täytyy sanoa, että taidan olla tyhmä kun yritin näinkin kauan. Mutta jos ei niin sitten ei. Milläs yrität jos vastapuoli ei keskusteluun kykene. Jos joku tällaisia kommentteja sanoo fiksuksi, niin hohheijaa ja hellät tunteet teille.
Kyllä kai tämän aplstan tarkoutskin on mielipiteiden vaihtaminen toisten samanlaisessa elämn tilinteessa olevien kanssa, mutta taitaa hyvä lähiäiti sulla olla se ainoa oikea mielipide jonka saa kertoa (siis sinun mielestäsi). Kyllä täällä on muilla yhtäläinen oikeus mielipiteen ilmaisuun, vaikka se poikkeaa sinun omastasi. Lisäksi suurin osa tekstistäsi ristiriitaisuuksia täynnä, lueppa itse omia kirjoituksiasi taaksepäin.
 
Rotta
Ihan tosi, lähiäiti. Sinä olet puhunut tosi monta kertaa ristiin tämän ketjun aikana. Sinulle on laitettu linkkiä ja faktaa mutta ne sinä olet hienosti sivuuttanut vaihtamalla taas aihetta ja keskittymällä omaan pyhyyteesi. Ihan kun laittaisit itse sormet korviin ja syytät muita keskustelutaidon puutteesta.
 
Rotta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 13:38 Lähiäiti kirjoitti:
Ikävä, että se vahvistaa käsityksiäni negatiiviseen suuntaan vanhempien uusista puolisoista. Jos se todella tällaista on.
Alusta asti sinä moneen otteeseen syytit tämän palstan ihmisiä exien haukkumisesta, kun he kertoivat täällä omia kokemuksiaan.
Sitten syytit herkkänahkaisuudesta vaikka otit itse nokkiisi exien (tai itsesi) puolesta. Sitten peräsit puolueettomuutta, molempien osapuolien kunnioitusta. Sitten yhtäkkiä heitit, että uusperheiden ongelmat ihan tutkimuksienkin mukaan yleensä viittaa sinne entiseen perheeseen. (niin, kuka siellä sitten niitä ongelmia aiheuttaa jos ja kun lapset poissuljetaan?) Ja loppujen lopuksi, olit alunperinkin (myös omien huonojen isä/äitipuolikokemuksien myötä) vastaan uusia kumppaneita. Ja nyt vasta kaiken tämän jälkeen myönnät sen sittenkin.
 
Rotta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 18:54 Rotta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 13:38 Lähiäiti kirjoitti:
Ja eikö tämän pitänyt olla palsta jossa saa kertoa omia ajatuksiaan uusperheydestä?
Voi myös miettiä mitä kannattaa sanoa ja kenelle.
Ja jos sitten kuitenkin tekee mieli sanoa mitä sylki suuhun tuo, niin on turhaa, todella turhaa syyttää muita herkkänahkaisuudesta tai siitä, että ei kestetä toista puolta totuudesta.
 
Vieras505
Lapset tarvitsevat rajat,kuria ja rakkautta oli perhemalli mikä tahansa!Väärin on sanoa ettei uusperheissä eläviä lapsia saa komentaa kuin oma isä ja äiti...Tottakai he ensisijaisesti, mutta eikö komentaa saa se kenen kanssa arkea eletään?Esim.isä/äitipuoli silloin jos vaikka toinen töissä?? :headwall: Kysymys tarkoitettu lähiäidille!
 
Sähikäinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 21:22 Vieras505 kirjoitti:
Lapset tarvitsevat rajat,kuria ja rakkautta oli perhemalli mikä tahansa!Väärin on sanoa ettei uusperheissä eläviä lapsia saa komentaa kuin oma isä ja äiti...Tottakai he ensisijaisesti, mutta eikö komentaa saa se kenen kanssa arkea eletään?Esim.isä/äitipuoli silloin jos vaikka toinen töissä?? :headwall: Kysymys tarkoitettu lähiäidille!
Vastaan silti, vaikken lähiäiti olekaan, sillä olen samoilla linjoilla edellisen kanssa!! :LOL: Olen ollut päiväkodissa töissä, ja voitte vaan uskoa, että tasan komennan niitä kaikkia lapsia, jotka siellä on. :LOL: :LOL:
 
exänyxäjee
Lähiäidin kommentti että pitää tehdä ero uus- ja ydinperheiden välillä ja ettei etä(isä) ja ns. äitipuoli saisi komentaa vkl-lasta....

Millä tavalla tämä ero käytännössä tehdään? Miten siis erotellaan ydinperheet ja uusperheet?

Me olemme ydinperhe, johon kuuluu äiti isä ja yhteinen lapsi. Joka toinen viikonloppu meistä tulee uusperhe, koska miehen lapset edellisestä liitosta tulevat meille tapaamiselle.

Saammeko me elää näiden päivien aikana kuten meidän perheessä on tapana viikonloppuisin elää, vai tuleeko meidän muuttaa toimintatapaamme näiden päivien ajaksi kun vkl-lapset ovat? Saako isä komentaa kaikkia lapsiaan? Saako isä viettää aikaa kaikkien lasten kanssa vai onko hänen unohdettava tämä nuorin ja keskityttävä vain näihin vkl-lapsiin?
Saanko minä puuttua siihen, jos lasten leikki menee mahdottomaksi, koska silloin komentaisin myös miehen lapsia? Saanko passittaa miehen lapset omaan huoneeseen jos touhu alkaa näyttää älyttömältä? Millä tavalla ja minkä tyyppisesti minulla on "lupa" ottaa kontaktia mieheni lapsiin?
Saanko opettaa uimaan? Saanko näyttää valokuvia omasta suvustani ja ottaa heidät mukaan jos käymme minun suvun ja minun ystävieni luona?
Saanko komentaa, kieltää, estää, varoittaa?Saanko jutella, neuvoa, sanoa mielipiteeni jotakin asiasta, vaikka tiedän että olen täysin eri mieltä kuin heidän oma äitinsä?
Entäs saammeko me mennä koko perheenä pyhäkouluun ja kirkkoon, koska se on meidän perheemme tapa, vaikka vkl-lapset ovat täällä ja tiedämme, ettei heidän äitinsä ole uskonnollinen eikä miehen ex-liiton lapset käy seurakunnan kerhoissa (eikä pyhäkoulussa) normaalisti äitinsä kanssa?

Pitääkö miedän ydinperheemme, hyvä lähiäiti, joka toinen vkl eriytyä kahteen eri leiriin, jolloin isä keskittyy "aikaisempiin " lapsiinsa ja unohtaa tämän nuoremman - vai saammeko toimia yhdessä sillä tavalla kuin meillä on tapana toimia ydinperheenä - ja ottaa siihen vain mukaan nämä vierailevat lapset?????


MItä tulee tähän toimivaan uusperhemalliin: ONNEKSI ei ole olemassa mitään sääntöä tai mallia, minkä mukaan uusperheiden tai ydinperheiden tai perheen ylipäätään kuuluisi toimia! Onneksi jokainen perhe voi luoda oman tapansa toimia.
Ja aivan kuten parisuhteessakin, ydinperheessäkin, myös uusperheessä perhe ja ihmiset hioutuvat ajan kanssa. Joillakin se vaatii paljon töitä ja palavereja, miettimistä, joillakin osaset vain kloksahtavat ja kaikki sujuu kohtuullisen kitkatta alusta alkaen.
Mutta elämäntilanteet vaihtelevat, lapset kasvaa, tulee jotain uutta ja eilaista: opettaja vaihtuu, kaveri muuttaa pois, lapsia syntyy, muutetaan, työpaikka vaihtuu, jäädään työttömäksi, aloitetaan opiskelut.... jne.. ja siksi jokainen perhemalli elää aina jonkinlaisessa muutoksessa, väitän että lapsiperheissä seesteistä aikaa on aika vähän, aina on joku lapsi uhma-. tai murroissä tai vastaavaa muutosta on.

Toimivia uusperheitä aivan kuten onnellisia ja toimivia ydinperheitäkin siis on!! mutta se mikä toimii sinulla ei toimi meillä, ja jokainen perhe on omanlaisensa!

Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että jos vain näilllä eronneilla aikuisilla voisi olla hyvät välit keskenään, se olisi se lapsen paras ja heijastuisi niin lähi- kuin etäperheessäkin arjessa ja pyhässä.
 
Sähikäinen
Jihaa! Loistava kirjoitus ja loistava lopetus lähiäidin löpötykselle! Toivottavasti jo tajusit lopettaa vouhotuksesi! Mutta joka tapauksessa, mukavaa viikonloppuja kaikille, myös uusperheille! :LOL:
 
Lähiäiti
Uusperheen aikuisista puhuttaessa kuulee käytettävän muun muassa seuraavia nimityksiä: äiti, isä, äitipuoli, isäpuoli, uusi äiti, uusi isä, äidin uusi mies, isän uusi vaimo, uusi vanhempi. Nimitysten kirjo on laaja, koskee se sitten uusperheen aikuisia tai lapsia. Valitettavasti jotkin uusperheeseen liittyvät nimitykset ovat sävyttyneet kulttuurissamme negatiivisesti. Ei siis ihme jos uusperheen aikuiset joutuvat kyselemään: Kuka tai mikä minä oikein olen tässä perheessä? Mitä oikeuksia ja velvollisuuksia minulla on?

Väitöskirjatutkimuksen tavoitteena on selvittää kuinka uusperheen aikuiset, isä- ja äitipuolet, puhuvat omasta olemisestaan ja kuinka he samalla ovat rakentamassa sosiaalista todellisuutta. Tutkimus pohjautuu ajatukseen sosiaalisen todellisuuden diskursiivisesta rakentumisesta, jolloin uusperheen aikuisena ja vanhempana olemisen merkitys tuotetaan lähinnä kielen kautta.


Tutkimukseni aineisto hankittiin haastattelematta. Haastatteluissa käsiteltiin muun muassa haastateltavan suhdetta lapsipuoliin, suhdetta lasten biologiseen muualla asuvaan vanhempaan, suhdetta omiin lapsiinsa, mitä odotuksia haastateltavat kokevat kohdistuvan itseensä, millaisia velvollisuuksia ja rajoituksia he näkevät omalla olemisellaan olevan ja mitä yllättäviä asioita he ovat kohdanneet uusperheessään.


Vuorovaikutuksen kehykset

Goffman on tuotannossaan selkeyttänyt ihmisten välistä kanssakäymistä kehyksen (frame) käsitteellä. Goffmannin mukaan ihmisten kanssa käymisessä implikoituu joukko sääntöjä. Kehykset eli toimintakokonaisuudet ovat näiden sääntöjen "parvia" ja ne helpottavat tilanteen määrittelyä ja täten edesauttavat tilanteessa toimimista. Esim. töniminen voi saada aivan eri merkityksen sijoitetaanko se "tappelu" kehykseen vai "leikki" kehykseen. Käytännön toimemme siis määrittää se, minkä merkityksen me annamme eri asioille, jotka tapahtumat ympärillämme. Kuljemme arkipäivässämme kehyksestä toiseen ja määrittelemme tilanteen sen mukaan, missä kehyksessä kulloinkin olemme. Tilanteen määrittelyt voivat siis eri henkilöillä poiketa suurestikin toisistaan.

Tutkimuksessani tarkastelen isä- ja äitipuolien puhetapoja ja erilaisten puhetapojen seurauksia kahden eri kehyksen näkökulmasta: biologisen kehyksen ja perhekehyksen. Kulttuurisessa perhepuheessamme parisuhde ja vanhemmuus liitetään saumattomasti yhteen. Ydinperhettä ympäröi kaksi tasavahvaa kehystä, perhekehys ja biologinen kehys. Perheen jäsenten vuorovaikutus tapahtuu näiden kahden kehyksen sisällä.

Biologinen kehys ja perhekehys ovat sisäkkäin. Uusperheessä vanhemmuus ja parisuhde eivät saumattomasti liity yhteen, joten kehykset ovat irtautuneet toisistaan.

Biologiseen kehykseen kuuluu yhteisistä lapsista huolehtiminen. On huolehdittava elatuksesta, lasten terveydenhuollosta, päivähoidosta, koulusta ja tapaamisjärjestelyistä. Biologisessa kehyksessä toimivat biologiset vanhemmat ja heidän lapsensa. Perhekehys, jossa uusperheen aikuiset toimivat sisältää taas paljon arkipäivän konkreettisista asioista huolehtimista: ruokailua, siivousta, pyykinpesua, koulu asioista huolehtimista, harrastuksiin kuljettamista ym.

Ydinperheessä asioita voidaan selvitellä perheen sisällä ja siellä voidaan vaikuttaa asioihin. Harvoin kukaan ulkopuolelta sanoo, miten perheen sisällä tulee toimia. Uusperheessä niin kuin yksi haastateltava asian ilmaisi "vaikka kuinka ois hyvät nää välit, ni on ulkopuolisia, jotka voi vaikuttaa meiän perheen elämään". Haastateltavat kokivat, että heidän perheensä ei voi yksin päättää asioista, vaan perheen päätöksiin vaikutetaan perheen ulkopuolelta. Uusperheen aikuiset katsovat asioita perhekehyksestä käsin.

Uusperheeseen kuuluu kaksi aikuista sekä puolison lapsia ja ehkä myös omia ja / tai yhteisiä lapsia. Uusperhe perheenä ja kotitaloutena ymmärretään samaksi asiaksi. Ns. etälapset katsotaan myös usein kuuluvaksi uusperheeseen. Ongelmalliseksi tilanne saattaa muodostusta, koska lasten muualla asuva biologinen vanhempi hoitaa kuitenkin asioita biologisesta kehyksestä käsin, joten hän on yhteydessä lasten toiseen biologiseen vanhempaan ja sopii asioista. Hänen kehyksestään katsottuna uusperheen toinen aikuinen (ex-puolison uusi puoliso) saattaa olla täysin ulkopuolinen ihminen.

Uusperheen aikuiset ovat hämmentyneitä siitä, että perhekehys ei näytä toimivan, koska he kokivat lasten muualla asuvan biologisen vanhemman tulevan perhekehyksen sisäpuolelle. Ongelmana on, että kulttuurissamme ei ole valmista kehystä - "uusperhekehystä", joka hahmottaisi uusperheen tilanteen selkeällä tavalla, ottaen huomioon sekä biologisen- että perhekehyksen ja jonka sisällä kaikki osapuolet tietäisivät kuinka toimia.


Biologista kehystä pidetään vahvana ja sen murtamista ei edes ajatella. Kaikki haastateltavani pitivät biologisten vanhempien asemaa ehdottomana. Myös äitimyytin vaikutus tuli ilmi. Useimmat haastatelluista olivat sitä mieltä, että äiti rakastaa lapsiaan eniten. Myös ne isät, joiden luona omat biologiset lapset asuivat, pohtivat, että onko siitä lapsille haittaa, että lapset eivät asu äitinsä luona. Koska biologisten vanhempien asema oli ylittämätön, varottiin koko ajan menemästä biologisten vanhempien reviirille. Tämä puolestaan aiheutti epävarmuutta siinä, mikä on minun tehtäväni ja paikkani tässä perheessä.

Tutkimuksessani on myös tullut esille, että uusperheen aikuiset kokivat olevansa ajoittain perheessään ulkopuolisia ja heidän (etenkin äitipuolien) elämässä vallitsi kaaos. Ulkopuolisuus johtui siitä, että kulttuurinen käsitys perheestä päättämässä yksin omista asioistaan ei enää sopinut uusperheeseen. Äiti- ja isäpuolet katsovat asioita perhekehyksestä käsin (joka on kulttuurinen ydinperhekehys), mutta sen lisäksi heidän elämäänsä vaikuttaa myös biologinen kehys, jossa he eivät itse ole mukana. Lapsipuolten asioista päätettäessä biologinen kehys tulee perhekehyksen sisälle ja saa äiti- ja isäpuolet kokemaan, että he jäävät ulkopuolelle omassa perheessään.

Tutkimukseen osallistuneet äitipuolet kokivat myös, että heidän elämässään on kaaos. He eivät voi itse hallita elämäänsä, koska siihen vaikutetaan perhekehyksen ulkopuolelta. Yksi haastateltavista ilmaisi kaaoksen ihmettelyllä, ettei tiedä: "mitä täällä oikein tapahtuu". Tutkimukseni mukaan äitipuolilla on vaikeuksia sekä sisäisessä että ulkoisessa elämänhallinnassa. Äitipuolet ja lasten biologiset äidit eivät olleet suorassa vuorovaikutuksessa keskenään, vaan lapsia koskevat asiat hoidettiin lasten isän kautta. Tällöin äitipuolet kokivat, että perheen asioihin vaikutetaan ulkopuolelta ja heillä ei ole sananvaltaa asioihin, jotka vaikuttavat heidänkin elämän

Samanlaista kaaosta eivät miehet kokeneet, sillä he eivät halunneetkaan olla tietoisia kaikista asioista ja olivat sitä mieltä, että "en mä kaikkea haluakkaan tietää". Miehille oli kuitenkin ongelmallista, että he joutuivat toimimaan entisen ja uuden puolisonsa välissä. Koska suoraa vuorovaikutusta ei uuden ja entisen puolison väillä ollut, toimivat miehet koko ajan viestin viejinä. Syy miksi miehet suostuivat tähän rooliin, oli lapset. Miehet olivat valmiita sopimuksiin, kompromisseihin ja myönnytyksiin, jotta lapsilla olisi hyvä olla ja jotta heillä itsellään olisi mahdollisuus olla omien lasten kanssa. He eivät halunneet millään tavoin kärjistää suhteitaan ex-puolisoonsa, koska pelkäsivät mahdollisten riitojen vaikuttavan heidän ja lasten välisiin tapaamisiin.

Pohdittavaksi

Voisiko edellä olevia uusperheen aikuisena olemiseen liittyviä ongelmia sitten jotenkin yrittää ratkaista? Ensinnäkin isä- tai äitipuolta ei pitäisikään automaattisesti asettaa uuden vanhemman rooliin, vaan hänelle voisi hyvin riittää toimiminen uusperheen toisen aikuisen roolissa. Näin vältyttäisiin menemästä biologisten vanhempien reviirille. Toisen aikuisen rooli olisi myös vapaa kulttuurisista ennakko-odotuksista, joten uusperheen toisen aikuisen oikeuksia ja velvollisuuksia olisi helpompi lähteä pohtimaan "tyhjältä pöydältä". Tämä ei tarkoita sitä, etteikö tähän aikuisen rooliin voisi hyvinkin liittyä vanhemmuuden elementtejä.

Toiseksi uusperheen aikuisten tulisi osoittaa lapsille, että pariskunnan välillä vallitsee yksimielisyys perheen asioista. Uusperhe vaatii paljon avointa ja rehellistä keskustelua ihmisten välisistä suhteista ja heidän asemastaan. Jos uusperheessä saadaan sovittua "tämän kodin" säännöt ja tavat, se auttaa eteenpäin.

Kolmanneksi on pidettävä mielessä, niin kuin tutkimuksessa tulee ilmi, että "aika" on tärkeässä asemassa. Ajan kuluessa totutaan toisiin ja elämä alkaa sujua. Tottuminen vie viikkojen ja kuukausien sijasta vuosia.

Neljänneksi on myös syytä madaltaa uusperheen ihmissuhteisiin asetettuja toiveita. Uusperheen kaikista ihmissuhteista ei ehkä tule niin lämpiä ja tärkeitä kuin olisi haluttu, mutta niistä voi tulla kuitenkin hyviä ja toimivia suhteita.

Viidenneksi olisi syytä pohtia pitäisikö uusperheen uudelle aikuiselle antaa jonkinlaisia juridisia oikeuksia lapsipuoliinsa nähden. Katson, että uusperheen uudella aikuisella pitäisi olla viranomaisten ja ammattiauttajien edessä, niin halutessaan, kuulluksi tulemisen mahdollisuus. Tämä on mielestäni tärkeää etenkin niissä tapauksissa, joissa on kyse lapsen hyvin voinnista. Todellisuudessahan voi olla, että isä- tai äitipuoli on se, joka on eniten viettänyt aikaa lapsen kanssa arjessa.

Uusperheen aikuisten kohtaamat vaikeudet omassa olemisessaan ja asemassaan eivät siis ole heidän osaamattomuuttaan vaan kulttuurissa vallitsevat myytit (ilkeät äiti- ja isäpuolet, äitimyytti), kulttuurinen perhekäsitys ja ihmisten toimiminen erilaisissa kehyksissä aiheuttavat asioiden monimutkaistumisen. Perhekehys ja biologinen kehys ovat törmäyskurssilla, ja jos näiden kehysten olemassaoloa ei tiedosteta, voidaan huonosti. Kehysten näkeminen ja sen huomioon ottaminen, että toimitaan eri kehyksissä, voi auttaa ainakin asioiden ymmärtämistä ja näin lisätä oman elämänsä hallinnan tunnetta.

Päivi Sutinen, KM

Tässä on ajatuksia, joita olen ajatellut. Ja minusta on totta että uusperhe on kuitenkin aika uutta yleisyydessään vielä. Ja kuka teistä voi sanoa, että osaa täydellisesti hoitaa kaiken, koska eivät siihen apua tunnu tarvitsevan?

Voi olla että minä en osaa ajatuksiani oikein tuoda täällä esille. Tai missä sitten vika...

Mutta mielestäni keskustelu täällä on ollut niin typerää, etten viitsi siihen enää osallistua. Jos sanon, että toisen lasta ei voi komentaa samalla tavalla kuin omaansa. En tarkoita, etteikö lasta kuulu komentaa!. Mutta minä en halunnut mennä näin käytännön tasolle, vaan yritin puhua asioista laajemmin.

Toivottavasti nämä ajatukset kuitenkin selkiyttävät omiani teille hiukan.
 
exänyxäjee
Kommentoin vielä vaikka lähiäiti ilmoitti poistuvansa paikalta.

Keskeisessä roolissa on siis tämä - yleensä - mies, joka on myös etävanhempi.
Kun vanhemmat sopivat tai ovat sopimatta lapsiinsa liittyvistä asioista, kun lyödään lukkoon päivämääriä tai sovitaan jotain menoa tai joulujuhlaa koululla tai ihan mitä tahansa, mikä liittyy edellisen liiton lapsiin, tulisi aikuisten keskustelle myös "uusien" kumppaneittensa kanssa asioista.
Silloin ei tulisi sitä ulkopuolisuuden tunnetta tai sitä, ettei tiedä mitä omassa kodissa tapahtuu. Silloin myös äiti- tai isäpuoli on osallisena omassa elämässään ja pääsee sanomaan sanansa siitä, mitä omassa kodissa tapahtuu, keitä siellä käy ja milloin. Silloin lähtökohta on se, että ME olemme se ydin - riippumatta siitä, onko kyseessä lähi- vai etäperhe. On siis olo, että ME yhdessä päätämme, mitä meidän elämässämme tapahtuu ja milloin.

Jos ydinperhe on yh-perhe, ei siinä neuvotteluja muiden aikuisten ja toisten lasten osalta ole, mutta onhan lähihuoltajallekin etu, että tietää milloin voi pitää lomansa tai milloin saa "vapaapäivänsä" (jotka yh:lle suotakoon!) kun asiat on sovittu.
Etäperheessä puolison taas olisi kiva kuulla mitä kumppani exänsä kanssa sopii ja ennen kuin lyö lukkoon sen / hyväksyy, neuvottelee asiasta kumppaninsa kanssa että mitä mieltä hän on jne.

Onhan perheeseen ulkopäin vaikuttavia tekijöitä muitakin kuin ex-puoliso, esim. työpaikan lomajärjestelyt, anoppi, ..
:whistle:


Lähiäiti ei muuten vastannut kysymykseeni !!!! :attn:
 
peuhu
Onneksi tuo kaaoksen tunne äitipuolilla ei koske kaikkia äitipuolia. Itse en ole koskaan kokenut että elämäni olisi kaaoksessa tämän uusperhe kuvion takia.

Mieheni ei myöskään tarvitse toimia viestin viejänä minun ja hänen exänsä välillä , ei minulla ole koskaan ollut mitään asiaa hänelle.

Kaikki säännöt mitä meillä on ollaan mieheni kanssa kahden pohdittu yhteis ymmärryksessä ja exänsä luona on eri säännöt, lapsi on hyväkdynyt järjestelämän hyvin.Exä on yrittänyt kyllä tunkeutua tähän meidän "perhe kehykseen" ilmoittamalla että lapselle pitää antaa kahvia kun kotonakin saa ym. Mutta olemme tehneet selväksi että meillä on muitakin lapsia ja kaikki noudattaa samoja sääntöjä. Olemme nyt saaneet rauhassa olla kun olemme kantamme ilmoittaneet.

Minä en pidä itseäni poikapuolelleni vanhempana vaan ihan tavallisena aikuisena ja komennan hänta siinä missä ketä tahansa lasta joka meille tulee. Varmasti lapsi kokee myös itsensä paremmin perheen jäseneksi kun häntä kohdellaan saman arvoisena muiden perheenjäsenten kanssa eikä vierailevana tähtenä.

Tutkimuksesi oli mielenkiintonen ja hyvä mutta haastateltava ryhmä pitäisi olla aika iso että luotettavia tuloksia tulee.En usko tai ainakin toivon ettei äitipuolet niin yleisesti koe tuota kaaosta josta kirjoitit vaan pääsevät tasavertaisina päättämään lapsen asioita etä perheessä eivätkä jää ulkopuolisiksi.

Näin siis meillä ja minähän olen VAIN yksi äiti puoli muiden joukossa . Tarinoita on varmaan yhtä monta kuin äitipuoltakin :flower: :flower:
 
Lähiäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 18:45 exänyxäjee kirjoitti:
Kommentoin vielä vaikka lähiäiti ilmoitti poistuvansa paikalta.

Keskeisessä roolissa on siis tämä - yleensä - mies, joka on myös etävanhempi.
Kun vanhemmat sopivat tai ovat sopimatta lapsiinsa liittyvistä asioista, kun lyödään lukkoon päivämääriä tai sovitaan jotain menoa tai joulujuhlaa koululla tai ihan mitä tahansa, mikä liittyy edellisen liiton lapsiin, tulisi aikuisten keskustelle myös "uusien" kumppaneittensa kanssa asioista.
Silloin ei tulisi sitä ulkopuolisuuden tunnetta tai sitä, ettei tiedä mitä omassa kodissa tapahtuu. Silloin myös äiti- tai isäpuoli on osallisena omassa elämässään ja pääsee sanomaan sanansa siitä, mitä omassa kodissa tapahtuu, keitä siellä käy ja milloin. Silloin lähtökohta on se, että ME olemme se ydin - riippumatta siitä, onko kyseessä lähi- vai etäperhe. On siis olo, että ME yhdessä päätämme, mitä meidän elämässämme tapahtuu ja milloin.

Jos ydinperhe on yh-perhe, ei siinä neuvotteluja muiden aikuisten ja toisten lasten osalta ole, mutta onhan lähihuoltajallekin etu, että tietää milloin voi pitää lomansa tai milloin saa "vapaapäivänsä" (jotka yh:lle suotakoon!) kun asiat on sovittu.
Etäperheessä puolison taas olisi kiva kuulla mitä kumppani exänsä kanssa sopii ja ennen kuin lyö lukkoon sen / hyväksyy, neuvottelee asiasta kumppaninsa kanssa että mitä mieltä hän on jne.

Onhan perheeseen ulkopäin vaikuttavia tekijöitä muitakin kuin ex-puoliso, esim. työpaikan lomajärjestelyt, anoppi, ..
:whistle:


Lähiäiti ei muuten vastannut kysymykseeni !!!! :attn:
Sinulla on monta kysymystä ja minulla ei nyt valitettavasti ole aikaa. Mutta yritän vielä lyhyesti. =)

Minä ymmärrän, että äitipuoli ajattelee, että on ydinperhe. Hänelle se on sitä. Mutta erityisesti silloin, kun on olemassa biologiset vanhemmat ja vaikka suhteet kaikinpuolin olisivat hyvät. Niin lapsen ja aikuisenkin "lapsen" kannalta katsottuna se ei ole milloinkaan ydinperhe.

Minusta yksi raja menee siinä, jos lapsen biologinen vanhempi on jotain mieltä kasvatuksesta, silloin tulee toimia niin. Äiti/isäpuolella ei saisi olla liian suurta valtaa tässä asiassa. Ja voidaanhan tästäkin keskustella. Ja toki riippuu minkälainen asia on kyseessä. Ja myös siitä onko kyseessä samassa taloudessa asuva lapsi vai ei.

Tämä on nyt hyvin "lyhyesti". Jos en saa tästäkin jotain höykyytystä niskaani, voin vastata tarkemmin paremmalla ajalla. Mutta nyt näin.

Muistutan vielä, että nämä ajatukset tulee siltä kantilta, miltä tuntuu olla lapsi eroperheessä. Sekä siltä kantilta, että miksi se ex ehkä käyttäytyy hankalasti.

Ymmärrän ja tiedän, että äitipuolen asema ei ole helppo. Ei se ole milloinkaan lapsellekaan, vaikka asetelmat olisivat kuinka hyvät.
En halunnut tyrkyttää valmiita malleja kenelläkään, mutta ajattelen, että se voisi selkeyttää ja helpottaa äitipuolienkin asemaa, jos ei olisi niin paljon avoimia kysymyksiä.

Ja yritän sanoa myös sitä, että jos kasvatan etälasta niinkuin omaani (mikäli lähivanhempi siihen suostuu), lapsi kärsii mahdollisesti. TÄSSÄ ON SUURI MERKITYS MYÖS LAPSEN IÄLLÄ. Etälapsella on erilaiset tunteet vanhempipuolta kohtaan, kuin omalla lapsella. Ja niiden tunteiden huomioon ottaminen voisi helpottaa asioita.

Ja yritin tuoda esiin nämä ajattelemisen aiheena. En ohjeena kenellekään.
 
Rotta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 17:13 Lähiäiti kirjoitti:
Tässä on ajatuksia, joita olen ajatellut. Ja minusta on totta että uusperhe on kuitenkin aika uutta yleisyydessään vielä. Ja kuka teistä voi sanoa, että osaa täydellisesti hoitaa kaiken, koska eivät siihen apua tunnu tarvitsevan?

Voi olla että minä en osaa ajatuksiani oikein tuoda täällä esille. Tai missä sitten vika...
Tutkimukseen, jonka esitit, minulla ei ole mitään vastaan sanottavaa, mutta väitteeseesi uusperheiden uutuudesta on kyllä. Uusperheitä on aina ollut. Äitipuolia on aina ollut. Uusperhe nimitystä on alettu vasta viime vuosina käyttää laajemmin. Minä ainakin osaan hoitaa oman perheeni minun mieheni kanssa, jos ei täydellisesti niin ainakin niin että se riittää meidän perheelle. Jos tarvitsemme ulkopuolista apua, haemme sitä itse. Tämä on MEIDÄN perhe.

Jokatapauksessa. Sinä tulit tähän ketjuun provosoivalla, ylenkatsovalla halveksivalla, ärsyttävällä tyylillä eikä siitä kyllä ihan alkuun saanut sellaista kuvaa, että sinä haluat vain viattomasti tarkastella uusperheiden syvintä olemusta.
Ainakin se sai minut ärsyyntymään.
Mutta joo, se siitä.
 
Rotta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 19:04 Lähiäiti kirjoitti:
Minusta yksi raja menee siinä, jos lapsen biologinen vanhempi on jotain mieltä kasvatuksesta, silloin tulee toimia niin. Äiti/isäpuolella ei saisi olla liian suurta valtaa tässä asiassa.
Aina ei ydinperheen vanhemmatkaan ole yhtä mieltä lasten kasvatuksesta. Silloin kun lähivanhempi ja etävanhempi on eri mieltä hmm.. vaikka pleikkarin peluusta...luuletko että meillä annetaan 8-vuotiaan pelata K-16 peliä sen takia että toisessa päässäkin annetaan, jos ollaan itse sitä mieltä, että ikärajat on tehty noudatettaviksi? Biologisia vanhempiahan on kaksi.
 

Yhteistyössä