IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@atvk87 En oikein tiiä mitä tässä voisi toisin tehä, mulla on jo alusta asti kaikki siirrot tehty lääkkeelliseen kiertoon ja aika maksimimääriä kai lääkkeitäkin vetelen kun monella täällä tuntuu olevan pienemmät annokset.
@Mandala ja @Anemonee noh en tiiä olisiko se era tässä kohtaa vielä kannattavaa... tai siirtoja on nyt kumminkin ollut vain kolme. Neljä piti olla mutta yksi peruuntui kun alkio ei selvinnyt sulatuksesta. Vähän hän se siirtojen määrä tässä vaiheessa on, mutta pettymyksiä on ollut niin paljon ennen hoitojen alkuakin ja hoitojen alkuakin sai toista vuotta oottaa ku lääkärit aina vaan lykkäsivät.
Kai se tässä eiten pahalta tuntuu että pettymyksiä tulee pettymysten perään ja pelottaa loppuuko aika kesken jos nykyinen kysta kasvaa niin isoksi että on taas leikattava ja menettää huonolla tuurillä jäljelläolevan munasarjan...

Vaan turha kai murehtia liikoja. Neljä alkiota on vielä pakkasessa. Yritän muistuttaa tässä itseäni että loppuviimein asiat on hyvin. Jos ei näillä onnistu niin ehkä sitten mietin eraa ennen kolmatta ivf:ää. Jos siihen nyt ikinä on varaa. Kun ei voi tietää onko siihen kolmanteen hoitoonkaan.
 
Heippa!
Täällä yksi ”untuvikko”, joka pienessä hermostuksissaan etsi netistä lohdutusta ja samassa tilanteessa olevia. Thank good että löysin tämän!

Meillä menossa eka hoitokierros mieheni kanssa. Miehelläni siemenjohtimet ovat tukossa, joten luonnollinen lapsen saaminen on meille mahdotonta. Lisäksi oma kiertoni on 35-40 päivää eikä syytä sen kummemin lähdetäkään selvittämään, koska lähtökohtaisesti syyn tiedetään olevan miehessäni. Hänelle tehtiin syyskuussa kivespunktio, josta saatiin pakkaseen siittiöitä, jotka eivät olleet kovinkaan aktiivisia.

Minulla hoidot aloitettiin lyhyellä kaavalla lokakuun lopulla ja torstaina olin punktiossa, josta saatiin 7 kypsää munasolua. Eilen perjantaina tuli soitto labralta, että siittiöiden kanssa oli ollut haasteita ja vain kaksi munasolua oli saatu hedelmöittymään. Nyt eletään siis jännityksessä, että jatkavatko nuo kaksi jakaantumista ja päästäänkö alkuviikolla siirtoon.

Täytyy myöntää, että pelonsekaisesti odotan maanantain puhelua, vaikka eka hoito vasta menossa. Odotin että alkioita olisi saatu edes muutamia, vaikka aina ei määrä kerro vaan se laatu. Pettymys on ehkä se päällimmäisin tunne enkä uskalla odottaa noilta kahdelta liikoja.

Tämä keskustelu kuitenkin toi lohtua ja toivon kaikille muillekin jännääjille kovasti tsemppiä!
 
@hillan_kukka Lapsettomuuden syy on meillä miehessä, mutta minulla on perussairauksia yms., jotka vaikuttavat varmasti osaltaan kokonaisuuteen. Hyperriskin vuoksi meillä päädyttiin lyhyeen kaavaan. Ekassa hoidossa se olikin konkreettinen riski. Stimulaatiovasteet ovat oleet ekassa ja kolmannessa ihan kohtalaiset, mutta onneksi lepo ja nesteiden nauttiminen korjasi tilanteen. Toisessa hoidossa vaste jäi vähän heikommaksi ja näin ollen ei saatu kuin kaks alkiota. Alkioden määrä on meillä ollut kohtalaisen alhainen kerättyihin follikkeleihin suhteutettuna, mutta niitä on kuitenkin saatu joka kerta pakkaseenkin asti. Raskauksia on kolme, joista yksi oli kohdunulkoinen ja kaksi keskenmenoa (rv9 ja rv5). Mua hirvittää tosi paljon tuo suprecurin ja hormonitoiminnan alas ajaminen. Toivottavasti pää kestää sivuvaikutuksia. Millä lääkkeillä sulla on hoidot tehty?

@kate_koo Tervetuloa ja hirmuisesti tsemppiä hoitoon!
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa @kate_koo! Tsemppiä kovasti, toivottavasti pääsette siirtoon!

"Kiinnittymisviini" korkattu, lasillisen otin tänään ja toisen ottanen huomenna. Ei sitä viitti oikein enempääkään ottaa. Tummaa suklaata olen myös nautiskellut pari riviä päivässä, ja viimeiset parapähkinät napsin tänään. Kaikki käytettävissä olevat keinot pitää hyödyntää. Aika kuluu hii-ii-ii-taastii-ii...
 
@justhope oon niin pahoillani negasta. Olisi jo ollut siun vuoro onnistua.

@kate_koo tervetuloa mukaan. Toivottavasti pääsette siirtoon ja piinailemaan.

Täällä pp10 menossa ja edelleen viiva on samanvahvuinen ku eilen vaikka eilenkin illalla hieman verta oli havaittavissa. Tänään toistaiseksi ei vielä ole näkynyt mitään.
 
@kate_koo Joo siis yrittäjien keskuudessahan käytetään vaikka mitä keinoja :D, ja kiinnittymisviini on yksi. Jotkut lääkäritkin ovat kuulemma joskus suositelleet lasillista punkkua parina päivänä siirron jälkeen - nimenomaan punkkua, kun se kuulemma kiihdyttää kohdun verenkiertoa tms., en nyt niin tarkkaan muista. Eihän sillä mitään tieteellisesti todistettua vaikutusta ole, eikä alkoholi tietenkään isommassa määrin ole suositeltavaa, mutta tosiaan lasillinen tai pari ennen plussaa ei ole pahasta.
Linkitänpä myös vielä uudelleen tämän mitä mainioimman kiinnittymisviinin, jonka äitini löysi alkosta toissapäivänä:
https://images.alko.fi/images/cs_srgb,f_auto,t_medium/cdn/442757/hello-world-cabernet-franc-2017.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: kate_koo
Tylsäää vain odotella päivien kulkua. Nyt kp12 joten viel 8aamua ja sit nenäsumujen aika.....
Täältä taustalta huikin sulle @millionnea että miten on sumuttelut lähtenyt käyntiin? :) Mulla alkaa ne 13.11. (y) Ja hoidon suunnittelukäynti on 23.11. Viime kierto oli tasan 28 pvää niin kuin pitikin joten päivälleen ollaan ennakoidussa aikataulussa. (y)

Omaa napaa/kuulumisia sen verran myös täältä taustalta, että oon saanut hienosti painoa alas tämän tauon aikana. :) Voin mennä siis ylpeänä suunnittelukäynnille näyttämään tulokset! Soitin polille kun kierto alkoi, mutta kätilö ei kysynyt puhelimessa mitään painonpudotuksen tilanteesta joten en itsekään kertonut... ;) Kiva yllättää heidät sitten naamatusten! :D Paino on tippunut 24.9. aloituspäivästä tähän mennessä -6,9 kg. (y) Vielä tässä 1-2 kg aion pudottaa tuohon suunnittelukäyntiin mennessä... ;) Toivottavasti tästä ”rykäisystä” saatiin nyt sitten sitä buustia! :love:

Tsemppiä kaikille! (y)
 
Siitä muuten piti vielä myös kertoa, että kävin tässä välikierrossa kalevalaisella jäsenkorjaajalla. Lähinnä paikkojen jumissa olon takia, mutta myös siksi että kuulin että siitäkin voi olla apua raskautumiseen! :eek:o_O Työkaverin tytär oli pitkän yrityksen jälkeen tullut raskaaksi kun oli käynyt sellaisella... Oli kuulemma ollut lantio huonossa asennossa mikä saattoi estää asian. :eek: Mullakin oli lantio vähän kallellaan mutta tuskin se mulla asiaan vaikuttaa kun on kuitenkin alentunut munasarjakapasiteetti... (n) Mutta ei siitä varmasti mitään haittaakaan ollut! :) Kysyin tältä korjaajalta, että onko tämä kuinka harvinaista että haetaan sellaiseenkin ”vaivaan” apua sieltä... Joitain tapauksia hänelläkin sitten oli jotka tosiaan oli raskautunut sitten sen hoidon jälkeen... :) Siinä hoidossa käydään läpi koko keho ja avataan hermopinteet joka paikasta, joten siitä voi saada apua tosiaan yllättäviin asioihin. :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
Siitä muuten piti vielä myös kertoa, että kävin tässä välikierrossa kalevalaisella jäsenkorjaajalla. Lähinnä paikkojen jumissa olon takia, mutta myös siksi että kuulin että siitäkin voi olla apua raskautumiseen! :eek:o_O Työkaverin tytär oli pitkän yrityksen jälkeen tullut raskaaksi kun oli käynyt sellaisella... Oli kuulemma ollut lantio huonossa asennossa mikä saattoi estää asian. :eek: Mullakin oli lantio vähän kallellaan mutta tuskin se mulla asiaan vaikuttaa kun on kuitenkin alentunut munasarjakapasiteetti... (n) Mutta ei siitä varmasti mitään haittaakaan ollut! :) Kysyin tältä korjaajalta, että onko tämä kuinka harvinaista että haetaan sellaiseenkin ”vaivaan” apua sieltä... Joitain tapauksia hänelläkin sitten oli jotka tosiaan oli raskautunut sitten sen hoidon jälkeen... :) Siinä hoidossa käydään läpi koko keho ja avataan hermopinteet joka paikasta, joten siitä voi saada apua tosiaan yllättäviin asioihin. :rolleyes:
Tuota voisi kyllä harkita jo ihan oman hyvinvoinninkin kannalta (y) en olis muutama vuosi takaperin uskonut, mitä kaikkea sitä tekeekin tämän vauvahaaveen eteen! :LOL: melkoisen painonpudotuksen olet kyllä tehnyt!! Hienoa !!!
 
@Mariah33 onnittelut painonpudotuksesta, onko sinulla mikä BMI ja miten olet tiputtanut painoa? Uskaltaakohan ennen hoitoja olla kuinka tiukalla dieetillä?

Täällä on ultra tiedossa ensi viikolla ja akupunktio. Tiedättekö onko PASin jälkeen hyvä tehdä akupunktiota pari päivää sen sisällä? Ja mitenkäs se viini piti ottaa? Otetaanko heti samana iltana vai vasta seuraavana? Ja sitten se lämpimänä pysyminen. Olen lukenut että pitäisi kohtu pitää lämpimänä ainakin ennen niin miten näin syksyn viileällä? Ja oliko niin että kyytiläisen päästyä kyytiin ei saanut niin paljon lämmittää? Riittääköhän lämpimät vaatteet? Meidän koti on tosi viileä nyt ja mietin että miten pidän itseni täällä lämpimänä.
 
@Mariah33 onnittelut painonpudotuksesta, onko sinulla mikä BMI ja miten olet tiputtanut painoa? Uskaltaakohan ennen hoitoja olla kuinka tiukalla dieetillä?
Kiitos! :love: On mulla vieläkin BMI 30.46 ... :cautious:
Normaalipainoon on matkaa vielä n.14 kg.
Paino on nyt 77.5 kg.
En itse lähtisi hoitokierrossa tosi tiukalle dieetille... Mutta mulla olikin edellinen tauko/välikierto ja nyt alkaa hoito pitkällä kaavalla tästä kierrosta. Enää en oo siis niin tiukasti kuin aluksi olin kun ”putsasin pöydän”. :) Nyt syön terveellisesti, säännöllisesti, kiinnitän huomiota annoskokoihin ja kaloreihin, enkä syö mitään herkkuja/sokeria. (y)
Jos on taipumusta että kierto menee sekaisin jos on tiukalla dieetillä, niin sitten en sitä ennen hoitoja/hoitojen aikana suosittelisi... Tai jos se aiheuttaa stressiä, niin ehdottomasti ei kannata! Lääkäri ei olisi suositellu mullekaan tätä painonpudotusta nyt tähän väliin, jos se olis aiheuttanu mulle stressiä.

Edit: Niin ja Cambridge-ohjelmalla oon tällä hetkellä. Se on se mun juttu koska tarvin tukihenkilön apua onnistumiseen. Se on taso-ohjelma ja aion käydä joka tason läpi ennen seuraavaa TAYS:n reissua. (y)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa @Nomini, olen kirjoittanut tosi paljon akupunktiohoidoistani tassa ketjussa (loytyy varmaan googlaamalla sekin). Kaikki riippuu omasta hoitosuunnitelmasta ja hoitajasta, mutta mina ainakin olen ottanut akupunktiota useita kertoja ennen PAS:ia ml. paivaa ennen, saman paivan aamuna ja iltapaivana eli ennen ja jalkeen, seuraavana paivana, pari paivaa sen jalkeen ja sitten viela kahdesti ennen testia muutaman paivan valein, mutta ei sen kauempaa. Mitaan muuta hoitoa kuin akupunktiota en ottaisi alkion ollessa kohdussa. Ja kannattaa pitaa jalat lampimina PAS:in jalkeen aina, minulla on vuoteessakin sukat. Myos muu keho ja erityisesti alaselka/munuaisten alue lampimana, mutta ei mitaan lampotyynyja alkionsiirron jalkeen eika mitaan saunoja tai supertulisia suihkuja. Lammin ruoka ja juoma tarkeita, ei mitaan kylmia juomia tai jaateloita. Keitot ovat hyvia.

Kiinnittymisviineista kannattaa katsoa enemman ihan vain pari sivua tata ennen, sama ketju, koskien viinityyppeja ja paivia. Jos ottaa hiukan viinia, niin ideana on yrittaa vahvistaa kiinnittymista eli alkion ika on yksi huomioon otettava tekija. En ole mikaan ekspertti tuon asian suhteen mutta kokeilin nyt kuitenkin. Viinia ei kannata ottaa, jos pitaa ottaa myos antibioottia.
 
  • Tykkää
Reactions: Lallastiina
Eipä tarvitse kiinnittymisviiniä ostaa, kun ei ole mitä sinne kiinnittyisi. Eka hoito ja meillä suoraan icsi huonojen siittiöiden vuoksi. Kaksi hedelmöittyi, mutta eivät jatkaneet jakautumista normaalisti. Melkoisen pettynythän sitä on vaikka lähtötilannekin oli haasteellinen.

Taidan ostaa kuitenkin sen viinin.. joku luomu punkku auttaisi varmasti:ROFLMAO:
 
@kate_koo Voi harmi (n)! Onko teillä tutkittu syytä huonoihin siittiöihin? Siittiöitähän voi yrittää parantaa esim. ruokavaliolla ja ravintolisillä, mutta vaikutus varsinaisesti alkaa näkyä vasta parin kuukauden viiveellä. Tässäkin ketjussa on varmasti juteltu mm. macasta, sinkistä ja ubikinonista/ubikinolista ja mitä näitä kaikkia onkaan, kannattaa selailla taaksepäin. Joka tapauksessa parempaa onnea seuraavaan yritykseen!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Jantzu mulla juuri menossa pitkäkaava ja kehoa ajetaan alas synarelalla. Viides päiä menossa eikä mitään oireita. Nyt rinnat alkaneet kipeytyyn kuten aina ennen menkkoja.

@Mariah33 hyvin on alkanut synarelan sumuttelu. ainoastaan tympii kun ei voi olla 100varma et aina menee oikein ja oikea määrä yms vrt tabletti/piikki. Yks aamu tuossa sumuttelin korkki kiinni :sleep: ihmettelin vain kun ei tunnu missään. ei sillä. ei ne muutenkaan ainakaan viel ole tuntuneet edes nenäs, paha maku tulee välillä kurkkuun.

mulla naapurina/kaverina jäsenkorjaaja myös. Käyn siellä säännöllisen epäsäännöllisesti korjaamassa kiputiloja ja puutumisia joita tulee töissä. Lantio on myös lähes aina ihan vinksinvonksin. Jos ei muut niin ihan mahtava olo aina ja kivut poistuu. Mulla on korjaantunu mm rannekanavan-ahtauma, tenniskyynärpää ja olkpäässä ollut kierteiskalvon tulehdus tuolla. Joten suosittelen kyl kaikille!

Mahtava painon pudotus sulla <3

@kate_koo voi ei! tiedän tunteen. Meillä tuli ekassa icsissä vain 4solua eikä yksikään hedelmöittynyt edes. tunne oli tyrmistyttävä! Nyt toiseen kertaan pitkällä kaavalla jotta saadaan enemmän soluja, toivottavasti.

Täällä vaan sumutellaan ja odotetaan. Remppasin keittiön aikanikuluks. Jos nyt elää oikein paheellisesti, viiniä, maaleja, graavilohta sun muuta niin josko se auttais. Tai sit ei. UÄ 13.11. se on seuraava etappi
 
@kate_koo voi piru kun ei nyt tulosta tullut. Onko teillä vielä siittiöitä pakkasessa?

Kyllä nyt tänne on pesiytynyt tappiomieliala. Tämä hoitokierros uhkaa peruuntua, kävin juuri ultrassa ja oli niin epätasasen kokosia folleja tarjolla ettei kannata nyt normisti enää edetä. Lopetan nyt kaikki lääkkeet, loppuviikosta vielä ultra jossa päätetään miten edetään vai edetäänkö mitenkään. Enpä olis uskonut että oma kroppakin alkaa pettää kun meillä "vika" piti olla vain siittiöissä.. alkaa ahdistaa oma ikäkin, tavoitteena oli tulla äidiksi suht. nuorena mutta eipä tule toteutumaan.

Anteeksi tämä valitusvirsi, pakko saada purkautua:unsure:
 
Mä sorruin (taas kerran) hätähousutestaamaan vaikkei siinä ole mitään järkeä, siirtohan tehtiin vain 3-päiväisellä ja siitä on nyt vasta viikko :whistle: :oops:... Eiliseen Pregcheckiin tuli jotain värillistä hailuraa ja tämänkinpäiväiseen, mutta hiukan haaleampana. Tänään on 12 päivää Pregnylistä (5000 IU), voisko vielä olla sen jämiä? Mitään oireita ei ole paitsi progesteronista rinnat/nännit hiukan herkillä. Keskenmenneissä luomuissa on ekat tihrusteltavat haamut tulleet dpo10 ja 11.

@Anemonee Voi surku jos ei tulekaan hoitokierrosta mitään!
Tuttua kyllä tuo tunne oman kropan pettämisestä. Mullehan vähän ennusteltiin mahdollista munasarjojen ennenaikaista hiipumista vasta-ainetulosten perusteella ja kyllä siinä tuli kanssa semmoinen tappiomieliala joksikin aikaa...
 
Viimeksi muokattu:
Nimi #yritys aloitettu #mones lapsi #syy #mones hoito meneillään

Anemonee #9/16# 1.# siittiöt nyt ainakin #2.ICSI tulossa
Annimiina89 #4/16 #2. #munanjohtimet tukossa # 1.IVF
Aurora #2015 #2 #selittämätön #1.IVF
Carinem #10/16 #1. #endo # 2.IVF
CherryPie85 # 8/2018 # 2. #selittämätön/matala AMH # 3.ICSI / 2.PAS
daim1 #7/16 #1. #selittämätön # 4. ICSI
Domi #4/12 #1. #selittämätön # 5.IVF/1.PAS
gemmy #08/2017 #2. #PCOS/korkea AMH #4.IVF
Ihanapa #3/15, #1. #siittiöt #2.ICS/3.PAS
JannaJ #-10 #2. #selit./1.tuuba/hiipuvat munas. #2.IVF
Jantzu #-15 #1. # siittiöt # 3.ICSI/4.PAS
julie_ #1/11 #1 #pco, siittiön laatu #1. IVF/ICSI
Katti75 #4/2018 #2. #ikä #3. IVF
KuuBe #2013 #1.#selittämätön #2.IVF/1.PAS
lapsettomuutta10v #1. #munatorvet/alkioiden laatu #2.IVF
Maravilla #2/15 #1. #selit # 3.IVF
Mariah33 # 05/13 #1. # selittämätön/ikä # 2.ICSI
Millionnea # 2012 # 2 # siittiöt? munasolut? # 2. ICSI
Nennalii #2012 #1. #selittämätön/siittiöiden laadun vaihtelu # 2.ICSI
Neppari123 #2015 #2 #selittämätön # 2.IVF/ 1.PAS
Ninnupinnu #6/16 #1. #selittämätön # 4.IVF/1.PAS
Nipsu_78 #9/17 #1. #ikä/muu tuntematon syy
#3. IVF
Noran # 1/18 # 2. # munanjohtimet poistettu # 2.IVF 3.PAS
Orapihlaja89 #-16 #2. #siittiöt # 1.IVF 1.PAS
Piikkinen #12/16 #2. #matala amh+ikä+endo+perussairaus # 4.IVF
Rusakkonen #1/2017 #1. #ikä # 5.IVF/ICSI 2.PAS
Summerblues #2/16 #1. #selittämätön # 1.IVF/ICSI
Taival #8/15 #1. #siittiöt # 2.IVF/ICSI 1.PAS
Toivo2016 #3/13 #1. #ikä, johdin poist. ym # 6.IVF
Tuimatar #10/2016 #1. #selittämätön/ siittiövasta-aineet #1. IVF
Uneksija17 #4/15 #1. #pcos/selit. # 1.IVF/2.PAS
Wintersun #12/10 #siittiöt # 1.IVF/ICSI tulossa

Piinailijat:
Lallastiina
11.11. (3pv)
Rusakkonen 9.11. (5pv)
Ihanapa 10.11. (3pv)
Neppari123 7.11





:love: Plussat 2017 :love:
Marras:
marrasmai 5.ICSI (5pv)
Joulu:
Zoona 2.IVF/3.PAS (3pv)
gemmy 3.IVF/1.PAS (tm)
Domi 4.IVF/1.PAS (tm)
lullaby 7.IVF (5pv)
Daim1 1.ICSI/1.PAS (tm)

:love: Plussat 2018 :love:
Tammikuu:
Ravishing (luomu)
An1z81 1.IVF 1.PAS (tm)
Choco coco 1.IVF 1.PAS (5pv)
joskusvielä 3.IVF PAS (6pv)
Helmikuu:
Piinailija 2.IVF/ICSI (kem)
Iiris80 1.IVF (5pv)
kop kop 1.ICSI 3.PAS (5pv)
Maaliskuu:
Amagara82 2.IVF 2.PAS (6pv)
Jantzu 3.ICSI (kem)
Huhtikuu:
Ckk 1.ICSI (5pv)
Toivo2016 6.IVF (kem)
mmmoi 1.ICSI 3.PAS (5pv)
Jantzu 3.ICSI/1.PAS (ku)
kettuperhe 1.IVF (2x3pv)
An1z81 1.IVF/2.PAS (5pv)
Toukokuu:
Voyage 2.ICSI (ku)
Miitta37 1.IVF/1.PAS (5pv)
Kesäkuu:
Toiveikas81 3.ICSI (5pv)
Fainatus 1.IVF/1.PAS (4pv)
Heinäkuu:
Ismundo 1.IVF/2.PAS (5pv)
BabyMaybe (luomu)
Elokuu:
-dino- 2.IVF/2.PAS (6pv)
Syyskuu:
Ihanapa 2.ICSI/1.PAS (3pv) (km)
rouvaNiisku 1.IVF/2.PAS(4pv)
Sunflower33 1.IVF/1.PAS (3pv)
Mandala 2.IVF/2.PAS (5pv)
Nipsu_78 2.IVF/1.PAS (3pv) (km)
atvk87 1.ICSI/2.PAS (5pv)
Lokakuu:
love- 3.IVF/ICSI/1.PAS (4pv)
Marraskuu:
adelmiina_ 3.IVF/2.PAS (5pv)
hillan_kukka 4. IVF/1.PAS (5pv)
vipe1986 2.ICSI 2.PAS (4pv)

Jos haluat muokata listaa, klikkaa postauksen alta VASTAA ja poista alusta sekä lopusta [ QUOTE ] tekstit, niin muotoilu säilyy. Kiitos :)
 
@Lallastiina tarkempaa ei ole tutkittu, mutta miehen hoidettu kivessyöpä+tuhoutuneet tiehyet selittävät melko paljon miksi siittiöt eivät ”ole tottuneet” liikkumaan.(n)

@Anemonee pakkaseen ei jäänyt mitään kun yhtä hoitoa varten sulatettiin kaikki kahdeksan olkea, jotta saatiin parhaat mahdolliset käyttöön kun kerätyt 7 munasolua oli ”priimaa”..pelattiin upporikasta tai rutiköyhää ja nyt oli huono pakka..

@vipe1986 onnea plussasta!:)

Nyt levätään tovi ja kerätään ajatukset ja mietitään uutta sotasuunnitelmaa. Tästä se lähtee:sneaky:
 

Yhteistyössä