IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Viestiketju alueella 'Lapsettomuus' , aloittaja Läiti, 16.05.2014.

1. Rusakkonen

Rusakkonen Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    06.12.2017
    Saadut tykkäykset:
    593
    No nyt loytyi jotain, mika on voinut olla koko ajankin tassa haittaamassa. Eli verikoetulokset tulivat. TSH oli 3.0 eli siis kyllakin normaalin rajoissa, mutta raskautta yrittaessa ideaalisti arvo ei saisi olla suurempi kuin 2.5. Minulla on nyt tassa 1.5 vuoden aikana otettu TSH neljasti naiden hoitojen takia; ensin oli samalla tavalla hiukan koholla, sitten kahdesti oli hyvin alle 2.5 ja nyt taas yli sen arvon. Eli koska arvot voivat tietenkin vaihdella paivasta paivaan ja vuodenajasta toiseen, niin onhan tassa voinut olla niinkin, etta tietamattani arvo on voinut olla hiukan koholla aikaisemminkin ja alkion ollessa sisalla myos. Eli nyt siis aloitan kilpirauhaslaakityksen - kunhan saadaan eurooppalainen resepti minulle tanne perille (arvatkaapa kahdesti, saisinko taalla laakarilta laakkeita, jos menisin tassa yleislaakarille pyytamaan, ja jos arvo olisi normaalin rajoissa? No taatusti en saisi!) - viimeistaan ensi viikon lopussa taikka jouluaattona, milloin nyt sitten paasen kansainvalisen reseptin hyvaksyvaan apteekkiin. Hyva juttu, etta selvisi!!!

Testosteroniarvot olivat viitearvojen sisalla, tosin useimmat aika alhaisia, eli DHEA:n syonnista ei ainakaan siina mielessa ole haittaa ja aloitin senkin taas uudestaan. Metformiinin syonti muuten alentaa testosteronia. Minun varmastikin kannattaa myos muistaa syoda naudanlihaa silloin talloin (en syo mitaan kalaa tai merenelavia, vaikkakin kalaoljyomega3:sta otan) ja muistaa ottaa D-vitamiinit, jotka myoskin olivat yhdessa vaiheessa minulla alhaalla. Sinkki on myos hyvaksi testosteronituotannolle.

Ferritiini oli taas jalleen tippunut 34:aan. Otin siis viime viikolla rautatankkauksen ja mittaus oli tietenkin otettu ennen sita, mutta silti laakari kehotti nyt ottamaan rautaa 100mg paivassa. Eli nyt otan sen (plus myos sen, mita monivitamiinissa on, ja otan nyt sitten myos hiukan lisasinkkia). Otan talla hetkella noin 25 eri vitamiinia ja lisaravinnetta paivassa estrogeenin lisaksi!!! :)

Peukut pystyyn, etta saan laakkeet pian ja etta tama auttaa! Ja tyroksiinilaakitys voi auttaa kasittaakseni myos laihtumaan. :)

• Tykkään Tykkään x 5
    • List
    Viimeksi muokattu: 13.12.2018
  2. gemmy

gemmy Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Saadut tykkäykset:
    170
    @millionnea Suomen nykyinen lahjasolujen käyttöä koskeva hedelmöityslaki sallii "tutun" sukusolujen käytön eli esim. miehen veljen tai muun mahdollisen luovuttajan. Se miten maksuasiat siinä menee niin siitä en tiedä, kuvittelisin että henkilö luovuttaa klinikalle soluja, saa siitä korvauksen ja te maksatta luovutetun siittiön hinnan klinikalle heidän protokollien mukaan. Näin voisin kuvitella asian olevan, mutta en ole aivan varma. Meillä on siis lahjasiittiöt hoidossa käytössä ja pohdimme myös tutun luovuttajan käyttöä eli miehen veljen, mutta olemme päätyneet "anonyymiin" suomalaiseen lahjoittajaan. Viidessä hoidossa oli kyllä ensin tanskalainen luovuttaja, mutta nyttemmin ollut sitten suomalainen. Lähinnä hinnan vuoksi.

@BlackCat Ihan kuin olisin minäkin jostain tuon lukenut, että olisi hiukan hitaampi, mutta riippuisiko se myös siirretyn alkion iästä jotenkin? Meidän klinikalla on kyllä hiukan eri viiteraja tuoresiirtoisille ja pakkasalkioille hcg-taulukossa. Syytä en tiedä. Voisinkin kysäistä.

@Haaveilija91 Toivottavasti limakalvo ehtii kasvaa :)

@Rusakkonen On kyllä korkea TSH raskautta ajatellen. Minusta meille sanottiin, että TSH pitäisi raskautta ajatellen olla aina alle 2 hedeln, mielellään mahdollisimman lähellä yhtä. 25 vitmiinia, wou, kunnioitusta. Mulla tekee tiukkaa muistaa jo foolihappo ja D-vitamiini. Muita ei olla edes suositeltu.

Limakalvoasioiden kanssa ollaan täällä jännän äärellä. Tänään on ultra mahdollista PASia varten. Jos limakalvo on ok ja muutenkin kaikki tähdet kohdallaan niin siirto onnistuisi vielä ennen joulua ensi viikolla. Jännittää hurjasti miten käy. Rahaa nyt tietenkään ei ole, mutta voihan sitä jouluna riisipuuroakin syödä.

• Tykkään Tykkään x 4
    • List
  3. Rusakkonen

Rekisteröitynyt:
    06.12.2017
    Saadut tykkäykset:
    593
    @gemmy - joo mulla oli tuolla tavoin ihan hyva ja hyvin alhainen arvo kahdesti ja nyt tuo. Ei siis ole aina ollut jollain rajalla. Siksi yritan saada tabletteja kayttoon.

4. lullaby

lullaby Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    31.10.2013
    Saadut tykkäykset:
    280
    Oon myös ymmärtäny että tsh pitäs olla raskautta ajatellen 1 paikkeilla, tai ainakin alle 2.. ite sain aikoinaan lääkityksen (kinuamalla) kun arvo oli 2,9.
    Hurjasti tsemppiä Rusakkonen, ihailtavan sinnikkäästi kyllä jaksat monenmoisia konsteja käyttää, kumpa nyt alkas tulosta jo tuleen! (y)

5. Rusakkonen

Rekisteröitynyt:
    06.12.2017
    Saadut tykkäykset:
    593
    Kiitos @lullaby hyvista toivotuksista!

Huomaan saamistani vastauksista nyt, etta kaikki taalla nyt sitten ilmeisestikin luulevat, etta minulla on keikkunut arvo 2.5 pinnassa kaikissa testeissa. Asia ei ole niin. Laakarini aikaisemmin sanoi ihan samaa, etta arvo pitaa olla ykkosen tienoilla ja kahdesti tosiaan tana vuonna oli. Kuka muu kuin mina edes mittaisi uudestaan neljannen kerran, jos saa kahdesti hyvan arvon? Ensimmainen arvo koholla, otettiin uusintatesti ja hieno arvo. Kolmas testi hieno arvo. Kinusin, etta nyt kaikki testit kehiin mita keksitaan ja sitten otettiin tuo 4. testi ja arvo oli tuo. Minun pointtini oli, etta ei kannata luottaa testeihin kovin kauan, jos on ikina ollut mitaan testeissa, tilanne voi aaltoilla, niin kuin minulle kavi. Nythan sitten laakkeilla saadaan laskemaan se ihan minne vaan ajan kanssa.

Please ettehan enaa kirjoita, etta juu arvo pitaa olla pieni - tiedan toki kylla ja ihan tarpeeksi taas sattuu sisaisesti uuden laakkeen lisaaminen - suolaa vaan haavoihin taas. Molemmilla vanhemmilla oli kilpirauhasen vajaatoiminta enka itse ole joutunut mitaan laakkeita ennen kayttamaan. Nytkin on niin sanottu normaali arvo, mutta kun on tama raskausprojekti. Ja valitettavasti en voi sille mitaan, etta nyt viimeisimmalla kerralla laakari kaytti emailissa arvoa 2.5 eika 1 tai 2, varmaan 2.5 on ehdoton siedettava maksimi. Yritin vain laittaa, etta kannattaa testailla edelleen...

6. gemmy

gemmy Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Saadut tykkäykset:
    170
    Kokemuksia alkionsiirrosta ohueen limakalvoon? (7,3 mm tänään) :unsure::unsure::unsure::unsure::unsure:Siirto ensi keskiviikkona. Lugesteron+Terolut alkaa huomenna.

7. Mandala

Mandala Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    05.04.2011
    Saadut tykkäykset:
    988
    @gemmy mulla oli yhdessä vaiheessa naikkarilla ollessa perus limis sen 6mm. Sitten kun se alkoi jäämään sen alle niin alettiin siirtoja tekemään lääkkeelliseen kiertoon. Se 6mm oli heille kipuraja. Vaikka kyllä sanoivat, että heillä joku oli raskautunut reilu 4mm limiksellä, mutta todella harvinaista.
    Ei mulla kai koskaan 8mm paksumpaa ole ollut ja kaksi raskautta alkanut ihan hyvin. En uskoisi 7,3mm olevan mitenkään liian huono. Tärkeämpää kaiketi on, että siirto tehdään oikeaan aikaan.

8. gemmy

gemmy Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Saadut tykkäykset:
    170
    @Mandala oi kiitos vastauksesta. Heti helpotti :). Mulla on siis aiemmin ollut siirrossa limakalvo aina tässä kohtaa kiertoa yli 12 mm reippaasti, mutta nyt kun lääkkeellinen kierto niin on selvästi ohuempi. Mutta hyvä tietää jos jossain kipuraja on ollut 6 mm.

Ehtiihän se limakalvo vielä kasvaa ainakin huomiseen ennen kuin terolut ja lugesteron alkaa, eikös ne yleensä jonkun verran kutista limakalvoa.

9. atvk87

atvk87 Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    19.08.2017
    Saadut tykkäykset:
    315
    @gemmy mulla oli onnistuneessa siirrossa 6 mm limakalvo kontrollissa! Oli lääkkeellinen kans. Siirtopäivänä lääkäri vähän yritti katsoa sen paksuutta, mutta sanoi ettei tarkkaa mittaa saa, oli ehkä 6,6 mm. :)

10. Nipsu_78

Nipsu_78 Jäsen

Rekisteröitynyt:
    06.07.2018
    Saadut tykkäykset:
    55
    Kiitos pistostsemppailuista! Nyt ne ovat onneksi ohi ja keräys huomenna..jännittää saadaanko soluja. Viimeksi saatiin lopputuloksena kaksi blastoa. Lääkäri ehdotti, että tällä kertaa voitaisiin pakastaa blastot, jolloin niiden siirtojen ajoitus olisi varmempaa (koska liikoja ei ole odotettavissa). Hyväksyn sen ilman muuta, vaikka olisinkin kovasti jo halunnut piinailijoihin..
    Toivottavasti limakalvo oli riittävä @gemmy? Toivon, että onnistusi nyt! Jos olen ymmärtänyt oikein lahjasiittiöistä, niin Suomessa lahjoitetaan vapaaehtoisesti, vaatii useita käyntejä, tarkastuksia, pakastusta ja muutenkin motivaatiota asiaan. Ei siis makseta siitä. Joku muutaman kympin nimellinen maksu vain. Tuttujen kohdalla voi olla nopeampi kaava, mutta en varmaski tiedä.
    Tsemppiä piinailuun, ainakin @AuroraK @BlackCat ja @Mariah33 :love:

11. justhope

justhope Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    19.02.2016
    Saadut tykkäykset:
    106
    Täällä taas pettymys nielty ja eteenpäin menty. Vielä ei ole energiaa tutkiä noita aiempaan viestiini ehotettuja ferritiinijuttuja ja muita, haluan luotaa siihen että lääkärit tutkii mitä tarpeen on eikä itse tarttisi itsensä lääkäriksi ryhtyä ja netistä kaikkea ruveta selvittämään... vaikka kai se voisi olla hyvä jaksaa, jos sillä parantuisi mahikset onnistumiseen. Mutta kaikki ekstrajuttu kuulostaa niin hintavaltakin että... Perustestit on toki tehty ja lahjasiittiöt itsellisenä käytössä eli niille tuskin ekstrajuttuja ees saa, perustestattujahan ne on sentään.
    Saa ne jutut vielä hautua mietintämyssyssä. Ehkä tämä on vähän sitäkin etten haluaisi että olisi mikään lisäjuttu vielä pielessä, kun niin monta asiaa minussa on jo vialla kohdun rakenneviasta alkaen. Ei ole vielä energiaa selvittää oma-aloitteisesti lisävikoja, toivoisin että lääkäri niitä asioita miettii kun sillä niihin osaaminen on. Mutta ehkä tosiaan siihen saan energiaa joskus jos ei vaan onnistu.

Tässä kierrossa nyt ainoa uusi juttu oli tänään ollut kohdunkaulan laajennusjuttu. Oli aika kammottava kokemus, kivut samaa luokkaa kuin painajaismaisessa ekassa punktiossani keväällä. Sain suonensisäset kipulääkkeet mutta ei vaan tuntunut mulla missään... jälkeenpäin veikkaan että nyt oli samat lääkkeet kuin ekassa punktiossani. Kun tokan punktion aikana tehtiin joku spessucocktail joka tosissaan tuntu päässä ja poisti kipua hyvin mut nyt ei.
    Vaan onneksi tuo oli kohtuullisen lyhyt toimenpide. Hetken tosin teki mieli huutaa että ei pysty tähän, jätetään kesken... vaan tyydyinpä sitten muuten vaan itkemään, heh. Operaation jälkeen tuli hetkeksi lepotuolissa istuskellessa tuijoteltua seinää itku kurkussa kun mietin, miten paljon kipua ihminen onkaan valmis kestämään toiveensa eteen, ja miten paljon kipua vielä vaaditaan, onnistuuko koskaan... :unsure:

Toivottavast nyt silti ainakin siirto tulee sitten tosissaan olemaan helpompi, kun se tän tarkoituksena olisi.
    Siirto oisi sitten joulun jälkeen edessä, vähän jo jännittää.Yllättävää kyllä, olen aika positiivisin ja optimistisin mielin nyt ollut iltaa kohti :)

• Ihana! Ihana! x 5
    • Tykkään Tykkään x 2
    • List
  12. AuroraK

AuroraK Jäsen

Rekisteröitynyt:
    16.04.2017
    Saadut tykkäykset:
    54
    Onpa ollut jännittävä päivä:love: Autolla-ajoa tuli yhteensä 6 tuntia. Menomatkalla pelkäsin tuleeko soittoa klinikalta ja paluumatkalla kutkutti ajatus että kohdussa on pieni ihme. :love: Siirrettiin 5-päiväinen blastokysti ja 24.12 saa tehdä raskaustestin.

• Ihana! Ihana! x 3
    • Tykkään Tykkään x 1
    • List
  13. gemmy

gemmy Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Saadut tykkäykset:
    170
    @Nipsu_78 Tarkoitin nimenomaan sitä korvausta minkä sukusolujen luovutuksesta saa. Ededllisellä klinikalla se oli 58 e + kaikki matkakulut joka käynniltä. Eli siis vapaaehtoisuuten perustuu, mutta tarkoitin sitä, että jos on tuttu luovuttaja niin luulisin, että menee siis tuon saman protokollan mukaan eli saa saman korvauksen klinikalta ja siittiöt ostetaan sitten klinikalta. Mutta sekin on varmasti klinikkakohtaista, me silloin 2013 kun näitä hoitoja aloiteltiin niin tätäkin selviteltiin. Tosin siittiöhinnoittelu on myös aika paljon muuttunut tässä viiden vuoden (o_O) hoitojen aikana.

• Tykkään Tykkään x 2
    • List
  14. Nipsu_78

Nipsu_78 Jäsen

Rekisteröitynyt:
    06.07.2018
    Saadut tykkäykset:
    55
    @gemmy kiitos vastauksesta.:) Ois kyllä kivaa tietää yleisesti asioista tarkemmin. Itse en osannut kysellä kauheesti, kun piti luovuttajaa valita. Taustat ja prosessi tietty kiinnostaa..kun aloitin Väestöliitolla, lääkäri sanoi, että luovutettujen siittiöiden hinnat ovat nousseet selvästi vuosien varrella.

15. Haaveilija91

Haaveilija91 Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    01.12.2018
    Saadut tykkäykset:
    70
    Onko kenelläkään käytetty irrotuspiikkiä ovulaation aikaansaamiseksi luonnollisen kierron PASissa?

16. BlackCat

BlackCat Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    06.06.2014
    Saadut tykkäykset:
    124
    Kiitos @Mandala järkipuheesta noiden testien suhteen. Minkä sitä himotestaaja, joka on kaikessa malttamaton, itselleen voi :whistle:

@AnnaEe Tervetuloa piinailemaan! Kyllähän tää aikamoista on, ei niitä tosiaan turhaan oo nimetty piinapäiviksi :confused:

Ihanaa @AuroraK Meitähän on oikea rypäs piinailijoita tuossa joulun tienoilla. Toivottavasti kaikki saisi sen ihanista ihanimman joululahjan plussan merkeissä :love:

Kuulostaapa inhottavalta toimenpiteeltä @justhope Mullakin oli muuten mun punktiossa aivan helvetillistä kipua toisella puolella, toisen puolen kipu oli siedettävää...

@gemmy Tohon limakalvoasiaan en osaa ottaa muuta kantaa kuin, että mun kp 10 ultrassa limis oli 6mm eikä lääkäri ainakaan siihen mitenkään reagoinut ja siirto tehtiin siitä 6pvän päästä.. Jos muistat ja viitsit kysyä siitä hcg taulukosta, niin tosi kiva! Me kun ollaan julkisella niin tieto mitä saa on hyvin rajallista. Suurinpiirtein siirtopäivä ja r.testipäivä ja se on siinä :D Eivät paljoa ylimääräistä ehdi kertoa, mikä on toki ihan ymmärrettävääkin..

Täällä oli pakko testata jälleen kun ei uni tullut millään :rolleyes: Kuvittelen oikein tihrustamalla ehkä näkeväni jotain niiiiin haaleaa viivaa kuin olla ja voi..
    Pitää jatkaa vaan testailuja viikonloppuna, niin sit vast näkee onko se haamujen esiäiti vai vilkas mielikuvitus o_O

• Tykkään Tykkään x 2
    • List
  17. BlackCat

BlackCat Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    06.06.2014
    Saadut tykkäykset:
    124
    Mulla tehtiin luonnolliseen kiertoon ilman irrotuspiikkiä @Haaveilija91 Se kyllä kuulostaisi ihanan helpolta jos sen saisi irrotuspiikin kanssa (y)

18. Haaveilija91

Rekisteröitynyt:
    01.12.2018
    Saadut tykkäykset:
    70
    Niin se kyllä olisi varmaan liian helppoa sillä tavalla. Mietin vaan kun mulla on tänään ultra. Äsken ovistikku näytti negaa ja joulunpyhät senkun lähestyy. Taitaa mennä tää kierto pilalle. Pakkasessa plastokystivaiheinen alkio, joten eipä taida ehtiä ensi viikolla vielä siirtoon. No, lääkäri sen sitten kertoo

19. atvk87

atvk87 Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    19.08.2017
    Saadut tykkäykset:
    315
    Kyllä ovulaation induktion voi tehdä pas:ia varten! Toivottavasti onnistuu! :)

20. love-

love- Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    10.08.2013
    Saadut tykkäykset:
    262
    Mulla oli viime kevään luonnon kierro .PASissa preglyn varmuudeksi jos ei ovistesti tiettynä päivänä olisikaan positiivinen. Eli mahdollista on että käyttäävät myös irrotuspiikkiä tarvittaessa :)

21. Mandala

Mandala Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    05.04.2011
    Saadut tykkäykset:
    988
    @Haaveilija91 kyllä mullakin on molemmissa siirroisa, joista raskaus alkanut, käytetty ovitrelleä, että saatu ovulaatio ajoitettua kellon tarkkaan ja sitä myötä myös siirto oikeaan aikaan melkein tunnilleen. Oli mulla myös siis letrot alkukierrossa mukana, mutta kyseessä ei silti ollut lääkkeellinen kierto.

• Tykkään Tykkään x 1
    • List
  22. Haaveilija91

Rekisteröitynyt:
    01.12.2018
    Saadut tykkäykset:
    70
    Okei... limakalvo oli 6mm. Onkohan se riittävä passiin? En tiedä vielä jatkosta, kun lähettävät mun lähisairaalasta tiedot Naikkarille ja soittavat mulle myöhemmin tänään sieltä jatkosta...

23. Mandala

Mandala Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    05.04.2011
    Saadut tykkäykset:
    988
    @Haaveilija91 olisi ne varmasti kommentoineet asiaa jollain tavalla jos limis olisi ollut liian ohut heidän mielestään. Muistelen omilta naikkariajoiltani, että 6mm oli heille vielä ihan ok. Ehtiihän se hieman kasvaakin vielä.

24. Haaveilija91

Rekisteröitynyt:
    01.12.2018
    Saadut tykkäykset:
    70
    Sanoivat vain että johtofolli ei oo kasvanut 2 päivässä juuri lainkaan. Nyt n. 10mm...

25. Mandala

Mandala Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    05.04.2011
    Saadut tykkäykset:
    988
    Okei no se ei taida olla tarpeeksi iso vielä. Jos limiksen paksuus, johtofollin koko ja kiertopäivät ei mene linjassa niin sitten ei kyllä varmaan kannattaisi alkiota tuhlata siihen kiertoon.
    Luonnollisessa kierrossa ei voi odotella ikuisuuksiin, että johtofolli kasvaa tarpeeksi isoksi, koska kohdun aikaikkuna voi ehtiä sulkeutua siinä odotellessa ja olisi turha siirtää alkiota sinne enää siinä kierrossa.

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi