IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Moikka,
Olen pitkään näitä keskusteluja seurannut, mutta lopulta päätin itsekin osallistua vertaistukea kaivatessa. Olemme puolisoni kanssa olleet hedelmöityshoidoissa luovutetuilla siittiöillä yksityisellä keväästä 2018 lähtien. Alkuun tehtiin 3 inseminaatiota tuloksetta. Sitten siirryttiin ivf/icsiin (tehtiin osalle soluista ivf, osalle icsi). Saatiin 12 kypsää munasolua, mutta lopulta pakkaseen saatiin vain kaksi alkiota, 3 päiväinen ja 5 päiväinen. Lääkäri epäili että munasoluissani olisi vikaa kun karsinta oli niin kova. Se oli kova pala.

3d alkio siirrettiin pakkasesta viime heinäkuussa. Seurauksena keskeytynyt varhainen keskenmeno, jota seurasi 2 kuukauden rumba Naistenklinikalla kun eivät osanneet päättää onko kyse kohdun ulkoisesta raskaudesta vai keskenmenosta kun hcg jatkoi hidasta nousuaan. Lopulta se laski itsestään alas ja vuoto alkoi. Se oletus jäi että oli siis keskenmeno, mutta raskausmateriaalia jäänyt kohtuun.

Nyt valmistaudumme tuon 5d alkion ja siis viimeisen alkiomme siirtoon. Siirto ensi viikolla jos vaan kaikki kunnossa. Huomenna limakalvoultra. Olo on epätoivoinen. Rahat on kertakaikkiaan loppu ja jos tästä alkiosta ei lasta saada niin emme tiedä mitä tehdä. Jonot julkiselle on kovat, kun HUS vasta avannut lahjasoluhoidot. Sanoivat sieltä että jonosta ei uskalleta sanoa mitään kun resurssit pienet ja solupankki kovin pieni. Pelottaa myös että jos nuo omat munasoluni vaan ovat niin kelvottomia, ettei niistä koskaan mitään tule. Mitään varsinaista selitystä lapsettomuudelle ei ole löytynyt muutoin. Pcos-tyyppiset munasarjat minulla on ja ovulaatiohäiriö, mutta tietoa siitä, miksi alkioissa suuri karsinta hedelmöityksen jälkeen ei ole.
 
@odotuksenodotus tervetuloa mukaan, teilläkin jo pitkä taival takana. Tuo on varmasti todella raskas tilanne, kun pitäisi kaikki laittaa yhden alkion varaan. Ymmärsin kuitenkin, että teille on tehty vasta yksi icsi/ivf-hoito? Ja siitäkin kuitenkin saatiin alkio, jolla raskaus käynnistyi, vaikkakin se päättyi ikävästi. Siihen nähden tilanne ei mielestäni munasolujesi suhteen ole ollenkaan toivoton. Toki tuo raha-asia on sellainen, että se tulee aivan liian monen parin/yksin hoidossa olevan unelman tielle. :( Mielestäni teillä hoidossa saatujen alkioiden määrä on ihan hyvä suhteutettuna munasolumäärään. Hoitokerroissa voi olla myös todella paljon eroja lääkkeistä johtuen ja siitä, käytetäänkö lyhyttä vai pitkää kaavaa. Erot voivat olla huimat siinäkin tapauksessa, vaikka mentäisiin täysin samalla kaavalla kuin aiemmin. Itse koen yhtenä raskaimmista asioista näissä hoidoissa sen, että oikeastaan mikään ei ole ennustettavissa vaan kaikki tuntuu olevan sattuman kauppaa. Joka tapauksessa toivon, että huomisessa ultrassa on kaikki hyvin ja pääsette siirtoon, kaikki on vielä mahdollista. :)

Täällä pyyhe on heitetty kehään, pp 12 ja puhdas nega testattu. Vuoto ei ole vielä alkanut. Itkut on itketty ja katse kovasti jo seuraavassa siirrossa.
 
@Nuttu92 Kiitos kannustuksesta! Ja pahoittelut negasta Juu eka ivf tuo tosiaan oli. Kyllä epätietoisuus ja kaiken ennustamattomuus totisesti on pahinta. Mutta pakko jotenkin yrittää jaksaa toivoa. Täytyy vähän huomenna kysellä lääkäriltä, miten hän näkee meidän jatkon, jos ei tuosta blastokystista vauvaa saada. Yleensä mulla on kohdun limakalvo ollut tosi hyvä, eli luotto siirtoon pääsyyn on hyvä.
 
@pcosilainen Miten meni, pääsittekö siirtoon tänään?

@Puhalluskukka Tervetuloa mukaan! Ja jännää tosiaan päästä aloittamaan IVF-hoito, tsemppiä! Synarelasta en itse osaa sanoa valitettavasti mitään, kun minulle tehdään ilmeisesti iän vuoksi lyhyellä kierrolla. Yli nelikymppisille ei vissiin tarvitse luoda keinotekoisesti vaihdevuosia ;-)

@odotuksenodotus Tervetuloa mukaan! Ja tsemppiä, toivotaan että limakalvo näyttää hyvältä ja pääsette siirtoon :)
Tylsää jos munasoluissa olisi jotain vikaa, sitä kun on vaikea tutkia. Tämä ongelmana itsellänikin, munasolut kun ikäni takia ovat luultavasti suurimmaksi osaksi jo vikaantuneet...

@Helinä87 Tervetuloa! Upea saalis teillä! Toivotaan, että tärppäisi tästä siirrosta :) Tsemppiä piinailuun!

@Nuttu92 Voi tylsyys! Voisiko vielä olla mahdollista, että näkyykin vasta myöhemmin, kun vuoto ei kuitenkaan ole alkanut? Millä testasit ja milloin virallinen testipäivä?

@Silmu75 Tsemppiä ultraan! Toivottavasti kaikki on kunnossa, ja pääset siirtoon :)

Itse kävin tänään follikkeleiden kontrolliultrassa, oikealla puolella näkyi 2 isompaa ja 2 pienempää, vasemmalla puolella ainoastaan yksi. Tämä on lääkärin mukaan ikääni nähden ihan hyvä tulos. Samaa luokkaa kuin ekalla kierroksella, jolloin saatiin punktoitua 5 munasolua, mutta yksikään ei sitten hedelmöittynyt...

Jatkan kasvattelua Menopurilla, ja lisäksi aloitan jarruttelut Fyremadelilla tänä iltana. Keskiviikkona uusi ultra, ja silloin selviää onko punktio pe vai ma :) Ja tällä kertaa Icsataan. Jännää!

Olen niin töhöpää, että nyt on viritelty herätys puhelimeen, jotta muistan pistää kaiken!
 
tervetuloa uusille, tästä keskustelusta saa paljon voimaa ja vertaistukea(y)

@Nuttu92 Eikä, onpa harmillista - kuullostaa tutulta tuo itkujen itkeminen ja uuden kierron odotus.. Hirveesti tsemppiä sinne :(

@maikkukoo oii suuret onnittelut! :love: toivottavasti tämä tarkoittaa plussa-aaltoa tänne;)

me käytiin tänään nappaamassa kyytiläinen, loput jäi jatkoviljelyyn ja lähtevät sitten kohti pakkasta toivottavasti. Testipäivä on 18.11 sitten, mitenhä tässä malttais sinne asti :whistle: tää on se kierron ääripää, tällä hetkellä olen toiveikkaimillani ja kaikista positiivisin mielin, 2 viikon päästä voi tulla se tämän prosessin toinen ääripää.. :oops:
 
Kiitoksia tervetulo -toivotuksista ja tsempeistä kaikille! :rolleyes: tosin täälläkin on kyllä jo pyyhe heitetty kehään. Pp11 menossa, tuhruvuoto läpi lugejen vaan jatkuu ja välillä juilii mahaa.:unsure: oon jo valmistautunut täysin Pas:iin. Eikös sitä yksi välikierto täydy aina pitää hoitojen jälkeen?

@Silmu75 minkä kokoinen endometriooma sulla oli? Ja miten päädyttiin tuohon skopiaan? Mulla on epäilys kyllä, että tuolta muualtakin endoa löytyy, kun harvoin kait nuo endometrioomat yksittäin esiintyy. Ei ole vain ehkäisyn lopettamisen jälkeen kovat kivut vielä palanneet, niin ei ole järkeä toistaiseksi lähteä skopiaan.

@Jasmina20 hyvä tietää, että sieltä jonkinlaista arviota alkioista ehkä saa. Täytyy kysyä seuraavalla kerralla. :)

@odotuksenodotus tsemppiä teille jänniin aikoihin! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja pääsette siirtoon (y)

Kaikille muillekin tasapuolisesti tsemppiä eri vaiheisiin matkallanne!:)
Onko muuten kenelläkään täällä kokemusta letrotsol -lääkityksestä? Ja erityisesti sen käytöstä endometrioosi potilaalla parantamaan kohdun seinämän vastaanottokykyä?
 
@Emmelie75 One Stepin liuskoilla testasin, sekä 10 että 25mlU - vahvuuksilla. Tiedän, ettei nuo ole parhaasta päästä testejä, mutta olen säästänyt digitestejä tilanteisiin, joissa on edes jonkinlainen mahdollisuus, että olisin raskaana. Liekkö nekin jo vanhoja, kun pari vuotta maanneet käyttämättöminä kaapissa. :unsure: enpä olisi niitä ostaessani arvannut, että vielä kahdenkin vuoden päästä ne ovat koskemattomina niillä sijoillaan, mihin olen ne piilottanut. Virallinen testipäivä olisi 7.11.

@pcosilainen kiitos tsempeistä. Jostain sitä vain aina löytää voimia aloittaa uusi taistelu tuulimyllyjä vastaan, tahtotila on niin kova.

@Helinä87 hurjasti tsemppejä sinulle vaikeaan tilanteeseen. Oletko vielä testannut vai odotatko viralliseen testipäivään?
 
@Helinä87 Piti tarkistaa papereista: 5cm oli läpimitta. Löytyi ihan sattumalta elämäni ekassa ultrassa, sain lähetteen terveyskeskukseen ja sieltä keskussairaalaan eikä kukaan ollut ihan varma mitä siellä on. Siksi pääsin melko nopeasti leikkaukseen ja näyte meni patologille, vaikka lopulta olivat jo just ennen leikkausta sitä mieltä, että no endoahan se vaan. Mitenkään se operaatio ei kyllä helpottanut kuukautiskipuja tms, eikä ole auttanut raskaaksi tulemisessa.
 
@Nuttu92 Sama strategia täällä, yritän ensin saada jonkinlaisen viivan/haamun halppistesteillä, ennen kuin viitsin "uhrata" kallisarvoista digitestiä :love:
Täältä palstalta olen ymmärtänyt että One Stepin herkät eivät ole kovinkaan herkkiä sit kuitenkaan.
Virallisena testipäivänä tulee suunnilleen pp15? Ja silloinko hedelmöitymisestä olisi noin 18 pvää, tms? Eli silloin nyt viimeistään sitten pitäisi näkyä. Tsemppiä vielä siihen asti! Toivottavasti päästään molemmat vielä käyttämään meidän digitestit :)

@pcosilainen Hienoa, pääsitte siirtoon, ja jäi vielä pakkaseenkin mahdollisesti Antaa kyllä uskoa että vähän maltillisemmallakin saaliilla voi päästä piinailemaan :) Tsemppiä kahden viikon odotukseen! Nauti täysillä hyvästä fiiliksestä

@Silmu75 Kävitkö ultrassa tänään? Pääsetkö siirtoon?

En ole saanut hormoneista onneksi juuri mitään oireita, mutta tänään ilmestyi inhottava hormonaalinen päänsärky :X3:
Yritän juoda paljon vettä, ja buranankin voisin ottaa, punktioon on vielä sen verran aikaa, että ei varmaankaan sössi "ovulaatiota"
 
Sellainen tuli mieleen, että miten pitkälle teille on annettu testipäivä 5-päiväisen alkionsiirron jälkeen? Viimeksi kun meille siirrettiin 3-päiväinen, neuvottiin tekemään testi 13 päivän päästä. Mietin että mahtaako testin odotus olla lyhyempi tuon 5-päiväisen kanssa.
 
@Silmu75 Hienoa (y) Tsemppiä siirtoon!

Onko täällä painoaan pudottaneita? Millaista liikuntaa olette harrastaneet painonpudotuksen tueksi?

Itsellä on siis ylipainoa, aika reippaastikin. Yritän sitä pudottaa, ja samalla parantaa myös fyysistä kuntoa. Tulin hommanneeksi PT-käyntikertoja läheiseltä kuntosalilta, ja olen siellä nyt käynyt kerran viikossa. Ongelmani on että se kundi vetää aivan järjettömiä rääkkitreenejä. Olen aivan poikki niiden jälkeen, ja hyvä kun saan nukuttua seuraavana yönä. Tietysti kaikki treeni on kotiinpäin, mutta jotenkin ajattelisin että huonokuntoiselle pullukalle saattaisi riittää vähän vähempikin? (n)Ja kunto kohentuisi silti:whistle:
 
Tervetuloa kaikki uudet keskustelijat! :)

@maikkukoo paljon onnea plussasta! Aivan mielettömän hienoa, varsinkin jos oli tosiaan viimeinen alkio :love:

@pcosilainen tsemppiä piinailuun!

@Silmu75, onnea siirtoon, sitä oot jo saanut aika kauan odottaakin (y)

Mulla oli tänään tosiaan punktio, ja hyvin se meni. Maha oli ollut monta päivää jo niin turvoksissa ja olo jotenkin "täysi", sellainen paineen tunne tuolla alavatsassa... no, olihan niitä follikkeleita paljon, 18 otettiin oikealta ja n. 20 vasemmalta (lääkäri meni laskuissa sekaisin, kuulin kun se sanoi :D ). Mutta osa oli pieniä, joten munasoluja saatiin 20. Ei ihme että oli maha pallona. Punktio sattui kyllä jonkin verran, varsinkin kun vasen munasarja oli käsittelyssä, koska se on mulla jotenkin osittain kohdun takana ja hoitaja joutui lopulta painamaan mun vatsaa vasemmalta puolelta, että ne follikkelit saatiin punktoitua.

Mutta olo on varsin mainio, jotenkin ihmeellisesti mun kivut hävisi tosi nopeasti punktion jälkeen, enkä tarvinnut enää kipulääkitystä. Luovutuskerroista muistan kyllä jonkun kerran, kun olin tosi kivulias :eek: Nyt vaan pitää ottaa iisisti ja muistaa juoda...

Ja siis olin ollut siinä uskossa, että mulle tehdään automaattisesti PAS, koska mun munasarjat on tämmöset pco-tyyppiset, ja siksi olemassa hyperstimulaation riski... mutta mulle alettiinkin sanoa jo toimenpidehuoneessa, että tehdään tuoresiirto o_O vähän hämmentynyt fiilis, kun oon henkisesti koko ajan valmistautunut vaan siihen PASsiin ja että se ois sit joskus joulukuussa. Annettiin jo valmiiksi aika perjantaille, toki tietysti edellyttäen että nyt ei tuu mitään komplikaatioita. Mutta näin ne suunnitelmat näköjään muuttuu! :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Vonmaikki
@Tuutikki84 Oi hienoa, jos pääsetkin jo tällä viikolla siirtoon!

Sellainen käytännön kysymys, että miten vaikeaa on laittaa Lutinus paikalleen sormin ja seisten? Mietin miten se töissä laittaminen onnistuu... Musta tuollaiset olis helpoin laittaa selällään maaten, mutten todellakaan aio töissä maata vessan likaisella lattialla. :D En edes tiedä millaisia ne lääkkeet on, mutta eiköhän se lääkitys tällä viikolla ala niin selviää.
 
@Emmelie75 täällä yksi painon pudottaja! Tai en enää mutta olin.. tuli raskauskiloja 17kg ja ne ei sitten lähtenytkään syömällä karkkia ja vauvan kanssa löhöillen..:D tiputin viime vuonna reilun 10kg ja tänä vuonna loput tai 1kg jäljellä lähtöpainoon. Eihän se auttanut kun alkaa liikkua ja vähentää syömistä. Nyt saan lauantaisin ja sunnuntaisin vähän herkutella. Muuten täytyy syödä terveellisesti. Itsekin aloitin kuntosalin mutta se ei tuntunut omalta jutulta.. Ensin vaihdoin kuntosalin kävelyyn ja nyt juoksen. :) tsemppiä painon pudotukseen!(y)

@Tuutikki84 hyvä saalis punktiosta! Mullakin toinen munasarja ilmeisesti suolen takana vähän piilossa niin punktio vähän myös sattui. Kiva että pääsette heti siirtoon!:)

Täällä vaan yritän bongailla ovista.. viivat vahvenee mutta hymynaamaa ei ole vielä näkynyt. Tänään kp 16.. viimeksi katsoin kun pas tehty että ovisplussa tullut kp17. :)
 
@Tuutikki84 Oi hienoa, jos pääsetkin jo tällä viikolla siirtoon!

Sellainen käytännön kysymys, että miten vaikeaa on laittaa Lutinus paikalleen sormin ja seisten? Mietin miten se töissä laittaminen onnistuu... Musta tuollaiset olis helpoin laittaa selällään maaten, mutten todellakaan aio töissä maata vessan likaisella lattialla. :D En edes tiedä millaisia ne lääkkeet on, mutta eiköhän se lääkitys tällä viikolla ala niin selviää.
Lutinuspakkauksessa on muovinen asetintuubi, jonka avulla sen voi laittaa. Se on aika kova tablettimainen ematinpuikko. Itse laitoin aina sen makuulla ja koin senkin itselleni vaikeaksi, mutta ihmiset ovat niin erilaisia, eli ehka se on Sinusta helppoa seisaaltaankin; toivotaan niin. Ovat taalla ihmiset kirjoitelleet, etta he ovat laittaneet niita (pehmeahkoja?) Lugesteroneja esim. yleisissa vessoissa. Lycka till!
 
@Silmu75 Hienoa (y) Tsemppiä siirtoon!

Onko täällä painoaan pudottaneita? Millaista liikuntaa olette harrastaneet painonpudotuksen tueksi?

Itsellä on siis ylipainoa, aika reippaastikin. Yritän sitä pudottaa, ja samalla parantaa myös fyysistä kuntoa. Tulin hommanneeksi PT-käyntikertoja läheiseltä kuntosalilta, ja olen siellä nyt käynyt kerran viikossa. Ongelmani on että se kundi vetää aivan järjettömiä rääkkitreenejä. Olen aivan poikki niiden jälkeen, ja hyvä kun saan nukuttua seuraavana yönä. Tietysti kaikki treeni on kotiinpäin, mutta jotenkin ajattelisin että huonokuntoiselle pullukalle saattaisi riittää vähän vähempikin? (n)Ja kunto kohentuisi silti:whistle:
Pudotin 23kg hoitojen aikana. Vahensin makeita ja viinit yms. jaivat kokonaan. En oikeastaan muuta liikuntaa harrastanut kuin rauhallista ja joskus reipasta kavelya. Parisen vuotta tuohon meni.
 
Lutinuspakkauksessa on muovinen asetintuubi, jonka avulla sen voi laittaa. Se on aika kova tablettimainen ematinpuikko. Itse laitoin aina sen makuulla ja koin senkin itselleni vaikeaksi, mutta ihmiset ovat niin erilaisia, eli ehka se on Sinusta helppoa seisaaltaankin; toivotaan niin. Ovat taalla ihmiset kirjoitelleet, etta he ovat laittaneet niita (pehmeahkoja?) Lugesteroneja esim. yleisissa vessoissa. Lycka till!
En ole edes avannut pakettia - ehkä vois jo kurkata! - mutta tiedän kyllä asettimesta. En vaan tiedä saako sen töissä tungettua taskuun (ja pysyykö se siellä ehjänä kun kyykistelen) ja muuta paikkaa ei oikein ole. Pukukaapit on siis kauempana, kaikki päivän aikana tarvittava on kuljetettava mukana.
 
@Silmu75 Hienoa (y) Tsemppiä siirtoon!

Onko täällä painoaan pudottaneita? Millaista liikuntaa olette harrastaneet painonpudotuksen tueksi?

Itsellä on siis ylipainoa, aika reippaastikin. Yritän sitä pudottaa, ja samalla parantaa myös fyysistä kuntoa. Tulin hommanneeksi PT-käyntikertoja läheiseltä kuntosalilta, ja olen siellä nyt käynyt kerran viikossa. Ongelmani on että se kundi vetää aivan järjettömiä rääkkitreenejä. Olen aivan poikki niiden jälkeen, ja hyvä kun saan nukuttua seuraavana yönä. Tietysti kaikki treeni on kotiinpäin, mutta jotenkin ajattelisin että huonokuntoiselle pullukalle saattaisi riittää vähän vähempikin? (n)Ja kunto kohentuisi silti:whistle:
Täällä pudotettu - 23kg hoitoja varten. Tuo oli pakko pudottaa, että ylipäätään pääsi hoitoihin. Paino kyllä tahtoo jojoilla nyt vähän liikaa,taas tiukka kuuri päällä, että ei siihen kaadu hoidon aloitus. Mulla siis pitäis viikonloppuna alkaa the kierto. Lyhyellä kaavalla mennään. (y)
 
@Nuttu92 En ole vielä testannut. Oon aika varma jo tän siirron epäonnistumisesta tän tuhruvuodon takia niin teen torstaina vaan sen "pakollisen" raskaustestin, että saa hoitopaikkaan tuloksen ilmoitettua. En ole itseasiassa koskaan vielä testannut näiden hoitojen aikana, koska aina ollut niin selkeä nega joka kierron päätteeksi. Ja kaipa ajattelen jotenki säästää itseäni siinä. Ihan hullu ajatus, että joskus saisi plussan testiin!:rolleyes:

@Silmu75 Noi suositukset nykyään endon leikkauksiin on kait muuttuneet aikalailla mitä enemmän tietoa saadaan. Toki kovin yksilöllistä se on ja riippuu niin paljon siitä sairauden laadusta. Mulla on nyt onneksi vielä pieni endometriooma (2cm) niin enemmän olisi haittaa kuin hyötyä lähteä sitä operoimaan.
 
Tervetuloa uusille turisijoille ja Tsemppiä jokaiselle eri vaiheisiin!!

On tää yhtä piinaa kyllä kirjaimellisesti, ensin ootat plussaa tikkuihin, sit jännität verikokeen tulosta, ja kun siitä selviää, alkaa jännittämään ultraa, et onko siellä mitään oikeesti :coffee:

Mullakin tuli la vähän tuhrua pikkuhousunsuojaan ja eka Pelästyin et jaahas, siinä se oli..
Mut sit muistin, et viimeks tuli myös kun menkkojen ois pitäny alkaa, ja muutama kerta myöhemminkin, ja kaikki meni silti hyvin, ni enää en pelästy siitä (y)
Nyt on taas ihan normi valkovuotoa, eli toistaiseksi kaikki hyvin ja eka ultra olis 29.11 kun viikkoja olis 7+4.
Miten maltan odottaa?!?
Ja päätettiin ettei kerrota kelleen ennen kun on varmistettu et kaikki on hyvin :love:

Screenshot_20191104_150823.jpg
 
@Helinä87 Sama juttu täällä, huomenna pakollinen testaus klinikalle ilmoittamista varten. Nega tulee 100% varmuudella, tänään alkoi jo vähän tiputella. Luget lopetin jo maanantaina, että vuoto alkaisi joskus. On kyllä täysin absurdi ajatus, että joskus näkisi tikussa kaksi viivaa.
 

Yhteistyössä