IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

No Niin. Tämän aamun kuulumiset on tässä, yhdistettynä yhteen kuvaan. Toivo, pelko, jännitys, epäusko - kaikki samassa kuvassa. Joku keskenmenon saanut sanoikin joskus, että raskaustestin kaksiviivaa ovat syntymättömän lapsen ristiäisissä, 1-vuotiskuva, koulukuva, rippikuva...


Nyt ei voi enää kuin luottaa ja antaa luonnon hoitaa tehtävänsä:love:
 
No Niin. Tämän aamun kuulumiset on tässä, yhdistettynä yhteen kuvaan. Toivo, pelko, jännitys, epäusko - kaikki samassa kuvassa. Joku keskenmenon saanut sanoikin joskus, että raskaustestin kaksiviivaa ovat syntymättömän lapsen ristiäisissä, 1-vuotiskuva, koulukuva, rippikuva...


Nyt ei voi enää kuin luottaa ja antaa luonnon hoitaa tehtävänsä
Ihanaa! Onnea! :love:
 
vierailijana10
Onko nyt niin että kaikilla klinikoilla hoidot tauolla?
Meille vielä tällä viikolla Tayssissa tehtiin luomukiertoon pas mutta olihan siellä hiljaista.
Hullua piinailua ja olojen tarkkailua, tulee vähän hulluks täällä omassa karanteeni kuplassa vain netflix seurana.
 
vierailija
Moi kaikki.

Kirjoittelin tässä ketjussa aktiivisesti jossain sivujen 100-200 tienoilla, kun olimme itse hoidoissa. Hoitomme päättyivät ilman toivottua tulosta jo muutama vuosi sitten, mutta olen aina välillä käynyt kurkkimassa, mitä täällä keskustelussa tapahtuu.

Luin eilen uutiset lapsettomuushoitojen tauosta ja tuli teidän kaikkien puolesta ahdistava olo. Muistan sen tunteen, jolloin jokainen päivä tuntui pitkältä, jokainen viikko ikuisuudelta ja jokainen kuukausi mahdottomalta kestää. Sekä positiivisten että negatiivisten asioiden odotus oli piinaavaa. Ja jos joku hoitokierto meni pieleen, iski valtava ahdistus asioiden pitkittymisestä taas kuukaudella tai usemmalla.

Tsemppiä kaikille, koittakaa pitää pää kasassa ja toiveet elossa! Tämä viivästys tuntuu varmasti ahdistavalta ja ylitsepääsemättömältä. En lähde mihinkään jeesusteluun, että "kaikki järjestyy", toivotan vaan voimia ja sisäisiä keinoja pään kasassa pitämiseen.
 
Ihanaa, paljon onnea vielä @Handuliini ja @jonxu !! Ihanaa että tämän kaiken keskellä ihmiset edelleen raskatuu, jotain positiivistakin. Ja eiköhän kaikki mene hyvin, mä ainakin luotan siihen :giggle: HUS tosiaan ei tee alionsiirtoja, vaikka ilmeisesti joillakin yksityisillä klinikoilla niitä tehdään... tietäispä nyt vaan, että milloin taas toimintaa jatketaan ja milloin pääsisi alkionsiirtoon, tää epätietoisuus on aika ahdistavaa. Vaikka tää nyt onkin tässä kaikessa vain yksi huoli muiden joukossa.

Palsta on kyllä hiljentynyt totaalisesti, kun ei näitä hoitojakaan nyt taideta juuri tehdä. Ois kiva kuulla jotain heistä jotka on jo onnellisesti raskautuneet, välillä tuleekin lueskeltua noita muita keskusteluja ihan sen takia :)

Ja "omaa napaa" sen verran, että pääsin todistamaan lisäravinteiden tehokkuuden (oon siis käyttänyt vehnänalkioöljyä, gelee royale - kapseleita ja ubikinonia, viime kierron alussa myös join greippimehua). Viime kierto oli tosi täsmällinen, ovulaatio tapahtui kp 15 ja tasan 15 päivää siitä eteenpäin alkoi menkat. Mitään hormonivalmisteita en syönyt koko kierron aikana yhtään. Ja mulle tuo 30 päivän kierto on verrattain lyhyt, yleensä ovulatorinen kierto ollut lyhimmillään 32-33 päivää. En edes muista, milloin ois viimeksi ilman hormonilääkkeitä (e-pillereitä, keltarauhashorminia, ovulaation induktiota yms) ollut noin lyhyt kierto, varmaan joskus parikymppisenä. Joten kyllä noista valmisteista jotain apua on ollut selvästi.

Nyt on gelee royalet ja vehnänalkioöljy loppuneet, mutta aloitin helokkiöljykapseleiden syömisen, ilmeisesti niillä on aika samankaltainen vaikutus. Ainakin mainostekstien mukaan niiden pitäisi tasata hormonitoimintaa :D katsotaan nyt, mitä tapahtuu.
 
Kiitos @Tuutikki84!

Palsta on tosiaan hiljentynyt! Tosi tylsää, että tuli nämä hoitotauko niin monelle.

Täällä on menossa rv 5+1. Luulin, että voisin nauttia tästä plussasta, mutta sen sijaan panikoin ja stressaan onko tuolla mahassa mitään eloa tai tuleeko keskenmeno jne. Oireita ei hirveästi ole. Rinnat lähinnä arat, turvottaa ja välillä vihlaisuja ala mahalla. Mulla virallinen varhaisultra 15.4 keskussairaalassa (melkein kyllä meinasivat etteivät anna siihen aikaa, kun tuo korona). Olen töissä tk:ssa ja työkaveri lääkäri lupasi ultrata 6+3, ko silloin pitäis sydämen sykkeen näkyä. Tässä siis häätyy vielä reilu viikko kärvistellä.

Toivottavasti kaikkia hoitoa odottavat pääsis nopeasti takaisin hoitoihin ja sitä myötä myös plussia alkais tulla. Kiva ko olis alkuraskaus seuraa!
 
  • Tykkää
Reactions: Amagara82
Kiitos @Tuutikki84!

Palsta on tosiaan hiljentynyt! Tosi tylsää, että tuli nämä hoitotauko niin monelle.

Täällä on menossa rv 5+1. Luulin, että voisin nauttia tästä plussasta, mutta sen sijaan panikoin ja stressaan onko tuolla mahassa mitään eloa tai tuleeko keskenmeno jne. Oireita ei hirveästi ole. Rinnat lähinnä arat, turvottaa ja välillä vihlaisuja ala mahalla. Mulla virallinen varhaisultra 15.4 keskussairaalassa (melkein kyllä meinasivat etteivät anna siihen aikaa, kun tuo korona). Olen töissä tk:ssa ja työkaveri lääkäri lupasi ultrata 6+3, ko silloin pitäis sydämen sykkeen näkyä. Tässä siis häätyy vielä reilu viikko kärvistellä.

Toivottavasti kaikkia hoitoa odottavat pääsis nopeasti takaisin hoitoihin ja sitä myötä myös plussia alkais tulla. Kiva ko olis alkuraskaus seuraa!
Tänään hcg 150! Mäkin tkssa töissä!
 
  • Rakkaus
Reactions: jonxu
onnea plussaneille!

miten te kaikki jakselette tällä hetkellä tämän kaiken keskellä?

Mitenhän tän koko projektin voisi unhoittaa mielestä hetkeksi.. tai sinne asti kunnes joskus pääsee takaisin hoitoihin.. aika kyllä ahdistavalle tuntuu jos läpi kesän mennään vielä eikä pääse siirtoja tekemää :(
 
  • Tykkää
Reactions: Emmelie75
Onko teillä kokemusta tai oletteko syöneet dhea:tä? Mulle lääkäri määräsi niitä pariksi kuukaudeksi, kun oli tarkoitus edetä hoidossa ivf:ään. Nyt odottelen lääkärin soittoa klinikalta ja jatkosuunnitelmaa.
Olen ottanut joissakin IVF:Issa. Onko Sinulla testosteronitaso tarkistettu verikokeella? Kannattaa seurata tuota tassa, etta pysyy hyvissa rajoissa. Minulla pysyi, mutta silti DHEA:sta luovuttiin. Minulla ei kyllakaan ollut mitaan sivuvaikutuksia ja testosteroni pysyi ihan hyvana. Ei vaan sitten katsottu minulle tarpeelliseksi.
 
Onko teillä kokemusta tai oletteko syöneet dhea:tä? Mulle lääkäri määräsi niitä pariksi kuukaudeksi, kun oli tarkoitus edetä hoidossa ivf:ään. Nyt odottelen lääkärin soittoa klinikalta ja jatkosuunnitelmaa.
Mä olen käyttänyt joulukuusta. Ei pitänyt käyttää näin pitkään, mutta tässä ollut monenlaista epäonnea matkassa ja nyt tämä koronakin vielä, mutta klinikkamme tekee kyllä hoitoja ja tähdätään toukokuun loppuun vielä yhteen hoitoon., Mulle tuli todella paha ylivireys/paniikinomainen tunne tosta Dheasta alkuun, olen lukenut, että joillekin muillekin on tullut, mutta se on kyllä tasaantunut. Suosittelen tämän takia todella, että et aloita heti täydellä annoksella, vaan että otat ekana päivänä vaikka puoli tab aamulla ja puoli illalla ja siitä lisäät vähitellen annosta. Tullut myös äänen käheyttä/madaltumista ja vähän aknea, johon mulla kyllä ollut muutenkin aina taipumus. Jos ääni voimakkaasti madaltuisi, se voi olla muuten pysyvä muutos. Mutta olen lukenut tosta dheasta paljon hyvää ja nimenomaan ne vaikutukset ei tule useinkaan heti vaan vasta n. 3-4 kk jälkeen kun siellä ehtii uusi satsi munasoluja kehittyä.
 
vierailija
Alla oleva kopioitu Simpukan sivuilta, vihdoinkin hyviä uutisia!!! <3



Kootut ESHRE-uutiset liittyen koronavirukseen, lapsettomuushoitoihin ja raskauteen
03.04.2020
Päivitettyä tietoa ESHREltä
(European Society of Human Reproduction and Embryology, lisääntymislääketieteen ammattilaisten eurooppalainen järjestö)
Allaoleva lyhennelmä on osittainen käännös 23.4.2020 julkaistusta tiedotteesta, jonka löydät kokonaisuudessaan täältä.

Tämän dokumentin on koonnut ESHREn COVID-19 työryhmä
ESHREN ohjeistus lapsettomuushoitojen uudelleen aloittamisesta
Toimintaperiaate (perustelut)

Koska COVID-19 pandemia on vakaantumassa, paluu normaaliin jokapäiväiseen elämään tuo mukanaan myös tarpeen aloittaa uudelleen hedelmöityshoidot. Lapsettomuus on sairaus, ja nyt kun SARS-CoV-2/COVID-19 tartunnat ovat laskussa, kaikki lapsettomuushoidot voidaan aloittaa uudelleen paikallisten sääntöjen ja säännösten mukaisesti.
Turvallisen käytännön varmistamiseksi ja potilaiden sekä henkilökunnan tartuntojen riskien minimoimiseksi asiassa on toimittava tarkkaavaisesti ja harkituin askelin.
Konsepti
Työryhmä listasi kuusi hyvän lääketieteellisen käytännön tukipylvästä toiminnan uudelleenaloittamiselle lapsettomuusklinikoilla ja laboratorioissa.
  1. Keskustelu, sopiminen ja yhteinen suostumus hoitojen aloittamisesta.
  2. Henkilökunnan ja potilaiden luokittelu
  3. Neuvojen ja hoitojen saavutettavuus
  4. Saatavilla olevien koeputkihoitojen mukauttaminen
  5. Hoitokiertojen suunnittelu
  6. Ohjesääntö henkilökunnalle ja potilaille
ESHRE suosittelee, että lapsettomuusklinikat käyttävät annettua ohjesääntöä huomioituaan ensin paikallisen ja/tai kansallisen lainsäädännön ja paikalliset ja/tai kansalliset COVID-19 -virukseen liittyvät ohjeet.
Keskustelu, sopiminen ja suostumus aloittaa hoidot
a. Korkean riskin potilaille (esim. diabetes, verenpainetauti, immunosuppressiivista lääkitystä käyttävät, elinsiirron saaneet potilaat, keuhko, maksa tai munuaisiin liittyvät sairaudet) ei pidä aloittaa hoitoja ennen kuin asianomaiset lääketieteen ammattilaiset ja/tai paikalliset viranomaiset pitävät sitä tarpeeksi turvallisena.
b. Kaikille potilaille pitää tarjota mahdollisuus joko jatkaa tai lykätä hoitojen aloittamista. Molemmissa tapauksissa potilaan valinta pitää dokumentoida selkeästi.
c. Potilailla pitää olla kattavasti tietoa, heidän pitää selvästi ymmärtää COVID-19 sairauteen liittyvät riskit ja hyväksyä mahdollisesti alkavan raskauden aikana virukseen sairastumisen aiheuttamat riskit. Potilaille pitää myös kertoa kuinka virukseen sairastumisen riskiä voi alentaa yleisesti.
d. Potilaiden pitää allekirjoittaa ja sitoutua ohjesääntöön.
Potilaiden toimintamalli
a. Kaikille hoitoja suunnitteleville potilaille pitäisi tehdä luokittelukysely (paperilla, sähköpostilla tai puhelimessa) kaksi viikkoa ennen hoitojen aloittamista.
b. Molemmille hoidon partnereille pitäisi tehdä alustava luokittelu kaksi viikkoa ennen hoitojen aloittamista.
c. Seuraava luokittelu pitäisi tehdä molemmille osapuolille munasarjojen stimuloinnin aikana.
d. Luokittelu pitäisi tehdä samojen menetelmien mukaan kuin henkilökunnalle. Parin molemmat osapuolet pitäisi luokitella. Potilaat, joilla epäillään tartuntaa luokittelun jälkeen, pitäisi testata säännöllisesti SARS-CoV-2 IgM/IgG tai vastaavilla testeillä. Lisätestauksia voidaan harkita samassa linjassa kansallisten suositusten ja/tai testien saatavuuksien mukaan.
e. Kaikkien potilaiden, joilla on aiemmin varmistettu COVID-19 tartunta, pitäisi hoitoihin päästäkseen esittää lääketieteellinen todistus siitä, että he eivät enää ole viruksen kantajia. Jos kyseiset potilaat ovat joutuneet sairautensa aikana hengityskoneeseen, heidän pitäisi myös lisäksi toimittaa todistus arvioinnista ja alan asiantuntijan raportti.
Simpukka päivittää 24.4.2020 Suomen tilannetta:
Lapsettomuusklinikoilla kansallista ja alueellista tilannetta ja suosituksia on seurattu tiiviisti ja muutoksia tehty tiedon päivittyessä. Tänään, 24.4., esimerkiksi Kuopion yliopistollisen sairaalan lapsettomuuspoliklinikka tiedotti aloittavansa osan hoidoista, joista toistaiseksi ovulaatioinduktiot, inseminaatiot ja pakastealkion siirrot.

—–
 
Maanantaina menen nyt sitten ultra-aaneen, ja jos kaikki on hyvin, tulee sitten pakastealkion siirto suunnilleen toukokuun 7. paivan tienoilla. Nyt sitten yritan keskittya kavelemiseen, terveelliseen ravintoon ja myos alan tassa keskittya henkiseen puoleen. Jos kohtu uskaltaisi sitten ajatella, etta ON ihan turvallista ottaa vastaan sellainen alkio ja kasvattaa se...! ❤ Olenkin kiinnostunut, jos jollakulla on jotain vinkkia henkiseen valmistautumiseen.
 
Alla oleva kopioitu Simpukan sivuilta, vihdoinkin hyviä uutisia!!! <3



Kootut ESHRE-uutiset liittyen koronavirukseen, lapsettomuushoitoihin ja raskauteen
03.04.2020
Päivitettyä tietoa ESHREltä
(European Society of Human Reproduction and Embryology, lisääntymislääketieteen ammattilaisten eurooppalainen järjestö)
Allaoleva lyhennelmä on osittainen käännös 23.4.2020 julkaistusta tiedotteesta, jonka löydät kokonaisuudessaan täältä.

Tämän dokumentin on koonnut ESHREn COVID-19 työryhmä
ESHREN ohjeistus lapsettomuushoitojen uudelleen aloittamisesta
Toimintaperiaate (perustelut)

Koska COVID-19 pandemia on vakaantumassa, paluu normaaliin jokapäiväiseen elämään tuo mukanaan myös tarpeen aloittaa uudelleen hedelmöityshoidot. Lapsettomuus on sairaus, ja nyt kun SARS-CoV-2/COVID-19 tartunnat ovat laskussa, kaikki lapsettomuushoidot voidaan aloittaa uudelleen paikallisten sääntöjen ja säännösten mukaisesti.
Turvallisen käytännön varmistamiseksi ja potilaiden sekä henkilökunnan tartuntojen riskien minimoimiseksi asiassa on toimittava tarkkaavaisesti ja harkituin askelin.
Konsepti
Työryhmä listasi kuusi hyvän lääketieteellisen käytännön tukipylvästä toiminnan uudelleenaloittamiselle lapsettomuusklinikoilla ja laboratorioissa.
  1. Keskustelu, sopiminen ja yhteinen suostumus hoitojen aloittamisesta.
  2. Henkilökunnan ja potilaiden luokittelu
  3. Neuvojen ja hoitojen saavutettavuus
  4. Saatavilla olevien koeputkihoitojen mukauttaminen
  5. Hoitokiertojen suunnittelu
  6. Ohjesääntö henkilökunnalle ja potilaille
ESHRE suosittelee, että lapsettomuusklinikat käyttävät annettua ohjesääntöä huomioituaan ensin paikallisen ja/tai kansallisen lainsäädännön ja paikalliset ja/tai kansalliset COVID-19 -virukseen liittyvät ohjeet.
Keskustelu, sopiminen ja suostumus aloittaa hoidot
a. Korkean riskin potilaille (esim. diabetes, verenpainetauti, immunosuppressiivista lääkitystä käyttävät, elinsiirron saaneet potilaat, keuhko, maksa tai munuaisiin liittyvät sairaudet) ei pidä aloittaa hoitoja ennen kuin asianomaiset lääketieteen ammattilaiset ja/tai paikalliset viranomaiset pitävät sitä tarpeeksi turvallisena.
b. Kaikille potilaille pitää tarjota mahdollisuus joko jatkaa tai lykätä hoitojen aloittamista. Molemmissa tapauksissa potilaan valinta pitää dokumentoida selkeästi.
c. Potilailla pitää olla kattavasti tietoa, heidän pitää selvästi ymmärtää COVID-19 sairauteen liittyvät riskit ja hyväksyä mahdollisesti alkavan raskauden aikana virukseen sairastumisen aiheuttamat riskit. Potilaille pitää myös kertoa kuinka virukseen sairastumisen riskiä voi alentaa yleisesti.
d. Potilaiden pitää allekirjoittaa ja sitoutua ohjesääntöön.
Potilaiden toimintamalli
a. Kaikille hoitoja suunnitteleville potilaille pitäisi tehdä luokittelukysely (paperilla, sähköpostilla tai puhelimessa) kaksi viikkoa ennen hoitojen aloittamista.
b. Molemmille hoidon partnereille pitäisi tehdä alustava luokittelu kaksi viikkoa ennen hoitojen aloittamista.
c. Seuraava luokittelu pitäisi tehdä molemmille osapuolille munasarjojen stimuloinnin aikana.
d. Luokittelu pitäisi tehdä samojen menetelmien mukaan kuin henkilökunnalle. Parin molemmat osapuolet pitäisi luokitella. Potilaat, joilla epäillään tartuntaa luokittelun jälkeen, pitäisi testata säännöllisesti SARS-CoV-2 IgM/IgG tai vastaavilla testeillä. Lisätestauksia voidaan harkita samassa linjassa kansallisten suositusten ja/tai testien saatavuuksien mukaan.
e. Kaikkien potilaiden, joilla on aiemmin varmistettu COVID-19 tartunta, pitäisi hoitoihin päästäkseen esittää lääketieteellinen todistus siitä, että he eivät enää ole viruksen kantajia. Jos kyseiset potilaat ovat joutuneet sairautensa aikana hengityskoneeseen, heidän pitäisi myös lisäksi toimittaa todistus arvioinnista ja alan asiantuntijan raportti.
Simpukka päivittää 24.4.2020 Suomen tilannetta:
Lapsettomuusklinikoilla kansallista ja alueellista tilannetta ja suosituksia on seurattu tiiviisti ja muutoksia tehty tiedon päivittyessä. Tänään, 24.4., esimerkiksi Kuopion yliopistollisen sairaalan lapsettomuuspoliklinikka tiedotti aloittavansa osan hoidoista, joista toistaiseksi ovulaatioinduktiot, inseminaatiot ja pakastealkion siirrot.

—–
Jessss!!!
 
Sellaista tietoa, etta jos joku muukin kuin mina etsi taman matkan henkiseen puoleen tukea, niin nyt on tallainen ilmainen Focus on Fertility -sarja luentoja yms. menossa Facebookissa. Jarjestajana on Sarah Holland, The Fertility Mindset. Joka paiva on sessio (niin kauan, kuin tama maailman koronasulkeutuminen kestaa), jossa Sarah haastattelee ekspertteja ja he opettavat katselijoille tekniikoita. Kaikki videot ovat saatavilla myos jalkeenpain Facebookissa. Itse alan nyt tutustua tuohon sarjaan enemmankin. Suosittelen.

Toinen, mita suosittelen, on Gabriela Rosa, australialainen hedelmallisyysekspertti - loytyy netista googlaamalla. Hanella on hyvia kirjoja ja myos Fertility Challenge -kurssi, joka oppii todella paljon. Tein juuri tuon kurssin ja olen muutenkin tutustunut hanen luentoihinsa ja kirjoihinsa nyt tammikuusta, ja olen onnistunut mm. pudottamaan pois kaiken kofeiinin ja ylimaaraisen sokerin, gluteenin ja maidon. Suosittelen tutustumaan!
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen
Kannattaa heilutella niitä peittoja hoitojen ollessa tauolla. Ihmeitä voi tapahtua


Meille tuli luomuplussa!
Blu, mielettömästi onnea!! aivan ihanaa

Onko kukaan kuullut vielä, että julkisella jatkettaisiin hoitojen tekoa nyt?
Kyllä, itse sain juuri ajan pakastealkion siirron suunniteluun! Ja julkisella ollaan, Tays.

KYS ainaki oli nettisivuille kirjannut että jatkavat nyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Nato, Blu ja Pinnii

Yhteistyössä