IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Sen verran lugesteroneista, etta minkalaisia maaria olette kaikki ottaneet? Olen ottanut 2+2, mutta testauksen mukaan se ei minulla riittanyt ideaaliin progesteronitasoon (testattiin alkionsiirtopaivana) ja nyt otan sitten myos Terolutia 1+1.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä pp5 ja ainoa "oire" on suolanhimo tai enemmänkin salmiakin, mutta se jää nyt kaupan hyllylle. Kaikki muutkin suolaiset ruoat kiinnostaa: hampparit, sipsit, pitsat jne. Makea sen sijaan ei kiinnosta yhtään, mikä on kummallista.

@pcosilainen Onnittelut plussasta, mahtavaa! Pitääpä itsekin muistaa, ettei oireettomuus välttämättä tarkoita mitään.

Tsemppiä alkionsiirtoon @Tuutikki84!

@Rusakkonen hienosti oot saanut painoa tippumaan. Mullakin olisi tarkoitus pudottaa painoa n. 10 kiloa tai jos edes 5 kiloa, mutta varmaan kilppariongelmien takia ei paino tunnu tippuvan, vaan junnaa paikallaan. Tällä hetkellä painoindeksi n. 25. Nuorempana paino tippui heti, kun vaan jätti herkut pois. Nyt tuntuu, ettei oikeen mikään tepsi.

@vauvameille jospa se haalea viiva tarkoittaisi plussaa, kävitkö jo verikokeissa?

Meillä saatiin yks pakkaseen, joten PAS on varmaan tulossa seuraavaksi, jos ei nyt tule raskaaksi. Voisiko joku kertoa, miten PAS hoidossa edetään, onko käytössä samat lääkkeet kuin IVF-kierrossa jne?
 
Täällä pp5 ja ainoa "oire" on suolanhimo tai enemmänkin salmiakin, mutta se jää nyt kaupan hyllylle. Kaikki muutkin suolaiset ruoat kiinnostaa: hampparit, sipsit, pitsat jne. Makea sen sijaan ei kiinnosta yhtään, mikä on kummallista.

@pcosilainen Onnittelut plussasta, mahtavaa! Pitääpä itsekin muistaa, ettei oireettomuus välttämättä tarkoita mitään.

Tsemppiä alkionsiirtoon @Tuutikki84!

@Rusakkonen hienosti oot saanut painoa tippumaan. Mullakin olisi tarkoitus pudottaa painoa n. 10 kiloa tai jos edes 5 kiloa, mutta varmaan kilppariongelmien takia ei paino tunnu tippuvan, vaan junnaa paikallaan. Tällä hetkellä painoindeksi n. 25. Nuorempana paino tippui heti, kun vaan jätti herkut pois. Nyt tuntuu, ettei oikeen mikään tepsi.

@vauvameille jospa se haalea viiva tarkoittaisi plussaa, kävitkö jo verikokeissa?

Meillä saatiin yks pakkaseen, joten PAS on varmaan tulossa seuraavaksi, jos ei nyt tule raskaaksi. Voisiko joku kertoa, miten PAS hoidossa edetään, onko käytössä samat lääkkeet kuin IVF-kierrossa jne?
PAS:issa laakitys on halvempaa ja helpompaa, koska on paa-asiassa vain estrogeeni (yleensa tabletit) kohdun limakalvoa kasvattamassa ja progesteroni (tabletit tai ematinkapselit).

Mainitsit kilppariongelmat - kannattaa hakea laakitys, jos viela ei ole. Mulla vaihtelivat tasot, vaikka normaalin puitteeissa olikin, joten laakitys aloitettiin. TSH:n tulisi olla alle 2.5 myos raskaana (jolloin TSH usein nouse) ja on ideaalisti suunnilleen yhden tietamilla, ja T4 siina kohti kahtakymmenta. Minullakin on kilpparilaakitys. Tsemppia! ❤
 
Täällä pp5 ja ainoa "oire" on suolanhimo tai enemmänkin salmiakin, mutta se jää nyt kaupan hyllylle. Kaikki muutkin suolaiset ruoat kiinnostaa: hampparit, sipsit, pitsat jne. Makea sen sijaan ei kiinnosta yhtään, mikä on kummallista.

@pcosilainen Onnittelut plussasta, mahtavaa! Pitääpä itsekin muistaa, ettei oireettomuus välttämättä tarkoita mitään.

Tsemppiä alkionsiirtoon @Tuutikki84!

@Rusakkonen hienosti oot saanut painoa tippumaan. Mullakin olisi tarkoitus pudottaa painoa n. 10 kiloa tai jos edes 5 kiloa, mutta varmaan kilppariongelmien takia ei paino tunnu tippuvan, vaan junnaa paikallaan. Tällä hetkellä painoindeksi n. 25. Nuorempana paino tippui heti, kun vaan jätti herkut pois. Nyt tuntuu, ettei oikeen mikään tepsi.

@vauvameille jospa se haalea viiva tarkoittaisi plussaa, kävitkö jo verikokeissa?

Meillä saatiin yks pakkaseen, joten PAS on varmaan tulossa seuraavaksi, jos ei nyt tule raskaaksi. Voisiko joku kertoa, miten PAS hoidossa edetään, onko käytössä samat lääkkeet kuin IVF-kierrossa jne?
Joo sellainen ruokavalio tama on, etta nalka ei tarvitse olla. Syon aamiaisen lisaksi kaksi kunnon ateriaa, iltapalankin syo, jos silta tuntuu. Huomasin kylla, etta annoskoko on pienentynyt. Ennen soin vaikkapa viisi broilerin pienta koipea kerralla, nyt mahtuu vain kaksi. Ja jos pidan huolta siita, etta en aloita makeansyomisputkea, niin sitten makeaa ei tee mieli. Kylla ajatuksen tasolla haluaisin syoda pizzaa ja jaateloa, mutta tiedan, etta minulle on parempi henkilokohtaisesti, etten tee niin tassa vaiheessa. Myohemmin sitten voi silloin talloin syoda herkkuateriankin, vaikkapa kerran viikossa! Nyt ei kannata minun laittaa mitaan tulehdusta mahdollisesti aiheuttavaa sisaani, jos pystyn sita valttamaan. Tama siis vain minä. ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
@Rusakkonen sun ruokavalio kuulostaa järkevältä, just tuo, että ei herkuttele niin ei tee mieli, sen oon huomannut. Sitten jos sille herkuttelun tielle lähtee, tarvii vaan koko ajan isompia annoksia sokeria, ihan ihme juttu! Huimaus on mulla ollut aina muuten ihan alkuraskauden oire, toivottavasti se tietää sulla nyt hyvää <3

Mä oon kuullut, että raskautta kannattaa yrittää max TSH 1,5, eli sen alle pitäis ideaalisti olla. Eli jos on häikkää kilppareissa, kannattaa pohtia vaikka väliaikaista lääkitystä. Ja jos tulee raskaaksi, sitä tyroksiinin annostahan pitää heti nostaa eikä vasta neuvolassa, koska tyroksiinin tarve kasvaa heti kun tulee raskaaksi.

@Rusakkonen miten testasit progestiinin tarpeen? Mulle tulee Lugesteron 200mg 1x3, mutta kaapista löytyis teroja... Mulla ei vaan Terolutit ole koskaan auttaneet, oon yrittänyt menkkoja siirtää ym., niistä ei ole ikinä ollut mitään hyötyä, vuoto aina puskenut läpi. Liekkö ollenkaan imeytyneet. Mutta jos lisätukena... :ROFLMAO:

Tsemppia @Dahlie sulle, toivottavasti tärppää <3
 
Pakko vielä kommentoida @Rusakkonen , että minä en ainakaan tarkoittanut kritisoida tuota painoasiaa, ehkä sitä vaan hämmästelee kun tajuaa kuinka kaukana itse siitä ihannepainosta on :) Mutta uskon kyllä aidosti, että noissa laskelmissa on varmasti perää ja sen ohjelman pointtihan onkin kuitenkin, että siinä katsotaan myös jokaisen tilanne yksilöllisesti eli ei kai sekään niin kiveen hakattu jokaisen kohdalla tarvitse olla. Jos mun mies olisi innolla mukana tässä lapsihommassa, niin saattaisin hyvin osallistuakin tuohon ohjelmaan, mutta jotenkin mulle on alkanut tulla sellainen olo, että ehkä tämä on kohdallamme nyt tässä. Tosi vaaleaa haamua näyttää ja menkatkin alkoi jo enteillä tulostaan. Ristiriitainen fiilis, toisaalta ehkä huojentavaakin luopua näistä hoidoista, toisaalta jään kyllä suremaan sitä, että lapsemme ei saa sisarusta. Kaikista säilötyistä vauvatavaroista luopuminen tulee olemaan hankala paikka, kun koko ajan olin asennoitunut, että ne tulee vielä käyttöön. Mutta jos tässä joku luomuihme vielä tulisi, niin ei se tavaroiden hankkiminen toisaalta mikään kovin vastenmielinen tehtävä olisi :)
 
Kiitokset kaikille tsempeistä, tänään tosiaan oli alkionsiirto vihdoin :) ja hyvin se meni. Aamulla tuli viesti, että Omapolulle on laitettu merkintä, vähän jo ehdin säikähtää, mutta se olikin vain biologin merkintä että yksi alkio sulatettu (näköjään blasto) ja viisi on jäänyt pakkaseen.
Itse siirto-operaatio meni ihan hyvin, ja sen jälkeen kysyin että onko jotain mitä pitää huomioida nyt esim. urheilun suhteen, mutta ihan normaalia elämää saa kuulemma elää. Kehotettiin tekemään jotain, mistä tykkää ja mistä tulee hyvä olo. No lähdin sitten iltapäivällä heti lähipuistoon jäätelölle ja siitä kävelylenkille, kun oli niin ihana sää. Tuli käveltyä loppujenlopuksi aika pitkä lenkki, ja kun tulin kotiin niin mies ehdotti että mentäiskö pyörillä jäätelölle. Ja sitten mentiin taas :D oon tänään liikkunut tosi paljon verrattuna siihen, minkä verran liikuntaa yleensä harrastan, joten toivottavasti tästä ei ole alkion kiinnittymistä ajatellen mitään haittaa.... mutta ainakin mieli on ollut tosi hyvä ja energiaa riittää! Jännä, miten väsymys on yhtäkkiä kaikonnut täysin.

Sen verran lugesteroneista, etta minkalaisia maaria olette kaikki ottaneet? Olen ottanut 2+2, mutta testauksen mukaan se ei minulla riittanyt ideaaliin progesteronitasoon (testattiin alkionsiirtopaivana) ja nyt otan sitten myos Terolutia 1+1.
Mulla annostus on 1 kapseli kolme kertaa vuorokaudessa. Terolutit on tuttuja siltä ajalta kun söin niitä, jotta saisin kuukautiset tulemaan ajallaan. Mutta ei ne toimineet, eli toisin kuin @Tupsuli lla niin mulla ei vuoto tullut niiden läpi, vaan vuotoa sai odottaa pitkään vielä Terolutien lopettamisen jälkeen! :D en tiedä, miksi mulla luteaalivaihe on joskus pitkittynyt, toisella kertaa Letrozol-kuurin aikanakin ovulaatiosta meni kolmisen viikkoa että kuukautiset alkoi. Eikä lääkärikään tuohon osannut sanoa mitään syytä. Kai se johtuu sitten siitä että mulla on PCO?
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Tuutikki84 Hienoa että alkionsiirto onnistui <3 Nyt vaan plussatuulia! Mä oon tehnyt ihan samoin siirtojen jälkeen, että reipasta kävelyä, muistaakseni just kahvilan suuntaan jne. Mä tarvin liikuntaa stressin lievitykseen ja reipas kävely ja pyöräily ovat ihan passeleita siihen hommaan, tuskin ovat liikaa alkion kannalta. Kohdussakin virtaa hyvin veri kun liikkuu ja lisäksi endorfiinit tekee muuten kropalle hyvää <3

Mä testasin tänä aamuna tikulla taas tummemman viivan, eli veikkaan oviksen olevan joko huomenna tai perjantaina, jää nähtäväksi. Digi ei vielä hymyillyt. Tänään kp 10 ultra ja saan lisätietoa. Joku sanoi, että valitsee mieluummin lääkkeellisen PAS:n, kun ei tarvi tikuttaa... Mä alan kallistua kyllä ihan samaan tällä menolla, ei mun hermot kestä odotella ovista ja sitten jos oon nyt ihan oikein ymmärtänyt, niin se todennäköisyys, että osuis just ei-toivotulle päivällehän on todella suuri..! Ja sitten tietysti kun sitä odottaa, niin se vaikuttaa koko kroppaan ja tietysti oviskin käyttäytyy sitten kummallisesti...

Mites @vauvameille , joko oot saanut labratulokset?
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Kysyttiin, etta miten tehdaan progesteronitesti. Se on ihan verikoe ja tehtiin alkionsiirtopaivana. En tieda, mita tasoa tarkalleen laakarini haki, mutta muualta luin, etta progesteronin tulisi olla vahintaan 30 luteaalivaiheessa raskautta tukemassa. Minulla oli 28, ja siksi sita lisattiin. Estrogeeni minulta oli mitattu edellisen siirron yhteydessa, ja se oli ihan hyva, niin tallakin kertaa sitten mentiin samoilla laakkeilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
@vauvameille, voi ei, tsemppiä ja voimia sulle!

Mulla on menossa alkionsiirron jälkeen pp9. Pp3-6 oli turvotusta mahassa ja rinnoissa ja kaikenlaisia juilimisia, vielä pp7 päivälläkin, mut samana iltana huomasin että rinnat oli taas ihan pehmeät lättänät ja maha samoin. Eilen pp8 ja tänään ei ole ollut enää mitään oireita, aamupissasta puhdas nega ja pientä tuhrua jo tulee. Luget 3xpvä ei siis näytä mitään oireita mulle tekevän, liekö aiemmat oireet olleet irrotuspiikistä tai sitten ihan vaan alkiosta, kun oireet loppui kuin niin totaalisesti yhden iltapäivän aikana. Mutta joka tapauksessa taisi tämä kierros olla tässä.
 
  • Tykkää
Reactions: vauvameille
@Paips voi hyvin olla kiinnittymisvuotoa ja pp8 on tosi aikainen testipäivä, joten älä vielä luovu toivosta. Pidän sulle peukut pystyssä <3

Osaako joku sanoa, et tekeekö julkinen heti uuteen kiertoon PASin, vaikka edellisessä olisi kemiallinen/keskenmeno? Aika tiukille menee että ehtisi ennen kesäsulkua vielä siirtoon, mutta pohdin onko se ylipäänsä mahdollista.
 
@Rusakkonen ja @Tupsuli : kilpparilääkitys on ollut vasta reilun vuoden. Kilppariarvot ainakin puolen vuoden ajan lääkityksen nostamisesta huolimatta nousi, mutta onneksi lopulta nyt huhtikuussa arvot oli sellaiset, että sain ilmoittautua toukokuussa Ivf-hoitoon. TSH ollut alhaisimmillaan 2,5 (huhtikuussa) eli kuitenkin melko korkea edelleen. Meinasi ahdistus kyllä iskeä alkuvuodesta, kun hoitoon ilmoittautuminen viivästyi kilppariarvojen takia. Lääkäri mainitsikin, että positiivisen raskaustestin jälkeen annosta nostetaan heti.

Mulla luget 3* 200mg päivässä.

@Tuutikki84 Tsemppiä piinapäiviin!:) mäkin oon liikkunut nyt aika paljon ja huomaan, miten paljon se auttaa jaksamaan. Ja kävely on lemppariliikuntaa näin kesäisin :)

@Tupsuli :
monet lapsettomuushoidot on mulle vielä uusia asioita, niin olisi kiinnostavaa tietää tuosta luonnolliseen kiertoon tehtävästä PAS:ssa eli onko yleistä, ettei käytetä lääkkeitä? Olen aina luullut, että kaikki lapsettomuushoidot on lääkkeellisiä, mutta aina oppii uutta :)

@vauvameille : voi harmi, jaksamista <3 pitääkö sun vielä käydä uudelleen verikokeissa?

@Paips : mäkin huomasin, että ekan viikon oli "oireita", mutta aattelin, että ne on ovitrellesta ja punktiosta johtuvia. Ja nyt olo palautunut normaaliksi ja ainoastaan menkkakipuja (luonnollisessa kierrossa olisi kp 4 menossa tänään). Testin teen vasta testipäivänä, mutta varmaan huomenna alkaa menkat.

Välillä kyllä tuntuu niin raskaalta, kun kukaan ei voi sanoa mistä lapsettomuus johtuu =( siis endometrioosista todennäköisesti, mutta millä tavoin se estää raskauden niin kukaan lääkäri ei tiedä. Nyt jos IVF:kään ei toimi, niin pitää varmaan luopua lapsitoiveesta kokonaan ja koittaa löytää elämästä muita positiivisia asioita.
 
  • Rakkaus
Reactions: Tuutikki84
@Dahlie luonnolliseen kiertoon tehdään siten, että tikuttelet ovista ja kun lh-piikki havaittu (tikku positiivinen) yhteys klinikkaan ja siellä sulatetaan alkio ja siirretään sopivana päivänä, onko se laskukaava nyt dpo1 + alkion ikä, korjatkaa jos muistan väärin. Mulla on siinä mielessä puolilääkkeellinen, että Pregnyl varmistamaan oma follikkelin puhkeaminen + Gonapepetyl kiinnittymistä tukemaan + Lugesteron keltarauhastueksi. Mutta olen kyllä kallistumassa lääkkeelliseen seuraavassa kierrossa, koska näyttää että ovulaatio viipyy ja viipyy. Mulla jo hienosti tummeni viivat loppuviikosta (eikä voinut karata, kun testasin aamua iltaa), mutta lähti sitten vaalenemaan. Ei se mitään, on mulla käynyt sillain ennenkin, että tulee vähän kaksoishuipullinen lh-nousu, kyllä se selkeä ovulaatio sitten aina tulee ja digi hymyilee. Se vaan ettei liian pitkällekään kierto saa venyä, että limakalvo olis sitten edelleen synkronoitu ovulaation kanssa ja alkiolle vastaanottavainen. Toisaalta kp 10 mulla oli vasta reilut 10 mm johtofollikkeli, joten se nyt vaan tässä kierrossa nähtävästi kypsyy hitaasti. Nyt hiljalleen taas tummenee testit, mutta vähän jännäksi menee. Alkaa jo kallistua ajatus, että ehkä tämä oli tässä kierrossa tässä ja lääkkeellinen hallittu yritys ens kiertoon. No annan vielä pari päivää ovikselle tulla ja soittelen sitten klinikalle lisäohjeita.

Onnea plussanneille :love: Mä odottelen erit. @Rusakkonen testaamista! Tuolla toisella palstalla on menossa hirmuinen plussa-aalto, toivottasti se ulottuu tännekin! :love:
 
Mulla alkoi menkat torstaina ja testitkin pysyivät haaleina haamuina/viivanpaikkoina eli oli tämä hoito tässä. Ja näillä näkymin ei jatketa näitä hoitoja enää, kun todennäköisyydet on niin huonot (ikää 42v ja amh matala) ja rahaa vaan palaa :/ Varmaan vielä parit letrokierrot vedän tässä loppuvuoden aikana arpaonnea koetellakseni, mutta alan kyllä asennoitumaan siihen, että meille ei toista lasta tule. Mutta onneksi on kuitenkin yksi suloinen ja terve nelivuotias poika, yritän nyt keskittyä häneen ja muihin mukaviin asioihin elämässä. Käyn täällä välillä varmaan lueskelemassa muiden kuulumisia, kun tästähän on tullut jo vähän sellainen harrastus :) Mutta tsemppiä kaikille teille omiin vaiheisiinne tasapuolisesti, ja erityisesti @Rusakkonen - toivon todella, että teille lapsi vielä suodaan!!
 
Kiitos @Tupsuli ja @Dahlie :love:
Ihan alkuun vähän "omaa napaa": Nyt on menossa pp6 ja alkaa jännitys hiipiä koko ajan voimakkaammaksi. Ekat päivät vatsassa oli paljonkin tuntemuksia, pientä juilintaa, nipistelyjä ja jomotusta. Juuri muita oireita ei oo huomannut, tai vaikea sanoa, johtuuko lääkkeistä vai alkiosta. Eli en osaa laittaa "raskausoireiden" piikkiin vielä mitään... tokkopa nyt näillä päivillä mitään varsinaisia oireita vielä olisikaan. Rinnat tuntuu turpoavan edelleen, pakko mennä ostamaan isompia rintsikoita kun kohta ei mitkään enää mahdu päälle! Ja ihan Progynovan aikaansaannosta varmasti se... :D
Eilen illalla huomasin, että vähän paleltaa, ja mittasin lämmön. Se oli 37,2, ja normaalisti mun lämpö on ehkä n. asteen verran vähemmän. Tavallisesti olisin jo tosi kipeä jos olisi tuon verran lämpöä. Tänään oli 37,1. Voikohan tää tarkoittaa jotakin? Testiä en ajatellut vielä tehdä, ehkä viikonloppuna voisin uskaltaa. Varsinainen testipäivä on 30.6.

Mitä kuuluu muille piinailijoille? @Paips , onko tilanne muuttunut lauantain jälkeen?
@Dahlie, ootko vielä testannut? Tuosta kilpparilääkityksestä muuten, täällä kävi ihan samoin eli viime syksynä ivf-hoidot siirtyi kuukauden eteenpäin, kun arvot ei olleet kohdillaan. Nyt oon syönyt isompaa annostusta siitä asti ja jos tuun raskaaksi, niin on taas annostuksen nosto ja verikokeissa ravaaminen edessä...

Entä @Rusakkonen , oletko vielä testannut? Vähän tässä itsekin jännittää toisten puolesta. Toivottavasti tänne tosiaan tulisi vielä kesäkuinen plussa-aalto <3

@Tupsuli , tuo ovulaation odottelu on tosiaan rasittavaa. Ja sitten just se, että mitä jos se osuukin väärälle päivälle! Mullekin oli alunperin tarkoitus tehdä alkionsiirto letroilla tuettuun "luonnolliseen" kiertoon, mutta ensin ovulaatio ajoittui niin että alkionsiirto olisi osunut juhlapyhään (Loppiaiseen), ja seuraavassa kierrossa taas kohdun limakalvo ei ollut kasvanut tarpeeksi. Ihan turhaan siis tikuttelin ja söin letroja. Tämä täysin lääkkeellinen PAS helpottaa elämää siinä mielessä, että on helpompaa suunnitella aikataulut. Lääkkeitä kuitenkin joutuu tosiaan syömään sitten koko rahan edestä :D

@Solunen, voimia sinulle <3 raskas prosessi varmasti kaikenkaikkiaan.

@vauvameille, toivottavasti ei pitkittyisi enää vuodon alku. Miten tilanne on siellä edennyt? Siitä en valitettavasti tiedä, tehdäänkö heti seuraavaan kiertoon alkionsiirtoa, saattaa mennä kyllä aika tiukille ennen kesäsulkua... missä sairaanhoitopiirissä olitkaan hoidoissa?
 
Kiitos @Tupsuli ja @Dahlie :love:
Ihan alkuun vähän "omaa napaa": Nyt on menossa pp6 ja alkaa jännitys hiipiä koko ajan voimakkaammaksi. Ekat päivät vatsassa oli paljonkin tuntemuksia, pientä juilintaa, nipistelyjä ja jomotusta. Juuri muita oireita ei oo huomannut, tai vaikea sanoa, johtuuko lääkkeistä vai alkiosta. Eli en osaa laittaa "raskausoireiden" piikkiin vielä mitään... tokkopa nyt näillä päivillä mitään varsinaisia oireita vielä olisikaan. Rinnat tuntuu turpoavan edelleen, pakko mennä ostamaan isompia rintsikoita kun kohta ei mitkään enää mahdu päälle! Ja ihan Progynovan aikaansaannosta varmasti se... :D
Eilen illalla huomasin, että vähän paleltaa, ja mittasin lämmön. Se oli 37,2, ja normaalisti mun lämpö on ehkä n. asteen verran vähemmän. Tavallisesti olisin jo tosi kipeä jos olisi tuon verran lämpöä. Tänään oli 37,1. Voikohan tää tarkoittaa jotakin? Testiä en ajatellut vielä tehdä, ehkä viikonloppuna voisin uskaltaa. Varsinainen testipäivä on 30.6.

Mitä kuuluu muille piinailijoille? @Paips , onko tilanne muuttunut lauantain jälkeen?
@Dahlie, ootko vielä testannut? Tuosta kilpparilääkityksestä muuten, täällä kävi ihan samoin eli viime syksynä ivf-hoidot siirtyi kuukauden eteenpäin, kun arvot ei olleet kohdillaan. Nyt oon syönyt isompaa annostusta siitä asti ja jos tuun raskaaksi, niin on taas annostuksen nosto ja verikokeissa ravaaminen edessä...

Entä @Rusakkonen , oletko vielä testannut? Vähän tässä itsekin jännittää toisten puolesta. Toivottavasti tänne tosiaan tulisi vielä kesäkuinen plussa-aalto <3

@Tupsuli , tuo ovulaation odottelu on tosiaan rasittavaa. Ja sitten just se, että mitä jos se osuukin väärälle päivälle! Mullekin oli alunperin tarkoitus tehdä alkionsiirto letroilla tuettuun "luonnolliseen" kiertoon, mutta ensin ovulaatio ajoittui niin että alkionsiirto olisi osunut juhlapyhään (Loppiaiseen), ja seuraavassa kierrossa taas kohdun limakalvo ei ollut kasvanut tarpeeksi. Ihan turhaan siis tikuttelin ja söin letroja. Tämä täysin lääkkeellinen PAS helpottaa elämää siinä mielessä, että on helpompaa suunnitella aikataulut. Lääkkeitä kuitenkin joutuu tosiaan syömään sitten koko rahan edestä :D

@Solunen, voimia sinulle <3 raskas prosessi varmasti kaikenkaikkiaan.

@vauvameille, toivottavasti ei pitkittyisi enää vuodon alku. Miten tilanne on siellä edennyt? Siitä en valitettavasti tiedä, tehdäänkö heti seuraavaan kiertoon alkionsiirtoa, saattaa mennä kyllä aika tiukille ennen kesäsulkua... missä sairaanhoitopiirissä olitkaan hoidoissa?
Ihan hyvin menee, en tee kotitesteja, joten torstaina menen testiin ja perjantaina saan tietaa. Lugesteronit alkoivat arsyttaa limakalvoja, joten ne vaihdettiin 2+2 Terolutiin ja 1xLutinukseen. Nama eivat arsyta. :)
 
Tsemppiä @Solunen .. Nuo on niin vaikeita päätöksiä milloin luovuttaa hoidoissa. Itsellä ikä ei vielä tule vastaan, mutta amh myös matala enkä tiedä kuinka montaa ivf:ää itse jaksan kun tuohon heikkoon munasolureserviin ei mitään varsinaista hoitokeinoa ole. Meillä esikoisella ikää jo 5,5 vuotta, eli ikäeroa tulisi olemaan sisaruksilla paljon jos sellainen joskus sattuisi tulemaan... Meillä on myös kaikki esikoisen vanhat rattaat, pinnasänky, vauvakamppeet ja laatikoittain vaatteita säilytyksessä, haluaisin ne pois silmistä mutta toisaalta yritän vielä toivoa että niille olisi käyttöä..

Mitä @Tuutikki84 kuuluu, jatkuuko samat oireet?

Tuoresiirron jälkeen siis pp8 alkoi tuhru, pp9 testattu nega, tuhru vaan päivä päivältä lisääntyi, pp11 valui vessassa käydessä jo pönttöön asti kirjkasta ja eilen pp12 hanat auki. Huomenna pp14 olisi virallinen testipäivä mutta en kyllä tasan tarkkaan mitään raskaustestejä ala tehdä, kyllä se nega on testaamattakin. Pp7 jälkeen ei ole ollut hentoisintakaan oireenpoikasta koko kropassa.

HUSissa ollaan hoidossa, ja siirrossa sanoivat että uuteen ivf:ään jonotus on 3-4 kuukautta. Mutta tietääkö kukaan vaikuttaako kesäsulku tuohon jonotusaikaan? Pidentääkö kesäsulku jonotusta vielä kuukaudella?

Onko kukaan lääkinnyt itseään omatoimisesti joillain "jämä"lääkkeillä? Mulla olisi Letrozoleja viime kesän insseistä vielä 25 tablettia eli peräti viiteen kiertoon vielä jäljellä. Mietin kokeilisikohan niitä syödä tässä jonotusaikana, jos joku ihme tapahtuisi. Lisäksi tilasin Doneferty Premiumia Yliopiston apteekista, vaikka tuo myo-inositoli ilmeisesti auttaa lähinnä pcosilaisia niin kokeillaan nyt silti, pienikin toivonmurunen jostain pilleristä helpottaa henkisesti.. Lugesteronejakin jäi vielä 10 kpl paketista jäljelle, jos sattuisi tulemaan sellainen kierto että ovulaation jälkeen tulisi poikkeuksellisesti jotain oireita, voisi nuo loput Luget käyttää. Todennäköisyys siihen tosin on aika pieni, viimeksi lueaalivaiheessa on ollut selkeitä oireita vuosi sitten 2. inssin jälkeen kun rinnat turposivat kivikoviksi ja alavatsalla sykki ja tuikki - kunnes menkat alkoivat päivälleen ajallaan.
 
@Paips voi harmi, että kävi noin :(
Käsittääkseni ei pitäis olla mitään estettä, etteikö vois käyttää yli jääneitä Letrozoleja ovulaation aikaansaamiseksi? Jos ei ole mitään ikäviä sivuvaikutuksiakaan...?
Siitä en tiedä, miten tuo kesäsulku vaikuttaa jonotukseen. Harmi että sekin nyt tulee tähän väliin - kun ensin koronaviruksen takia keskeytettiin hoidot ja vähän aikaa niitä ehdittiin antaa, niin sitten tuleekin kesäsulku... kärsivällisyyttä kyllä vaatii hoidoissa olevilta:rolleyes:

Täällä on oireet oikeastaan lieventyneet. En tiedä, pitäiskö huolestua siitä, vai onko se ihan normaalia? Progynovan aiheuttamat vatsaoireet lieveni jo oikeastaan jo ennen alkionsiirtoa, pahoinvointia ei ole ollut, ja nyt tänään turvotustakin on jo vähemmän kuin eilen. Sellaisen vaan huomasin, että helteestä huolimatta en oo hikoillut hirveästi. Siis näillä helteillähän ei tosiaankaan palele, mutta normaalisti tää kuumuus olisi mulle tosi tukalaa, En tiedä, kuvittelenko vain :D

Tekis ihan hirveesti mieli testata! Tulee ihan hulluksi tässä kun miettii että onko tuolla mitään vai kuvittelenko kaiken. Huomenna on pp9, joku on jo varmaan saanutkin haamun tikkuun siinä vaiheessa (jos on ollut raskaana)? :oops:
 
@Tuutikki84 Mä kans aina painiskelen tuon testaushomman kanssa.. Toisaalta olis kiva vaan aatella onnelisena, että on raskaana, toisaalta sit oon alkanut heti alussa testaamaan kun oon aatellut, että kiva seurata tummuvaa viivaa. Ja toisaalta haluan tietää myös ajoissa, että jos plussaa ei ole tullut, näistä kierroista onkin sitten koemusta ihan riittävästi! En ole kyllä yleensä jaksanut oottaa viralliseen päivään! Plussakiertoja on vaan kaksi, niissä toisessa oli alavatsalla täyteläisyyden tunnetta ja veristä vuotoa, rinnoissa ei mitään oireita, toisessa oli rinnoissa oireita, mutta ei mitään vatsaoireita. Ja kummassakin samat tukilääkkeet :unsure: Kummassakin oireet oikeestaan alkoi vasta kun menkkojen olis pitänyt alkaa, siihen asti oli varsin oireetonta. Ehkä ihka ensimmäisiä oireita oli just huimaus ja hengästyminen ja sit liikutuksen tunteet, mutta toisaalta neki tais alkaa aika lailla 4+0-5 viikoilla, eli ennen plussaa oli varsin oireetonta.

(.) Täällä tänään tikkutesti lähes plussa, digi vielä negatiivinen. Hitaasti tässä kierrossa siis ovis, mutta toisaalta aloin miettimään, että mun edellinen kierto oli ennätyslyhyt 27 pv, yleensä mulla vähintään 30. Ja kolme eka päivää oli hyvin niukkaa vuotoa eli mitä jos mun menkat alkoihin oikeesti torstaina, jolloin oli eka runsas päivä eikä maanantaina, jonka oon merkannut kp 1? Eli oon ikään kuin laskuissa 2-3 pv etuajassa... Koska silloin huomenna olis vasta kp 16, eli se milloin viime kierossa oli lh +. Oon aiemmin kärsinyt tästä lyhyesti luteaalivaiheesta ja loppuluteaalivaiheen tiputtelusta.. Se vois selittää nyt tän hitauden. Ja kp 10 ultrassa 11 mm rakkula olikin kp 7 ultra ja siihen nähden ihan normaalikokoinen mulle. No jaa, jää nähtäväksi, todennäköisesti soittelen sitten huomenna klinikalle, jos ei oo vielä tullut huomenna plussaa ja kysyn lisäohjeita. Ehkä sit kallistun jo pas:n siirtämiseen lääkkeellisenä ens kuuhun.

Ihania ilmoja ollut, kesä on hyvää aikaa olla hoidoissa, kun voi tehdä kaikkea muutakin ajateltavaa ja on helppo syödä terveellisesti. Nukkumisen kans on kyllä vähän niin ja näin, meillä on ilmalämpöpumppu nykyisessä talossa, joten se vähän helpottaa.

Tsemppia Tuutikki ja muut, toivottavasti mahdollisimman monta plussaa tulisi lähiaikoina :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Tsemppiä @Solunen .. Nuo on niin vaikeita päätöksiä milloin luovuttaa hoidoissa. Itsellä ikä ei vielä tule vastaan, mutta amh myös matala enkä tiedä kuinka montaa ivf:ää itse jaksan kun tuohon heikkoon munasolureserviin ei mitään varsinaista hoitokeinoa ole. Meillä esikoisella ikää jo 5,5 vuotta, eli ikäeroa tulisi olemaan sisaruksilla paljon jos sellainen joskus sattuisi tulemaan... Meillä on myös kaikki esikoisen vanhat rattaat, pinnasänky, vauvakamppeet ja laatikoittain vaatteita säilytyksessä, haluaisin ne pois silmistä mutta toisaalta yritän vielä toivoa että niille olisi käyttöä..

Mitä @Tuutikki84 kuuluu, jatkuuko samat oireet?

Tuoresiirron jälkeen siis pp8 alkoi tuhru, pp9 testattu nega, tuhru vaan päivä päivältä lisääntyi, pp11 valui vessassa käydessä jo pönttöön asti kirjkasta ja eilen pp12 hanat auki. Huomenna pp14 olisi virallinen testipäivä mutta en kyllä tasan tarkkaan mitään raskaustestejä ala tehdä, kyllä se nega on testaamattakin. Pp7 jälkeen ei ole ollut hentoisintakaan oireenpoikasta koko kropassa.

HUSissa ollaan hoidossa, ja siirrossa sanoivat että uuteen ivf:ään jonotus on 3-4 kuukautta. Mutta tietääkö kukaan vaikuttaako kesäsulku tuohon jonotusaikaan? Pidentääkö kesäsulku jonotusta vielä kuukaudella?

Onko kukaan lääkinnyt itseään omatoimisesti joillain "jämä"lääkkeillä? Mulla olisi Letrozoleja viime kesän insseistä vielä 25 tablettia eli peräti viiteen kiertoon vielä jäljellä. Mietin kokeilisikohan niitä syödä tässä jonotusaikana, jos joku ihme tapahtuisi. Lisäksi tilasin Doneferty Premiumia Yliopiston apteekista, vaikka tuo myo-inositoli ilmeisesti auttaa lähinnä pcosilaisia niin kokeillaan nyt silti, pienikin toivonmurunen jostain pilleristä helpottaa henkisesti.. Lugesteronejakin jäi vielä 10 kpl paketista jäljelle, jos sattuisi tulemaan sellainen kierto että ovulaation jälkeen tulisi poikkeuksellisesti jotain oireita, voisi nuo loput Luget käyttää. Todennäköisyys siihen tosin on aika pieni, viimeksi lueaalivaiheessa on ollut selkeitä oireita vuosi sitten 2. inssin jälkeen kun rinnat turposivat kivikoviksi ja alavatsalla sykki ja tuikki - kunnes menkat alkoivat päivälleen ajallaan.
Mä olen ainakin vetänyt letroja ja lugesteronia ihan omatoimisesti, mutta sinänsä myös kyllä ns. luvan kanssa, että lääkärin mukaan mun ei tarvinnut käydä ultrassa tms kuin siinä ekassa kierrossa. Luulen, että nuorilla ja hedelmällisillä se on eri asia, koska jos sieltä irtoaakin vaikka 3 hyvää munasolua tms. Mutta jos olet aikaisemmin käynyt ultrassa letrojen kanssa, niin varmaan sun munasarjat reagoi niihin aika samoin nytkin. Ja sanoisin, että erityisesti meillä matalan AMH:n ihmisillä, joilla muutenkaan ei meinaa raskaus millään onnistua, riskit siihen, että sieltä yhtäkkiä irtoaisi monta superhyvää munasolua ovat aika pienet. Noh, tän kannustuksen jälkeen saat tietysti kolmoset :D
 
Mä myös etsin joku aika takaperin kolmosten odottajan kuulumisia, mutta viestejä ei löytynyt. Jos odotuksesta on päästy vauva-arkeen taitaa hänellä olla paljon paljon muuta tekemistä nyt!:love: Täällä edelleen piinaillaan...veritestin mahdollisuus olisi ollut eilen mutten halunnut mennä. Oireita ei juurikaan ole, rinnat ei ole enää kipeänä, odotan negaa surullisin mielin. Täytyy testata sunnuntaina. Tämä parin vuoden aika ilman yhtään haamuviivaakaan on tehnyt minusta ikävän ja pessimistisen vaiko realistisen tyypin...en oikein tykkää itsestäni tällä hetkellä, koska oon ollut aina se ihminen joka osaa repiä huumoria vaikeistakin hetkistä ja positiivisuus on ollut mua. Nyt nuo kaikki ovat kadonneet tämän raskauden yrittämisen ja hoitojen jalkoihin.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@M4rianne77 Ymmärrän hyvin tunteesi. Sama juttu oli ennen ensimmäistä plussaa, elämä pyöri pakostakin hoitojen äärellä, en kestänyt raskaana olevia ja tuntui katkeralta tuijottaa valkoista tikkua kuukaudesta toiseen. Meillä kesti liki 3 vuotta ennenkuin 4. IVF toi tulosta, sitä ennen inseminaatioita, klomikiertoja ja kolme IVF:aa ilman tuloksen tulosta. Oltiin yksityisellä koko ajan, koska luovutetut siittiöt. Rahaa paloi yhteensä n. 40 t e. Oli kyllä henkisesti tiukkaa aikaa. Mutta näin kohta 7 vuotta sen jälkeen voin sanoa, että aika alkaa kullata muistoja. Lapsettoman identiteetti on muuttunut melko pieneksi osaseksi taustalle, koska ollaan saatu kaksi lasta, 4. ja 5. IVF.sta. Mutta kyllä se siellä taustalla on, muuttunut osaksi elämänhistoriaa. Onneksi meidän kohdalla kävi näin, että tavattiin nuorina ja oltiin ajoissa liikkeellä, raha ei estänyt hoitoja yksityisellä (töitä kyllä tehtiin ylitöinä, pyhinä, öinä, että saatiin laskut maksettua). Mutta silti jos alkaa yksittäisiä hetkiä noilta ajoilta muistelemaan, tulee se sama puristus rintaan ja ahdistus ja tuska mitä silloin tunsi, mutta toki lievempänä. Toivon kovasti teille onnistumisia. Itse oltiin valmiit tekemään kaikkemme, varauduttiin täysin lahjasoluihin ja ihan kaikkiin mahdollisuuksiin. Lapsen saaminen oli meille niin tärkeää. Joku muu olisi saattanut jo lähtä viemään ajatusta siihen suuntaan, että hyväksyy lapsettomuuden. Se on jokaisen oma polku ja valinta. Mutta meille oli tämä suunta tärkeä ja onneksi aina jaksettiin ponnistaa pohjalta takaisin ylös.

(.). Lh-plussa aamulla, alkiot pakkasesta pois ja siirto ensi viikolla, jos siirretävää on. Henkisesti varaudun pahimpaan, koska mieluummin yllätyn iloisesti kuin tipun kovin korkealta :rolleyes:
 

Yhteistyössä