IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Jokainen lääkäri näyttää tosiaan antavan vähä eri ohjeita. Vaikka enemmän ne hoitajat neuvoo, kun lääkärit. Julkisella ainaki tuntuu semmoselta liukuhihnalta, että lääkärille käydään levittämässä jalat ja sit hoitajan kanssa jutellaan.

Mut sattuskohan tuon orgalutranin pistäminen enemmän sen itse lääkkeen takia? Kun esim rokotteethan sattuu aina ja se kipu tulee vasta piston jälkeen... Vaikka vasta kolmas puregon-päivä niin kovin jo punktio pyörii mielessä :eek: mut on tää jännitys sata kertaa kivempi kun se ainainen odottaminen ja epävarmuus ennen tutkimuksia ja hoitoja.
 
Orgalutranin piikki on ihan selvästi paksumpi kuin Puregonin, uskoisin että siksi on niin paljon hankalampi pistää. Lisäksi aine kirvelee ihon alla, ei ollut suosikkiaineeni tosiaan.

Mulla kanssa PCO ja pienestä Puregon-annoksesta (125 ja vain 6 päivän ajan) folleja tyhjennettin 36kpl, ja ennen Puregonia vielä yritettiin rajata kehittymään lähtevien follien määrää clomeilla. Oon normipainon ylärajoilla ja yli 170cm pitkä, eli kyllä ne annokset ja vaste vaihtelee tosi paljon.

).( eilen vuosi kuin seula, tänään jo yllättävänkin niukasti. Yöllä heräsin ihan järkyttävään kipuun, joka ei lähteny särkylääkkeilläkään kuin vasta useamman tunnin kiemurtelun jälkeen. Lopulta nukahdin ja aamulla oli taas normaali olo. Kävin ostamassa marketista testejä, ja rfsu piirsi edelleen hailakan toisen viivan, plääh.. Kauanhan hgc:n poistuminen elimistöstä kestää, jos toiveajatellaan, ettei kohdussa enää raskausmateriaalia ole?
 
Ricardina, onneksi pääset suoraan PASiin, mutta harmi että joudut noita testejä tulkitsemaan. Ottaako ne hgt-arvoja verestä ollenkaan? Luulisi, että testejä on ärsyttävä tulkita, kun periaatteessa nehän on negoja jos testiviiva on vaaleampi kuin kontrolli? Pääsetkö siis aloittamaan lääkkeet kun testi on nega vai pitääkö vuodon loppuminen odottaa?

// Omaan silmään tuo puregonin piikki näytti aika isolle, eli mielenkiinnolla odotan Orgalutrania... Vielä ei oireita tai vatsan turvotusta ole, hoitaja varoitteli, että viikonloppuna voi jo ruveta tuntumaan. Mut jos soluja ei tuu paljon, niin ei kai se välttämättä edes turvota. Maanantaina viisaampi ultran jälkeen :)
 
Me pistettiin niin että terävin kärki edellä(alhaalla se kärki),alhaalta ylöpäin 45 astetta :)Ehkä joku tajus.
Täällä alkaa oleen tosiaan täystohina jo tosi monella ja ryhmä on todella aktiivinen, mikä on tietty mahtavaa :)

Täällä pistelty äsken viimenen pregnyl tukemiseen ja nyt sit vaan ootellaan,punktiosta jo kuitenkin 11 päivää, eli nopeesti on aika menny.Tilasin liuskatestejä vielä 9kpl, entuudestaan pari apteekin omaa ja clearblueta kaapissa :)Ajattelin, että ehkä rupeen ensviikolla testaileen liuskoilla joka aamu ja katotaan muuttuuko mihinkään :)Millos Niplismeinasit ruveta testailemaan?En tiedä miten tää oikein pitäs miettiä kun viljely on kuitenkin ollut pitkä.
 
Viimeksi muokattu:
Havina mulla on lähete veritestiin yksityisellä ja sen pitää olla nega ennen pas-lääkkeiden aloitusta, mutta haluaisin pissatestiin negan ennen labrakäyntiä, etten turhaan maksa sitä verikoetta. Raskaustestissähän haaleakin viiva tarkoittaa, että hcg on koholla, ei tarvitse olla kontrollin vahvuinen tai vahvempi niinkuin ovistesteillä. Äsken tehty pissatesti oli enää ihan haalea haamu, ehkä huomisiltana käyn labrassa sitten :)
 
Hei naiset!

Olen itse ollut ICSI-hoidossa, josta tuloksena poika tuoresiirrosta (synt. 8/12) ja nyt odotan PAS-tyttöä marraskuussa saapuvaksi. Toivotan ensinnäkin teille kaikille hurjasti tsemppiä koitoksiinne! :)

Syy siihen, miksi nyt tänne kirjoitan, on että löysin kaappeja siivotessani hoitoajalta 19kpl Davidin ovulaatiotestejä (niitä liuskoja) ja mietin, että mitä ihmettä niille teen (parasta ennen 5/16). Koska olemme vakaasti päättäneet lapsiluvun olevan nyt täynnä, tulin ajatelleeksi, että olisiko joku täällä halukas nuo testit ottamaan? Teillä niille varmasti on käyttöä :) Luovun niistä postimaksujen hinnalla. Lisäksi löysin 3kpl Clearbluen digitaalisia ovistestejä, nämä kylläkin vanhenee nyt tässä kuussa, mutta joku ne saa jos ehtii käyttää :)
 
Voi kuinka huomaavaista NIRPPANEN!! Itsellä on lahjoituksena kaikkien raskaaksi tulleiden kavereiden jäännöstestejä riittämiin, mutta jollekin luulis kelpaavan!

Ja sitten Retikan napanen (varoitus, sisältää vuodatusta ja noitumista): voi perseen suti etten paremmin sano, KUUKAUTISET ALKOI JO LAUANTAINA!! Ehtiikö sitä hoitoa alottaa enää kp3 vai menikö se sitte tähän ja kiios mielenkiinnostasi, yritä ensikuussa uudestaan. Täälä on nyt ihan villinlännen meininki tän mun vuotovälin kanssa :(
 
RetikkaEi kai.Tuu kertoon miten kävi?!?

Vielä olis viikko piinaa jälellä..taitaa vaan hidastua tää ajan kulku..tosin taidan alottaa jo loppuviikosta testailun :D Ja tehdä sen klinikalta saadun testin sitten maanantaina ohjeen mukaan :)
 
Kävin aamulla ultrassa ja päästään etenemään suunnitellusti, 1,5 viikkoa sitten ilmestynyt kysta on kadonnut :) Torstaina alkaa gonal-f. Millaisia annostuksia teillä on ollut, kenellä tämä käytössä? Mulle luvattiin että punktio tehään nukutuksessa, jee!
 
Nonnii, lomat lusittu ja tänään iltavuoroon. Oisin voinu lomailla edelleen, mutta kai se on tienattava välillä. Nää hoidotkaan yksityisellä mitään edullisia ole.. Josta tulikin mieleen, että tietääkö joku, että mites toi Kela-homma? Mulla meni viime viikolla lääkekatto heti täyteen ja jos hevosannos jatkuu huomisen ultran jälkeen niin eipä tule noi Menopurit riittämään. Yliopiston Apteekki antoi heti ne ylimenneet sillä omavastuulla, mutta koska tää meidän paikallinen lääkekikkari ei edes tunne noita lääkkeitä niin ajattelin tarpeen vaatiessa hakea niitä sieltä samasta missä niitä on hyllyssä. Ja ropleemihan on, että se Kelan kortti ei ole tullut. Eli onnistuuko ostaminen pelkällä omavastuulla Yliopistollisessa, eli jäikö niille jotenkin mun tiedot viime viikosta talteen?

Muuten olot ihan ok, Synarela on kyllä kuivattanut limakalvot kokonaan. Nenää kutittaa koko ajan :( Piikeistä ei sen kummempaa,hieman kuplii samaan tapaan kuin muutenkin alkukierrosta. Huomenna sitten näkee ja kuulee onko piikeillä vastetta. Age factorhan tässä on vastuksena vaikka kaikki näennäisesti kunnossa onkin...

Eräät pääsee kohta testaamaan ja piinasta eroon! Isot tsemppailut viimeisiin päiviin. Nyt kun niitä plussia satelee, niin pysytään muutkin positiivisella mielellä.
 
tipunenTsemppiä pistoksiin :)
AnaniasKäyppä kurkkaamassa kelan sivuilta omista tiedoistas, että joko ne on postittanu sulle sen lääkekattolapun.Meillä apteekissa näky se merkintä jo saman tien(kalakorttia näyttämällä),kun lappukin oli lähetetty.Vajaassa viikossa tais mulle se kelan lappu tulla.
 
Oletko tipunen julkisella vaiyksityisellä kun punktiosta nukutuksessa tekevät? Tsemppiä pistoksiin!

Mulla alkaa tänään Orgalutran ja Puregon jatkuu annoksella 150IU. Ultraamisessa vain petyin, kun toisessa munasarjassa ei ollut kuin yksi rakkula?! Toisessa sitten ehkä seitsemän plus kaks pienempää. Onko muilla ollut tällaista eroa. Lääkäri kyllä sanoi ettei huolta ole ja hyvältä näyttää, mutta ihmetyttää kuitenkin. Ja liikuntakiellon sain, toisinsanoen ei jumppaa/kuntosalia tai juoksulenkkejä. Kävellä saa normaalisti ja kai seksiä saa harrastaa, siitä ne ei sanoneet mitään...
 
Huh, hermostuminen osoittautui turhaksi, nyt on paketillinen pistosvälineitä ka illalla pääsen tositoimiin (puregonia 175IU nyt alkuun). Jännää jännää jännää :)

HAVINA, mistä johtuu saamasi liikuntakielto? Onko sellainen yleistä?
 
Viimeksi muokattu:
Vissiin on ihan yleistä, että hoidon aikana, etenkin lopussa, pitää ottaa rauhallisesti. Johtuu kuulemma munasarjojen riskistä kiertyä itsensä ympäri jolloin ne voi pahimmillaan mennä kuolioon. Tämä johtuu kuulemma siitä kun munasarjat turpoaa suuremmiksi hoidon aikana. Ei se ehdoton liikuntakielto ollut, mutta rehkimistä/hyppyjä/toistoja/riuhtomisia ei sais tehdä :)

Punktiosta suunniteltiin alustavasti maanantaille. Ollaan miehen kans ilmoittaudutte tanssikurssille, joka alkaa keskiviikkona, jolloin on tutustumiskerta. Toivottavasti sinne pääsisi ees katsomaan, oon tuota kurssia jo pitkään odottanut :)
 
Kiitoksia neuvoista Läitille! Kävin heti katsomassa eikä mitään hakemuksia eikä päätöksiä eikä mitään. Mähän siis jätin hakemuksen teon apteekille, koska ystävällisesti sen lupasivat tehdä :) Eli jos olisin ite tehnyt hakemuksen, niin olisi voinut olla päätöskin... Hianoa, laiskuus ja vaivattomuus siis maksaa huomenna jos huonosti käy :( Aiemmin hain ne Synarelat (ei siis muita lääkekuluja tänä vuonna) ja niistä apteekki epäili, että en saa takautuvasti mitään. Miksihän näin? Kelan kanssa menee vielä hermo!! :D

Jes, Retikka pääsi kanssa junan kyytiin!
 
Hei kertokaas! Oon nyt pistänyt Puregonia 6x150 IU ja ja mulla oli se 900 IU:n lääke. Miksi ampulliin jäi vielä vähän, varmaan ehkä 100yksikköä lääkettä? Onko ampulli mennyt muilla tyhjäksi asti? Omasta mielestä olen ollut supertarkka annoksesta, joten siinä en toivottavasti ole mokannut...
 
AnaniasEi sitä ite haeta, vaan kyllä apteekin pitää se ilmottaa samantien.Katoitko siis sieltä mistä näkyy kertymä?sen summan alapuolella muistaakseni lukee kun kirje on lähetetty :)

HavinaOlikohan 900UI ampullissa peräti 125UI ylimäärästä.Vaihtaessa joutuu siis yleensä pistään kaks kertaa ja piikki pitää muistaa vaihtaa :)
 
Kiitos tsempeistä :) Ollaan ihan julkisella, mutta mulla on endoa sellaisissa kohdissa et se sattuis kohtuuttoman paljon et operaatio tehtäisiin hereillä, onneksi näin, nukutus ei pelota yhtään!
Mihin kohtiin ootte laittaneet pistoksia? Miehellä on diabetes, ja hän pistää reisien päälle ja vatsaan, voiko noita hormonijuttuja laittaa jalkaan myös? En oo vielä avannu gonal-pakettia, mut esitteessä oli kuva vatsaan pistosta, en ole vielä ehtinyt perehtyä paremmin :/
 
Kivaa kun täällä on niin aktiivista keskustelua.

-tipunen-: Mulle neuvottiin pistämään vatsaan, vaikka ohjevihkossa lukee, että reiteenkin voi laittaa. En muista perustetta tarkkaan, olisikohan se ollut niin, että kaikilla ei välttämättä ole tarpeeksi sitä kudosta siinä reidessä ja siksi vatsanahka on varmempi.

Havina: Niissä on ylimääräistä. 600 Puregonissa on 700 iu..näin mulle apteekissa sanottiin.

Mua mietityttään Kelan lääkekatto. Siihe on nyt 100 e jäljellä ja Orgalutran taitaa heittää sen sitten yli. Saako niitä jo maksettuja ylimeneviä sitten kinua takaisin Kelalta?

Mä stressaan täällä kun vuoto ei saisi alkaa perjantaina. Ja tietysti se varmaan juuri silloin alkaa. Lauantai tai torstai olisi ideaalinen. Tai oikeastaan mikä tahansa muu päivä kuin perjantai. Jännittää tää eka IVF-hoito kyllä aivan tautisesti.
 
-tipunenTäällä myös ohjeistettu mahaan,tosin jos alkaa nahka oleen hellänä sanoivat että voi siirtyä myös kyljen puolelle,kunhan pysyy navan alapuolella :)
Viiva84Samalla kun sulle tulee kelalta se lappu joss ilmotetaan lääkekaton täyttyneen, mukana tulee myös paperit, että voit hakea sen ylimenevän takasin.
Mulla tais reilu 4 euroa mennä yli ja en niitä vaivautunu hakemaan.
Toivotaan että ´pääset perjantain ohi :)

Täällä onkin nyt aika ajoin tosi kipeitä vihlasuja , huomaa tässä töissä kun istuu melkeen kokoajan.vihlasu osuu sopivasti tuohon navan alle ;)
Oi voi, onneks kohta voi alkaa jo testailemaan...
 
Mullekin ohjeistettiin pistämään vatsaan, vaikka esim Orgalutranin ohjeissa taitaa lukea että reiteen. Mulla toi korvaushakemus KELAn maksukattoon liittyen tuli postissa aika äkkiä, vielä ei kyllä korvaukset ole tilillä. Kelan sivuilla oli ihan hyvin kerrottu tosta katosta ja sieltäkin sai tulostettua sen korvaushakemuksen :)

Hyvä, että täällä joku tietää tosta Puregonista, kukaan ei mulle kertonut siitä polilla tai apteekissa, et on ylimäärästä. Mistä sen sit tietää kuinka pakko siinä sitä ylimäärästä on, et osaa tarpeeksi valita sit uudesta ampullista lisäksi? Ei ehkä kehtaisi kallista lääkettä hukkaan heittää, vaikka jää tosta toisestakin ampullista kyllä yli...

Läiti, kiva et pääset kohta testailemaan!

viiva84, harmi et sun täytyy jännittää menkkoja. Meidän polilla on käytäntö, et syödään primolut-nor lääkettä, jolla ajoitetaan kuukautiset. Sen syönti lopetetaan aina lauantaina, jolloin menkat alkaa 2-4 päivän päästä :)
 
HavinaLataat siihen piikkiin sen määrän,tässä tapauksessa 150UI.sitten kun se pysähtyy näet kuinka paljon sun vielä pitää pistää.Vaihat ampullin ja lataat sen määrän.Tästä on myös muistaakseni ohjeistus siinä Puregon vihossa.
Mutta jos oikein oot pistäny, sulla on jälellä se 125UI, eli toisella tarttis pistää se 25UI :)
(600ampullissa on tosiaan se 100UI ylimäärästä ja 300UI on sitten 75UI)
 
Pikainen omanapapäivitys: hcg laskenut niin, että sain tänään aloittaa PAS-lääkkeen eli Estradot-laastari liimattu ihoon :) ens viikon torstaina limakalvoultra ja meidän syyslomareissun takia PAS aikaisintaan syyskuun tokalla viikolla, mutta onneksi jo silloin :heart: niin ihanaa päästä taas eteenpäin!

Miten piinailijat, onko oireita?
 
Ricardina, hyvä että et joudu pidempään odottelemaan PASia :)

Läiti, kiitos neuvoista! En tajunnut edes katsoa oppaasta, kun pistelinko vaan polin hoitajan ohjeiden mukaan. Ja ei kyllä mielessä käynytkään, että lääkettä on ampullista ylimääräistä. Mut laskin tuossa, että jää sitä lääkettä yli joka tapauksessa ja ei ohjeen mukaan säily kuin 28vrk ensimmäisestä pistoksesta, joten ei lääkettä voi hyödyntää myöhemmin, vaikka tämä eka hoito ei toisikaan tulosta... Kallis lääke hukkaan menee.

Tuli muuten mieleen: oletteko hoitojen aikana syöneet raskausvitamiineja joita myös yrittäjille suositellaan? Polilta eivät ole edes foolihappoa käskeneet syödä, mutta sitä syön D-vitamiinin lisäksi. Apteekissa sanoivat, että raskausvitamiineille ei ole tarvetta :eek:
 

Yhteistyössä