IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Mulla myös aina lääkkeellisissä jouduttu käyttään tota isompaa annosta, ja sillä sit kasvanu tarpeeks. Sillon ekalla kertaa ku todettiin ettei 3 tabl. riitä, siirto tais mennä jonnekin kp26 paikkeille, mut eihän noi lääkkeelliset kierrot sinällään ihan tavallisia ookaan kun ei oo ovulaatiookaan. Mulla tullu zumenonista inhottavaa unettomuutta tolla isolla annoksella, toivottavasti sä säästyt vastaavalta ja limis kasvaa nopeesti!

muutettiinko sulla siihen kolmen tabletin kiertoon sitä lääkemärää kesken kierron?
 
Joo @daim1, oli mulla valmiina lugejen ja Gonapeptylin resepti punktiokierrosta, lääkäri varmisti ultrassa että olihan mulla resepti, mutta ei sanonut mitään sen käyttämisestä. Taysissa onneks neuvoivat sit miten tehdään! Lääkäri satksssa kyllä unohti antaa mulle sen ohjelapun siirtoa varten, missä oli kuitenkin alleviivattuna esim se ajanvarausnumero, mut onneks se löytyi netistä. Oiskohan siinä lapussa sit ollu ohjeet?

Kiitti kaikille, kyl täällä on vaan niin hyvä tsemppihenki <3
 
  • Tykkää
Reactions: Fainatus
Taas tulee vain omanapailua... Minulla muuttui keskenmeno kohdunulkoiseksi. Hcg:ta seurattiin viime keskiviikosta asti ja ultralla raskautta yritettiin löytää torstaina sekä maanantaina. Eilen aamulla hcg oli jo yli 4500 ja lopulta raskauden löytyminen vaati kaksi erikoislääkäriä ultraukseen. Onneksi viimein löytyi. Eilen illalla tehtiin laparoskopia ja vasen munajohdin meni siinä samalla. Luomuraskauden todennäköisyys on nyt jo melko olematon :( Mutta pääasia on, että olen edelleen elossa ja mitään aivan hirveää ei ehtinyt tapahtua.
 
Voi mitä tilanteita teillä..
Juurikin näiden takia mm. Mietin nyt tosissaan olisiko parempi vaan unohtaa tää koko kakkosen haaveilu.

Olen siis kolme kk nyt koittanut lääkärin avustuksella saada lääkityksen sellaiseksi, että raskaus olisi mahdollinen.
Melkoista tuskaa tämä on ollut.
Kaikista vaihdetuista lääkkeistä saan runsaasti haittavaikutuksia joita edeltäjissä ei ole lainkaan.
Yöllistä vessarallia (lue 6 x yössä), turvotusta, korkeaa verenpainetta, päänsärkyä, tärinää, lihasjumeja, ym.

Ahdistaa että tätäkö se sitten olisi jos sattuisimme onnistumaan hoidoissa toistamiseen.
Verenpaine ei rauhoitu millään. Turvotus ei lähde vaikka mitä tekisi ja väsymys yörallista alkaa konkretisoitua.

Käytiin miehen kanssa myös uudella ensikäynnillä, jossa keskusteltiin lähinnä riskeistä
Kuulemma meillä on suurentunut keskenmenon riski 15%. Lisäksi riski sikiön sydämen hidaslyöntisyyteen raskausaikana, ja mahdolliseen vastasyntyneen sydänleikkauksen riski on 2 % luokkaa.
Lisäksi oli toksemiariski noin 25% luokkaa yms.
Ja ennenaikaisuuden riski 30%.

Tieto lisää tuskaa, ja olen ruvennut miettimään olenko nyt ihan varma. Riskejä on paljon ja olo ennen lääkevaihdoksia oli hyvä, nyt ei todellakaan.
Olenko tyhmä jos riskeeraan tämän yhden lapsen perheen jotta saisin toisen lapsen.

Enää en ole yhtään niin varma kuin aikaisemmin..

Mitä te tekisitte?

Anteeksi omanapaisuus
 
Heippa kaikille! Omaa napaa: eli negatiivinenhan sielta verikokeessakin tuli. Tanaan jo uusi suunnittelukaynti puhelimitse laakarin kanssa, 4. IVF alkuun kesakuussa. Jos se ei tarppaa, yritamme munasolujen luovuttajan kanssa loppukesasta, eli kesakuussa myos psykologikaynti sitten. Hiukan pistaa miettimaan, onhan se aika iso asia, mutta toisaalta olen kaynyt senkin asian jo mielessani lapi ja mieskin taitaa siihen suostua lopulta. Siis tamahan ei nyt ole viela sitten se seuraava hoito, mutta pitihan siita sitten jo keskustella vahan kuitenkin.

Nyt siis taas DHEA heti kehiin, ja melatoniini jatkuu. Ubikinonia taas se 600mg paikassa. Ja NYT ajattelen ihan OIKEASTI boostata myos tuota painon pudotusta. Jos saisi 1kg viikossa lahtemaan (olen sen verran painava, ettei mahdotonta), olisi fantastic... pitakaa peukkuja! Jos vaikka saisin kesalla satasen rikki... :)

Kysymys - kun luin ylla olevia teksteja - onko siis niin, etta ivf:n munasolujen boosterilaakitys voisi vaikuttaa myos munasolujen laatuun? Sori jos tyhma kysymys, mutta kun aina olin luullut, etta laakitys yksinkertaisesti saa munasolut kasvamaan ja laatu on sitten mita se joka tapauksessa esim. ian puolesta olisi? Minulla on ollut kolmessa IVF:ssa laakkeena Elonva ja Bemfola soluja kasvattamassa. Alkioita tullut aina n. 15-20, mutta ei mitaan hirveita maaria pakkaseen, 1-4. Pitaisiko ehka vaihtaa laakitysta? Laakari on aina ollut tyytyvainen saamieni munasolujen *maaraan*,kun se on kuulemma "poikkeuksellisen suuri ikaisekseni", mutta en ollut ymmartanyt, etta voisiko alkion *laatua* laakityksella mitenkaan auttaa...? Kiitos jo etukateen, jos joku tietaa neuvoa... Terveisin nimimerkki "ei viela koskaan plussanut" :)
 
Viimeksi muokattu:
@PinkyPie - toivotan Sinulle onnea ja tsemppia ratkaisuusi. Varmastikaan kukaan toinen ei voi Sinua neuvoa, ainakaan itse en osaisi, kun oma ajatteluni tietenkin varittyy siita, ettei meilla ole lapsia viela yhtaan mutta toisaalta olemme tietaaksemme terveita ja olemme aika lailla sinut myos sen kanssa, jos emme saa lapsia. Itse olen ainoa lapsi, niin yksi lapsi olisi minulle jo sellainen ihme, ettei osaa edes kuvitella. Olisihan se saali, jos munasoluja jaisi pakkaseen, mutta jos saisimme yhden lapsen ja siina hossakassa menisi terveys, niin ehka en enaa uskaltaisi yrittaa, ja varmasti laakarikin kieltaisi siina tapauksessa, koska olen vanhempi ialtani.

Vaikka sattuuhan se ajatus, etta jos me jaamme vallan ilman, mutta eihan sille sitten mitaan voi; elamassa on sitten muuta meille... Jokaisen tilanne on niin erilainen.

Voimia!!! :)
 
Viimeksi muokattu:
Voi ei @Jantzu mutta onneksi löydettiin noin nopeasti kuitenkin. Ystävällä meni osa kohtuakin vastaavassa :(

Täällä oli henkisesti raskas hoitokierron alku. Lääkkeitä oli valtavasti ja jarruna oli Cetrotide (Orgalutran ei sopinut minulle). Cetrotidessä sekoitellaan itse tuo liuos eli tuntui iltapiikittelyt pitkiltä... Iltaisin olen ollut itkuinen, ne hormonit :D Eilen olin ihan satavarma, että solut olivat karanneet, kun olo oli ihan normaali. Sitä sitten vasta itkinkin :D Tänään oli punktio, ihan kivuton tälläkin kertaa, ja saaliina 3 solua. Katsellaan miten kasvavat ja päästäänkö ylihuomenna siirtoon.
 
@Jantzu voi hurja. Onneksi löytyi lopulta. Ja onneksi ei sulle ehtinyt käydä pahemmin. Toipumista - henkistä ja fyysistä!

@Rusakkoinen pahoittelut sinne! Toivotaan, että seuraava hoito tärppäisi, mutta onhan se henkisesti (mulle ainakin) helpottavaa että on se viimeinen konsti vielä siellä odottamassa. Eli se luovutettujen solujen hoito. Meillä vähän sama aikataulu, eli jos seuraava hoito ei tärppää niin haluisin kokeilla luovutuhoidon kesän aikana tai ainakin ennen syyskuuta, kun silloin olen palaamassa töihin taas.

@PinkyPai: kovaa pohdittavaa sulla. Onko sun oma lääkäri kuitenkin "antanut luvan" raskautumiseen? Ilmeisesti on? Mulla saman suuntaisia ajatuksia, tosin sikäli helpompia, kun mun ei tarvii pelätä raskauden aikaisia erityisriskejä. Mutta pelkään, että perussairaus räjähtää käsiin synnytyksen jälkeen niinkuin kävi viimeksi. Mietin, että onko sitten oikein tälle ensimmäisellekään lapselle, kun äiti on kovin huonossa kunnossa. En tiedä. Jos ei olisi tätä ensimmäistäkään lasta, niin en miettisi riskejä, mutta nyt tavallaan pitää kantaa vastuunsa tän ekan äitinä. En tiedä, olisko moraalisesti oikeampaa vaan luovuttaa, mut jotenkin en ole vielä valmis. Vaikkakin melkein päivittäin mietin, että jos mun kroppa on vaan minua viisaampi eikä anna mun siksi raskautua.

Vielä kysymys, jos joku osaa sanoa: onko hoitokierron aikana - siis heti alussa - ok syödä panadolia? Burana kai on huono, mutta entä Panadol tai panacod? Särkee niveliin pahasti, ja olen yrittänyt sinnitellä, mut ei kohta enää pysty...
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Kauheesti kirjotusta tullu :giggle: Ihana ku on aktiivista kirjotusta.

@Piikkinen teroluteillahan katkaistaan kierto mut miks sulla vaan pariks päiväks? No kylläpä ne lääkärit (ehkä) tietää. Tsemppiä uudelle kierrokselle! (y) Panadolia söisin jos kovat kivut.

@Ismundo Toivottavasti limis on kasvanu annoksen noston myötä. :giggle:

@atvk87 Onnea kyytiläisestä! Toivottavasti plussa tulee :love: Tuttu tunne tuo että alkio tipahtaa heti ekalla vessakäynnillä :LOL: Koita ottaa rennosti vaikka helpommin sanottu ku tehty (y)

@Miitta37 Tsemppiä ultran odotteluun. Kyllähän se varmasti vaikeeta on uskoa että onnistuis mutta ei auta kuin toivoa <3

@Fainatus Hyvä että saat lääkkeellisen seuraavaan siirtoon.

@Jantzu En voi uskoa lukemaani :cry: Hyvä että oli seurannassa, kovasti voimia toipumiseen, niin henkisesti kuin fyysisesti. <3

@PinkyPie Vaikee tilanne, en osaa kyllä nyt sanoo oikeen mitään kun ei sitä lasta ennestään ole. Toki sitä toivois että jos sen ensimmäisen joskus sais niin sille myös sisarus ois toiveissa, mutta tilanteet voi muuttua. Tsemppiä mietteisiin. (n)

@Rusakkonen Suuret pahoittelut negasta :( Toivottavasti seuraava kierros tois plussa, tai lahjasolut sitte viimeistään. :unsure:

@Domi Sulle ihan erityistsempit uuteen hoitoon. Sitä jotenki enemmän samaistuu selittämättömien hoitotaipaleeseen kun itsellä sama tilanne. Nyt on korostunut se kuinka vaikee on hyväksyä sitä ettei mistään vikaa löydy. :cry: Toivottavasti sulla lääkkeen vaihto ois se ratkaiseva juttu. :barefoot:

Noista pakastamisista ja sulattamisista oli ollut puhetta. Niin jos kaks alkiota pakastettu samassa oljessa niin täytyyhän ne molemmat sulattaa. Meillä kakspäiväset 2+1, en sitte tiedä kumman oljen sulattavat.
 
  • Tykkää
Reactions: Fainatus ja Domi
Nimi # yritys aloitettu # mones lapsi # syy # mones hoito meneillään

Annimiina89 # 4/16 # 2. # munanjohtimet tukossa # 1. IVF
atvk87 # 7/17 # 1. # siittiöt # 1.ICSI/1.PAS
Carinem # 10/16 # 1. # endo # 1.IVF
Domi #4/12#1.#selittämätön# 5.IVF
Ihanapa #3/16 #1. #siittiöt #2.ICSI
JannaJ #-10# 2.#selit./1.tuuba/hiipuvat munas.# 2.IVF (ekasta tyttö)
Jantzu #-15 #1.# siittiöt# 3.ICSI/2.PAS
Kesänlapsi123 # -13# 1.#selittämätön#3IVF/1.PAS
KuuBe #2013#1.#selittämätön#2.IVF/1.PAS
love-# 2014#1.#siittiöt# 3.IVF/ICSI
Maravilla #2/15#1.#selit#1.IVF
Mimmivaan#2011#1.yht#selt./ei ovul.#1.IVF
Nennalii #2012#1.#selittämätön/siittiöiden laadun vaihtelu# 2.ICSI
Ninnupinnu #6/16#1.#selittämätön# 1.IVF
Nyu # 2012#1.#munasolut#4.IVF
Orapihlaja89 #-16#2.#siittiöt# 1.IVF 1.PAS
Piikkinen # 12/16#2.#matala amh+ikä+endo+perussairaus# 3.IVF
Rusakkonen #1/2017/1.#ikä# 4.IVF
Taival # 8/15 # 1. # siittiöt # 2.IVF/ICSI
Toiveikas81 #2014#1.#endo/siittiöt#2.ICSI 2.PAS
Toivo2016 #3/13#1.#ikä, johdin poist. ym# 6.IVF
Uneksija17#4/15#1.#pcos/selit.#1.IVF/2.PAS
-dino-#6/15 #1. # selittämätön # 2.IVF/1.PAS

Piinailijat: :whistle:
atvk87
22.5 (2pvä/8.5)

:love: Plussat 2017 :love:
Touko:
Toivo2016 4.IVF (kem)
maljakko 3.IVF/1.PAS (tm)
AdeliinaJosefiina 3.ICSI/1.PAS (2x2pv)
Henrietta77 1.ICSI
reason 2.IVF (3pv)
Kesä:
tanjuli-79 ? (3pv)
Ranau 1.IVF
Heinä:
Karoliina195 1.IVF (2pv)
Xienna 2.ICSI/1.PAS (3pv)
Elo:
KuuBe 1.IVF/1.PAS (kem)
SalamaT 3.IVF/2.PAS (kem)
Syys:
#hope 1.IVF (2pv)
Bridge 5.ICSI: jälk. 5pv. lahjasolu
SalamaT 3.IVF/3.PAS (5pv)
Helios 4.ICSI 7.PAS (lahjasiit.) (5pv)
Loka:
Siida 2.ICSI/1.PAS (2x3pv)
Mishala 2.IVF (5pv)
~SeaWind~ 1.IVF(5pv)
kiuski 2.ICSI/1.PAS (5pv)
maljakko 3.ICSI 2.PAS (5pv)
Marras:
marrasmai 5.ICSI (5pv)
Joulu:
Zoona 2.IVF/3.PAS (3pv)
gemmy 3.IVF/1.PAS (tm)
Domi 4.IVF/1.PAS (tm)
lullaby 7.IVF (5pv)

:love: Plussat 2018 :love:
Tammikuu:
Ravishing (luomu)
An1z81 1.IVF 1.PAS (tm)
Choco coco 1.IVF 1.PAS (5pv)
joskusvielä 3.IVF PAS (6pv)
Helmikuu:
Piinailija 2.IVF/ICSI (kem)
Iiris80 1.IVF (5pv)
kop kop 1.ICSI 3.PAS (5pv)
Maaliskuu:
Amagara82 2.IVF 2.PAS (6pv)
Jantzu 3.ICSI (kem)
Huhtikuu:
Ckk 1.ICSI (5pv)
Toivo2016 6.IVF (kem)
mmmoi 1.ICSI 3.PAS (5pv)
Jantzu 3.ICSI/1.PAS (ku)
kettuperhe 1.IVF (2x3pv)
An1z81 1.IVF/2.PAS (5pv)
Toukokuu:
Voyage 2.ICSI (2x3pv)
Miitta37 1.IVF/1.PAS (5pv)

Jos haluat muokata listaa, klikkaa postauksen alta VASTAA ja poista alusta sekä lopusta [ QUOTE ] tekstit, niin muotoilu säilyy. Kiitos :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän sulatetut voi pakastaa uudelleen, kun on katsottu, että ne jatkaa kehitystä.

Hyvä @Ron_Da että punktio meni kivuttomasti. Toivotaan, että kaikki hedelmöittyy ja pääsette siirtoon :) piinailulista tarttee täytettä!

@Piikkinen panadol ja panacod on ymmärtääkseni ok, kannattaahan se ottaa ennemmin kuin kärsiä.
Ikävää, että on tollanen riesa. :(

@PinkyPie ei ole vastauksia, ei osaa samaistua, kun ei ole äiti yhdellekään. Osaisko joku perinnöllisyysneuvoja ottaa kantaa tohon lääkäriä enemmän? Tsemppiä teille, isoja juttuja.

Voi ei @Rusakkonen, kurjaa ettei tarttunut. Hyvä varmaan välillä kokeilla uutta lääkecocktailiakin! Ja painonpudotus ei varmasti ole haitaksi, siitähän voi olla yllättävänkin paljon hyötyä. Jaksamista siihen! :)

@-dino- kiitti! :love:
Toi on muuten totta, että selittämätön on kauheinta. Oon usein miettiny sitä, että olo helpottui kun syy selvisi, vaikka toki syy ja seuraus teki surulliseksi. Voimia teille selittämättömille! Lista näyttää hyvältä.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Voi helvetti Jantzu :cry: ompahan paskaa taas.. mikä helvetti siinä on että rankaisitaan noin! Voimia toipumiseen!
En nyt lähde kommentoimaan noita toinen lapsi asioita.. tarpeeks vit*ttaa taas jo pelkät onnea äiti kahvipaketit kaupassa :D
Ja tosiaan, en tiiä oilisiko, mutta niin sitä kuvittelee että jos vaan olisi joku syy, niin olis jotenkin helpompaa hyväksyä/käsittää tämä paska!!! Ja jos on niinkin "yksinkertainen" syy mikä hyvinkin paljon voi asiaan vaikuttaa (ja siihen asiaan voisi itse hyvinkin vaikuttaa), kuten esim. runsas ylipaino (anteeksi, varmasti menee jollain tunteisiin) niin naiset perkele, nyt itseä niskastakiinni!!!! Nyt stemppiä kaikille siihenkin urakkaan kenellä niin olisi mahis omia raskautumis tsäänssejä parantaa! (y)
Itse en tiedä voiko lääke vaikuttaa munisten laatuun, mutta nyt todella toivon että niin on.. vaikkei näennäisesti niissä mitään varsinaista vikaa ole ollutkaan, eivät vaan nappaa kiinni..
Rusakkoiselle (ja oliko muita) pahoittelut negoista :(
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Kiitos kaikille. :) Jos olisi niin yksinkertaista, etta lapsettomuus johtuisi ylipainosta, niin ei olisi liikkeella noita superlihavia aiteja vaunujen kanssa (niita nakyy taalla lahes joka paiva). Kylla kai ainakin itsella eniten johtuu iasta, ja siihenhan ei ole viela loydetty parannuskeinoa. Omilla klinikoillani suurin osa potilaista vaikuttaa olevan ialtaan n.23-35 ja aivan missinmitoissa, eika lasta vain naemmas kuulu. Mutta ei laihduttaminen toki pahasta ole.
 
En toki sanonut/tarkoittanut että se olisi syy/siitä johtuisi, mutta on vaan fakta että voi hankaloittaa (ihan siinä missä myös toki alipaino)..ja lisää kerkenmenoriskiä. Mutta liian arka aihen varmasti.. yllättävän paljon nistit ja alkoholisti ym. lisääntyy vaikka tuntuu et yksi savuke tai lasi viiniä jo on niiin hirveä asia jos raskautta yrittää.. kohan vaan oon karkera, kun en voi ite tehä mitään, kaiken maailman konstit olen koittanut.. en tarkota ketään loukata, mutta itse vaan on yrittänyt tarttua ihan kaikkeen huuhaaseenkin joka ehkä on joskus saattanut jollain auttaa.. ja monesti saanut lukea että esim kun on painoa saanut pois onkin tärpännyt jopa luomusti, vaikka vuosien hoitotaival takana... joku peruste kai siihenkin on että poleilla on paioindeksi rajoja..
 
Viimeksi muokattu:
En ymmarra edeltavaa kommenttia nisteista (en ole itse koskaan tupakoinut ja kohtuullinenkin alkoholinkaytto jai jo yli vuosi sitten, kun alettiin lasta yrittaa) ja keskenmenomahdollisuutta omalla kohdallani voin surra vaikkapa sitten, jos joskus ensin tarppaa plussaamisen kanssa; ennen ei oikeastaan kannata. Joka tapauksessa en sattuneesta syysta voi odottaa hoitojen kanssa siihen asti, etta painoindeksini olisi esimerkiksi 20:n luokkaa, joten itseani ei tassa kauheasti auta asian sureminen. Vai pitaisiko vain yksinkertaisesti heittaa kirves kaivoon aidiksi kelpaamattomana? No, en nyt kuitenkaan ajatellut tassa vaiheessa viela tehda niin.

Kaipa monella meista kuitenkin on se perussyy taalla eli naisen hedelmallisyys laskee voimakkaasti tietyn ian jalkeen, erityisesti tietenkin kun nelissakymmenissa ollaan - ei ole mitaan rocket science:a. Silla se moni selittamaton hedelmattomyys selittyy. Omalla kohdallani laakarin mukaan asia on erityisesti munasolujeni iasta loppujen lopuksi kiinni, mutta on kuitenkin mahdollista, etta viela hyva solu loytyy. Aika paljon on tietenkin kaikki myos "sattumasta" kiinni, tai milla nimella sita nyt sitten haluaa kutsua - ei luovuttajasoluillakaan raskautta voi "taata".

Olisi tietenkin jossain maarin tyydyttavaa, jos olisi jokin juttu, jonka "helppo korjaaminen" takaisi lapsentulon, mutta omalla kohdallani asia ei ole niin yksinkertaisesti ratkaistavissa ja tietyssa mielessa olen siita harmissani, mutta myos kiitollinen, koska loppujen lopuksi on kuitenkin ihanaa niin kauan kuin esimerkiksi terveytta loytyy. Ikaani en voi korjata enka helposti myoskaan painoani (vaikka olenkin tassa jo laihduttanut 15 kiloa, etta en ole mitenkaan laiska asian suhteen :) ) mutta asia ei nyt ole kuitenkaan lainkaan niin, etta jos olisin talla hetkella taysin normaalipainoinen, vauva tulisi taatusti. Olen muuten myos huomattavan pitka naiseksi, joten en ole mikaan laskivuori. :)

Toivottavasti tama asia on nyt loppunkasitelty, kun olisi ihan mukavaa jatkaa talla palstalla, mutta tietenkin ilman minkaan arvosteluryopyn kohteeksi joutumista - en ainakaan itse viitsi jonkin palstan takia ottaa turhia lisapaineita elamaani. Tiedan, ettei kukaan tarkoita pahaa, mutta kannattaa ehka hiukan miettia, mita kohtalotoverille kirjoittaa, kun jokaisen meista kadet ovat kuitenkin kohtalomme suhteen enemman tai vahemman sidotut, eika "itseaan niskasta kiinni ottaminen" (mika siis joka tapauksessa tapahtuu ainakin omalla kohdallani, ja hyvinkin monitahoisesti) ole mikaan ihmekeino, joka muuttaisi kaiken.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos atvk87, en tosiaan ole tarkoittanut ketään "läskikasaksi" haukkua tms. Enkä todellakaan ole sanonut että se laihtuminen olis tae raskautumiseen!!! Mutta joo haudataampa taas tämä aihe..Ja hienoa rusakkonen tuo -15kg (y) Ja mitä ikään tulee on täällä paljon nuorempiakin joukossa ketkä lapsettomuuden kanssa painii, ei se aina se ikäkään ole, itsellä toki kohta alkaa se maaginen 40 lähestymään, mutta oli 30 kun aloitettiin yrittäminen, okei se nyt ei mitenkään nuorukainen ole sekään, mutta ei kyllä vielä pitäs radikaalisti liian vanhakaan olla (ja itseasiassa vuosi sitten kun loppui julkisen hoidot sanoi lääkäri että kannattaa kyllä vielä yksityisellä koittaa, kun noin nuorikin vielä olet :ROFLMAO::ROFLMAO::LOL:).. ja paljon on sen nuorempiakin jotka käyvät tätä tuskaa läpi..
 
Kyse ei ole tassa erityisesti painosta; jos ei ole selva asia, niin selvennetaan, etten tarvitse kenenkaan hyvaksyntaa painolleni tai olemassaololleni missaan muodossa. Asia on vain niin, ettei tallaisella palstalla kenenkaan tarvitse joutua sellaisen kohteeksi, etta ruvetaan vihjaamaan, etta "Oma vika, ettet saa lapsia, jos vain tekisit (tai, olisit tehnyt) Sen ja Sen...".

Eivatka asiat ole niin yksiselitteisia, etta jokin alkio nyt yksinkertaisesti menee kohtuuni ja toteaa, etta "no tanne en nyt kiinnity, kun on niin painava ihminen". Kylla kai alkio siina vaiheessa "keskittyy" erityisesti muihin seikkoihin, esimerkiksi hormonaalisiin asioihin ja limakalvon paksuuteen, eika kaikilla lihavemmilla ihmisilla ole ongelmia verenpaineen, sokerin, kolesterolin tai hormonien suhteen. Ja veren paksuuteen ja tulppariskiin (siis sellainen aikaisin keskenmenon aiheuttaja) puututaan useiden kohdalla, ja itsellanikin on niin (esim. koska aitini valitettavasti kuoli syopahoitojen yhteydessa veritulppaan) verenohennuspistoksilla hoitojen aikana.

Palaan niihin missimittaisiin nuorikkoihin klinikoilla, ei taida olla heillakaan helppoa, kun eivat voi pudottaa painoaan ja voila, baby comes. Taikka - miksi ihmeessa kukaan sitten on taalla palstalla?? Tuskin kukaan taalla on yhta vanha tai painava kuin mina, eli sen logiikan mukaan kaikilla tulisi olla jo kaaro kainalossa...

Kukaan meista ei tunne toistaan, saati ole toistensa laakari, niin parasta olla tuomitsematta. Kaikilla on omia syitaan, minka vuoksi epailevat olevansa lapsettomia, eika varmaan niihin keskittyminen tai niista "syyttely" auta heita. Mina tiedan, mita oma laakarini on minulle sanonut, ja niin varmaan tietaa jokainen taalla oleva omalta kohdaltaan.

On ihan tarpeeksi stressaavaa se, etta ian puolesta tietyt hoidot tulevat loppumaan joskus ilman, etta joku viela jostain tahallisesti tai ajattelemattomuuttaan syyllistaa. Itse en ole koskaan tupakoinut mutta ei tulisi mieleenkaan menna esimerkiksi jollekin keuhkopotilaalle ilkkumaan, etta mikset alynnyt lopettaa ajoissa.

Miehen iallahan ei muuten ole niin paljon vakuutusta. Jonkin verran kylla, mutta ei paljon.

OK! Pitanee tehda jotain jarkevaa, joka edistaa elamaa taas eteenpain, kun pitaa esimerkiksi saada tuo talon myynti edistymaan, jotta saa niita IVF-rahoja. Ja ajattelin radikaalisti jopa uskaltaa syoda. :) En ole kenellekaan vihainen enka yleensakaan tunne mitaan negatiivista ketaan taalla olevaa kohtaan. Rusakkonen on valitettavasti niin monessa liemessa keitetty, etta tallainen valuu kuin vesi ankan selasta. End of!!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Jo etukäteen toivotan hyvää lapsettomien lauantaita kaikille teille vahvoille ja rohkeille naisille! (Siltä varalta jos en kerkeä huomenna tai lauantaina palstailemaan)

ps. Kiitos panadol-vastauksista. Ei kipu lähellekään kokonaa hävinnyt, mutta pahinta terää sain taltutettua kun uskalsin vähän ottaa...
 
Rusakkonen oon ymmärtänyt, että kyllä sillä boosterilääkityksellä on merkitystä munasolujen laadun/tasalaatuisuuden/kypsyyden suhteen. Esimerkiksi joissakin lääkkeissä on vaan FSH:tä (esim.Puregon) ja toisissa FSH:tä ja LH:tä (esim. Menopur). Kaikilla sillä ei ole niin väliä tarvitseeko sitä LH:tä olla siinä lääkkeessä, mutta mulla se on hurjassti parantanut solujen laatua.

Mulla on myös painonpudotusprojekti meneillään nyt syksyn 4. IVF:ään. Tavoitteena on nyt BMI 27 kun nyt on BMI 28,5. Paranee laskennallinen onnistumistodennäköisyys tilanteessani 2 %. Kaikki prosentit otetaan. Lääkäreillähän on yleensä se laskuri apuna millä näitäkin voi laskea ja itsekin voi laskeskella. Toki mikään ei ole noin yksinkertaista ja suoraviivaista (y) Mulle kyllä yksityisellä suostutaan tekemään hoito vaikka olisinkin BMI 28,5 vielä syksyllä, mutta oman voinnin vuoksi koitan myös päästä tästä pelastusrenkaasta eroon.

Onko teillä kokemusta siitä, että käyttäisi ehkäisypillereitä juuri ennen IVF-hoitoa niin se jotenkin rauhoittaisi munasarjoja hoitoa varten??? Mulle oli nyt suunniteltu näin seuraavaa hoitoa varten. E-pillerit tuntuu niin hassulta jotenkin. En ole missään elämänvaiheessa tarvinnut tai käyttänyt mitään ehkäisyä. Ja nyt oikein e-pillereitä o_O
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä