IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Täällä olis pp8, enää ei malttanut olla testaamatta ja negahan se tuttuun tapaan oli. Ei tänne varmaan koskaan plussaa tule vaikka kuinka monta tonnia hoitoihin uhraisi.
Toki maanantaina on vasta veritestin aika mutta viis päivänen blasto joten kaipa jotain jo näkyis jos näkyis. Turha elätellä toiveita.
Vieläkään en ole tehnyt päätöstä era-testin suhteen. Lääkäri viimeksi muistutteli että siitä tulee sitten pitempi tauko kun ootellaan tuloksia mutta päätös toki on mun. Minua mietityttää jos tuon ootteluajan kohala kystani ottaa jonkun kasvuspurtin ja sitten tuleekin oikein pitkä tauko jos se pitää leikata joskus... vaikka kai se on aika maltillisesti vielä ollut mukana.
Pakkasessa enää yks alkio ja sitten pitäs taas kasvatella lisää. Taitaa siin vaiheessa lahjasiittiötkin vaihtua, ainakaan en ole enempiä satseja samalta luovuttajalta varannut. Eli sitten saa taas sitäkin jännittää keväällä kun sinne asti pääsen että miten taas solut mätsäilee toisiinsa.

Jotenkin tosi lannistunut olo. Ei taas jaksa uskoa että koskaan tulisi lasta syliin.
 
Niin se kierron jälkipuolen munasoluhoito, @Rusakkonen ja muut: joo tosiaan simppelisti ootetaan tai aikaansaadaan lääkkeellisesti ovulaatio ja vasta sitten alkavat pistokset. Menkoista ei välitetä, jos ne tulevat siinä välissä. Ovulaation jälkeen aina jää uusien munasolujen aiheita ja joskus ne ovat jostain syystä parempia laadultaan. Sitä en muista, että miksi. Tässä keräystavassa luonnollisesti ei ole tuoresiirtoa, vaan kaikki pakastetaan blastoviljelyn jälkeen. Plus joutuu tovin oottelee, että kierto taas palautuu normaaliin. Mulla oli keräys syyskuussa ja marraskuussa oli PAS, joten ei tainnut olla kuin 1 kierto välissä, max. kaksi. Sitä tietty pelkäsin, että meneekö kierto jopa kuukausiksi sekaisin, mutta ei mennyt. Lääkäri meinas alkaa lääkkeellistä kiertoa PASin aikaan, mutta toivoin että tehdään niin luonnolliseen kuin pystyy, koska huonoja kokemuksia siitä että oma hormonitoiminta lamataan kokonaan. Että sitten oli estrogeeni ja kortisoni mukana, ja ovulaatio kyllä käynnistettiin, eli jotain lääkettä toki, mutta ei mitään synareloja tai muita (mun mielestä kaameita) myrkkyjä.
 
Täällä uuden uutukainen jäsen! Minulle tehty sterilisaatio - 12 ja elämä heitteli sen verran, että avioero tuli ja löysin uuden rakkaan. Minulla lapset - 99 ja - 02, miehellä ei lapsia. Ikää meillä sen verran ettei haluttu viivytellä, aika pian päätettiin, että hoitoihin lähdetään. 10/18 käytiin Felicitaksessa ensi käynti ja hoidot aloitettiin 1/19, haluttiin odottaa tammikuulle, että saatiin lääke katto täyteen melkein heti. Menopur, Orgalutran ja Pregnyl pistelty. Punktio oli 1.2. ja saatiin talteen 5 munasolua joista hedelmöityi 3. 4.2 siirrettiin 1 alkio eli onko se nyt pp3? En vielä ymmärrä näitä lyhennyksiä Testi suositeltiin tehtäväksi 19.2. Luget aloitin 2.2, 3x200mg. Paniikin aihe nyt, ku kaaduin tänään takamukselleni.. Oonko nyt vaarantanut kiinnittymisen.. Apua.. Juu. Ehkä oon vähän turhankin psykoottinen..
 
Hei kaikille. Täällä palstalle paluumuuttaja. Lueskelin tässä muutaman sivun taaksepäin, että pääsen hieman kärryille täällä olevien tilanteesta. Tässä lyhyesti omaa taustaa: meillä lapsettomuuden syy on mieheltä puuttuvat siittiöt. Kävimme ensin alkututkimukset Väestöliitossa, jossa saimme kuulla meidän tuomion. Koko lapsen hankinta asia meni jäihin ja prosessoimme kuultuamme. Päätimme lähteä julkiselle hoitoihin luovutetuilla siittiöillä. Hoidot julkisella luovutettujen sukusolujen kanssa oli silloin murrosvaiheessa. Mulle piti ensin tehdä inssi, mutta sitten kuultiin että hoidot luovutetuilla loppuu kokonaan ja paremman onnistumisprosentin valossa suositeltiin sitten ivf-hoitoa. Oltiin tottakai aivan järkyttyneitä, kun onnistumisen mahdollisuudet vähenivät vain yhteen ivf hoitokertaan. Meille kävi kuitenkin niin onnellisesti, että ensimmäisen ivf:n tuoresiirrosta tulin raskaaksi ja saimme pojan syliin asti. Nyt varasimme uuden ajan hoidon suunnitteluun. Luvassa on siis pas-hoidot. 5 alkiota on vielä pakkasessa. Niissä on siis meidän toivo. Jännitystä lisää se, että mulle on tullut vuodessa runsaasti painoa ja jonkinsortin hormonihäiriötäkin on, sillä muutama kierto ollut mitä sattuu ja silloin ollut myös maitovuotoa. Valmiiksi jännitän miten paljon tästä on haittaa. Mitään järkyttävää laihista en uskalla aloittaa, sillä sekin on stressi elimistölle ja pelkään että sekin on haitaksi jos hoitoihin nopeasti haluaa. Tietty jos ensin rauhassa laihduttaisi, mutta kun ei jaksa odottaa hoitoihin pääsyä. Viime raskaudessa laihduin raskauden aikana 10 kg. Lähinnä voimakkaan pahoinvoinnin vuoksi. Marjat maistui ja niitä söinkin paljon. Tässäpä tämä lyhykäisyydessään.
lohdutukseksi sinulle, että mulla oli indeksi tuoresiirrossa 38, eli järkyttävä ja tulin silti ensimmäisellä kerralla raskaaksi <3
 
@Toiveitakovain80 Tervetuloa joukkoon! Mun käsittääkseni ei kaatumisilla ole näin aikaisin juurikaan merkitystä, koska alkio on hyvin suojassa kohdussa ja muutenkin koko kiinnittymisprosessi on lähinnä biokemiallinen. Itsekin juuri sain ikävän kolauksen lonkkaan kylppärissä, ihan kunnon mustelma tuli...

@justhope Samoissa tunnelmissa, tosin meillä ei edes ole mitään pakkasessa. Tsemppiä!

@julie_ Voi kurjuus (n).

Täällä tuhru muuttunut jo punaiseksi ja vähän runsastunut. Eiköhän tämä ollut tässä :poop::(:mad::cry:. Parempaa onnea kaikille muille piinailijoille!
 
@Lallastiina me ollaan siis ilmeisesti samassa tilanteessa eli uuteen IVFään. Tsemppiä! Kyllä tämä vielä iloksi muuttuu<3
@Rusakkonen jos ottaa rautakuurin niin voiko tuo hb mennä ”liian hyväksi”?

Mulla alkoi tänään lugejen jälkeinen vuoto, joten voi alkaa kääntää katsetta kohti maaliskuussa alkavaa uutta IVF+alkiodiagnostiikkaa kohti. Ihmettelen itsekin miten hyvin olen saanut itseni taas kasattua (parin päivän itkemisen ja valittamisen jälkeen) ja olen henkisesti täysin valmis taas uuteen kierrokseen. Luulen jopa, että toinen kerta menee helpommin, kun on jo kokenut sen pahimman. Eli saanut vain yhden terveen alkion joka sekään ei kiinnittynyt. Nyt on suunta vain ylöspäin :)
 
@Haaveilija91 Ei meille taida tulla uutta hoitoa ainakaan vähään aikaan. Olen itse ihan kypsä syytämään rahaa tähän touhuun, kun luomunakin on saatu "parempia" tuloksia. Lisäksi miehellä on ihan tarpeeksi stressiä työn kanssa loppukesään asti, joten jos jollain ihmeellä vielä herää into yrittää uudelleen, niin ei ainakaan ennen syksyä. On kyllä niin epäonnistujafiilis... :notworthy:(n)
Tsemppiä teille uuteen yritykseen!
 
Viimeksi muokattu:
@Haaveilija91 :

En ole terveydenhuollon ammattilainen, joten en voi varmasti sanoa, jos voivat hekaan - voit tietenkin kysya laakarilta. Itsella oli Hb muistaakseni 135 ja laakari silti laittoi rautatankkauksen, koska ferritiini oli alhainen. Sinulla on kylla alhainen ferritiini. HUOM: En ehdottanut, etta hoitaisit asian rautakuurilla. Tarkoitin tankkausta suoneen ja sen jalkeen ottaisin kylla myos rautaa tablettina. Maksaa mutta minusta hyva sijoitus. Itse sain tuolla, laakarin ehdottamalla tavalla raudan nousemaan hienosti kuukaudessa. Muuten menee useampi kuukausi, myos vaikka tankkaisit suoneen, menee usein 2kk ennen kuin auttaa. Tablettina varmaan menisi jotain puoli vuotta!
 
Viimeksi muokattu:
Iso halaus @Lallastiina, voi kurja, että hoito päättyi näin:cry: Toivottavasti saatte ladattua akkuja huilaustauon aikana ja palaatte ehkä myöhemmin hoitoihin, jos se tuntuu oikealta. Ja eihän se luomuplussakaan ole ollenkaan poissuljettu..Kaikkea hyvää :love:

Pahoittelut myös @julie_ ja @justhope :(

Täällä siis vasta piinapäivien alkuja vietellään. Nyt vasta tuntuu, että punktiosta on toipunut. Vieläkin turvottaa, mutta saattaa olla teroluteista johtuvaa:) Nyt vain jännäillään ilmaantuuko mitään oireita, kun päivät etenee:geek:
 
@Haaveilija91 :

En ole terveydenhuollon ammattilainen, joten en voi varmasti sanoa, jos voivat hekaan - voit tietenkin kysya laakarilta. Itsella oli Hb muistaakseni 135 ja laakari silti laittoi rautatankkauksen, koska ferritiini oli alhainen. Sinulla on kylla alhainen ferritiini. HUOM: En ehdottanut, etta hoitaisit asian rautakuurilla. Tarkoitin tankkausta suoneen ja sen jalkeen ottaisin kylla myos rautaa tablettina. Maksaa mutta minusta hyva sijoitus. Itse sain tuolla, laakarin ehdottamalla tavalla raudan nousemaan hienosti kuukaudessa. Muuten menee useampi kuukausi, myos vaikka tankkaisit suoneen, menee usein 2kk ennen kuin auttaa. Tablettina varmaan menisi jotain puoli vuotta!
Soitanpas maanantaina Meilahden gastron puolelle (mulla suolistosairaus) jos he ymmärtäisivät tilanteen Naikkaria paremmin. He kun eivät halunneet myöntää, että ferritiinillä olisi tekemistä alkion kiinnittymisen kanssa. Tai sitten mentävä yksityille. En haluisi ”haaskata” yhtään alkiota sen takia, että kiinnittymättömyys johtuisi alhaisesta ferritiinistä.
 
Soitanpas maanantaina Meilahden gastron puolelle (mulla suolistosairaus) jos he ymmärtäisivät tilanteen Naikkaria paremmin. He kun eivät halunneet myöntää, että ferritiinillä olisi tekemistä alkion kiinnittymisen kanssa. Tai sitten mentävä yksityille. En haluisi ”haaskata” yhtään alkiota sen takia, että kiinnittymättömyys johtuisi alhaisesta ferritiinistä.
Dextralla ollaan sitä mieltä, että jos ferritiini alle 30, olisi hyvä rautatankkaus. Mulla oli 27 ja kävin rautainfuusiossa. Mulla ei tabletit nosta rauta-arvoja. hemoglobiini mulla on hyvä, jotain 140-155. Otin ennen siirtoa. En tiedä, vaikuttiko raskautumiseen.
 
Dextralla ollaan sitä mieltä, että jos ferritiini alle 30, olisi hyvä rautatankkaus. Mulla oli 27 ja kävin rautainfuusiossa. Mulla ei tabletit nosta rauta-arvoja. hemoglobiini mulla on hyvä, jotain 140-155. Otin ennen siirtoa. En tiedä, vaikuttiko raskautumiseen.
Mulla on yleensä rautatabletit kuurin jälkeen nostaneet hemoglobiinin. Ferritiinistä en tiedä mitä se on ennen ollut, kun aiemmin sitä ei oo mitattu.
Laitoin Naikkarille viestin tuolta Digihoitopolun kautta. Varmaan vastaavat samalla tavalla, kuin hoitaja aiemmin puhelimessa :(
 
Mulla oli ferritiini syksyllä 27 (hb 140) ja söin pari kuukautta rautaa tabletteina lähinnä omasta tahdosta kuin suosituksesta (oireita matalasta ferritiinistä ei ollut mutta rautaa oli edellisen raskauden ajalta vielä kaapissa joten ajattelin että miksei sitä söisi). Ferritiiniä ei kontrolloitu koska klinikan mielestä ei ollut tarpeen eivätkä he olisi rautalisää suositelleet. Raskauduin joka tapauksessa rautakuuria seuraavasta alkionsiirrosta, vaikkakaan en usko sillä olevan merkitystä koska parin kuukauden suunkautta otettu kuuri tuskin kovin merkittävästi on ferritiiniä nostanut.

Juttelin asiasta myös sisätautilääkärin kanssa joka sanoi, että Suomessa fertiili-ikäisillä naisilla ferritiini on keskimäärin 28 eli jos se raskautumiseen kovin suuresti vaikuttaisi niin lapsettomuus olisi varmaan melkoisesti nykyistä suurempi ongelma. Suomessa lapsettomuusklinikoilla aikalailla 50-50 jakautuu johtavien lääkäreiden mielipiteet siitä, vaikeuttaako väestötasolla keskitasolla olevan ferritiini todella raskaaksi tulemista. Mutta jokainen tekee tietty omat päätökset asian suhteen.

Eri juttu tietty jos on oireita (vaikea väsymys jne) jotka voivat johtua matalasta ferritiinistä, silloin tietty rautakuuriin tai tankkaukseen päädytään helpommin hoitaakseen näitä oireita. Mutta se onko rautalisästä hyötyä raskaaksi tulemiseen liittyen naisella jolla ei ole oireita 27-28 ferritiinistä, niin siitä ei ainakaan mitenkään merkittävää tutkimusnäyttöä taida olla. Ei varmasti haittaakaan ole jos joku haluaa tankata ja seurata ferritiiniä mutta näillä tiedoilla mitä aiheesta nyt on, niin ei sitä lääkärit voi oikein rutiiniksi ottaa ainakaan yliopistosairaaloissa joissa kaiken täytyy perustua riittävään tutkimusnäyttöön.
 
  • Tykkää
Reactions: WishingUponAStar
@Lallastiina voimia. Isoja ja rankkoja asioita. Ne vaatii aikaa.

Klinikalta muuten hoitaja sanoi että varhaisultran jälkeen pirautella vielä oliko kaikki ok ja montako siellä oli.  tietääkö joku sanoa kun yksi solu siirretään ivf, että onko näissä hoidossa jotenki isompi tod näköisyys kaksosiin ku normaalisti (n) en hoksannut kysyä ku soittelin klinikalle sillon semmosesta paikasta missä oli muitakin korvia  o_O
Eikai se ny lämpimikseen tuollaisia sano (n) varhaisultra ois 26.2 sillon ois omien laskelmien mukaan 7+1.
 
@Lallastiina voimia. Isoja ja rankkoja asioita. Ne vaatii aikaa.

Klinikalta muuten hoitaja sanoi että varhaisultran jälkeen pirautella vielä oliko kaikki ok ja montako siellä oli.  tietääkö joku sanoa kun yksi solu siirretään ivf, että onko näissä hoidossa jotenki isompi tod näköisyys kaksosiin ku normaalisti (n) en hoksannut kysyä ku soittelin klinikalle sillon semmosesta paikasta missä oli muitakin korvia  o_O
Eikai se ny lämpimikseen tuollaisia sano (n) varhaisultra ois 26.2 sillon ois omien laskelmien mukaan 7+1.
On isompi todennakoisyys.
 
  • Tykkää
Reactions: Taigariina
Kyllä mä tota ferritiiniä lähtisin nostamaan, vaikka lääkärit sanois mitä. Onhan se ny järkyttävää, jos pidetään "normina", että ferritiini voi olla alle 30, oli tilanne mikä tahansa. Siis vaikkei edes haluais lisääntyä. Alhainen arvo voi aiheuttaa pitkällä tähtäimellä kaikkea muutakin. Joillain arvon nostaminen voi auttaa myös lisääntymisasioissa, ja monet asiaa tutkineet lääkärit ajattelevat, että 60 on se raja, joka pitäis ylittää maksimoidakseen hedelmällisyyden. Mulla riitti purkkirauta 3kk:ssa (200mg per pvä) nostamaan merkittävästi, mutta kiinnitin myös tosi paljon huomioita ruokavalioon ja siihen, mitä asioita syö samalla kertaa. Esim. kahvia ja teetä ei sais 3-4 tuntiin juoda raudan ottamisesta, eikä tietty maitotuotteita. C-vitamiinipitoisia asioita sen sijaan samalla. Sama pätee myös rautaa sisältäviin ruoka-aineisiin, joita lisäsin. Itse en syö lihaa, joten sekin vaikuttaa omiin arvoihin.

Lääkärit tosiaan on 50/50 mielipiteineen jopa saman klinikan sisällä.

Hemoglobiini on hyvä, eikä mulla vaikuttanut siihen ferritiiniarvon nouseminen. Nyt kun syön rautaa vaan vähän monivitamiinin mukana, ferritiini saattaa taas laskea, testaan sen joskus myöhemmin uudemman kerran. Sen kunnossa pito muuten auttaa sitten myös vaihdevuosissa aikanaan!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Sori että huutelen tänne, mutta kun teillä on niin hyvin asiasta tietoa. Eli rautatankkauksesta .. te ketkä olette Helsingissä käyneet tankkaamassa rautaa ykistyisellä: missä sen olette tehneet ja mitä semmoinen kustantaa?
Mulla nyt raskaana hemppa 98 ja ferritiini 4 (!!) ja voi olla, että en suoraan edes pääse tankkaukseen koska HUS säännöt on, että 2vko pitää rautalisää suun kautta ottaa ja mennä kontrolliin :rolleyes: Ja ei kai se suun kautta otettu (ainakaan noin nopeasti) vaikuta ferritiiniin? Joten mietin, että jospa menis itse yksityiselle jos pitää se pari viikkoa odottaa.
 

Yhteistyössä