IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Elisa_maria onko niin, että luonnollisen ja lääkkeellisen PASin onnistumisessa olisi eroa? Mä oon nimittäin miettinyt sitäki, että olisko mun siirto onnistunut, jos ois ollu ”normaali” PAS. Minussakaan kun ei pitäisi olla mitään ”vikaa” sen puoleen. Ekana vain yritettiin luonnolliseen kiertoon mutta limakalvo ei ollut kasvanut tarpeeksi ja sitten tuli joulunpyhät vastaan ettei ollut aikaa kasvatella enempää. Lääkäri silloin sanoi vaan, että seuraavassa kierrossa sitten lääkkeellisesti.
Ensi kerralla haluan että kokeillaan uudestaan tehdä omaan kiertoon.
Soitin Naikkarille ja kysyin tuosta mun eilen alkaneesta tuhrusta/tiputtelusta. Se on kuulemma normaalia ovulaation aikaan. Ovulaatio kohdalla tässä just mennään eli kaiketi liittynee siihen :)
Dextran laakarin mukaan ei eroa, laakkeellisessa muistaakseni kuulemma heilla hiukan paremmat tulokset.
 
On tämä kyllä sellaista tunteiden vuoristorataa. Yksi päivä meni itkiessä hoitojen loppumista, ei siis kahden alkion siirto tuonut meille plussaa. Eilen kuitenkin sain tiedon, että suureksi yllätykseksi saatiin yksi pakkaseen. Voi kun tämä pieni sitkeä sissi yllättäisi vielä toisenkin kerran ja tarraisi kiinni. Nyt mietityttää, kannattaisiko kokeilla tätä viimeistä alkiota luonnon kiertoon. Tähän asti on tehty kolme tuoresiirtoa ja yksi lääkkeellinen PAS eikä niillä ole saatu aikaiseksi edes haamuviivaa. Jotenkin haluaisin kokeilla nyt jotain uutta, mutta onko luonnonkierto liian riskialtis? Mulla on aika pitkä kierto, mutta ovulaatio tulee joka kierrossa, alkukierto vaan vähän venyy n 3 viikkoon. Oletteko saaneet lääkäreiltä millaisia perusteluja sen suhteen, suosivatko lääkkeellistä tai luonnonkiertoa?

Sitäkin jäin miettimään, että onko toisilla siis käytössä lääkkeellisessä pas:ssa myös synarela, vai olenko ymmärtänyt oikein? Mulla Synarela oli vaan pitkän kaavan stimulaatiossa, ja lääkkeellisessä PAS:ssa pelkkä estradot. Mikä merkitys tuolla synarelalla on PAS:ssa?
 
Kyllä sitä synarellaa käytetään täyslääkkeellisissä PAS:seissa... Eli se aloitetaan jo edellisen kierron lopussa, ajetaan "oma toiminta" kokonaan alas ja sit zumenonilla tai muulla estrigeenillä kasvetetaan limakolvo. Minulle yksityisellä aina tehty näin, en tarkemmin tiiä miksi.. ehkä pystyy tarkemmin ajoittamaan ainakin.. v-mäistä se toki on se loppumaton sumuttelu jne.. Sen lisäksi koska ei omaa keltarauhasta tule, jos plussaisi pitäsi lugeja tms käyttää sit johonkin 10 viikolle saakka (ennen kuin istukka "ottaa vallan").. Joku aika sitten ihmettelin kovin kun joku (en nyt muista kuka) kirjotteli siitä kun zumen aikaan oli tullut folli ja et ei ehkä siksi siirtoon jne.. vaan niinhän sen kuuluukin silloin tulla jos ei ole synarellaa, sillon ei vaan tarvitse odottaa sitä ovista kun siirto tehdään lääkkeellisesti kasvatetun limakalvon mukaan.. follin voi irroottaa irrotuspiikillä.. sen kypsyydellähän ei ole väliä kun ei sen ole tarkoitus hedelmöittyä..
 
Aika harvoin Synarelaa kai käytetään lääkkeellisissä PASeissa, ainakin minun kokemukseni mukaan. Olen aina aloittanut estrogeenin kp 2 ja sitten keltarauhashormonin ennen alkionsiirtoa. Näillä kahdella lääkkeellä menty. Ei ole ollut sumutteluja ennen tai mitään. Tällä tavoin ei tule follia eikä ovulaatiota, vaan estrogeenilla kasvaa limakalvo. Tällä tavoin siis rv10 asti myös jatkuu nämä lääkkeet.
Kuitenkin lääkäri sanoi, että ääriharvoin joku saa follinkin estrogeenin läpi aikaiseksi, mutta se ei liene kovin yleistä, koska meidän klinikan lääkäri ei ollut siihen ainakaan törmännyt. Mutta luulisi, että tällöin Synarela voisi tulla kysymykseen.
 
Ööh.. Jaa.. Miten se estrogeeni joka kasvattaa limakalvoa, estää sen follin kehittymisen? Kai mulle sit on vaan tehty liikaa ja liian monenlaisia siirtoja että sotken nyt asioita.. Viimiset kaks vuotta menty aina synarellan kaa (joillakin yksityisillä hyvinkin yleinen käytäntö) en kai vaan muista..
.
 
Meillä todettiin alkion kuolleen ja joudutaan aloittamaan kaikki alusta. Nyt siis 8+0 ja keskenmenojen piti olla jo tosi harvinaisia tässä vaiheessa :( Maanantaina oli syke ultrassa ja tänään ei, välissä vuotoa.

Miten pääsen takaisin yrittäjiin, voiko joku päivittää mulle keskenmenon?
 
@kirsillevauva olen todella pahoillani :cry:

Täällä taas seuraillut taustalla. Oma toinen PAS oli viime pe luonnon kiertoon, mutta ihan nega puski tänä aamuna ja blastolla jtn tulisi jo näkyä..lisäksi rinnat löpsistyneet ja turvotuskin on päättynyt.. nyt vaan pakollinen hengähdystauko jonka jälkeen toiv toukokuussa kohtu 3.ivf. (y)
 
Ööh.. Jaa.. Miten se estrogeeni joka kasvattaa limakalvoa, estää sen follin kehittymisen? Kai mulle sit on vaan tehty liikaa ja liian monenlaisia siirtoja että sotken nyt asioita.. Viimiset kaks vuotta menty aina synarellan kaa (joillakin yksityisillä hyvinkin yleinen käytäntö) en kai vaan muista..
.
Munasarjat ovat tosiaan lepotilassa estrogeenia otettaessa, mutta joillakin sitten varmaan tosiaan paasee folli kasvamaan lapi. En tieda voiko siis tosiaan kayttaa irroituspiikkia vai meneeko sellainen yritys sitten pieleen? Mutta estrogeenikierrossa ei kuuluisi ovuloida.
 
@Domi Mä olin ymmärtävinäni, että alusta asti korkea estrogeenimäärä estää FSH:n/LH:n erittymisen (ja siten myöskään follia lähde kehittymään, ilman LH:ta ei tapahdu ovulaatiota) ja täten ei tarvita supressiota sumutteen muodossa. Varmaan on hoitopaikka/lääkärikohtaisia eroja. Mulla ehti olla ainoastaan 7 PAS siirtoa (4 IVF:n aikana) niin ei nyt mitään elefantin kokemusta. Kahdella yksityisellä klinikalla olen ollut hoidossa. Mulla on aina ollut estrogeenilla munasarjat lepotilassa.
 
  • Tykkää
Reactions: WishingUponAStar
Okok, sori mun sekoilu.. Jotenkin oon ilmesesti onnistunut dementian ulottaa näihinkin asioihin, mikä on kyllä vaan hyvä asia, ei kai niitä mennäitä toinna liikaa miettiä.. kun nyt oikein ajattelen ei mulla oo ees varmaan kun vaan kerran tai kahesti ollut pelkkä zume sillon kunnallisella. Ja ne irrotuspiikit siis on ollut joku luonnonkierroissa tai sellasissa missä vähän avustettu follin kasvua jollain, kun meinaa niin myöhään ovis tulla.. Mutta tosiaankaan en tiiä sit et miks saakutissa sitä synarellaa pitää suihkutella.. on nimittäin ainut aine mihin oon lopen kettuuntunut. Ei mulle siitä ees mitään varsinaisia vaihdevuosioireita tule, mutta väsyttää aivan sairaasti ja tulee sellaset silmäpussi (jos nyt on muutenkin mutta) et niinkun ois vetänyt seittämän sipsipussia ja kopan kaljaa joka ilta.. naama sen näkönen et hävettää ovesta ulos astua (ja sitä sit jatkuu monta viikkoa niin jepjep), onneks laseille saa vähän peitetyä..
@kirsillevauva suuret pahoittelut ja voimia menetyksestä toipumiseen.
 
Noniin osaakos joku sanoa meneekö lugesteronit pilalle kun ovat pari tuntia pakkasessa?
Kävi tyhmästi että just hain apteekista uutta pakettia ja sitten se unohtui autoon varmaan kolmeksi tunniksi, ja pakkastakin oli jokunen aste... kun noissahan se säilytyslämpötila olis vähintään 15 astetta. Onkohan noi nyt pilalla?
Muoks ja lisään että otin siis tosta paketista nyt ilta-annoksen tos illalla heti kun haain paketin sisälle kun en heti ajatellut ees et oisivat kärsineet, ainakin normaalin näkösii olivat... mut joo, nyt vaan mietityttää asia.
 
Viimeksi muokattu:
@kirsillevauva <3 suuret voimahalaukset, niin raastavaa, että noin pitkälle pääsitte.. kyllä tämä elämä välillä mietityttää, miksi toisille tuntuu elämä lykkäävän varsinaista Via Dolorosaa eteen vähän väliä.
Täällä alkoi uusi kierto viime kierron mönkään menon takia, kun oli se folli kasvanut estradot-laastareista huolimatta. Nyt on käytössä sekä estrofem 2mg 3x päivässä ja lisäksi yksi laastari (vaihto 2:sti viikossa). Ensi viikolla ke ultraan, josko nyt olisi kurissa tuo follien kehittyminen, ja päästäisiin PASsiin. On tää hullua, keho väkisin tuottaa munasoluja hedelmöittymistä varten, vaikka lääkkeellisesti koitetään estää..ja lopputulos toiveissa olisi sama. Väsyttää nuo lääkkeet ja ehkä hermot ovat normaalia tiukemmat.
 
  • Tykkää
Reactions: kirsillevauva
Noniin selvitin asiaa ja apteekissa sanottiin että nuo on nestekapseleita eli ei saa jäätyä. Eli kai se on parasta hankkii uus paketti... kun kuitenkin pakkasessa sen hetkisen olivat niin varmaan ehtivät jäätymään vähän, vaikea sanoa :p
 
@kirsillevauva suuren suuret pahoittelut ja voimia:love: Tiedän mitä käyt läpi, tuntuu niin lohduttomalta, mutta ei luovuteta, seuraava kerta toden sanoo!
Itselläni lääkäri sanoi keskenmenon + kkm (7-8vk), että myös 9viikolla keskenmenoja tapahtuu luultua enemmän, se on ikäänkuin toinen aallonharja, kun alkion kasvussa tapahtuu kriittisiä asioita. On tämä kyllä niin pitkä taival ja maratonlaji, että joskus pääsisi siihen pisteeseen, että saisi vauvan kotiin asti. Mutta päivä kerralla eteenpäin uskoen ja luottaen:)
 
Noniin selvitin asiaa ja apteekissa sanottiin että nuo on nestekapseleita eli ei saa jäätyä. Eli kai se on parasta hankkii uus paketti... kun kuitenkin pakkasessa sen hetkisen olivat niin varmaan ehtivät jäätymään vähän, vaikea sanoa :p
Se pakkanen ei välttämättä ole päässyt viel autoon asti, ja siihen pakettiin. Plus onko jäätymispiste sama kuin vedellä? Esim voihan tomaattikin olla autossa tunnin pari ja siltikään ei ole jäätynyt. toisaalta halpa lääke joten....
 
Kiitoksia kaikille myötätunnosta. Emme osanneet pelätä keskenmenoa maanantaisen plussan jälkeen. Raskausoireet tosin loppuivat kuin seinään, kun verta tuli tiistaina.

Melkoista tunnemylläkkää: syyllisyyttä, häpeää ja surua. Jossittelen kaikkea, vaikka en varmaankaan aihauttanut itse keskenmenoa. Akupunktioon raskausaikana suhtaudutaan kahtiajakoisesti, joten seuraavaan siirtoon en uskalla akupunktiota ottaa, ja en varsinkaan plussan jälkeen.

Verenvuoto oli karmeaa ja hirveiutä hyytymiä :( Vessa täynnä verisiä pikkuhousuja ja pyyhkeitä. Onneksi on pyykkitupa tänään.

Huhtikuussa saadaan yrittää uudestaan :)
 
@kirsillevauva tosi suuret pahoittelut keskenmenosta :( En voi tosiaan minäkään kuvitella mitä käyt läpi juuri nyt. Varmaankin on tosi luonnollista että tunnet syyllisyyttä ja jossittelun tarvetta, mutta et varmasti olisi voinut itse tehdä mitään paremmin! Näin vain käy joskus ja valitettavan yleisiä tuntuvat olevan nuo keskenmenot... Siskoni sai jopa 3 keskenmenoa ennen ensimmäisen lapsen syntymää joten ei kannata luopua toivosta (y) Tuntuu todella epäreilulta että toiset vaan joutuu kulkemaan niin pitkän ja vaikean tien... Paljon voimia sinulle!

@Haaveilija91 Tuosta lääkkeellisen ja luonnollisen kierron PAS:n onnistumisesta, niin en oikeasti kyllä tiedä että onko onnistumisen suhteen eroa... Jostain olen ollut lukevinani että luonnolliseen kiertoon olisi paremmat onnistumismahdollisuudet, mutta taas lääkräini sanoi vain että "molemmilla tavoilla tulee kyllä raskaaksi" eli en tiedä tarkoittiko hän nyt tällä sitä että yhtälaiset on onnistumisen mahdollisuudet o_O Omalla kohdallani jotenkin vain on sellainen tuntuma, että luonnollinen olisi parempi kun mitään vikaa ei tosissaan ole ja lääkkeellinen tuntuu siksi "turhalta". Ja luonnolliseen kiertoon raskaus on aina yrittänyt kuitenkin alkaa koska se on aina päättynyt kemialliseen, mutta toisaalta ehkä lääkkeellinen tekee oman kehon tilasta jotenkin stabiilimman. Noh, pian se kai nähdään onko mitään eroa lopputuloksella minun kohdallani jos päästään nyt suunnitellusti tässä kuussa siirtoon, menkkoja ei näy eikä kuulu nyt kun niitä just kaivattaisiin :D
 

Yhteistyössä