IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@lapsettomuuta10v, pahoittelut negasta. Karvaita nää pettymykset :(

@WishingUponAStar, onnea ultraan!

@Wintersun, vastattiinko klinikalta?

@haavelija91, monta alkiota saitte viime IVF:stä? En nyt muita enää. Piinailtiin yhtä aikaa, ja kohta taas sama edessä...

Sain saikkua keskiviikkoon saakka, kun olen niin väsynyt ja kipeä. Lähinnä jalat, joissa supistelut tuntuu.

Saatiin 10 alkiota mutta niistä vaik yksi osoittautui kromosomitestauksen jälkeen terveeksi eli siirtokelposeksi. Yksi epäselvä yksilö jäi siirretyn terveen jälkeen pakkaseen ja siitä otetaan uusi testi seuraavan IVF yhteydessä. Eli uusi ruljanssi alkaa kohta...
 
Kiitos! Yritän nyt vähän laskeskella ja JOS kierrot menee yhtään samalla tavalla niin mulla olis joku just puol väli kiertoa silloin, eli sit se meno pitää perua. Mut odotan nyt "tuomion" sen leepin jälkeen ja perun sitten jos päästään varmasti aloittamaan.Mulla vaan kierto voi olla "mitä vaan". Joskus 22 päviää ja joskus 31. Nyt kyllä pari kiertoa ollut 24-26 ett jospa se niissä samoissa pyörii.
Mulle ainakin Naikkari antanut aikataulun kaikille muille ”jutuille” jo siinä vaiheessa, kun ilmoitan menkkojen alkamisesta. Kaikki muut päivät selvinneet jo siinä vaiheessa lukuunottamatta punktiopäivää. Se riippuu ihan siitä miten follit kasvaa.
 
Ai niin @Wintersun , tuossa mun tapauksessa meillä oli punktiopäivälle kaksi vaihtoehtoa, pe kp12 ja ma kp15 (näin jälkiviisaana olisi ehkä ollut parempi valita kp15, koska kolme saaduista soluista osoittautui epäkypsiksi, mutta sitten ei olisi ollut mahdollista tehdä haluamaamme blastoviljelyä, koska siirtopäivä olisi osunut viikonloppuun).
Pitkässä kaavassa on siis jonkin verran pelivaraa punktiopäivän kanssa.
 
Nata- ja ready-testit otettu tänään, olipahan taas kovasti kipeää tekevä toimenpide. Alkaa olla jo vähän liikaa tätä että menee huutoitkuksi niin monet toimenpiteet, olen siihen kyllä ihan tosi väsynyt...
Toki siihen oli varautunut että tulee sattumaan, mutta taas sattui enemmän kuin uskoinkaan. Tämmöstä se on kun on tosi ahtaat paikat. Onneksi pahin kipu oli nopeasti ohi ja sen jälkeen vain menkkamaista jomottelua muutama tunti.
Nyt sitten pitää jokunen viikko ootella että tulokset tulee. Vähäsen jännittää. Ja tulee pitkästä pitkästä aikaa luonnonkierto tähän väliin oottelun takia ennenkuin seuraava siirto suunnitellaan, sekin jotenkin jännittää. Elokuusta asti ollut joka kierrossa hormonihoitoja, ensin munisten kasvattelua ja sitten kierto kierron perään siirtoja, joten tulee ihan tunne että kuinka tässä kroppa mahtaa enää ilman hormonihoitoja toimiakaan... :LOL: Noh mutta varmaan kropalle tekee hyvääkin tämä tuleva tauko.
 
@Wintersun mulla pitkäkaava meni näin. Kun menkat alko soitin polille. silloin jo kattoivat jarrun aloituspäivän eli kp21. samalla ilmottivat jo 0ultran joka on noin 2viikon pääst tuosta, sekä mahdollisen punktio päivän. tässä välissä tulee menkat (jos eivät ole tulleet ennen 0ultraa niin sitä siirretään ja jarrua jatketaan). 0ultran jälkeen alkaa kasvatus joka kestää noin 2viikkoa. taas ultra jossa katotaan et miltä näyttää ja pidetäänkö sovitusta punktiopäivästä kiinni. jos joku tärkeä meno niin esim kasvatusjakson voi aloittaa myöhemminkin. se jarru kyl pitää kropan unessa. siinä vaiheessa kun munasolut alkaa olla kypsiä niin ei pelivaraa enää niin paljon ole koska voi juurikin käydä niin et osa jää raa'aks tai sit pääsee ylikypsäks.

@kirsillevauva olen niin kovin pahoillani. Voimia sinulle <3
 
Anteeks näin omanapanen viesti ja vielä pitkästä aikaan.. nyt vaan pakko päästä purkaamaan oma tilanne.

Eilen oli 2.pas 5 päivän blastolla. Kuulemma hyvin säilynyt sulatuksessa. OmaKanta sivuilla lukee luokituksena BC, eli mä ymmärrän tosta ettei mikään paras laatuaan?

Ultrakäynnillä tässä kierrossa lääkäri lipsautti varmaan vahingossa,että viime kierrossa oli laskettu 3-päiväsen alkionsiirto väärin!! Ni eipä ole luottoa tähänkään nyt. Koska ensin laskettiin, että laitan irrotuspiikin ti ja aloitan luget pe ja siit 6 päivän blaston siirto nyt ma. Ti aamulla sainkin viestin hoitajalta, että siirretäänkin 5 päivänen, että aloita luget vasta la iltana,mutta irrotuspiikki nyt ti.
Menin täysin sekasin taas,koska mun laskujen mukaan se 5 päivänen oli taas liian aikanen sitte maanantain siirrolle.

Näillä mennään taas, ei minkäänlaista toivonkipinää mun päässä,että muka onnistuisi..
 
@julie_ 5 ja 6 päiväiset blastot pitää siirtää samana päivänä eli 6 päiväisiä käsitellään 5 päiväisinä. Suurimmalla osalla kohdun kannalta optimaalisin alkionsiirtopäivä on juuri tuo viides päivä jolloin iso osa alkioista saavuttaa blastovaiheen. Mikäli blastovaihe saavutetaan vasta kuudentena päivänä ei se haittaa ollenkaan kunhan alkio siirretään oikeaan aikaan eli viidentenä päivänä ovulaatiosta.

Mulla on nykyisellä klinikalla PAS blastot (mulla ollut pakkasessa sekä 5 että 6 päiväisiä, en tiedä kumpia on käytetty) siirretty siten, että kiertopäiväksi 9 on ovitrellellä aiheutettu ovulaatio ja sitten kp14 siirretty blasto. Viimeksi 31.8. ovitrelle illallla, joten 2.9. oli ovulaatio ja sitten 7.9. oli alkionsiirto. Tällä ajoituksella mulla on raskaudet alkanut. Terolutit viimeksi aloitin 3.9. eli kp10.

Mä ainakin kyseenalaistaisin suunnitelman erityisesti jos olet yksityisellä koska ei ole halpaa maksaa se joku tonni per siirto jos se tehdään hutiloiden. Tiistain irrotuspiikillä siis ovulaatio sulla tule vasta to, joten siirto olisi päivää liian aikaisin? ja tämä liian aikaisuus pätee siis molempiin alkioihin, 6 ja 5 päiväisiin. Mun laskujen mukaan sun pitäisi laittaa irrotuspiikki maanantaina, että seuraavana maanantaina voi siirtää.
Ja voihan sitä julkiseltakin puolelta kysyä, että miksi näin tehdään, kyllä hekin mun mielestä ovat velvollisia vastaamaan sun hoitoon liittyvistä asioista.
 
Puhuin lääkärin kanssa ja tuli parempi mieli. Se sanoi, ettei akupunktio voinut aiheuttaa keskenmenoa ja todennäköisesti oli kromosomivika. Pitää nyt vain ajatella, että yksilö oli liian sairas tähän maailmaan ja saadaan toinen mahdollisuus <3 Aloitin kuitenkin kalaöljyn tauon jälkeen, jonka pitäisi laskea elimistön tulehdustilaa.

Olen saikulla alkuviikon. Oli sen verran kipuja ja mieli sekaisin, etten omaan vaativaan työhöni pystyisi. Ihana olla vaan rauhassa ja nukkua.
 
  • Tykkää
Reactions: WishingUponAStar
@julie_ oliko nimenomaan mainittu että luokitus BC? Meinaan että itekki säikähin ku tämmösen merkinnän näin viime keväänä että pakkasessa yksi bc-alkio mutta sitte rupesin aatteleen että jos tarkottaaki blastocyst. Ja näin se varmaan oliki ja vaikka ei ois ollukkaan niin siitä raskaus alko.
 
Kiitos @Mandala vastauksesta! Ite laskenut niin et jos ti laitan Ovitrellen tekemään ovulaation, se tapahtuisi ke. Mutta jos tosiaan noin miten sanoit, niin sittenhän on nämä kaikki ihan väärin. Ollaan julkisella ja vaikka kuinka yritän kysyä mitä miksi milloin, ni vastaus on aina ympäripyöreä. Lääkäri kehtas eilen vielä heittää jotain matematiikka -vitsiä mulle siellä siirrossa ku kyselin että mitä sille 6 päiväselle kävi. Ei ole kuulemma mennyt hukkaan, mut mulla niin eri-ikäisiä alkioita että voidaan vähän joustaa. ??? Noin vastattiin.

@-dino- tiedoissa luki "siirretty onnistuneesti d5blasto BC"

Jos ei tää onnistu, ni alan kyllä vaatimaan vastauksia ennen uutta siirtoa. Viimekierrossa ei edes yritystä kiinnittyä.
 
Eikös irrotuspiikki aiheuta ovulaation aikalailla 36h pistämisestä? näin muistelin ja ainakin mun klinikan ajoituksella tuntuisi pätevän. Kun olen illalla pistänyt ovitrellen niin aamupäivällä on ollut siirto. Ja tosiaan mun klnikan mukaan näissä hommissa ei kyllä oikeasti ole joustoa koska alkionsiirtoa varten optimaalinen kohdun aikaikkuna ei ole auki mitenkään päivätolkulla, että niitä alkioita voitaisiin siirrellä ihan miten sattuu. Heillä PAS alkioiden siirron onnistumisprosentit huitelee jossain 50% luokkaa, paremmat tulokset kuin tuoresiirroissa heillä koska juuri ajoitus PAS:iin pystytään tekemään paremmaksi kuin stimulaatiokierrossa.

Tiedän kyllä tuon julkisen puolen vastailu/selitysinnon, tai siis sen puutteen :rolleyes: Oltiin ennen nykyistä klinikkaa naikkarilla vuosi tahkoamassa ensin.
Mutta toisaalta kyllähän naisia julkisellakin puolella hoidoissa raskautuu koko ajan (tai saatika sitten ihan kotikonstein vain rakastelemalla partnerin kanssa :eek:o_O:ROFLMAO:), joten en sitten tiedä olisiko joidenkin keho anteeksiantavaisempi ajoituksen suhteen kuitenkin? Mun keho selvästi ei ole koska 8 siirtoa 'miten sattuu' aikataulutuksella ja 2 päiväisillä ei tuonut yhtään kiinnittysmisyritystäkään silloin.
 
Komppaan täysin @Mandalaa, mitä PAS-siirron ajoitukseen tulee. Mihin kellonaikaan sä @julie_ pistit Ovitrellen? Ovulaatio tosiaan tulee siitä n. 38 tunnin päästä, eli ainakin jos pistit illalla niin silloin ovis on ollut vasta to (ja siis siirron ois pitänyt olla ti). En oikein ymmärrä sitäkään, että Lugejen aloitusta muutettiin, koska eihän sen pitäis vaikuttaa onko 5- vai 6-päiväinen blasto kun ne kuuluis siirtää samaan aikaan! o_O

Kannattaa kyllä ehdottomasti ottaa tää asia esille klinikalla ja kysyä perusteluja, vaikka julkisella olettekin. Jokainen alkio on niin kallisarvoinen, ettei niitä kyllä pitäis miten sattuu siirrellä! :mad:

Mitä alkoiden luokituksiin tulee, ne vaihtelee paikasta toiseen, mut monessa paikassa A-luokituksen saa vain harva alkio ja BC:tkin on siis ihan OK-laatuisia. Meidän BC-blastosta syntyi vallan ihana terve poika. :love:
 
  • Tykkää
Reactions: WishingUponAStar
@Mandala ja @Roxanne ootte nyt jo selventäneen asiat mulle paremmin ku ykskään lääkäri käynneillä! :LOL: kiitos siitä, koska tunnen itteni tyhmäks jos vielä suostun niitten höpötyksiä uskomaan. Saan aina selityksen, että "teillä on niin paljon hyviä alkioita niin voi joustaa" mieskin hermostu eilen ku selitin näitä, että ei niitä kauan ole paljookaan!

Mulle ei ole kertaakaan sanottu tosta ovitrellen aikataulusta. Pistin sen viime tiistaina klo 15.15 ku pääsin kotiin ja nyt maanantai oli tosiaan siirto. Ja tosiaan niistä lugeista kysyin kaks kertaa et miks edes alotan ne aikasemmin,vastaus oli "ne lasketaan alkion iän mukaan" ?? Koska viimeks alotin 3-päiväsen alkion siirrossa siirron iltana. Mut en ymmärrä miks sitä nyt siirrettiin päivälle eteenpäin jos siirtopäivä noille olis kuitenkin sama(n)

Viime kuussa ma aamulla pistin klo 11 ja saman viikon pe siirrettiin 3pvä alkio..

Ei minkäänlaisia oireita, ei edes luget pömpötä enää vatsaa niinkun viime kierrossa.
 
Minulla oli lääkkeellinen tyhjennys perjantaina ja tosi paljon jälkisupistuksia sen jälkeen. Kävin äsken lääkärillä ja kohtu ei ollut riittävästi tyhjentynyt ja sain uuden annoksen tyhjennykseen. Helpotus, ettei tullut kaavintaa. Ottaa silti päähän. Yli viikon ollut töistä pois ja masentaa. Yritän olla optimistinen, mutta on vaikea uskoa, että raskaus alkaisi yhtä helposti taas huhtikuussa...
 
@kirsillevauva toivotaan että tyhjentyisi nopeasti ja elimistö saisi kiinni normaalista rytmistä pian. MOnestihan, olen näin ymmärtänyt, uusi raskaus alkaa helposti edellisen jälkeen, tai sitten vain sattumaa. Todella surullista et noin myöhäses meni kesken. se toivon ja odotuksen kipinä ollut jo suuri.

Mulla alkoi nyt menkat ja maanatiana siis soitto klinikalle. tästä se taas lähtee. huhti-toukokuun vaihtees sit punktioon kai!
Oon nyt syönyt alkuvuoden donafertyy, se loppu apteekista, joku toimitushäiriö, otin sit inocapseja tilalle. kierto lyhentynyt kyl huomattavasti ja pms oireet helpottanut. ennen kierto ollut 35pv, nyt vuoden alusta enää 30.
 
Valitettavasti helmikuun plussa ei vielä(kään) ollut se meidän plussa.
7+0 alkoi tuhruttelu/vuoto ja todettiin, että tuulimuna tai alkion kasvun varhainen pysähtyminen. Raskauspussi ja ruskuaipussi mutta ei selvää sikiökaikua. Nyt vaan toivon, että tulisi itsellään pois. Olisi jo toinen lääkkellinen keskeytys alle puoleen vuoteen.
Kohtuni ottaa hyvin raskauksia vastaan, mutta joko meillä on vain ollut huono tuuri tai sitten vika alkioiden laadussa. Mutta periksi ei anneta, vasta kaksi alkionsiirtoa takana. Mutta onhan nämä toistuvat keskenmenot kamalia, henkisesti olen kuitenkin yllättävän hyvin jaksanut. Nyt keräilen hieman voimia, fyysisen toipumisen jälkeen uutta yritystä kohden:)
 
Voi ei @Milli-34 suuret pahoittelut, tuleepa nyt taas näitä huonoja uutisia.. Tosiaan on toki positiivista jos teillä raskaudet kuitenkin alkaa, siitä voi voimia uuteen noiseen poimia. Ehkä seuraava plusssa on se teidän pysyvä..
Eikö ketään piinaile tällä hekellä?
 
  • Tykkää
Reactions: Nipsu_78
Kiitos @Domi , sitä toivotaan, että jossain vaiheessa joku alkioista olisi se oikea:love: Lääkäri lohdutti, että kiinnittymisessä ei ainakaan ole ongelmaa, kohtu näyttää ottavan vastaan ne "huonommatkin" alkiot ja pitää kynsin hampain niistä kiinni. Epäili, ettei tämäkään tule ulos ilman lääkkeitä, mutta toivotaan parasta vielä viikon verran.
Meillä on yksi blasto pakkasessa, kunpa ehdittäisiin pas:iin vielä ennen kesää, jos siis sulatuksesta selviää:) en tiedä miten pitkään julkisella puolella pidetään taukoa km/kkm jälkeen, onko muilla kokemusta?
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Milli-34 paljon positiivisia ajatuksia! @julie_ kuulostaa lääkärin etiikan vastaiselta, että koska teillä on paljon hyviä alkioita, niin tehdään vähän "sinnepäin"!! Eihän se voi mennä noin. Minäkin olen julkisella, mutta koen toistaiseksi, että tarkasti on hommat hoidettu. Ainakaan ei mitään "ei kun näin sittenkin", vaan on ollut itse asiassa meillä varsinainen lääkäri sekä erikoistuva ja tosi tarkka hoitaja, joka korjasi kiertopäivänkin, kun lääkärillä vahingossa heitti yhdellä. Joulukuun ivf ei tarrannut tuoresiirrossa, nyt viime kierto vihellettiin poikki, kun lääkkeistä huolimatta yksi munasolu kasvoi minulle. Minä olisin tosi kauhuissaan, jos en tuntisi luottavani noihin ihmisiin. Meillä on 2 hyvää 5&6pv alkiota pakkasessa ja ne ovat meidän ainoat toivot. Eka lääkkeellinen PAS odottaa nyt. Ja @kirsillevauva kiitos kannustuksesta. Keskiviikon ultra näytti ok:lta. Limis oli 6.8-7 mm (kp11), halusivat kasvattaa sitä vielä ja lisättiin yksi laastari lääkitykseen. Huomenna menen ultraan uudestaan ja kuulen sitten koska siirtoon päästään. Tunnekuohuja sisällä kovasti, kun tietää, että jos tämä ei onnistu niin enää yksi mahdollisuus. Tsemppiä kaikille täällä painiville!
 
  • Tykkää
Reactions: Nipsu_78

Yhteistyössä