IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Progynova menee 2x1 ja terolut 3x1. Malttamattomana odotan jo päivää kun testissä vois jotain näkyä :rolleyes: ensin oli toiveikas olo kun pitkästä aikaa tehtiin pas ja viel kaksi siirrettiin mutta kannasta kävin kattoo että olivat huonolaatuisia nii toiveet laski vaikka eihän se ulkonäkö kaikkea kerro..
 
Täällä siirtoaika lähestyy pitkästä aikaa, maanantaina olisi se eessä. Kolmepäiväinen alkio siis tällä kertaa.
Vähän jännittää, pyysin nyt siirtoon kipulääkkeen suoneen kun punktiossa hoitajat sitä suositteli. Kun on ollut niin kivulaita siirrotkin useimmat.
Jotenkin vaan jännittää auttaako se, ja mietityttää onko se hieman haitallista... vaikka tuskin sitä suositeltaisiin jos siitä olisi siirrolle jotain haittaa. Ainakin luulisi rentouttavan vähän kroppaa, ehkä sillä olisi suotuisiakin vaikutuksia.
Kuulemma kipulääkettä yleensä annetaan puolikas annos verrattuna punktioon ja punktiosta poiketen rauhoittavaa ei tule, joten mahollinen tokkurakin poistuu kehosta nopeammin ja pääsee puolen tunnin huilimisen jälkeen lähtemään. Eipähän sitten ainakaan liiemmin isompi juttu kuin siirrot tähänkään asti.
Miinusta toki se että pitää olla hakija kuten punktiossa, näin yksin lasta yrittävänä se on aina vähän säätämistä kysellä kellä lähipiiristä olisi aikaa tulla hakemaan kun monihan on töissä päiväseltään. Onneksi nyt sain helpohkosti järjestymään. :)

Ainakin tää nyt vähän vähentää omaa jännitystä kun ajattelee että ehkä tällä kertaa säästyisi suuremmilta kivuilta. Toki silti jännittää mahtaako alkio selvitä sulatuksesta, seitsemän niitä nyt on pakkasessa mutta jos on heikkoa tekoa niin eipä se määrä auta..
 
  • Tykkää
Reactions: Nipsu_78 ja atvk87
@lullaby Harmi, kun tuli nega tästä viimeisestä kortista :unsure: On varmasti hankala jättää tätä palstaa, mutta eihän onneksi tarvikaan :) Toimit täällä vanhempana neuvonantajana sit vaan (y);) Mä huomasin ainakin plussapalstalla, että sitten ei enää oikein jaksannut seurailla, kun kaikki itseni kanssa samaan aikaan palstailleet olivat lapsensa saaneet. Mutta mielenkiinnosta sitä silti lukee edelleen :p

@Nipsu_78 ja @kirsillevauva jaksamista teille menetyksiinne :cry: Toivottavasti kesä antaa vähän toiveikkaampaa fiilistä, tai edes jotain mielialan kohotusta. Onko teillä jatkosta vielä ajatuksia?

@kiia-s koska sulla on testipäivä? Ja @Aislinn83 tule kertomaan sitten, jos huomenaamuna teet testin, että miltä näyttää :cool:

@justhope toivottavasti sulla menee siirto hyvin ja mahdollisimman kivuttomasti. Tosi kurjaa, jos noin huonoja kokemuksia takana :( Mulla on ollut niin kivuttomia ja helppoja molemmat siirrot, että en osaa edes kuvitellakaan tuommoista.. Ja molemmat punktiot taas ollut niin pöhnässä etten niihinkään osaa verrata. Toivottavasti saat hyvän kivunlievityksen.

Omaa napaa nyt välillä: tänään oli kontrolliultra, kun olen nyt 2,5kk syönyt Novofemia (estradioli+progestiini, kun mun munikset on vaihdevuositilassa). Lääke on toiminut tosi hyvin, tämän 3. pas kierroksen alkaessa huhtikuussa limis oli 1,1mm, nyt hienosti kasvanut 7,5mm!(y) Jatkan nyt Novofemin loppuun, ja kun vuoto alkaa niin aloitan Zumenonin PASsia pohjustamaan. Siirto siis elokuun alussa. Tosi positiivinen fiilis, viimeksi raskaus alkoi ekasta siirrosta joten toiveet korkealla.. ja korkealta sitten putoaakin jos ei tarraa kiinni :barefoot:

MyMa
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87 ja lullaby
Pikainen omanapa kun kello jo paljon ja pitäs nukkua jo kun töihin aamusta, en malttanut odottaa aamuun testin teon kanssa ja sain elämäni ensimmäisen plussan. :)

Tietty ei nyt tiedä vaikka ois kemiallinen tai kohdunulkopuolinen että yritän pitää ajatukset maassa, silti tää on iso iso harppaus mulle joka vuosia saanut negaa testiin.
 
Aislinn83 onnea! ensimmäisen postiviisen testin jälkeen olo on kyllä niin uskomaton

Maanantai kai vastais dpo14 niin sillon ois se lopullinen testi täl kertaa hoitaja kyl käski oottaa 2 viikkoa siirrosta vaikka yleensä sanottu et 10 päivää. Nojoo tein jo testin aamulla, mulla on haamut tullu aina aikasessa vaiheessa, mutta nyt näytti negaa. Huomenna teen vielä testin sit lähetään reissuun viikonlopuksi enkä ota testejä mukaan niin seuraava sitten maanantaina.
 
Voi kiitos, vielä varmistin tänään digitestillä ja 2-3 pärähti siihen. :):love: No en haluaisi antaa itseni innostua liikaa kuitenkaan kun mitä tahansa tässä voi tapahtua. Pelottaa kun mulla se myooma tuola että onko alkio kiinnittynyt sen viereen.:unsure::unsure: (n)

Oireita on rinnat kipeät ja mun mielestä nännipihat vähän muuttuneet sekä valkovuotoa tulee, pientä etomista myös muttei sen suurempia. Vähän mahatuntemuksia välillä.

@kiia-s mulla oli kans eilen kp14 siirrosta, viimeksi piti tehdä testi punktiosta laskien. Toivon kovasti plussaa myös sinne!:love: :love:
 
Onko kenelläkään kokemusta koholla olevasta prolaktiini arvosta? Lääkäri passitti mut siihen sekä kilpparitesteihin, kun tämä vuotohäiriö on osoittautunut ongelmakseni...
Onko siihen jonkinlainen lääkitys ja kuinka nopeasti arvot yleensä saadaan laskemaan ym?
 
@Haaveilija91 Mulla oli hoitoihin lähdettäessä prolaktiini aivan viitearvon ylärajalla. Tai tämä oli itse asiassa havaittu jo nuorempana, kun huomasin että toisesta nännistäni tulee silloin tällöin nestettä. Kohonneen prolaktiinin erityksen eli hyperprolaktinemian syy on joskus pieni, AINA hyvänlaatuinen kasvain aivoissa, mutta ei läheskään kaikissa tapauksissa.

Ihan muutama vuosi sitten, vai olikohan jopa viime vuonna, tuli käyttöön testi (ihan verikoe siis), jolla selviää prolaktiinipartikkeleiden koko veressä. Eli kun mullakin oli prolaktiini koholla, niin kyse ei lopulta ollutkaan siitä että prolaktiinia olisi ollut veressä liikaa, vaan ne prolaktiinipartikkelit vaan ovat normaalia isokokoisempia. Saatko selvää mitä tarkoitan? Ja tämä prolaktiinipartikkeleiden suuri koko ei sitten ollut enää mikään ongelma, ja ilmeisesti se sulkee pois sen kasvaimen mahdollisuuden. Laitan pari linkkiä alle.

No lopulta siis tuo koholla ollut prolaktiini ei ollutkaan hoitojen kannalta haitallinen, kun kyseessä ei ollutkaan "oikea" hyperprolaktinemia, joka voisi estää raskaaksi tulon. Fysiologisestihan siinä on kyse samankaltaisesta tilanteesta kuin imettävällä äidillä, jolla imetyksen vuoksi prolaktiinitaso on koholla ja se estää välillisesti uudelleen raskaaksi tuloa.

Toivottavasti tästä oli apua, ja tosiaan älä ala liikaa miettiä sitä kasvainasiaa, koska se on epätodennäköistä ja ne kasvaimet on joka tapauksessa _aina_ hyvänlaatuisia, eli ei syöpää :)

https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2002/16/duo93103 ja toinen
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00998
 
@MyMa juu harvemmalla nämä siirrot taitaa olla kipeitä kokemuksia, täältä en itse muista lukeneeni yhtäkään tapausta jolla näin olisi. Useimmille vain lievästi epämukavia. Punktiossa se kivuliaisuus tuntuisi yleisempää olevan, mutta siinäkin yleensä ihmisillä lääkkeet toimii niin hyvin ettei tarvitse liian kipeänä olla...
Hyvähän se vain on ettei useimmilla tee kipeää :) Toivon ettei nämä mun avautumiset tällä palstalla ainakaan ketään joka olisi vasta alottamassa hoitoja, saa kauhistumaan tms :p Mullahan on kuitenkin näihin kipuihin tosi selkeät syytkin, punktiossa kipua tekee leikkausten jättämät kiinnikkeet sisuskaluissa (plus se että kaikki lääkkeet ei tehoo mulla kunnolla) ja siirroissa se että on kaksiosainen kohtu eli kaksi ahtaamman puoleista kohdunsuutakin, joten on niin hankalan tiukat paikat että sattuu se siirtokatetrin paikalleen laitto...
On mullakin onneksi osa siirroista ollut kivuttomia niin ei ihan niin paljoo jännitä kuin vaikkapa tää vika puntio jännitti. Tai tälle se nyt tuntuu, saa näh mikä on fiilis sitten maanantain koittaessa...:rolleyes:

@Aislinn83 onnea! :) Toivottavasti kaikki menee hyvin.
 
Tänään menty vuoristorataa ensin amulla tein digitestin ja tuli miinus ajattelin et tässä se nyt oli vaikka aikasta vielä onki mutta ennenkin näkynyt jo nyt haamu jos on näkyäkseen, jäi kuitenki joku vaivaamaan ja tein vielä päivällä pc liuskan ja himmee haamu tuli
 
  • Tykkää
Reactions: Aislinn83 ja MyMa
@Haaveilija91 Mulla oli hoitoihin lähdettäessä prolaktiini aivan viitearvon ylärajalla. Tai tämä oli itse asiassa havaittu jo nuorempana, kun huomasin että toisesta nännistäni tulee silloin tällöin nestettä. Kohonneen prolaktiinin erityksen eli hyperprolaktinemian syy on joskus pieni, AINA hyvänlaatuinen kasvain aivoissa, mutta ei läheskään kaikissa tapauksissa.

Ihan muutama vuosi sitten, vai olikohan jopa viime vuonna, tuli käyttöön testi (ihan verikoe siis), jolla selviää prolaktiinipartikkeleiden koko veressä. Eli kun mullakin oli prolaktiini koholla, niin kyse ei lopulta ollutkaan siitä että prolaktiinia olisi ollut veressä liikaa, vaan ne prolaktiinipartikkelit vaan ovat normaalia isokokoisempia. Saatko selvää mitä tarkoitan? Ja tämä prolaktiinipartikkeleiden suuri koko ei sitten ollut enää mikään ongelma, ja ilmeisesti se sulkee pois sen kasvaimen mahdollisuuden. Laitan pari linkkiä alle.

No lopulta siis tuo koholla ollut prolaktiini ei ollutkaan hoitojen kannalta haitallinen, kun kyseessä ei ollutkaan "oikea" hyperprolaktinemia, joka voisi estää raskaaksi tulon. Fysiologisestihan siinä on kyse samankaltaisesta tilanteesta kuin imettävällä äidillä, jolla imetyksen vuoksi prolaktiinitaso on koholla ja se estää välillisesti uudelleen raskaaksi tuloa.

Toivottavasti tästä oli apua, ja tosiaan älä ala liikaa miettiä sitä kasvainasiaa, koska se on epätodennäköistä ja ne kasvaimet on joka tapauksessa _aina_ hyvänlaatuisia, eli ei syöpää :)

https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2002/16/duo93103 ja toinen
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00998
Kiitos kattavasta vastauksestasi sain hyvin selvän mitä tarkoitit. Tavallaan toivon, että verikokeesta löytyy jotain. Se selittäisi niin monta asiaa. Katsotaan. Lääkäri soittaa 10.7. Tuloksista.
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
Haamu kurkkii testissä, on vähän vahvistunut mutta edelleen tosi haalea. Lieviä oireita on ilmassa kahvi ja karjalanpiirakat ainaki alkaa närästää. Nälkä jatkuvasti ja alavatsa arka, erityisesti vatsallaan makoillessa alkaa menkkajuilimisia..
 
Puhuin Dextran lääkärin Eeron kanssa, joka ei siis ole mun hoitava lääkäri. Määräsi metformiinin minulle, jonka aloitan heti tällä viikolla. Se on kuulemma hyödyksi ylipainoisille yrittäjille :) Lisäksi sanoi, että oli ollut konferenssissa, jossa puhuttiin, että terolut-lääkityksen pitäisi olla ylipainoisilla huomattava verrattuna normaalipainoisiin. JOtakin kombinaatiota voi myös ajatella seuraavassa siisrrossa. Eero on erikoistunut keskenmenoihin! Tuli ihana fiilis. Laihdutuslääkettä ei suostunut määräämään, vaan pudotan painoa omaan tahtiin. En malttaisi odottaa elokuuta ja uutta siirtoa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Aislinn83
Meinasi jo unohtua kuulumisten päivittely, eli täällä siirto oli tosiaan maanantaina. Sain puolikkaan annoksen kipulääkettä ja tehosi yllättävän hyvin, olikin helppo rentoutua. Meni ehk parhaimmin siirto kuin koskaan, ei tuntunut ees pahalle. Ja oli yksi harvoja kertoja kun ei tarvinnut tarttua kiinni kohdunsuusta, sekin varmasti teki aika kivuttoman kokemuksen tällä kertaa. Reitti löytyi kerrankin helposti ja homma oli hetkessä ohi! :)
Alkiokin oli ilmeisesti selvinnyt sulatuksesa hyvin ja akkaseen jäi 6 oottamaan vuoroaan.

Kerrankin näin, oli oikeasti tosi hyvä fiilis kun sen jälkeen hetken huili paikan päällä ja ootteli että lääkkeen vaikutus katoaa. Tuli optimistinen olo että ehkä tuon lääkkeen avulla homma helpottuisi niin että joku alkio vielä jopa kiinnikin tarttuisi, kun kroppa on rentoutuneempi ja stressittömämpi siirrossa... kai sitä voi ainakin toivoa :LOL:

Tänään pistin gonapeptylin ja testipäivä olisi 15.7.
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa ja Domi
Ei ne haaleet viivat hyvää tienny oli vaan kiinnittymisyritys nyt näyttää jo puhdasta negaa testi. Nyt aletaan odottaa uutta ivf aikaa. Tuntuu niin kaukaselta kun elokuussa tulee 4v. siitä kun eka ja toistaiseksi ainoa ivf tehtiin. 17 alkiota sillon saatiin ja yksi lapsi niistä syntyi, ei kovin hyvä onnistumisprosentti, mutta onnellinen toki että edes yksi:love:
 
Pieni tauko takana, nyt kuitenkin jo menossa mukana kp4 ja valmistaudun seuraavaan siirtoon..Samoilla konsteilla edetään, kuin viimeksikin. Tässä välissä otettiin kilpirauhasen vasta-aineet ja pitkäaikaissokeri, molemmat arvot ok. En tiedä mitä muuta vielä testaisi..Hassua miten sitä toivookin, että joku vika löytyisi ja selittäisi..Kiitos kaikille myötäelämisestä, nyt onneksi jo aikaa kulunut ja täällä tapahtuu koko ajan. Katse eteenpäin(y)
Kovasti onnea @Aislinn83 :love:
Pahoittelut @kiia-s Olihan teillä vielä alkioita jäljellä?
Onnea piinailuun, ainakin @justhope :love:
 

Yhteistyössä