IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Tuutikki84 jos ovulaatiotesti oli tänään positiivinen, huominen on ovulaatiopäivä ja blasto siirretään 5 päivää ovulaation jälkeen eli juurikin tiistaina :) tsemppiä siirtoon!
Ihanaa, kiitos vastauksesta :love: tuli huojentunut fiilis!
En yhtään muistanut, että niinhän se on että ovistesti mittaa sen LH-huipun joka tulee ennen ovulaatiota. Nyt sitten lueskelin tuosta aiheesta lisää. Eli ajoitus olisi just hyvä sitten :)

Mä testailin sitä ovista vielä pari kertaa lisää (eilen illalla ja tänä aamuna), mutta ilmeisesti oli tosi nopea LH-huippu kun ei enää seuraaviin testeihin tullut hymynaamaa. Toivottavasti se positiivinen tulos nyt sitten oli kuitenkin oikea... o_O
 
Ihanaa, kiitos vastauksesta :love: tuli huojentunut fiilis!
En yhtään muistanut, että niinhän se on että ovistesti mittaa sen LH-huipun joka tulee ennen ovulaatiota. Nyt sitten lueskelin tuosta aiheesta lisää. Eli ajoitus olisi just hyvä sitten :)

Mä testailin sitä ovista vielä pari kertaa lisää (eilen illalla ja tänä aamuna), mutta ilmeisesti oli tosi nopea LH-huippu kun ei enää seuraaviin testeihin tullut hymynaamaa. Toivottavasti se positiivinen tulos nyt sitten oli kuitenkin oikea... o_O
Onko sulla yleensä nopeat lh-piikit? Toivottavasti on oikea plus kuitenkin ja eiköhän ookkin:) mä oon kerran saanu väärän positiivisen hymynaaman cb:llä. Mut osasin heti epäillä sitä koska oli aika aikaiset kierronpäivät vs millo ovis yleensä on ja siitä et tikun viivavärit oli levinneet siten et puolet "näytöstä" oli sinisenä oletetun testiviivan puolelta ja kontrolliviivapuoli oli normaali. Ja tää siis ultrassa todettiin vääräksi myös.
 
Suunnittelukäynnillä käyty ja niinhän siinä kävi, että aloitus on vasta helmikuun menkoista.
Ivf-jonoon asetuspäivästä menee kuulemma aikalailla tasan 6kk, että pääsee aloittamaan ivf- kierroksen. Tällä hetkellä todella tukossa.
 
Suunnittelukäynnillä käyty ja niinhän siinä kävi, että aloitus on vasta helmikuun menkoista.
Ivf-jonoon asetuspäivästä menee kuulemma aikalailla tasan 6kk, että pääsee aloittamaan ivf- kierroksen. Tällä hetkellä todella tukossa.
Höh ikävää et joutuu viel yli kk odotella. Toisaalta hyvä et hommat etenee. Tuliko teille lyhyt vai pitkä? Jos pitkä niin alkaako helmikuun kierrosta vasta sumut ja periaatteessa maaliskuussa vasta stimulaatio, punktio ja siirto?
 
Onko sulla yleensä nopeat lh-piikit? Toivottavasti on oikea plus kuitenkin ja eiköhän ookkin:) mä oon kerran saanu väärän positiivisen hymynaaman cb:llä. Mut osasin heti epäillä sitä koska oli aika aikaiset kierronpäivät vs millo ovis yleensä on ja siitä et tikun viivavärit oli levinneet siten et puolet "näytöstä" oli sinisenä oletetun testiviivan puolelta ja kontrolliviivapuoli oli normaali. Ja tää siis ultrassa todettiin vääräksi myös.
En yhtään tiedä, miten nopea se LH-piikki mulla on, tää oli nimittäin vasta toka kerta kun ovulaatiota testaan... ekan kerran testasin reilu vuosi sitten, kun oltiin Felicitaksella hedelmällisyystutkimuksissa. Silloin otettiin myös verikokeita, joissa testattiin eri hormonipitoisuuksia kierron eri vaiheissa, ja muistaakseni mulla oli verikokeen mukaan ollut ihan oikeastikin ovulaatio :) en silloin enää tehnyt positiivisen ovistestin jälkeen enempää testejä.

Mutta kaipa tää selviää. Alkionsiirtoon ei vielä tullut aikaa, tänään tuli vain ilmoitus, että Omapolulle on laitettu uusi tehtävä, joka oli ovulaatiotestin tuloksen ilmoittaminen :eek: ihmettelin kyllä, miksei tuota oltu laitettu sinne jo aiemmin. Ilmoitin eilen siellä Omapolulla viestinä sen positiivisen ovistestin tuloksen, kun olin aikani etsinyt kohtaa, jossa sen voisi ilmoittaa "rasti ruutuun" -menetelmällä. No, toivottavasti ne huomenna ilmoittaa, mitä tehdään... :confused:
 
Blu
Heips!

Onpa kummallinen tuo HUSsin käytäntö. Tayssissa oli kyllä kiva kun suunnittelukäynnin jälkeen aloitettiin heti seuraavasta kierrosta.

Mulla täällä kp6 ja viides pistos tänään. Huomenna tulee jarrupiikki rinnalle. Tiistaina ultra. On ollut kyllä aika huonohko olo. Vatsa ihan sekaisin ja kuumeilua/lämpöä sekä väsymystä. Outo oire on myös olematon ruokahalu, joka ei tosin varmaan ole katastrofaalista näin joulumässäilyjen jälkeen.

Onko täällä nyt ketään, joka olisi samassa hoidon vaiheessa kuin minä?
 
Höh ikävää et joutuu viel yli kk odotella. Toisaalta hyvä et hommat etenee. Tuliko teille lyhyt vai pitkä? Jos pitkä niin alkaako helmikuun kierrosta vasta sumut ja periaatteessa maaliskuussa vasta stimulaatio, punktio ja siirto?
tämä lääkäri vielä konsultoi toista lääkäriä. koska mä sain letroista (6kk) käytön jälkeen niin pahan niveltulehduksiin, että käsi jouduttiin leikkaamaan. Ja tässä sumuissa mulla se pelko, että tulee vielä uudestaan.. mutta aikataulun mukaan niille sopii tällä hetkellä vain pitkäthoidot
 
Meillä jonossa oleskeluaika oli aika tasan vuoden. Heinäkuun (-16) jälkeen piti ottaa yhteyttä, odottaa... lokakuussa oli munasolujen keräys. Siitä hyperstimulaatio ja taas piti odottaa, eli ensimmäiseen siirtoon pääsin joulukuussa. Olikohan tämä sitten joku superpitkän kaavan mukaan? :rolleyes::LOL: Nyt toisella kerralla pääsin kahteen siirtoon 9kk aikana, eli ei tämä hoidossa oleminen niin nopeasti mene julkisella puolella.
 
Minäkin voisin taas nostella päätä täältä hiljaiselosta. Viime kierrossa oli taas yksi siirto, joka päättyi (odotetusti, ei tässä enää toivoa osaa elättää) negatiiviseen eli alle 2 tulokseen verikokeessa maanantaina. (n) :unsure:

Alkiota vielä 2 jäljellä, huomenna olisi tarkotus alottaa taas zumenonien napsiminen tuuttuun tapaan.

Sen verran kyllä tämä, pikaisella laskennalla kymmenes täysin tulokseton alkionsiirto jäi harmittamaan että kyselin lääkäriltä olisiko vielä jotain mitä voisi tutkia. Vaan kun about kaikki on tutkittu koromosomeista hyytymistekijäihin ja kohdun limakalvotesteihin. Päätettiin nyt ottaa pieni verenkuva ja ferritiini, ferritiiniä kun mulla ei aiemmin ole otettu.
Nyt heräsi pienen pieni toivonsäde, kun katsoin noiden tulokset. Pari veriarvoa alle viitearvon, hemoglobiini 118 (mulla on kyllä ikäni jo ollut alhanen se, ei sinänsä outoa) ja se kuuluisa ferritiini: tulos alle 12, kun viitearvot on 15-125!
Eli ainakin maallikkona näytäisi aika selvästi anemialta. Nyt sitten toiveilen kovasti että voisiko raskaus päästä alulle tuon korjaamalla...? Toki toisaalta mietityttää, voiko se silti olla syy sille ettei alkiot edes yritä kiinnittyä. Tai kuvittelisi että rautatasolla on merkitystä vasta kiinnittymisen jälkeen... vaan toivo heräsi silti!:geek:

Nyt mietityttää mitä lääkäri tuloksista on mieltä, joskus kun olen rautakuureja elämässäni syönyt niin tuntuu ettei maha niistä tykkää yhtään hyvää... Plus ymmärtääkseni rautakuurit suun kautta nostaa arvoja hyvin hitaasti. Yritin vuosi sitten oma-aloitteisesti (juuri kun tiedän että hemppa on aina ollut alhasempi ja ajattelin ikäänkuin ennalta varautua raskauteen jossa rautaa kuluu) rautakuurille ryhtyä vatsaystävälliseksi mainostetulla nestemäisellä rautalitkulla, mutta maha ei kestänyt ollenkaan.Vetelin sitten jonkin aikaa verilettuja (vanhan kansan neuvo, 2 lettua päivässä nostaisi arvoja... kai se voi paremman puutteessa toimia :ROFLMAO: ).

Joskus olen lukenut että rautaa voitaisiin tankata suorana suoneenkin, kuulostaisi kivat nopealta menetelmältä hoitojen kannalta ajatellen. Mietityttää silti mitä lääkäri tykkää jos sitä ehdotan...? kun olen ymmärtänyt että se suoneen tankkaus on harvinaisempaa. Onkos täällä jollain semmosesta kokemusta?

Vaan ehkä pitää ensin ootella mitä lääkäri edes noista tuloksista sanoo ennenkuin liikaa pohdin. :rolleyes:
Sori pitkä kirjoitus, vähän vaan piti ajatuksia purkaa kun pohdituttaa aihe.
 
Blu
@justhope Olen ymmärtänyt, että rauta-arvoilla voi olla paljonkin tekemistä raskautumisen kanssa. Nuo ferritiinin viitearvot ovat Suomessa vähän hassut, kun mulle työterveyslääkäri sanoi, että oma arvoni (21) oli todella huono. Hänen mukaansa 60 alkaa olemaan hyvä. Sullahan on ihan selvä anemia. Infuusioon on käsittääkseni aika vaikea päästä yleisellä puolella, mutta sillä arvon saa nopeasti nousuun. Tiedän erään, joka pääsi kun hänen ferritiininsä oli 2. Kannattaa kyllä kysyä sinun tapauksessasi. Itse söin rautaa neljä kuukautta ja arvo nousi 21:stä 34:ään, että aika kauan sitä saa kyllä popsia.

Pitäisi kyllä itsekin alkaa taas syömään. Jotenkin vaan jäänyt taas juurikin tuon mahan reagoimisen vuoksi.
 
Kiitos @Blu , hyvä kuulla tuosta ferritiinistä kokemuksia. Mä olen yksityisen puolella hoidoissa eli varmaan infuusioon pääsee helpommin, mutta olen aina vähän ns. arka ehdottamaan lääkärille suoraan mitä tehdään, siksi tuo infuusion kysyminen mietityttää... toki ehkäpä lääkäri ehdottaa itse sitä, kun arvoni ovat näin huonot? Toisaalta olen ymmärtänyt että ferritiiniin suhtautuu lääkärit aika spekuloiden, siksi se juuri mietityttääkin kun en "kehtaa" astella lääkäreiden varpaille tekemällä liian suorana omia ehdotelmiani... ehkä hieman tyhmää tämmöinen arkailu joskus kun omasta terveydestä kuitenkin kyse :ROFLMAO:

Nyt peräti rupesin pohtimaan, pitäisikö ehkä sittenkin pitää suoraan nyt taukokierto, etten aloittaisikaan zumenonia. Harmi kun on viikonloppu, vieläpä loppiainen perään niin ennen tiistaita lääkäriä ei kiinni saa että voisi miettiä sen kanssa tätä. Ilmeisesti tuo suoneen rautatankkauskaan ei kuitenkaan välitöntä apua tuo niin ehkä olisi hyvä seuraavaa siirtoa kuitenkin lykätä.
 
@justhope No onpa ihme juttu, että ei ole sitä mitattu muiden verikokeiden kanssa. Multa otettiin heti ekalla käyntikerralla. Olen kans ymmärtänyt, että sillä todellakin on merkitystä. Sinun tilanteessasi kun alkiot vähenemässä, pitäisin raudantankkaustauon ja aloittaisin seuraavan yrityksen kun on varmaa että arvot kohdallaan. Olen itse vaihtanut kotona tehtävät perussalaatit babypinaattiin jo joskus vuosi sitten, kun aloiteltiin luomuna ja ei ollut hajuakaan omista rauta-arvoista. Lisäksi söin ruisleipää. Purkista en ole ottanut koskaan. Kun ferritiini elokuussa mitattiin, oli se 75. Oli muistaakseni viitearvojen puolivälissä. Tsemppiä arvojen nostamiseen. Mitenköhän kauan siinä menee, siitäkään ei itsellä ole mitään hajua. Olipa hyvä, että asia tuli nyt sentään esiin, niin antaa sinulle vähän toivoa vielä (y)
 
@justhope Mun - ja useimpien lääkärien - mielestä ferritiinistä vouhotetaan vähän liikaa, mutta noilla lukemilla ja sun yrityshistorialla yrittäisin kyllä parantaa lukemaa ennen seuraavaa siirtoa. Yksityiseltä saa varmaan sen infuusion, mutta sekin kai maksaa taas muutaman satasen. Mulla on vain kerran elämässä mitattu ferritiini, silloin se oli 13,5 (ja Terveystalon viitearvojen sisällä, joten sitä ei kukaan kommentoinut). En syö juuri lihaa enkä muuta rautapitoista plus mulla on runsaat kuukautiset, joten päättelin että tuskin lukema on noussut. Niinpä jostain huhti-toukokuusta tankkasin omatoimisesti rautaa sinne marraskuun puolivälin paikkeille. Ferritiiniä en mittauttanut, mutta hemoglobiini oli ainakin noussut kun se on mulla aina ollut alarajoilla. Mutta tosiaan syötävien rautavalmisteiden kanssa se arvon nostaminen on kyllä kuukausien prosessi ja aika mahdoton, jos vatsa ei kestä.
 
@Ellinoora38 @Silmu75 Juu otettiin mulla joku laaja verikoe hoitojen alkupuolella, varmaan kolmisen vuotta sitten. Siinä hemoglobiinin muistan olleen hieman parempi, ehkä joku 130, mutta koska mulla on aina ollut alhainen niin siihen todettiin että ihan ok on. Varmaan sen takia ferritiiniä ei otettu? Plus hoitojen alkupuolella oli mulla kauheasti hämminkiä, silloinen lääkäri ei tuntunut olevan mun puolellani (koska olen hoidoissa yksin) ja kun oli kystiä niin aina vaan käännytti takasin julkiselle puolelle niitä tutkimaan lisää... Kunnolla hoidot starttasi vasta nykysen lääkärin kanssa, mutta en muista mitattiinko silloin enää uudelleen noita ns. perusveriarvoja.
Itsekin koen että siitä ferritiinistä kohkataan vähän liikaa, mutta varmaan tämä että on ihan alarajalla hemppa sekä alle viitearvojen se ferritiini niin ehkäpä nyt on tosiaan paikallaan pikku tauko ja yritys nostaa sitä rauta-arvoja...
tai no, ainakaan ei jää sitten vaivaamaan että olisiko se auttanut siirtojen kannalta? Tuntisi taas ns. ainakin yrittäneensä kaikki keinot. :geek: Kysyin kyllä jo lääkäriltä aiemmin että tartteeko taukokiertoa pitää noiden verikokeiden takia, mutta silloin meinasi että ei, kun tulokset tulee niin nopeasti että ne nähdään sitten ennen siirtoa. Mutta varmaan se ajatteli siltä kannalta että ne olisi olleet parempia ne arvot... Tai ei kai sitä alkiota kannata vielä siirtää jos arvoja pystyisi infuusiolla parantamaan edes hiukan nopeammin.
 
@justhope. Mulla ferritiini mitattiin heti ekan käynnin yhteydessä. Mulle lekuri sanoi, että ivf:ää ei tehdä, jos se on alle 30 (ja tää lekuri on vielä niitä, jotka myös suhtautuu vähän epäilevästi ferritiinin vaikutuksiin). Jostain toisessa paikassa luin, että arvon suositellaan olevan vähintään 70, jos yrittää tulla raskaaksi. Mulla lähtöarvot oli paremmat kuin sulla (hemoglobiini hyvä, mutta ferritiini alle 30) ja kesti ~vuoden, että sain arvot nostettua yli 70. Sulla lähtöarvot näytti kyllä niin alhaisilta, että harkitsisin ehdottomasti infuusiota. Dextralla oli netissä jokin videokin tästä aiheesta. Toinen minkä itse mittautin on D-vitamiini ja sekin oli liian alhainen, mutta sen sai helpommin nostettua.
 
Itse uskon, että on sillä ferritiinillä varmaan vaikutusta jos lukema on kovin alhainen, mutta ei siitä liikaa kannata stressata. Siis jos nyt joku on vasta siirtoon menossa, niin sinne vaan! Mutta jos tosiaan on jo useampi epäonnistunut siirto takana ja vähän kaikki muut jutut tutkittu ja alhainen ferritiini, niin ehkä sitten voisi yrittää auttaisiko sen nostaminen.

Klinikoillakin on hyvin erilaiset kannat asiaan:

https://www.dextralapsettomuusklinikka.fi/blogi/2016/05/09/nain-raudanpuute-vaikuttaa-raskaaksi-tuloon/
https://blog.ovumia.fi/blog/ferritiini/





 
Minäkin voisin taas nostella päätä täältä hiljaiselosta. Viime kierrossa oli taas yksi siirto, joka päättyi (odotetusti, ei tässä enää toivoa osaa elättää) negatiiviseen eli alle 2 tulokseen verikokeessa maanantaina. (n) :unsure:

Alkiota vielä 2 jäljellä, huomenna olisi tarkotus alottaa taas zumenonien napsiminen tuuttuun tapaan.

Sen verran kyllä tämä, pikaisella laskennalla kymmenes täysin tulokseton alkionsiirto jäi harmittamaan että kyselin lääkäriltä olisiko vielä jotain mitä voisi tutkia. Vaan kun about kaikki on tutkittu koromosomeista hyytymistekijäihin ja kohdun limakalvotesteihin. Päätettiin nyt ottaa pieni verenkuva ja ferritiini, ferritiiniä kun mulla ei aiemmin ole otettu.
Nyt heräsi pienen pieni toivonsäde, kun katsoin noiden tulokset. Pari veriarvoa alle viitearvon, hemoglobiini 118 (mulla on kyllä ikäni jo ollut alhanen se, ei sinänsä outoa) ja se kuuluisa ferritiini: tulos alle 12, kun viitearvot on 15-125!
Eli ainakin maallikkona näytäisi aika selvästi anemialta. Nyt sitten toiveilen kovasti että voisiko raskaus päästä alulle tuon korjaamalla...? Toki toisaalta mietityttää, voiko se silti olla syy sille ettei alkiot edes yritä kiinnittyä. Tai kuvittelisi että rautatasolla on merkitystä vasta kiinnittymisen jälkeen... vaan toivo heräsi silti!:geek:

Nyt mietityttää mitä lääkäri tuloksista on mieltä, joskus kun olen rautakuureja elämässäni syönyt niin tuntuu ettei maha niistä tykkää yhtään hyvää... Plus ymmärtääkseni rautakuurit suun kautta nostaa arvoja hyvin hitaasti. Yritin vuosi sitten oma-aloitteisesti (juuri kun tiedän että hemppa on aina ollut alhasempi ja ajattelin ikäänkuin ennalta varautua raskauteen jossa rautaa kuluu) rautakuurille ryhtyä vatsaystävälliseksi mainostetulla nestemäisellä rautalitkulla, mutta maha ei kestänyt ollenkaan.Vetelin sitten jonkin aikaa verilettuja (vanhan kansan neuvo, 2 lettua päivässä nostaisi arvoja... kai se voi paremman puutteessa toimia :ROFLMAO: ).

Joskus olen lukenut että rautaa voitaisiin tankata suorana suoneenkin, kuulostaisi kivat nopealta menetelmältä hoitojen kannalta ajatellen. Mietityttää silti mitä lääkäri tykkää jos sitä ehdotan...? kun olen ymmärtänyt että se suoneen tankkaus on harvinaisempaa. Onkos täällä jollain semmosesta kokemusta?

Vaan ehkä pitää ensin ootella mitä lääkäri edes noista tuloksista sanoo ennenkuin liikaa pohdin. :rolleyes:
Sori pitkä kirjoitus, vähän vaan piti ajatuksia purkaa kun pohdituttaa aihe.
Minäkin tunnen yhden tapauksen, joilla useamman IVF-kierroksen jälkeen todettiin matala ferritiinitaso ja rautatankkauksen jälkeen tuli heti raskaaksi! Ehdottamasti kannattaa tuo asia kokeilla!
 
Hei taas tänne!

Harmitukset on harmiteltu ja kohti kolmatta passia. Tänään tuli ovulaatiotestiin plussa. Meillä tällä kertaa vähän erilainen siirto kun ei tehty tyksin joulusulun takia ollenkaan ultraa. Toisaalta parempi niin koska en ole kokenut siitä olevan oikeastaan hyötyä. Aina sama laulu siellä. Turhaan ajaa 100km. Eli ensi viikon ke ilmeisesti siirto, onkos muilla siirto tulossa? :)
 
Blu
Hei taas tänne!

Harmitukset on harmiteltu ja kohti kolmatta passia. Tänään tuli ovulaatiotestiin plussa. Meillä tällä kertaa vähän erilainen siirto kun ei tehty tyksin joulusulun takia ollenkaan ultraa. Toisaalta parempi niin koska en ole kokenut siitä olevan oikeastaan hyötyä. Aina sama laulu siellä. Turhaan ajaa 100km. Eli ensi viikon ke ilmeisesti siirto, onkos muilla siirto tulossa? :)

Mulla siirto varmaan ensi viikolla ma tai ti jos ei tule huomenna mitään huonoja uutisia ja päästään tuoresiirtoon asti. Huomenna siis eka ultra kp 10. Nähdään kasvaako siellä mitään
 

Yhteistyössä