IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Hei muutama kysymys! Punkteerataanko follit siis yleensä ovulaatiopäivänä? Montako päivää sen jälkeen tehdään sitten alkionsiirto? Entäpä jos alkio siirretään pakkasesta, siirretäänkö se ovulaatiopäivänä vai sen jälkeen?
 
@PumpuliNumpuli Ensimmäinen hoito keskeytettiin kun ei kasvanut oikein mitään, toinen koska kierto oli mennyt ihan sekaisin ja olin aloittanut väärästä kohtaa. Kolmannessa näkyi ensin muistaakseni 5 tai 6 follia, mutta ne alkoivat kadota jonnekin ja lopulta vain yksi punktoitiin; hedelmöittyi muttei selvinnyt pakkasesta. Välissä oli myös yksi inseminaatio aikataulusyistä, silloin oli kaksi hyvänkokoista follia mutta ilmeisesti vain laatu surkea. ESöin myös useamman kuukauden DHEA:ta, mutta eipä siitä ollut merkittävää iloa.

Mulla oli lääkitys ihan tapissa. Ensimmäisellä yrityksellä tuli hirveät vaihdevuosioireet, kaksi jälkimmäistä oli fyysisesti helpompia – vaikea sanoa, johtuiko mielialojen heittely lääkityksestä vai tilanteesta. Oli kuitenkin selvää, että jarrulääke, jota klinikka käytti, ei sopinut ja tuli kaikkia ihmeellisiä välivuotoja ja muita. Aika rankka yritys tuo oli, ja vaikka harmittaakin ettei onnistunut, stressaa ainakin tämä lahjasolujen odottaminen huomattavasti vähemmän.
 
@Florie Luulen ja pelkään että mulla kävisi aika samalla tavalla kuin sulla noiden omasoluhoitojen kanssa. DHEA:ta kokeiltiin mulle joskun vuosia sitten, mutta siitä tuli muistaakseni reilun kuukauden käytön jälkeen tosi kovat kivut. Muistatko millä annoksella sulla se DHEA oli ja miten sen oli tarkoitus vaikuttaa?
 
@Silmu75 varmasti kätevintä ottaa ne lääkkeet yhtä aikaa. Vaikeuksia mulle tulee tuottamaan ehkä se, että teen vuorotyötä ja päivärytmi vaihtelee jonkin verran... pitää varmaan vaan päättää joku tietty aika milloin sen lääkkeen ottaa, vaikka sitten töissä :sneaky:

@MyMa mulla on migreenitaipumusta, siksi vähän jännittää että saankohan migreenin niistä lääkkeistä itsekin. Mutta kuulostaa kyllä muuten aika helpolta. Tuntuu jo siltä, että miksei voitu heti lähteä tuohon lääkkeelliseen kiertoon tekemään sitä alkionsiirtoa... ei olisi käynyt näin että kaksi kertaa jää väliin. Helpotus on varsinkin tuo, ettei aikataulun kanssa ole niin tarkkaa!

Tiedättekö millaiset jonot lahjasoluhoidoissa on kunnallisen puolella? Vaikuttaako se mitenkään jonoihin millä alueella asuu vai onko ns. koko maa samassa jonossa?
Se riippuu asuinpaikasta, minkä sairaanhoitopiirin alueella niitä hoitoja saa, eli samanlailla kuin muissakin lapsettomuushoidoissa. Tähän mennessä ilmeisesti vain HUSin ja Taysin alueella on käynnistetty ne hoidot, muiden sairaanhoitopiirien ois tarkotus aloittaa myöhemmin. (Löysin tiedon https://sateenkaariperheet.fi/uutiset/tilannekatsaus-sateenkaariperheiden-lapsettomuushoitojen-kaynnistaminen-julkisilla-klinikoilla/)
 
Hei! Luin jostakin että endometrioosissa suositaan ivf hoitoa. Onko joku endometrioosia sairastava saanut muita hoitoja kuin ivf? Onko edes yritetty?

mulla on tänään laboratoriokokeisiin aika ja sitten odotellaan lapsettomuuslääkärin vastaanottoa. Jännittää! Terv. Lina87, puolisen vuotta yritystä takana ja syvä endometrioosi todettu, ensimmäinen lapsi toiveissa
 
Hei! Luin jostakin että endometrioosissa suositaan ivf hoitoa. Onko joku endometrioosia sairastava saanut muita hoitoja kuin ivf? Onko edes yritetty?

mulla on tänään laboratoriokokeisiin aika ja sitten odotellaan lapsettomuuslääkärin vastaanottoa. Jännittää! Terv. Lina87, puolisen vuotta yritystä takana ja syvä endometrioosi todettu, ensimmäinen lapsi toiveissa
Riippuu varmaan vähän siitä missä sitä endometrioosia on, leikkauksellahan saadaan jotain poistettua, mutta käsittääkseni saattaa palata pian takaisin. Mutta jos siinä välissä ehtii raskautumaan, niin sittenhän endokin rauhoittuu. Mulla on kai lievempi endometrioosi, hakeuduin hoitoihin vasta viime keväänä kuuden vuoden yrittämisen jälkeen ja silloin luin jostain, että endo saattaa vaikuttaa munasolujen laatuunkin. Tätä oli siis tutkittu lahjasoluhoidoilla, joissa osalle siirrettiin terveen ja osalle endometrioosia sairastavan munasolu. Jälkimmäisessä tapauksessa raskautumisprosentit olivat paljon huonommat.

Lääkäri osaa varmaan kertoa tarkemmin vaihtoehdoista. Onnea yrittämiseen!
 
Riippuu varmaan vähän siitä missä sitä endometrioosia on, leikkauksellahan saadaan jotain poistettua, mutta käsittääkseni saattaa palata pian takaisin. Mutta jos siinä välissä ehtii raskautumaan, niin sittenhän endokin rauhoittuu. Mulla on kai lievempi endometrioosi, hakeuduin hoitoihin vasta viime keväänä kuuden vuoden yrittämisen jälkeen ja silloin luin jostain, että endo saattaa vaikuttaa munasolujen laatuunkin. Tätä oli siis tutkittu lahjasoluhoidoilla, joissa osalle siirrettiin terveen ja osalle endometrioosia sairastavan munasolu. Jälkimmäisessä tapauksessa raskautumisprosentit olivat paljon huonommat.

Lääkäri osaa varmaan kertoa tarkemmin vaihtoehdoista. Onnea yrittämiseen!
joo mie olen vaan malttamaton ja ahdistaa niin ettei saa nukutuksi tai keskityttyä töihin :( en vielä edes tiedä koska pääsee vastaanotolle, sekin tieto helpottaisi. Sain ihan vasta diagnoosin. Mulla on syvä endometrioosi, rektovaginaalinen. Munasarjoissa ei ole endometrioomia eikä kohdussa todettu mitään ultrassa. Aukiolotutkimuskin vielä tekemättä. Nyt ei vaan saa ajatuksia rauhoitettua :confused: kiitos tsempistä :)
 
@Tuutikki84 Kiitos linkistä. Meille selvisikin, ettei julkiselta puolelta ole tullut kutsua siksi kun me ei päästäkään sinne hoitoihin. Syynä on ikärajan on ylittyminen. Ikäraja heillä on 39,5 vuotta, vaikka joka paikassa lukee että se on 40. Linkittämässäsi jutussakin lukee ”Hoitoja ei tehdä, jos parilla on jo ennestään kaksi yhteistä lasta, tai jos hoidettava on yli 40-vuotias hoitopäätöstä tehdessä - -”. Lähettäneen lääkärinkin mielestä se ikäraja on 40 v., mutta ei silti päästy ja turhaan odotettiin. Kaikki tarvittavat tutkimukset yhtä lukuunottamatta oli jo yksityisellä tehty, joten olisi riittänyt että tehdään se ja käydään vain kuulemassa hoitopäätös, mutta kun ei. Eikä tästä auta valittaa. Ilmeisesti asiat etenee julkkaripuolella niin hitaasti, että täytyisi olla 38,5v., kun sinne saa ensimmäisen lähetteen.

Yksityiselle täytyy nyt mennä. Onko kokemuksia Felicitaksesta? He mainostavat ”uutta” hoitoa yli 38-vuotiaille ja siinä on parempi onnistumis% ja mainoksen mukaan se on edullisempi kuin perinteiset hoidot. Soitan sinne huomenna ja kysyn mikä tämä on. Mutta jos teillä on tästä kokemuksia, niin kuulisin mielelläni.

Mulla on ollut tänään todella surkea päivä. Tuntuu että liikaa asioita on mennyt pieleen ja arvokkaita kuukausia menee hukkaan samaa vauhtia kuin näitä vuosiakin on mennyt. :(
 
@Tuutikki84 Kiitos linkistä. Meille selvisikin, ettei julkiselta puolelta ole tullut kutsua siksi kun me ei päästäkään sinne hoitoihin. Syynä on ikärajan on ylittyminen. Ikäraja heillä on 39,5 vuotta, vaikka joka paikassa lukee että se on 40. Linkittämässäsi jutussakin lukee ”Hoitoja ei tehdä, jos parilla on jo ennestään kaksi yhteistä lasta, tai jos hoidettava on yli 40-vuotias hoitopäätöstä tehdessä - -”. Lähettäneen lääkärinkin mielestä se ikäraja on 40 v., mutta ei silti päästy ja turhaan odotettiin. Kaikki tarvittavat tutkimukset yhtä lukuunottamatta oli jo yksityisellä tehty, joten olisi riittänyt että tehdään se ja käydään vain kuulemassa hoitopäätös, mutta kun ei. Eikä tästä auta valittaa. Ilmeisesti asiat etenee julkkaripuolella niin hitaasti, että täytyisi olla 38,5v., kun sinne saa ensimmäisen lähetteen.

Yksityiselle täytyy nyt mennä. Onko kokemuksia Felicitaksesta? He mainostavat ”uutta” hoitoa yli 38-vuotiaille ja siinä on parempi onnistumis% ja mainoksen mukaan se on edullisempi kuin perinteiset hoidot. Soitan sinne huomenna ja kysyn mikä tämä on. Mutta jos teillä on tästä kokemuksia, niin kuulisin mielelläni.

Mulla on ollut tänään todella surkea päivä. Tuntuu että liikaa asioita on mennyt pieleen ja arvokkaita kuukausia menee hukkaan samaa vauhtia kuin näitä vuosiakin on mennyt. :(
Voi kurja ettette päässeet! :( ja on kyllä outo raja 39,5v o_O miten se nyt niin hirveästi eroaa 40v... Noh, toisaalta luulen että teillä voi olla parempi tsäänssi onnistua yksityisellä ja ei tarvi odotella jonoissa ym (y)tsemppiä! <3

Me saadaan seuraavista menkoista ilmoittautua ekaan hoitoon! :love: pitkä kaava siis tulee niin huhtikuun alkupuolelle menee siirto. On tätä odotettu! Menkat hoi! Nyt heti hanat auki! :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Vilja83
Kiitos @Pinnii! :love: Luulen että näin on parempi, mutta rahaa tulee menemään paljon enemmän, enkä nyt osannut siihen varautua, kun yleislääkäri loi uskoa siihen että julkiselle puolelle tottakai päästään. Mutta toivottavasti tämä oli nyt käänne parempaan päin ja kohta se aurinko paistaa tännekin suunnalle...
Toivottavasti sulla alkaa kierto pian ja pääset aloittamaan hoidot. (y)
 
Kurjaa @PumpuliNumpuli että ette päässeet ollenkaan julkiselle puolelle, hoidot kun ovat yksityisellä aika kalliita. Yksityisen puolen etuna toki on nopea hoitoon pääsy ja parempi jatkuvuus eli yleensä siellä on sama lääkäri vastassa joka kerta (olen ymmärtänyt että julkisella näin ei kovinkaan usein ole). Meilläkin hoidot tehtiin yksityisellä koska julkinen puoli on vasta ihan viime vuoden lopulla avannut oviaan naispareille. Me käytiin Dextrassa ja olimme erittäin tyytyväisiä, sinne päädyimme koska olimme kuulleet että heillä on Helsingin klinikoista edistynein laitteisto käytettävissään.
 
Onpa tosiaan tylsää @PumpuliNumpuli että kävi hoitopaikan kanssa noin. Mä olin just täyttämässä 39 kun hakeuduttiin hoitoihin ja mulle sanoi silloin Felicitaksen lääkäri, että ei kannata enää yrittää julkiselle (HUS). Toisaalta olen ymmärtänyt, että tämä vaihtelee sairaanhoitopiireittäin, ja jossain raja olisi 42 vuotta. Vaihdettiin sitten lopulta Dextraan.
 
@Tuutikki84 Kiitos linkistä. Meille selvisikin, ettei julkiselta puolelta ole tullut kutsua siksi kun me ei päästäkään sinne hoitoihin. Syynä on ikärajan on ylittyminen. Ikäraja heillä on 39,5 vuotta, vaikka joka paikassa lukee että se on 40. Linkittämässäsi jutussakin lukee ”Hoitoja ei tehdä, jos parilla on jo ennestään kaksi yhteistä lasta, tai jos hoidettava on yli 40-vuotias hoitopäätöstä tehdessä - -”. Lähettäneen lääkärinkin mielestä se ikäraja on 40 v., mutta ei silti päästy ja turhaan odotettiin. Kaikki tarvittavat tutkimukset yhtä lukuunottamatta oli jo yksityisellä tehty, joten olisi riittänyt että tehdään se ja käydään vain kuulemassa hoitopäätös, mutta kun ei. Eikä tästä auta valittaa. Ilmeisesti asiat etenee julkkaripuolella niin hitaasti, että täytyisi olla 38,5v., kun sinne saa ensimmäisen lähetteen.

Yksityiselle täytyy nyt mennä. Onko kokemuksia Felicitaksesta? He mainostavat ”uutta” hoitoa yli 38-vuotiaille ja siinä on parempi onnistumis% ja mainoksen mukaan se on edullisempi kuin perinteiset hoidot. Soitan sinne huomenna ja kysyn mikä tämä on. Mutta jos teillä on tästä kokemuksia, niin kuulisin mielelläni.

Mulla on ollut tänään todella surkea päivä. Tuntuu että liikaa asioita on mennyt pieleen ja arvokkaita kuukausia menee hukkaan samaa vauhtia kuin näitä vuosiakin on mennyt. :(
Me oltiin Turun felicitaksessa tekemässä inssit ja kaikki muut kokeet aukkarit yms.
Pidin heistä kovasti, enkä olisi halunnut siirtyä julkiselle, mutta suosittelivat itse siellä taloudellisista syistä meidän kannattavan mennä sinne ja kirjoittivat lähetteen.
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Yksityiselle täytyy nyt mennä. Onko kokemuksia Felicitaksesta? He mainostavat ”uutta” hoitoa yli 38-vuotiaille ja siinä on parempi onnistumis% ja mainoksen mukaan se on edullisempi kuin perinteiset hoidot. Soitan sinne huomenna ja kysyn mikä tämä on. Mutta jos teillä on tästä kokemuksia, niin kuulisin mielelläni.
Hei mä haluaisin kanssa kuulla mikä tää uus hoito on, jaa ihmeessä tietoasi jos sulle jo selvisi!
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Voi kurja ettette päässeet! :( ja on kyllä outo raja 39,5v o_O miten se nyt niin hirveästi eroaa 40v... Noh, toisaalta luulen että teillä voi olla parempi tsäänssi onnistua yksityisellä ja ei tarvi odotella jonoissa ym (y)tsemppiä! <3

Me saadaan seuraavista menkoista ilmoittautua ekaan hoitoon! :love: pitkä kaava siis tulee niin huhtikuun alkupuolelle menee siirto. On tätä odotettu! Menkat hoi! Nyt heti hanat auki! :LOL:
Mahtava kuulla @Pinnii, että siellä on asiat lähteneet edistymään, tsemppiä ja alkakoot kuukautiset nopeasti(y) Jo alkaa jännittää oma seuraava käynti maalis-huhtikuussa :barefoot:

Ja ikävä kuulla @PumpuliNumpuli ettette päässeet julkiselle :( Varmasti harmittaa, mutta yksityisellä on etuna nopeampi aikataulu, vaikka sitten rahanmeno onkin eri sfääreissä. Ymmärrän myös sen, että nyt tuossa meni turhaan hukkaan aikaa, jonka olisi voinut käyttää suoraan menemällä yksityiselle.

Millaisia ravintolisiä te palstailijat yleisesti ottaen käytätte ja oletteko huomanneet niistä mitään vaikutuksia jne.? Tulin hankkineeksi Inocaps-ravintolisän, olisin alunperin ostanut mielummin sitä yksinkertaistetumpaa versiota kun mulla on jo ns. laadukas monivitamiinivalmiste (mitä olen syönyt vuoden verran) :LOL:Ja tuossa vähän arveluttaa jodi, kun on kilpirauhasen vajaatoiminta. Aloitin myös vahvan D-vitamiinin tankkauksen kun se oli alle viitearvojen, ja rautaa syön myös isolla annoksella (matala ferritiini). D-vitamiinin tankkaus on tuntunut vaikuttavan piristävästi :)
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Heippa, olen täällä ryhmässä taustaillut jo aikoja. Sillä odotuksella, että kun päästään inssien jälkeen ensimmäiseen ivf:ään niin tiedän jo jotain näistä käytännöistä.
Meillä takana 3 inssiä, ei tuloksia. Miehen siittiöt ja vasta-aineet syy lapsettomuuteen. Huolestuttaa myös siittiöiden selvä väheneminen kerta kerralta , tähän hoitava lääkärikin tarttui puheissaan...
Takana on 06/2018 yksi luomuraskaus heti pillereiden lopettamisen jälkeen, mutta se meni kesken. Sen jälkeen ei yhtään mitään, ei edes haamuja. "Ponnisteltu" aktiivisesti makkarin puolella joka toinen päivä yli vuoden päivät, kivaahan se on ollut:p mutta nyt viimeiset puoli vuotta on ollut tosi masentavaa aikaa ja toivottomuus vaikuttaa jo parisuhteeseen juurikin seksin määrässä ja mielialan kireytenä näistä asioista.
Minkäläisiä on kevyen hoidon lääkkeiden kustannukset? Sillä me todnäk aloitetaan, ainakin lääkärin alustavien puheiden mukaan ja, koska mun puolelta asiat hyvin ja hedelmällisyys ei ole tulosten ja tutkimusten mukaan vielä laskenut. Itseäni stressaa oma ikä 42v., mun mielestä aikaa ei ole yhtään hukattavaksi ja olisin jo ivf:ään ollut valmis ekan inssin jälkeen(y) lääkäri kuitenkin halusi pitää toivoa yllä onnistumisesta, koska meillä oli jo tuo yksi luomu vaikka siittiötutkimusten mukaan se oli suoranainen ihme!
 
Tervehdys myös täältä. Vielä en välttämättä ivf:n pääse, tähän mennessä kokeiltu vasta ovulaation induktiota letrozolilla, mutta nyt aion pyytää hoidoissa jo seuraavaa etappia. Onko se sitten inseminaatio vai ivf, jää nähtäväksi. Yritystä takana kesäkuussa 2 vuotta, minulla PCO mutta miehen siittiöt kunnossa. Ikääkin pläsähtää kesällä 37v - PCO:n ansiosta munasoluja on vielä ikään nähden paljon, mutta laatuahan ei tiedä. Aloitan tänään terolutit jotta kierto ei venyisi pitkäksi ja kyselen jo etukäteen mitä voisimme seuraavaksi kokeilla letrozolin sijaan. Hoitotauolla ollaan oltu kaksi kuukautta. Pää on välillä ollut ihan täynnä tätä hommaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Heippa, olen täällä ryhmässä taustaillut jo aikoja. Sillä odotuksella, että kun päästään inssien jälkeen ensimmäiseen ivf:ään niin tiedän jo jotain näistä käytännöistä.
Meillä takana 3 inssiä, ei tuloksia. Miehen siittiöt ja vasta-aineet syy lapsettomuuteen. Huolestuttaa myös siittiöiden selvä väheneminen kerta kerralta , tähän hoitava lääkärikin tarttui puheissaan...
Takana on 06/2018 yksi luomuraskaus heti pillereiden lopettamisen jälkeen, mutta se meni kesken. Sen jälkeen ei yhtään mitään, ei edes haamuja. "Ponnisteltu" aktiivisesti makkarin puolella joka toinen päivä yli vuoden päivät, kivaahan se on ollut:p mutta nyt viimeiset puoli vuotta on ollut tosi masentavaa aikaa ja toivottomuus vaikuttaa jo parisuhteeseen juurikin seksin määrässä ja mielialan kireytenä näistä asioista.
Minkäläisiä on kevyen hoidon lääkkeiden kustannukset? Sillä me todnäk aloitetaan, ainakin lääkärin alustavien puheiden mukaan ja, koska mun puolelta asiat hyvin ja hedelmällisyys ei ole tulosten ja tutkimusten mukaan vielä laskenut. Itseäni stressaa oma ikä 42v., mun mielestä aikaa ei ole yhtään hukattavaksi ja olisin jo ivf:ään ollut valmis ekan inssin jälkeen(y) lääkäri kuitenkin halusi pitää toivoa yllä onnistumisesta, koska meillä oli jo tuo yksi luomu vaikka siittiötutkimusten mukaan se oli suoranainen ihme!
Eikös juuri ivf olisi hyvä vaihtoehto silloin jos vikaa siittiöissä. En ymmärrä lääkärisi logiikkaa. Missä olette hoidossa ja mitä nämä kevyet hoidot ovat? Eli lähinnä että ettekö voi vaatia ivf:ää jos olette yksityisellä. Tehän sen maksatte. Itsellänikään ei havaittu ongelmaa hedelmällisyydessä kun hoidot aloitettiin. Olin 38v. Miehellä oli ihan himpun verran vähemmän siittiöitä kuin normaalin alaraja. Lääkäri suositteli meille ivf heti alkuun kun yritystä oli takana jo 8kk, johon mahtui yksi keskenmeno. Toisesta ivf:stä vasta sitten tärppäsi. Jos olette yksityisellä niin vaatikaa ivf vaan. Tsemppiä matkaan.
 
@Vilja83 teilläkö myös ivf-suunnittelukäynti maalis-huhtikuussa? Ja joo, mikä siinä on kun menkkojen pitäs alkaa niin ei sitten vieläkään! (n) raskaus on poissuljettu vaihtoehto. Noh toivottavasti huomenna.

@M4rianne77 minäkin lähtisin jo tuossa vaiheessa, kun kevyitä hoitoja jo kokeiltu kohti ivf:ää koska ikä vaikuttaa väistämättä munisten laatuun ja sitä ei näe millään tutkimuksilla.

@Disco Volante toivottavasti pääsette seuraavaksi jatkamaan sitten muihin hoitoihin(y) ja kyllä pää on todellakin täynnä jo tätä:poop:
 
Ivf:ään siis siirrytään seuraavaksi ja Felicitaksella ollaan. Puhuin tossa aiemmassa viestissäni näköjään kevyistä hoidoista kun tarkotin lyhyttä hoitokaavaa ivf:ssä. Oon käsittänyt, että siinä on kaksi mahdollisuutta miten edetään? Olenko aivan hakoteillä? Niitä kustannuksia siis kyselin.
Asiat ovat kaikki niin uusia, kun tälläisiä ei ole koskaan aiemmin tarvinut opetella, onneksi.
Lääkärin ajatus oli ilmeisesti se, että inssit riittäisi kun yksi yhteinen raskaus alulle luomunakin saatiin...
 
Ivf:ään siis siirrytään seuraavaksi ja Felicitaksella ollaan. Puhuin tossa aiemmassa viestissäni näköjään kevyistä hoidoista kun tarkotin lyhyttä hoitokaavaa ivf:ssä. Oon käsittänyt, että siinä on kaksi mahdollisuutta miten edetään? Olenko aivan hakoteillä? Niitä kustannuksia siis kyselin.
Asiat ovat kaikki niin uusia, kun tälläisiä ei ole koskaan aiemmin tarvinut opetella, onneksi.
Lääkärin ajatus oli ilmeisesti se, että inssit riittäisi kun yksi yhteinen raskaus alulle luomunakin saatiin...
Meillä lyhyen kaavan lääkkeet maksoivat muistaakseni noin 300-350€. Pitkän kaavan lääkkeet n. 800€,mutta niissä tietenkin se kelan omavastuu ylittyi ja sai muutaman satasen takaisin.

Täällä on sumuteltu synaleraa nyt viikon verran. Menkat olis pitäny alkaa eilen, mutta ilmeisesti aika yleistä, että sumut myöhästyttää niitä. Eipä tässä hoppua, kun nollaultra vasta 1.5 vkon päästä.

Onko kellään muulla hoidot menossa? :)
 
  • Tykkää
Reactions: M4rianne77

Yhteistyössä