IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Miekin taidan taas hypätä kelkkaan... Juuri soittelin hoitosuunnitelmaa. (Eli pakkasesta alkionsiirto)
Olen toisaalta vähän hämmentynyt kun aimmin soitin, niin oli puhe, että olisi lääkitty kierto, mutta nyt mennäänkin ilman... Eli 5.3. ultra, ja ovulaation tikutus alkaa 3.3.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinnii
Osaisko kukaan täälä auttaa, joilla ollut pitkä kaava, että milloin synarela pitää viimeistään aloittaa suhteessa omaan kiertoon? Tai jos sen aloittaa liian myöhään niin ehtiikö kehon omat hormonit jo nousta liikaa ja hoito joudutaan peruuttaa?
Mulla kun tää kierto tulee olemaan 22-23 pv ja synarelat saan aikaisintaan kp20 aloitettua, että onko tuo liian myöhään tai onko riski että hoito joudutaan keskeyttämään? Kysyin viime viikolla jo 2 krt hoitopolulta että mitä JOS ovis tulee ajoissa ja kierto lyhyt mutta sain vaan vastauksia että tule silloin ajallesi ja katsotaan tilanne sitten jne. Eli ehkä tuosta voisi päätellä että ei ole ongelma mutta hitto kun pitää olla tälläinen kontrollifriikki ja analyyttinen ja kun jostain joskus lukenut että synarela pitäs alottaa noin viikkoa ennen omia menkkoja.
 
@Pinnii muistaakseni Synarela piti aloittaa kiertopäivänä 21, eli ei pitäisi olla ongelmaa. Omista hoidoista on kyllä jo yli vuosi aikaa eli en ihan takuuseen mene...
Joo tuo ohjeistus on se perus ja varmasti ok jos kierrot pidempiä mutta jotkut on aloittaneet aikaisemminkin esim kp18 ja mua just mietityttää että jos ehdin sumutella vaan 2pv ennen uutta kiertoa ja kun hormonit joita yritetään pitää matalalla ehtii jo toimia ja sit nollaultras löytyykin siks jo vähän kasvaneita folleja tai menee mönkään hoito kun omat hormonit jo ehtineet vaikuttaa munasoluihin kun niitä ei oo saatu alas tarpeeksi ajoissa. Sori jos kirjotan sekavasti mut ymmärtääkö tästä mitä tarkotan?
 
[/QUOTE]
@Nytkö miten teidän ultra meni? Minä kiertopäivinä teillä oli seuranta ultrat? Meillä käynnistyy nyt ensimmäinen IVF lyhyellä kaavalla ja ensimmäinen ultra on vasta kp9. Jännittelen, kuinka monta ultraa tulee vielä.
Mulla alko pistot kp 2, ultrat oli kp 6, 10 ja 14.
Tänään oli sit vihdoin punktio, saldona 8 solua.
Perjantain ultrassa päädyttiin että ei tehä tuoresiirtoo, isoimmat follit oli jo 25mm. Lääkäri sano että vähä mulla tuo stimulaatio venähti. Lääkäri vaihtunu välillä.

Tsemppiä teille hoitoihin
 
Viimeksi muokattu:
Joo tuo ohjeistus on se perus ja varmasti ok jos kierrot pidempiä mutta jotkut on aloittaneet aikaisemminkin esim kp18 ja mua just mietityttää että jos ehdin sumutella vaan 2pv ennen uutta kiertoa ja kun hormonit joita yritetään pitää matalalla ehtii jo toimia ja sit nollaultras löytyykin siks jo vähän kasvaneita folleja tai menee mönkään hoito kun omat hormonit jo ehtineet vaikuttaa munasoluihin kun niitä ei oo saatu alas tarpeeksi ajoissa. Sori jos kirjotan sekavasti mut ymmärtääkö tästä mitä tarkotan?
Mulla lyhyet kierrot, n. 23-25pv ja synalera piti aloittaa kp 19. Tuo synalera myöhästytti menkkoja sitten 3-4pv. Keskiviikkona nollaultra, että siellä näkee tilanteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinnii
Moi kaikille! Kirjoittelen tänne pitkästä aikaa. Olen toki käynyt viikottain lukemassa teidän muiden kuulumisia ja elänyt mukana. Minulla viimeisimmästä pas siirrosta yli vuosi aikaa. Yhteensä omilla soluilla tehty 6 ivf kierrosta ja alkioita siirretty yli 20. Näistä tuloksena 1. Ivf tuoressiirrosta raskaus ja keskenmeno vk9 sekä pas siirroista 2 kohdun ulkopuolista raskautta. Munasarjan kiertymän, keskenmenon ja kaavinnan jälkeen on ollut ongelmia kohdun ohuen limakalvon kanssa. Munasoluja tullut paljon (pco taustaa), vaikka ikää jo kohta 44v. Laatu kuitenkin ilmeisesti huonoa kun ei ole onnistunut tai sit tuo limakalvo on ongelmana. Nyt vuoden miettimisen jälkeen päätettiin mieheni kanssa vaihtaa klinikkaa ja lähteä lahjasoluhoitoon. Munasoluluovuttajakin nyt tiedossa ja huhtikuussa hänellä punktio ja mulla siirto lääkkeelliseen kiertoon jos kaikki menee kuten pitäisi. Tsemppiä ja voimia hoitoihin kaikille palstalaisille.
 
Tänään tuli AMH-tulokset, oli 0.9 eli aika alhainen kuten oletinkin. Ultrassa silloin klinikalla näkyi 2+4 antraalifollikkelia eli vähänlaisesti mutta oli kyllä luteaalivaihe menossa, en tiedä sitten miten sen vaikuttaa.
Nyt mietitään, onko vielä jotain testejä mitä tehdä ennen kuin päätetään, yritetäänkö vielä yksi IVF. Immunologisia testejä lähinnä mietin, onko kellekään täällä tehty, esim. KIR/HLA, NK- eli tappajasoluja tms.? Entä MTHFR-geenin mutaatiota?
 
Tänään tuli AMH-tulokset, oli 0.9 eli aika alhainen kuten oletinkin. Ultrassa silloin klinikalla näkyi 2+4 antraalifollikkelia eli vähänlaisesti mutta oli kyllä luteaalivaihe menossa, en tiedä sitten miten sen vaikuttaa.
Nyt mietitään, onko vielä jotain testejä mitä tehdä ennen kuin päätetään, yritetäänkö vielä yksi IVF. Immunologisia testejä lähinnä mietin, onko kellekään täällä tehty, esim. KIR/HLA, NK- eli tappajasoluja tms.? Entä MTHFR-geenin mutaatiota?
Meillä huomenna edessä näytteenotto tappajasolututkimusta ja bereadya varten. Tutkitaan löytyisikö selitystä toistuville keskenmenoille. Kromosomit tutkittiin jo verestä ja ne oli ok.
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
Meille todennäköisesti tarjotaan vaihtoehtoina ICSIä tai luovutetut solut.

Katselin jo vähän näiden hoitojen hintoja ja klinikoiden eroja. ICSIn hinta näyttää olevan pitkällä kypsyttelyllä kelakorvattuna 3500-4200€ (sis. ultrat) + lääkkeet n.500€(?).
Luovutetuilla taitaa mennä yli 10 000€? Miten paljon olette vertailleet hintoja ja oletteko valinneet halvimman klinikan?

Kulostaa aika isolta riskiltä rahallisesti tuo ICSI, kun siinä onnistumisen prosentti on niin pieni matalan AMH:ni vuoksi. Jos oikein ymmärsin ja täytyy aina aloittaa ns. alusta, niin ICSIä kun koittaa muutaman kerran eikä onnistu, olisi sillä maksanut jo lähes kokonaan luovutettujen hoidot. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
@PumpuliNumpuli hyvä kysymys tuo, että mihin hoitoon kannattaisi ensi alkuun lähteä. Oliko teillä tarve lahjoitetuille siittiöille, munasoluille vai molemmille? Jos molemmille, lahja-alkio olisi varmasti rahallisesti edullisin vaihtoehto jos niitä vaan on saatavilla. Klinikkaa en valitsisi pelkän hinnan perusteella, hinnoissa on loppujen lopuksi aika vähän eroa klinikoiden välillä ja usein jos joku toimenpide on jossain vähän halvempi, toinen toimenpide onkin sitten vastaavasti vähän kalliimpi. Siinäkin on eroja, että mitä kaikkea hinnastojen hintoihin sisältyy ja mitä taas laskutetaan erikseen. Ensisijaisesti ehkä kannattaa mielummin kuulostella kokemuksia ja tietysti käytännön seikat kuten klinikan sijainti ja aukioloajat voivat vaikuttaa valintaan. Sekä lääkäriä että klinikkaa voi myös vaihtaa kesken prosessin jos tuntuu, että homma ei toimi; pakastetut solut/alkiot voidaan ongemitta siirtää tarvittaessa toiselle klinikalle. Itselläni ja puolisollani on hyvä kokemus Dextrasta, koin että kaikki tehdyt tutkimukset ja toimenpiteet olivat hyvin perusteltuja ja saimme sekä hyvää hoitoa että hyvää palvelua. Meillä siis hoitona ivf + lahjasiittiöt (koska olemme naispari; ivf-hoito tehtiin kun inseminaatiot eivät tuottaneet tulosta). Olen kauan sitten lahjoittanut munasoluja Fertinovassa ja siitäkin klinikasta jäi itselleni hyvin positiivinen kokemus lahjoittajan näkökulmasta mutta tästä tosiaan on jo aikaa.

Paljon tsemppiä, toivottavasti löydätte hyvän lääkärin joka osaa auttaa teitä oikean hoitomuodon valinnassa nämä on aina hankalia päätöksiä kun puhutaan isoista asioista ja myös isoista rahoista eikä ole mahdollista nähdä tulevaisuuteen, että mihin ne rahat kannattaa investoida ja mihin ei.
 
Moi kaikille! Kirjoittelen tänne pitkästä aikaa. Olen toki käynyt viikottain lukemassa teidän muiden kuulumisia ja elänyt mukana. Minulla viimeisimmästä pas siirrosta yli vuosi aikaa. Yhteensä omilla soluilla tehty 6 ivf kierrosta ja alkioita siirretty yli 20. Näistä tuloksena 1. Ivf tuoressiirrosta raskaus ja keskenmeno vk9 sekä pas siirroista 2 kohdun ulkopuolista raskautta. Munasarjan kiertymän, keskenmenon ja kaavinnan jälkeen on ollut ongelmia kohdun ohuen limakalvon kanssa. Munasoluja tullut paljon (pco taustaa), vaikka ikää jo kohta 44v. Laatu kuitenkin ilmeisesti huonoa kun ei ole onnistunut tai sit tuo limakalvo on ongelmana. Nyt vuoden miettimisen jälkeen päätettiin mieheni kanssa vaihtaa klinikkaa ja lähteä lahjasoluhoitoon. Munasoluluovuttajakin nyt tiedossa ja huhtikuussa hänellä punktio ja mulla siirto lääkkeelliseen kiertoon jos kaikki menee kuten pitäisi. Tsemppiä ja voimia hoitoihin kaikille palstalaisille.
Hienoa kuulla Sinusta, @Toivo2016. Olet urhea pitkanmatkalinen Sinakin! Minullakin on ollut 6 IVF:aa, nelja niista omilla soluilla ja kaksi viimeista luovutetuilla munasoluilla. Taman viimeisimman IVF:n tuoresiirrosta syntyi sitten poikamme, mutta valitettavasti han syntyi kuolleena 36+1; syyta ei saatu selville. Nyt sitten suunnittelemme kymmenetta alkionsiirtoa, luultavimmin nyt maaliskuun lopussa tai huhtikuun alussa kuukautiskierrosta riippuen. Ehka paastaan jannailemaan samaan aikaan! Tsemppia!
 
@Pupuna112 Kiitos vastauksesta. Näistä asioista on tosi hyödyllistä kuulla teiltä kokeneemmilta. En ollut kuullutkaan alkionsiirroista, joten minun pitää perehtyä asiaan tarkemmin. Ihan ummikkoina olemme menossa hoitojen suunnitteluun. Todennäköisesti alkionsiirto on meille se varmin vaihtoehto, kun molempien sukusoluissa on vikaa ja ikää alkaa olla jo liikaa. En ole vielä henkisesti (enkä rahallisesti!) valmistautunut tähän ja nyt aloin jo epäillä onko meidän hyvä mennä hoitojen suunnitteluun vielä tässä vaiheessa. Äsken oli vielä kova luottamus lääkäreilläkin siihen, että luomuna tulemme onnistumaan ja nyt mahdollisuudet on lähes nollassa. Shokki kuvastaa tilannettamme ehkä parhaiten. o_O
 
Meille todennäköisesti tarjotaan vaihtoehtoina ICSIä tai luovutetut solut.

Katselin jo vähän näiden hoitojen hintoja ja klinikoiden eroja. ICSIn hinta näyttää Etelä-Suomessa olevan pitkällä kypsyttelyllä kelakorvattuna 3500-4200€ (sis. ultrat) + lääkkeet n.500€(?).
Luovutetuilla taitaa mennä yli 10 000€? Miten paljon olette vertailleet hintoja ja oletteko valinneet halvimman klinikan?

Kulostaa aika isolta riskiltä rahallisesti tuo ICSI, kun siinä onnistumisen prosentti on niin pieni matalan AMH:ni vuoksi. Jos oikein ymmärsin ja täytyy aina aloittaa ns. alusta, niin ICSIä kun koittaa muutaman kerran eikä onnistu, olisi sillä maksanut jo lähes kokonaan luovutettujen hoidot.
ICSI:ssakaan ei onneksi tarvitse joka kerta aloittaa ihan alusta, jos saa alkioita pakkaseen. Tsemppia ja Onnea hoitoihin!
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Kiitos tsempeistä. Ei todennäköisesti jää ICSIstä mulla mitään pakkaseen, vaikka lopputulosta ei tiedä kokeilematta. Tulee erittäin kallis kokeilu. Mikä ICSIssä yleensä on onnistumisprosentti?
Itse asiassa en tieda omasolu-ICSI:n onnistumisprosentista sinansa; riippuu varmaankin aidin iasta. Ehka keskimaarin 30-50 prosettia riippuen iasta. Lahjasoluissa on nimittain 30-50%. Onnea matkaan!
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Pitkästä aikaa ajattelin kirjoitella tänne, oli vähän taukoa välissä ja palstakin valitettavasti uudistui tällä aikaa. Ei meinannut edes löytyä koko keskustelua alkuun... :rolleyes:
Mitä teille muille kuuluu? Täällä on nykyään niin kauhean hiljaista, keskustelu ihan tyrehtynyt :(

Omasta tilanteesta sen verran, että päätin pitää taukokierron ennen alkionsiirtoa, koska oli vaan liikaa stressiä kaikesta, ja muutenkin paljon menoja, enkä ollut edes tajunnut ostaa valmiiksi lääkkeitä ennen kuukautisia. Progynova pitää aloittaa kuukautiskierron 1. päivästä toisin kuin Letrozoli, se pääsi vähän yllättämään. Mutta ihan hyvää tehnyt tää tauko tässä. Kuukautiset tuli ajallaan, ja ovulaatiota tikuttelin uteliaisuuttani nähdäkseni, tuleeko se. Ja tulihan se, kp 15 eli täsmälleen aikataulussa. Kroppa toimii siis ihan hyvin ilman ylimääräisiä hormoneja, harmi vaan ettei lääkäri siihen luota. Tuleepahan nyt käytettyä pois noita ovistestejä, koska niitä ei nyt sitten enää tarvitse.

Ai niin, ferritiinin kävin uteliaisuuttani myös testauttamassa ja se oli yllättävän hyvä, 104! Oon syönyt rautalisää nyt jonkin aikaa, ja näköjään se toimii. Eipähän pitäisi ainakaan olla sitten raudanpuutetta jos vihdoin ensi kuussa päästään alkionsiirtoon.
 

Yhteistyössä