Jääkaapin puhdistus - mustaa töhnää kosteudenpoistoreiässä

  • Viestiketjun aloittaja Avuton vai uusavuton?
  • Ensimmäinen viesti
Avuton vai uusavuton?
Puhdistelin tuossa vuokrakämppäni jääkaappia luutun ja astianpesuaineveden kanssa. Olen asunut tässä nyt puolisen vuotta ja kerran aikaisemmin puhdistanut jääkaapin, mutta silloin en ehtinyt tehdä sitä näin perusteellisesti.

Avasin nimittäin tällä kertaa sen tikkumaisella tulpalla varustetun vedenpoistoreiän jääkaapin takaseinämältä ja huomasin kyseisen tikun olevan mustan limaisen töhnän peitossa.

Yöh! Ilmeisesti edellinen asukas on laiminlyönyt jääkaapin puhdistusta, tai sitten tuolla kaapin sisällä on tapahtunut jotakin muuta merkillistä. Mutta mitä?

Sen tikun voi tietenkin helposti puhdistaa, mutta entä se jääkaapin vedenpoistoreikä? Vinkkejä sen putsaamiseen kaivataan! Toki sen täytyy olla vedenkestävä paikka, mutta minne se kosteus siitä reiästä menee? En kai minä voi sinne pesuainevettä kaataa ja sitten huuhteluvettä perään.

Mitä ihmettä siis pitäisi tehdä? Löytyykö paikalta saman karun kohtalon kokeneita tai muuten vain jääkaappien sisuskalujen päälle ymmärtäviä?

What do I do?
 
ok
Pumpulipuikolla. Niistä rei'istä menee vesi muistaakseni kaapin taakse ja haihtuu huoneilmaan, näin luin oman kaapin ohjekirjasta. En kaatelisi mitään pesuaineita sinne.
 
"Pomm"
Vesi menee kaukaloon joka on kompuran päällä jääkaapin takana. Kompura tuottaa lämpöä ja haihduttaa veden.

Vedä kone kokonaan pois kolostaan ja puhdista myös kaukalo ja samalla voit imuroida koneiston -> vähentää käyntiä ja kulutusta. Samalla voi puhdistaa sen reiän toisen pään... jos se sattuu olemaan näkösällä.
 
Avuton vai uusavuton?
Kiitos vinkeistä, vaikka ne vasta nyt luenkin!

Jääkaappi puhdistettu, tosin siirteluavun puutteessa vasta sisäpuolelta - takaosaston siivous jäänee myöhempään ajankohtaan. Ihan jo paloturvallisuudenkin takia aion sen kyllä puhdistaa, mutta ne taatusti jaksa itse hievauttaakaan tuota jääkaappi-pakastin-yhdistelmää, eli täytyy odottaa riuskaa apulaista tulevaksi kylään.

P.S. Tungin muuten luutun sinne reikään sen jääkaapin oman tikun avustuksella ja onnistuin putsaamaan sen reiän ihan hyvin. Ei se nyt sitten niin inhottavaa töhkää ollutkaan, vähän inhaa vain.
 
niinno
No meill on tässä asunnossa sellanen toi reikä että se pitää tökkiä auki kolme/neljä kertaa vuodessa alkaa valuttaa vettä kaappiin. Ja se on siis vain reikä, mustaa siin on aukossa - ja sinne kai??? tippuu ajan kanssa jotai murusia tms. (vaikkei kyllä näkyvää ole) ja ne tukkii sen?

Ei oo koskaan enne ollu tällästa vaikka monessa asuttu. Ja tää on kans sellanen jääkaappi/pakastinyhdistelmä eli iso ja painava.
Muissa asunnoissa ei oo koskaan tarvinnu putsata tuota, en oo ees huomannu tuollasta...vaikka yhdessä asuttiin 7v ni ikinä ei tarvinnu kuin pyyhkiä tasot ja seinät. Tää on aika inha...oon miettiny onko se mönjä kuinka BAKTEERIpitoista???
 

Yhteistyössä