jäälyhdyn tekoon vinkkejä!

  • Viestiketjun aloittaja täti
  • Ensimmäinen viesti
täti
varsinkin siihen reiän koverrukseen.

yritetty ajoittaa tarkasti mutta joko menee ihan liian umpijäähän tai sit jää niin ohueksi että hajoaa.


laitoin nyt vaan maitopurkkiin tulppaneja ja ne jäätymään kun ei nuo jäälyhdyt ala onnistumaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis mitä???

Voiko tosiaan joku olla niin onneton ettei osaa edes joululyhtyä tehdä???


osaan kyllä tehdä en vain saa sitä kynttilän reikää! en siis halua porata, hakata tai nakertaa sitä jäähän vain tiedän että kun lyhty on oikeassa jäätymiskohdassa niin siinä on vain ohut kerros jäätä ja sen kun rikkoo niin tulee kynttilälle paikka.

 
vieras
Mä pidin ämpäriä ulkona 16 tuntia. Laitoin ämpärin vähäksi aikaa lämpimään vatiin, jolloin lyhty irtosi helpommin. Ei ollut kumpikaan jäätynyt umpijäähän, vaan jäi juuri sopiva aukko kynttilälle (pakkasta oli 16 astetta kun tein ). Ei tarvinnut koverrella mitään.
 
halipupu
Mä teen reiän vasaran ja ruuvimeisselin avulla ja on jo kohta 10 jäälyhtyä tehtynä. Ihan umpijäähän ei kannata jäädyttää, mutta nyt on hyvä kun laittaa yöksi ulos, niin on aamulla hyvä kun pakkasta on sellainen - 10 astetta (10 litran ämpäri).

Jos on liian vaikeaa, niin tee jäädytä yksi umpijäähän ja toinen reiälliseen kakkuvuokaan, niin ei tartte aukkoja tehdä. Kakkuvuokajäälyhty sitten vaan siihen umpijääddä olevan lyhdyn päälle ja kynttilä sisälle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ja:
Kipataanko se ämpäri sitten nurin? Kumpaan päähän se "reikä" tulee josta kynttilä viedään sisään? Ämpärin pohja- vai yläosaan?
Kipataan nurin. Mulla se reikä jäi sitten siihen ylöspäin, eli tuli siis ämpärin pohjaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:
Mä teen reiän vasaran ja ruuvimeisselin avulla ja on jo kohta 10 jäälyhtyä tehtynä. Ihan umpijäähän ei kannata jäädyttää, mutta nyt on hyvä kun laittaa yöksi ulos, niin on aamulla hyvä kun pakkasta on sellainen - 10 astetta (10 litran ämpäri).

Jos on liian vaikeaa, niin tee jäädytä yksi umpijäähän ja toinen reiälliseen kakkuvuokaan, niin ei tartte aukkoja tehdä. Kakkuvuokajäälyhty sitten vaan siihen umpijääddä olevan lyhdyn päälle ja kynttilä sisälle.


mulla oli 12 tuntia n reilun 10 asteen pakkasessa ja vielä halkes rikki
 
toveli
Vettä ämpärii, ämpäri ulos. Tiirailee kun jää on seiniltä/pinnasta jotain 3-5cm paksua sit suihkuttelee lämpimällä vedellä ämpärinulkopuolta sen verran että jää lyhty irtoo ämpäristä. Sitten vaan kippaa ulkona lyhdyn nurin, kädellä oon sen ohkasen jään särkenyt ja kipannut vedet pois.

Aina on onnistunut, nyt noita tuolla ulkona jo 15kpl
 
mammeli
Juu, ämäri kipataan nurin!! Siinä se idea onkin!! Ämpärin pohja jäätyy viimeiseksi, eli kun pinta on jo muutaman sentin jäässä niin pohjaan saa vielä hyvin hiukan naputtamalla reiän.
Vasaraa voi käyttää mutta minä naputin ihan puukauhan varsipäällä. 4 kaunista lyhtyä on nyt pihalla :)
 
toveli
Reikähän syntyy ihan luonnon lain mukaan ämpärin pohjaa. Kun ämpäri on maassa niin pohjaa "eristää" maanpinta. Näin ollen vesi alkaa jäätyä pinnasta ja sivuilta, mutta ei pohjasta. Tai no tuleehan siihen pohjaan sellainen ihan ohut jääkerros joka menee ihan kädellä rikki.
 
mä vaan
Kippaa se ämpäri ylösalaisin vaikka lavuaariin ja anna olla hetki. Se tömähtää hetken päästä itsestään irti. Vaihtoehtoisesti voit valuttaa vähän haaleaa vettä päälle niin se irtoaa nopeammin. Sitten varovasti naputtelet siihen kapeampaan päähän reiän ja kaadat jäätymättömän veden pois. Kannattaa muuten käyttää se ylim. vesi hyödyksi jos teet lisää lyhtyjä eli et kaada viemäriin vaan takaisin ämpäriin.
Aikaa en oikeastaa osaa sanoa, riippuu pakkasesta. Noin kymmenen asteen pakkasessa mä olen pitänyt noin vuorokauden, silloin se on ollut sopiva. Vähän apua saat myös siitä kun seuraat sitä pinnan jäätymistä, se raja näkyy kyllä kun tarkkaan katsoo. Kun se on jäätynyt noin 5-10cm, muukin osa on yleensä jäätynyt sen verran että ettei se mene heti rikki eli ei tarvitse niin kauhean hellästi naputella sitä reikää.
Kannattaa muuten pitää se vesi sisällä lyhdyssä reiän teon ajan, se pitää jotenkin paremmin kasassa sen lyhdyn vaikka löisi vahingossa vähän kovemminkin.

terv. 8 ison lyhdyn ja 7 pienemmän lyhdyn urakan päätökseen saanut =)
 
kinuski
No me laitettiin tonne reilu 22 asteen pakkaseen vettä ämpäreihin, oli n. 18 tuntia pihalla ja ihan umpijäässä tietty. Sisälle tuotiin hetkeksi että irtosivat ämpäreistä, mutta ei niissä mitään reikää ollu. Mies sitte keksi!?! että laitetaan kynttilä siihen keskelle niin se sulattaa siihen reiän... Loppujen lopuks se poras porakoneella sen reiän. Eli näin meillä tehtiin jäälyhtyjä :D.
 
Me on tehty pari lyhtyä lasten muoviämpäriin, sellaiseen vähän isompaan. Mut sen kanssa saa olla tosi tarkkana, mä oon jäädyttäny kaks umpijäähän, melkein halkaissu ämpärin.
Ja oon siis kipannu ämpärin kurasyöpön päälle ja kun on kolahtanut nostanut ämpärin pois. Ruuvarilla ohut jää rikki, vesi pois (tai takas ämpäriin), kynttilä sisään ja koko komeus ulos.
 

Yhteistyössä