Jäin miettimään (pariskunnat +kummius ketjusta), onko mielipiteissä yhteneväisyyksiä alueittain/ iän perusteella?

Itse olen P-Savosta ja kyllä voin pyytää vain toista pariskunnasta kummiksi. En edes ollut ajatellut sen olevan väärin ennen palstalta lukemista :whistle:

Kyllä tuttavani kysyi esikoisen aikaan, koskeeko kutsu molempia vai onko henkilökohtainen, eikä asiasta jäänyt ko. hlön hampaankoloon mitään, enkä itsekkään pahastunut kysymyksestä..

Ja ikää oli kohta 25 ;)
 
Satakunta, 22v. Se nyt riippuu siitä ovatko molemmat pariskunnasta hyviä ystäviä vai vain toinen osapuoli. Minulla ei ole väliä, ovatko avoliitossa, kihloissa, naimisissa vai vaan seurustelevat. Mut tod. näk. jos pariskunta on kihloissa tai naimisissa, heistä molemmat ovat meidän hyvä ystäviä eli pyydetään molempia. ;)
 
Deleted member 70007
Kaakkois-Suomi, 38v.
Kihloissa tai naimisissa olevista tai ihan vakituisista pariskunnista (esim vaikka yhteisiä lapsia) on epäkohteliasta pyytää vain yhtä kummiksi. Seurustelevista tosiaan ihan eriasia.
 
Toinen vain
Häme, 30vee ja olen lapsilleni pyytänyt vain toisen pariskunnista kummeiksi. Eikä tällä ole tarkoitus ennustaa kyseisen pariskunnan parisuhdetta toisen pois jättämisellä vaan lapsillä on 2 kummia (mies ja nainen) ja ovat suvusta.
 
Aihetta miettien koitin googletella tietoa asiasta, en löytänyt yhtään sivustoa, jossa sanottaisiin että on epäkohtiasta/ väärin jättää toista pariskunnasta pyytämättä.. Keskustelut on sitten asia erikseen..

Kirkon (ev-lut) sivuillakaan ei ollut muuta, kuin että pitää vähintään olla kaksi ja tietty kirkkoon kuulua, paitsi ortodokseilla riitti vain yksi kummi. Niin ja erityisestä syystä voi myös ev-lut hankkia vain yhden.

Mutta tosiaan ei siellä missään lukenut että täytyy olla molemmat pariskunnasta ja joistain keskustelun tyngistä luin, että ennen ei ole pappi suostunut kastamaan mikäli kummi valinnat olleet "väärin" näitä syitä oli mm. helluntaiseurakuntalainen, toinen aviopari, riettaus jne jne..

Tosiaan ei mitään kiveen hakattua sääntöä asiasta löytynyt..
 
"vieras"
Oisko sitten sosioekonomisella asemalla merkitystä?

Maisteri, Satakunta, 31v ja oudoksun, jos vain toista pyydetään. Minä pidän tätä "kirjoittamattomana sääntönä".
 
Hepulin
Pyydetty vaan toista, mutta esim. Pariskunnasta toinen toisen lapsen kummi ja toinen sitten myöhemmin toisen. Nyt vasta olen tajunnut että, yhden mies kummin vaimo suuttui kun pyydettiin vaan sen miestä.
 
[QUOTE="vieras";26981884]Etelä-Pohjanmaa 30v. Ei tulis mieleenkään pyytää vaan toista, jos vakituisesta parisuhteesta olis kyse.[/QUOTE]


Mä en ymmärrä tätä ollenkaan… meillä on kummiksi pyydetty läheistä ihmistä
eli kummit ovat joko mun tai miehen lapsuudenystäviä.
Puolisot ei tähän kuvioon liity muuten kuin että ovat puolisoita.
Mutta esim. mieheni ei ole mitenkään hyvä ystävä mun ystävien miesten kanssa.

Ja sitä paitsi näistä kolmesta parisikunnasta (naimisissa / kihloissa, yhteisiä lapsia) on jo kaksi eronnutkin.
 
KS
Helsinki, 27 v. Omassa tuttavapiirissä on ainoastaan kerran tullut vastaan tämä, että puolisokin pitää pyytää - nimittäin oman esikoisemme kummisuunnitelmat menivät tämän periaatteen takia uusiksi. Ei ollut tullut mieleenkään että olisi pitänyt pyytää myös kummin puoliso, jota emme kunnolla edes tunteneet. No, heistä ei tullut sitten kummia kummastakaan.
 
"pikku mamma"
Itsehän kävin ammattiopiston ja hiukan AMK:ta ja mies on lukion ja korkeakoulun käynyt..

Kyllähän kaikki vaikuttaa kaikkeen, itse olen sitä mieltä että kasvatus, kuten monessa muussakin asiassa, tämän ratkaisee. Perheen sisäiset mallit ja käytännöt, sekä jokseenkin uskonnolliset asiat.

Jos kotona opetetaan, jonkin asian olevan väärin tai huonoa käytöstä, kyllä sen aikuisenakin muistaa, se on taas eri asia noudattaako enää oppeja ja neuvoja vanhempana, vaiko luodaan omat tavat ja käytännöt eri asioiden suhteen..
 
[QUOTE="vieras";26981884]Etelä-Pohjanmaa 30v. Ei tulis mieleenkään pyytää vaan toista, jos vakituisesta parisuhteesta olis kyse.[/QUOTE]

Peesi ikää tosin itselläni on kymmenen vuotta enemmän.

Kun olen kysynyt kummiksi olen kysynyt tuletteko sinä ja Matti/Liisa (puolisonnimi) kummiksi. Yhden kerran olen kysynyt että pyyntö koski molempia ja itse asiassa senkin kumpi halutaan sylikummiksi. Minua katsottiin vähän hölmistyneenä niin itsestään selvää oli että pyyntö koski molempia ja nainen on sylikummi.
 

Yhteistyössä