Jännitysniska...

...luin myös siitä, että naisilla yleisempiä nämä niska-hartia, tension neck,ym. vaivat kuin miehillä ja se johtuu siitä, että naisten kehon, kaulan rakenne on sirompi ja hermot ym. sijaitsevat "ahtaimmissa paikoissa" kuin miehillä. Joutuvat siksi ärsyyntyneeseen tilaan herkemmin ja pienemmistä rasitteista kuin mitä miehillä. Ja jos joillakin on suvussa sukuvikana näitä vaivoja, niin se siksi, että ovat perineet tämän tietyn kehon rakenteen, joka altistaa siten näille vaivoille....
...hermon häiriintynyt tila voi johtua myös, siitä että hermo ei saa tarpeeksi happea, ja siitä tulee johtumiskatkoksia hermoon.... siinäkin hyvää selitystä näihin vaivoihimme!

Tuntuu, että olen kokenut ahaa elämyksen ja tajuan nyt paljon selkeämmin tätä vaivaa! Täytysköhän käydä pitämässä pieni luento paikallisessa tk:ssa lääkäreille!! :LOL:
 
Kiitti Keisari valistuksesta =) !!!
Toi kuulostaa vaan niin järkevältä selitykseltä tähän KAIKKEEN !!! Kaikkein ärsyttävintä siä TKssa on viä se, et niitä ei vähääkään kiinnosta tällaset "pöllöpäät" :( , ainoostaan se yks nuori lk pisti sen lähetteen eteenpäin... muut väänteli naamaansa, voi voi, et en nyt haluais sulle mitään mielialalääkkeitä määrätä... ja Hitsi EN mä mitään mielialalääkkeitä HALUA!!! Niin ärsyttävää!!! ...jotta siis, mee ihmeessä valistaan koko suomen tk lääkärit :D !!! Mä voin tulla pitelee panderollia!!!

Joo siis, onko teillä myös ylänielussa sellanen outo tunne (vähän niinku tunnoton tai jotain? taas sarjassamme vaikee kuvailla) ??? unohdin sen, kun mulla se on myös viimeaikoina kuulunu asiaan, myös ilman kurkunpää tunteita. Nyt on taas koko hoito lapojen alapuolelta ylös asti sellanen, et sitä täytyy kiskoo joka suuntaan, et helpottas, mut ei.
Meinasin minäkin eilen ottaa Oxepamia yöks, kun oli nii viheliäinen olo.
Mulla toi hyperventilointi menee sitte sellaseks, et keuhkot on vähän niinku epästabiilit, ja ilmottuu sitte miten sattuu... ja se ei me ihan heti ohi -ja sellasessa tilanteessa auton tärinä saa aikaan sitä hengenahdistuksen tunnetta! Ja sitten taas kun "selkä" on ok ei oo paniikkiakaan............mur, mur |O on tää sitten hauskaa !!! Sorry tuli taas vähän valitusta :whistle: !!! Ja kiitos koko porukalle et ootte olemassa... mä olisin tullu hulluks jo aikapäiviä sitte ilman teitä :hug: !!!
 
Tuossa lueskellesani ketjua huomasin usealla olevan näitä lihasnykinöitä ja pulputuksia eri puolilla kroppaa, minulla myös ollut niitä ja sain ne katoamaan lähes kokonaan sillä että juon vettä noin kolme litraa päivässä! lueskelin netistä noista nykinöistä ja siellä luki että kehon neste ja suola epätasapaino voi aiheuttaa nykimistä lihaksiin..no siitä viisastuneena sitten aloin vettä juomaan ja nykimiset loppui =)
Voihan olla että oireet poistuivat kun aloin uskoa kyseiseen juttuun mutta kannattaa kokeilla jos se auttaisi :attn:
Mulla nyt hartiat hyvältä tuntuu mutta mutta niska jumittaa sitäkin enemmän sitten ja se säteilee leukoihin,särkee leukoja aika tavalla...tälläviikolla pitäisi neurologilta soitto tulla..jänskättää kyllä kovasti että ohjaako psykiatrille vai magneettikuvaan :LOL:
 
Kuukkeloin myös taas vähän lisää Keisarin viime hakujen innostamana tuota vagus-hermoa ja kyllä se ainakin tuntuu selittävän mun monimuotoisia oireita täydellisesti. Arvaan kyllä, että jos marssin lääkärin puheille juttuineni, niin mut käännytetään hulluna takaisin kotiin ;) tai armosta saan lähetteen fysioterapiaan tai psykiatrille ;).

Mulla on tuossa yläniskassa todettu aiemmin yliliikkuvuutta ja paha virheasento eli periaatteessa se kai voisi saada aikaan ylimmissä nivelissä sen pinnetilan tai muun vastaavan?! Nyt vain pitäisi keksiä, että mistä apu..Täytynee jatkaa hakuja vielä.

Kävin muuten tänään pitkästä aikaa kuntosalilla ja se on kyllä kaikkein parasta terapiaa monessakin mielessä. Tosin niskasta kiskoi kyllä sen jälkeen, vaikka yritin välttää virheasentoja :).
 
Vagushermovaiva kuulostaisi noista oireista päätellen vaivaavan meikääkin.

Hitto tätä kurkkuvaivaa.
Ja MYSAN kysyi
onko teillä myös ylänielussa sellanen outo tunne (vähän niinku tunnoton tai jotain? taas sarjassamme vaikee kuvailla) ???
Oisko se sellainen niinkuin olisit imeskellyt hurjasti kurkkupastilleja? Sillä minusta tuntuu juuri nyt sille. Ikäänkuin olisi liikaa ilmaa tai jotenkin "liian raikas olo" tuolla kurkussa/keuhkoissa.

On tämäkin. Ensin valitan etten saa ilmaa kun kuristaa, sitten tuntuu sille että ilmaa on liikaa. Ja en osaa sanoa kumpi pahempi. :$
 
Siis pöpö ja mysan myös, mulla on juuri ollut ajoittain tuota kummallista ilman tunnetta kurkussa...ihan kuin sitä ilmaa itsestään puhaltaisi jostain "liikaa"...siis jostain tuolta "alhaalta". Ehkä sitä voisi kuvailla myös eräänlaiseksi tunnottomuuden tunteeksi?!

Mä en kyllä enää osaa myöskään sanoa, mikä oikeastaan on pahempi tai parempi :( . Yritän epätoivoisesti etsiskellä tietoa tuosta vagushermosta, jotta saisin jotain kättä pidempää lääkärille menoa varten. Olisi kyllä ihanaa, kun nämä sydäntuntemuksetkin saisivat jonkun järkevän selityksen, kun ei siinä sydämessä lääkäreiden mukaan pitäisi olla mitään vikaa :eek: . Tuo vagushermo selittäisi nuo tykytyskohtaukset...nimittäin jos olen oikein tulkinnut...vagushermon stimulointi laskee verenpainetta ja se taas saa aikaan tykytystä (korjatkaa, jos olen väärässä...).

Ja nyt tuli vielä mieleen: pitäisikö näiden epäilyjen kanssa itseasiassa marssiakin neurologin pakeille?! Mulla on nyt menossa "nyt viimein ratkaisen näiden kiusallisten oireiden syyn ja hoidan vaivan kuntoon" -kausi....

 
TätiHuoli: Neurologinhan pitäisi kyllä tietää kaikki hermoista!!!!
Mutta sitten nää selkärankavaivat kuuluvat ennemmin fysiatrille, varmaan ne joilla iskiashermo on puristuksissa kääntyvät fysiatrin puoleen, mutta sehän onkin sellainen vaiva, että sen osaa varmaan tunnistaa tk lääkäritkin... pitäisi olla jokin ekspertti joka tietää molemmista kaiken!! hmm....Mä en kyllä osaa neuvoa, kenen puoleen sitten olisi järkevintä kääntyä.
Voisko sitä samalla kysäistä kun aikaa varaa, että kummalle se ois järkevämpää ottaa.
 
Tahtoisin vaan tiedustella, että miten teijän huimausoireet alko?Kun mulla alko oikeestaa yhen - kahen päivän aikana..ajattelin vaa että jännitysniskaa kai kuuluu et alkaa vähitellen?


Olen lukenu nyt tätä palstaa päivittäin ja on kyllä kiva tietää että on
muitakin!Onko lääkärit olleet yksimielisä että teidä vavanne johtuu niskasta?ärsyttävää ku mitää ei tiiä varmuudellA..Pitäs vaa odotella että ohi menee.voi kökkö
 
eli jos haluatte magneettikuvan niskasta/seläst/päästä niin sen lähetteen tekee neurologi. Itse olen juossut tk:ssa monet kerrat juuri tuosta huimauksesta ja niskakivuista ja päänsärysta ja nyt viimein sain lähetteen neurologille, joka toivon mukaan määrää sen magneettikuvan. Siitä kuvastahan sitten selkiää kaikki nikamavälit ja se että onko niissä jotain vikaa ja voiko asialle tehdä mitään..ja niin suljetaan vakavat sairaudet pois.
Itse en ole uskaltanut käydä kuin ihan kevyessa hieronnassa, kun olen ollut onnettomuudessa jossa niskani taipui sivulle todella pahasti siitä lähtien on ollut ongelmaa niskan kanssa, ja niskasta ei ole otettu kuin röntgen ja siinä ei näkynyt murtumaa, mutta jotakin oli näkynyt mitä ei röntgenissä kunnolla näe, epäilivät pullistumaa niskanikaman välissä.
No toivottavasti vaivoihin löytyisi jonkinlainen selitys :eek:
Tuosta vagushermosta minäkin googlasin ja totta tosiaan monet oireet sopivat siihenkin ;)
Pitäisikö meidän ihan ruveta perustamaan jonkinlainen jännitysniska klubi ja luennoida kaikille ihmisille tästä vaivasta, kyllä tuntuu että monet meista on selvillä näistä asioista enemmän kuin tk lääkärit :LOL:
 
Oulun magneetissa, että kuka tahansa erikoislääkäri voi tehdä lähetteen magneettikuvaan tai lääkäri voi olla myös yleislääketieteen erikoislääkäri ja minä silloin nimenomaan kyselin tietoja niskan ja yläselän magneettikuvauksesta. Mutta tavallinen tk lääkäri sitä ei voi tehdä.

 
Mites teillä muilla, joilla sekä niskavaivoja että rytmihäiriöitä, oletteko huomanneet lihasliikkeitä tehdessänne jumpsutuksia? Tänään kuntosalilla aloitellessani, vartaloa kääntäessä tuli pieniä nytkähdyksiä sydämessä. Meni ohi, kun lämpenin hieman. Liittyi selvästi tuohon vartalon kääntämiseen eli ehkä rintarankaan. Tuntui vähän ikävältä, vaikka niihin ei mitään pyörtymisen tunteita tai hengenahdistuksia liittynytkään, olivat pikemminkin kuin pieniä säikähdyksiä. Oletteko muut huomanneet samaa koskaan?
 
Täällähän on pitkästä aikaa hiljaista!
Stressiä ollut ilmassa, työpaikkahakemuksia olen tehnyt ja nyt sitten on pitänyt jännittää ja hermoilla, että miten käy, pääsenkö haastatteluun jne. niskat sitten tietty krampanneet taas kunnolla. Nytpä sen sitten kirjaimellisesti huomasin, että miten voimakkaasti mun niska reagoi jännitykseen! Kyllä siis tämä vaiva on nimensä mukainen!! Hainkin lääkäriltä lisää lihasrelaksantteja, en olekaan niitä syönyt kuin viime syksynä viimeksi ja sain myös pillereitä, joiden pitäisi auttaa jännityksen fyysisiin oireisiin, lääke on Spesicor Dos. Rauhoittaa hieman oloa, itse jännitystä ei vie pois, mutta on hieman helpompi olla sen avulla.
Omt:llä kävin taas ja hänen mukaan niska on jo suht hyvä, lukkoja ei niskassa enää ollut. Nyt pitää vain alkaa opettelemaan niskalihasten hallintaa, etten niitä tiedostamatta alkaisi jännittämään. Sitä en tiedä miten ihmeessä mä siihen pystyn. Nytkin niska tuntuu ahdistavalta, mutta en mitenkään osaa sitä saada rennoksi pitemmäksi aikaa. Kerran joku kyseli, että miten alkoholi vaikuttaa, no minä en sitä tiedä, en käytä alkoholia. Mutta tosiaan on käynyt itselläkin välillä mielessä, että saiskohan muutamilla naukuilla niskan rentoutumaan... En aio kuitenkaan uskalla kokeilla, mulla sen verran tuhdit lääkitykset muutenkin päällä kokoajan, menee vielä kroppa täysin sekaisin. Nyt jo hirvittää tää lääkkeiden paljous!!!

TätiHuoli: sulla näköjään se jokin hermo ärtyy tuosta vartalon kääntöliikkeestä ja saa aikaan noi sydän oireet. Onneksi meni pian ohi. Mulla ei ole ollut vastaavia oireita. Mutta mulla tuo hammassärky tulee kans vastaavantyyppisestä tilanteesta. Viime yönä heräsin karmaisevaan hammassärkyyn..se kesti n.5-10 min ja loppui sitten kun älysin muutta asentoa erilaiseksi. Sitä en muista, että missä asennossa olin kun tämä särky alkoi...täytyy tarkkailla jatkossa tätä!

Mitäs teille muille kuuluu?
 
kau
minulla on ollut tosi heikko olo viime aikoina.huimaa ja heikottaa aamusta iltaan.aloitin rautatablettienkin syönnin uudestaan jos vaikka taas huono hemoglopiini.joulun alla se oli 112 ja söin kuukauden ajan r.tabuja mutta en oo mittauttanu nousiko hemis.
oon jopa epäilly voisinko olla paksuna ku ehkäsyn kans on vähä niin ja näin.e-pillereitä oon kokeillu erilaisia mutta mikään ei sovi mulle.tulee migreeniä.no ei kai tässä auta ku oottaa alkaako menkat vaikka luulen kyllä että ei tämä raskautta ole
 
Hei!
Kiva Keisari, kun sulla näyttäisi menevän tilanne vain parempaan suuntaan. Jos kerran omt:kin sanoi niskan olevan hyvä.
Mä sain tänään omt:n kirjoittaman selosteen tilanteestani. Tämän otan sitten tiistaina mukaan lääkärille.
Paljon siinä kerrottiin selästäni, mutta enhän minä näitä "koodeja" ja merkkejä ymmärrä. Mm. C2 dx+sin, C5 dx, Th 3-5, 7-9 hypo, L-ranka oiennut L1-3 kipeä+hypo, Dx si kiertynyt. Koko selkä lisäksi suojajännittynyt, voimakas ärsytystila nivelissä ja lihaksissa, rangan mekaanista häiriötä. Omt kysyy lääkäriltä, onko tarvetta lisätutkimuksiin ja mitä mieltä lääkäri on jatkosta, mitä hoitoja pitäisi tehdä. Olis kyllä kiva tietää, mitä nuo luettelemani tarkoittavat.
Noita voimakkaita ärsytyskipuja ei ole nyt ollut, kun en ole käynyt omt:ssä. Alaselkä on kyllä ollut entiseen malliin kipeä. Niska on yllättävän hyvä. Tänään oli pitkästä aikaa taas jäykkyyttä. Luulen, että lainassa oleva tyyny on tehnyt hyvää niskalle. Pitääpä kysellä, paljonko se maksaisi.
 
TätiHuoli kysyi
Mites teillä muilla, joilla sekä niskavaivoja että rytmihäiriöitä, oletteko huomanneet lihasliikkeitä tehdessänne jumpsutuksia?
Ilmeisesti voipi olla mahdollista. Jotenkin minustakin tuntuu että kääntyessäni oikealle, siis oikealle kierto, tekee jumpsutusta.

Tosin minulla kummasti on alkanut pulssi kohota. Normaali oli 60, nyt se alkaa olla 80. Tuntuu että käyn ihan ylikierroksilla (siis sydämmen suhteen) ja hassu tunne todellakin kurkussa ja tuossa rinnan yläosassa.

Mua NIIIIIN ottaa jo päähän, että voisin laittaa tähän vaan rumia sanoja.

Ainiin. Magneetiikuvausaika saapui VIHDOIN. Se on (vasta) 3.3. Siinä kuvataan pää ja niskaydin. Olisivat kuvanneet kaiken. :/
 
mulla tuohon ylikierroksilla oloon on nyt todellakin auttanut se Buspar-ahdistuslääke! Se todellakin auttaa hallitsemaan jännitystä ja nukkuminenkin sujuu nyt hyvin. Eka viikko oli aika ikävä mutta siitä eteenpäin on mennyt vain parempaan suuntaan! Nyt ei tunnu enää juurikaan mitään nielemisjuttuja eikä puristusta kaulalla eikä muuallakaan paitsi niskassa ja päässä.

Nyt vain olisi tämä niskakuvio ratkaistavana :/ . Osa oireista näyttää selittyvän tuolla henkisellä ahdistuksella (jännitys jää päälle) mutta osa oireista on ihan niskaperäisiä. Molemmat sitten toki varmasti ruokkivat toisiaan. Keisari: mulla myös tuo sama tunne siitä, että stressi ja jännitys menee suoraan niskaan!! Mulla jopa nykyisin sellainen tunne, etten osaa enää edes rentouttaa niskaani :(.

Tulin juuri jumpasta ja sen seurauksena niska on niin jähmeä, että näköä haittaa :eek: . Onneksi lopussa oli vielä kunnon rentoutusosuus, niin lihakset edes vähän rentoutuivat. Mielelle tuo jumppa tekee kyllä tosi hyvää! Nyt ei tuntunut minkäänlaisia jumpsutuksia sydämessä muuten...

Hienoa Keisari, että nikamat on nyt selvät =) ! Minä en ole saanut aikaiseksi ajanvarausta mihinkään, kun en saa päätettyä, mihin menisin....On tää niin tätä.
 
MammaX3: Millanen tyyny sulla on ollut lainassa? Aikamoista koodikieltä sun selästä, eipä tuota tosiaan ymmärrä mitä tarkoittaa! Sullahan oli lääkäri 12 pv jos oikein muistan.

Välillä mulla oli jo parempikin olo, mut nyt taas ahdistaa enempi!! Miksi hitossa tämä vaiva ei voi jo hellittää!! Kaikki konstit on jo kokeiltu!! Niska krampaa aivan liian herkästi!! Aloitin nyt enemmän liikkumaan, siksi varmaa tuli takapakkia, mutta pakkohan sen ois jo jossain vaiheessa hellittää, jos vain jatkan liikkumista ja lihakset vahvistuu???!! Rentoutusharjoituksia kans olen enemmän nykyään tehnyt. Nikamat on siis pysyneet kunnossa, onneksi. Pakko kait niidenkin takia jatkaa, etteivät taas ala jumiutumaan.
 
Minkälaisia rentoutusharjoituksia teet? Jonkun CD:n mukaan? Perjantaisen jumpan jälkeen oli ihana rentouttava venyttely/rentoutumissessio ja aloin haaveilla jostain hyvästä rentoutumislevystä tai vastaavasta mutta onko niitä?

Onko muuten joku kokeillut joko pilatesta tai joogaa niskavaivoihin?
 
Ei mul valitettavasti ole mitään cd:tä tai vastaavaa. Laitan vain hyvää musaa soimaan ja makoilen sängyllä ja tietoisesti yritän rentouttaa lihaksia. ja komennan, et lapset ei saa sit tulla häiritsee mua! Helpompi ois varmaan jonkin oikean cd:n avulla rentoilla. Mä kans mietin tota pilatesta, täytyy jostain kokeilla löytää....
 
Hieman epäilen, että en malta rentoutua ilman "käskyjä" :). Toisaalta joku liian naiivikin levy olisi kyllä huono vaihtoehto...Meillä kyllä kuuluu äänet niin hyvin talossa, että rentoutus pitäisi tehdä silloin, kun lapset ovat jossain muualla ja niitä tilaisuuksia on kyllä harvoin :/. Ja vielä: olen niin itsepäinen jännittäjä, etten varmasti ekoilla kerroilla pysty edes rentoutumaan mutta koko prosessin aloittaminen olisi kyllä tärkeää.
 
Heipä =) !

Mammax3 se sin= vasen, dx= oikee, C -niskanikamat, th-thorax (rintaranka) L-lannerangan nikamat, si =si-nivel ...toi hypo =ali- tai vajaa- ...jotain, tiä sitte mitä =) . Oisko siis fasettilukkojen paikkoja nikamaväleissä??? -pelkkää arvailua! ...kuulostaa ärtsyltä jokatapauksessa :/ !
 
Heippa!
Mysan: Kiitos suomennuksesta! Selvisi paljon sen avulla.
Nyt on alkanut niska taas vaivata. Kohta on kulunut kaksi viikkoa viimeisimmästä omt-käynnistä. Perjantaina olin kaupungilla ja oli tosi liukasta. Heti tuli selkä tosi kipeäksi ja huomasin, että niskasta ja hartioistakin olin aivan jäykkänä. Olin niin jännittänyt, kun kävelin liukkaalla kadulla. Niskaa alkaa särkeä ja se tuntuu päivä päivältä enemmän jäykältä :/ Selkä on ollut myös tosi kipeä lähes koko ajan. Mutta tiistaina siis lääkärille. Alunperinhän olen menossa sen todistuksen vuoksi, jota tarvin mahdollista koulutusta varten. Mutta nyt onkin tullut paljon muutakin asiaa hänelle. Hiukan jännittää, mitä lääkäri tuumaa.
Keisari: Tässä linkki tyynyyn: http://www.mmoy.info/therapy.html
Se on kyllä hyvä, kun saa säätää viidestä "taskusta", jotta saa sopivan tuntuisen. Tässä testityynyssä on myös sellainen terapiamagneetti. Luin siitä noilta tyynyn sivuilta, ja siitä pitäisi olla apua myös fibromyalgiassa. Kallishan se näytti olevan, 74 euroa + postikulut. Varmaan jotain vastaavaa maksaa myös fysioterapian kautta. Siksi pitääkin olla varma, että se on hyvä, ennen kuin ostaa.

TätiHuoli: Mä olen muutaman kerran käynyt pilateksessa. Jouduin lopettamaan selkäni vuoksi. Alaselkä alkoi krampata joka kerta. Nyt jälkeenpäin en kyllä ihmettelekään sitä, kun tiedän missä kunnossa se on. Mutta voin suositella kuitenkin. Aion heti jatkaa uudestaan, kun olen taas kunnossa. Ainakin näin toiveikkaasti tällä hetkellä ajattelen, että tästä vaivasta vielä parannutaan. Pilateksestahan pitäisi olla apua juuri niska-, hartia- ja selkävaivoihin. Ja siihän myös rentoutuu. Mutta, jos ei ole ennen koittanut, kannattaa, jos mahdollista, aloittaa peruskurssilla. Silloin oppii hengitykset ym., ja jumppa on helpompaa. Mä kyllä menin ihan kylmiltään sinne. Pitäjä sanoikin, että voi mennä viisikin kertaa, ennen kuin on oppinut oikeat jutut ja pilates alkaa sujua. Joten ei kannata luovuttaa liian aikaisin. Ei muuta kuin kokeilemaan.
 
Mulla nyt viikonloppuna oli niskat aika jumissa ja venyttelin niitä varovasti iltaisin ja myös tennispallot oli ahkerassa käytössä. iltaa kohden rupesi aina päätä särkemään oikein kovasti, eli jännitysniskan oirehan se vissiin onkin.Tänään sitten aamulla olikin ihan vetreä olo herätessä, saas nähdä huononeeko olo iltaa kohden.
Onko teillä muilla tullut niskaoireiden yhteydessä sellaista muistin pätkimistä?itselläni oli viikonloppuna kauheen vaikee muistaa esim. jonkun biisin nimee tai levyä miltä kipale löytyy, ja muitakin katkoksia tuli kun yleensä muistini pelaa todella hyvin. Tästä onkin varmaan ollut keskustelua jo aiemmin mutten nyt jaksa koko ketjua selata. :p
Myönnetään että viikonloppuna tuli nukuttua aika huonoja yöunia että voihan se olla että muistini pätki sen takia..
 
mammax3: Taidanpa uskaltautua kokeilemaan tuota pilatesta, kun sitä sattuu olemaan omassa kuntokeskuksessa tarjolla "samaan hintaan". Siellä ei tosin ole alkeiskursseja erikseen mutta täytyy sitten opetella kantapään kautta :).

marge1: mulla noi lievät muistihäiriöt yleensä liittyy väsymykseen ja stressiin mutta tuntuu kyllä siltä välillä, että pää ja niska on niin jumissa ettei muistikaan "kulje" :). Tiedä sitten, mistä mikäkin johtuu...

Ja mun perjantaina jumpassa jumahtanut niskani on aina vaan kipeämpi. Kipu vain lisääntyy molemmin puolin kaulaa noissa isoissa lihaksissa (mitä sitten ovatkaan). Mies lupasi tuoda apteekista tulehduskipulääkettä ensiavuksi ja olen uskaltautunut laittamaan kaulalle myös kylmägeeliä...Mitenhän tuollainen tulehdus oikein syntyy? Ensin jumpassa vatsalihaksia tehdessä jumahti tosiaan nuo kaulan molemmin puolin olevat lihakset ja jumpan jälkeen jopa huimasi hetken, kun takaraivosta kiskoi niin paljon. Seuraavana päivänä lihakset tulivat kipeiksi ja kosketusaroiksi ja nyt kipu on lisääntynyt.
 

Yhteistyössä