Jännitysniska...

Hei kaikille!

Olen uusi lisäys tähän ketjuun, joka on ollut ajoittain todella suurena apuna oman moniongelmaisen kroppani kanssa. Tässä minun tarinani. Varautukaa pitkään pulinaan. :attn:

Omat kummalliset ongelmani alkoivat ensimmäisen kerran kahdeksan vuotta sitten huimauskaudella, joka jatkui kolmisen kuukautta. Silloin ei hirveästi tutkittu, lääkäri totesi paniikkihäiriön ja pisti cipralexille. Kun huimaus sitten katosi ajattelin että siinä se oli. Vuosien aikana on silloin tällöin huimannut, mutta niin vähän että pistin aina väsymyksen piikkiin.

Viime syksynä huimaus tuntui lisääntyvän ja ajattelin sen johtuvan siitä, että olin muutamaa kuukautta aiemmin aloittanut elämäni ensimmäisessä toimistotyössä ja istuin koko päivän tietokoneen äärellä niskat jumissa. Marraskuussa huimaus paheni yhtäkkiä ja nopeasti ja onkin nyt jatkunut joka ikinen päivä siitä lähtien.

Olen käynyt neurologilla, fysiatrilla ja fysioterapiassa. Kaikki mahdolliset verikokeet on otettu. Itse olin varma että sairastan jotain vakavaa, ms-tautia tai als:ia. Sekä neurologi että fysiatri ovat sitä mieltä, että vaivani ovat toiminnallisia. Samalla kun huimaus paheni, alkoivat myös käsien ja jalkojen pistely sekä kihelmöinti. Käteni ja pääni vapisevat myös aika lailla. Vuodenvaihteessa jalkani olivat niin kipeät ja pistelevät, että pelkäsin jatkuvasti niiden menevän alta. Onneksi jalkaoireet ovat nyt helpottaneet ja kädet jaksavat sen verran, että pystyn taas jatkamaan rakastamaani neulontaa. Onneksi, sillä järki tuntuu välillä sumenevan tämän kaiken kanssa. Tosin huimauksen takia on välillä vaikea keskittyä näpertelyyn.

Mutta tämä hirveä huimaus! Tuntuu siltä kuin olisin jatkuvasti humalassa. Keinuu keinuu ja tuntuu siltä kuin joku yrittäisi koko ajan kaataa minut. Huimaus ei tunnu riippuvan asennosta, tosin joskus kun nousen esim. sohvalta makaamasta, niin koko kropan läpi menee hirmuinen humaus ja täytyy ottaa seinästä kiinni. Näitä "humauksia" tulee milloin sattuu. Mutta siis itse keinuhuimaus jatkuu koko ajan, yötä päivää.

Nyt on yksi lääkäri sanonut että on varmaan asentohuimausta. Itse epäilen (silloin kun en käytä aikaani pelätäkseni jotain kuolemanvakavaa) että ongelma on tuolla niskassa ja yläselässä. Niskani ovat jatkuvasti kipeät ja rutisevat. Pääni kääntyy ihan hyvin (paitsi aamuisin) mutta kipeää se tekee. Niskassa ja lapaluiden välissä tuntuu melkein jatkuvasti jomotusta tai puristusta. Onko teillä muilla ollut sellaista, että pää tuntuu raskaalta ja jotenkin "paineistetulta"? Minulla tuntuu usein siltä kuin pääni olisi liian pieni sen sisukselle. =) Mutta älyä ei ole sen enempää... Korvani myös soivat 24/7 ja aikamoisella volyymilla. Fysiatri sanoi että hartiani tuntuvat pehmeiltä, eli ei ole jännitysniskaa. Kumma juttu, mistähän kivut sitten johtuvat?? Sekin jurnuuttaa välillä, että lääkärit sanovat ongelman olevan sitä sun tätä mutta ei vakavaa (vaikka tuntuukin melkein invalidisoivalta) ja lähettävät sitten ulos ovesta. Kun pyysin fysioterapeutilta apua kotijumppaa varten, oli vastaus "no sillä lailla venyttelet että tuntuu makealta". :headwall: En kehtaa enää mennä lääkärille valittamaan tai pyytämään apua.

Syön jälleen cipralexia, sillä paniikkioireeni pahenivat oloni takia. Olin jatkuvasti kauhun vallassa ja kuvittelin karmeaa ja kivualiasta loppua itselleni. Cipran myötä pelkotilat ovat vähentyneet, mutta eivät toki täydelleen kadonneet. Kun huimaus yltyy oikein pahaksi tai humauksia tulee sarjatulena, vajoan taas kuvittelemaan omaa kuolemaani. Typerää varmaankin, sillä tämähän on jatkunut jo puoli vuotta. Kuvittelisin että jos kyseessä todella olisi jokin vakava sairaus, niin olisin jo kuollut tai sairaalassa.

Mutta voiko tällainen huimaus todella johtua niskoista? Hmmm... Joinain päivinä keinutus on lievempää ja kykenen toimimaan töissä ja kotona suht normaalisti. Joinain päivinä taas, kuten tänään, joudun melkein ryömimään seiniä pitkin enkä uskalla astua ulos ovesta.

Onpahan vuodatus... En tunne ketään jolla olisi tästä kokemusta, joten en myöskään oikein saa tukea ja ymmärrystä ihmisiltä. Yritän selittää miltä tällainen tuntuu, mutta ilmeisesti minun pitäisi olla vihreä tai esim. paiseiden peitossa jotta minut otettaisiin vakavasti. Yksikin läheiseni sanoi että "yritä rentoutua äläkä vello tuossa olossa". Teki suoraan sanottuna mieli heittää tyyppi ikkunasta ulos. :mad: Kai se vaan on niin, että ei tätä karmeutta voi ymmärtää jos ei ole itse kokenut.

Kuten sanottu, olen saanut tästä ketjusta paljon voimia jaksaa eteenpäin. Vaikka en tällaista kenellekään toivoisi on mukava tietää, että en ole ainoa vaivainen maailmassa ja että löytyy ihmisiä jotka ymmärtävät millaista tämä on. Joten kaikille teille ja varsinkin Keisarinnalle, jonka tarinaa olen seurannut iso halaus! :hug:
 
noin kk sitten alkoi päälakea kihelmöidä jota jatkui noin viikon ajan sen jälkeen iski kunnon päänsärky silmissä sumeni vaikkakin tajunta pysyi pakkisolmuun lämpönousi oksettavaa oloa ja paniikki valloilleen tässäkö tämä sitten oli näitten kipujen kanssa vietin viikon kunnen yksinkertasesti uskaltanut lääkärille aamusta normaali olotila mutta iltaa kohti mentäessä olo muuttui joka päivä yhtä tukalaksi viimein kun sain niskasta itteäni kiinni ja menin lääkärin juttusille lääkäri koitti erusormilla ohimoita ja valolla silmiä ja sen seurauksen ja jotain pupilleissa se näki seuraavaksi katsoi korvat ei mitään kurkku niin ikään ei mitään seuraavaksi kysyi kiristääkö pään kääntely ja niinhän se teki molempiin suuntaan kireyttä lopputulos treissistä johtunutta lihaskireyttä ja miranax550 päänsärkyyn 6mg sirdalud lihaskireyteen 2viikon ajan no mutta kuuri syöty kivut poissa jäljellä kuitenkin päänkihelmöinti taitaa olla ajan kysymys millon kivutkin palaavat osaiskos joku kertoa millä kihelmöinnin saa pois pääsisi taas normi arkeen
 
Halkatla: Minulla on samantyyppisiä oireita kun minullakin on tällä hetkellä, minulla ei tosin noin voimakkaita ole. Onko sulla tuo jatkuva huimaava olo, ihan oikeaa huimausta vai enemmän sellaista epätodellista, kuin olisi humalassa? Minulla se on enemmänkin sellaista. Jos taivutan pään alas niin ja nousen ylös niin silloin tulee oikea huimausolo. Nyt minulla on välillä myös kipuja oikeassa kädessä, käsi tuntuu voimattomalta, väsyy helposti ja jalkapohjia särkee välillä tai sitten on pistelyä koko kropassa tai sekä pistelyä, että kipuja. Kun olo on pahempi niin sitten on tuo vapinaolo, pieni keinutus kropassa kun olen paikallani ja kauhea väsymys. En tiedä näkyykö vapina ulospäin. ja niskat ja lapaluun seutu tuntuu kuin joku puristaisi niitä koko ajan, sama tunne on kädessäkin. Ja kun jumitus alkaa pahenemaan niin se alkaa tuntua reisissä asti kuten mama*7:lläkin. Mama*7, oletko käynyt näyttämässä näitä herneitä lääkärille. Nuo herneet kyllä voivat viitata reumaankin. Minulla ei niitä ole vaikka jokin reuma minulla onkin. mutta entisellä työkaverillani on joku reumaattinen sairaus ja hänellä on tuollaisia herneitä. Sitä en tiedä voiko niitä olla missä vain vai onko ne reumaatikoilla aina käsissä.

Kuten jo taisin aiemmin mainita, että aloitin tähän homeopaattisen hoidon ja nyt alkuun vanhat oireet ovatkin pukanneet päälle voimakkaammin. Saunassa en pysty käymään, olo pahenee, kylmä suihku helpottaa. Siitä olenkin tehnyt johtopäätöksen, että elimistössä on tulehdus. Se voi minun tapauksessani olla kyllä reumatulehdusta. Ja olen huomannut, että minullahan on oikoryhti yläselässä, fysioterapeutti totesi, että rintalastanikaan ei ole niin liikkuva kuin normaalisti pitäisi olla. Nyt myös liikunta, venyttely, hieronta pahentaa oloani. Joten eipä tässä voi kauheasti itseään yrittää hoitaa. Olen nyt tehnyt itselleni diagnoosin, että minulla taitaa olla selkärankareuma tai ainakin jokin autoimmuunisairaus. Syön kortisonia 5mg päivässä polvien tulehduksiin. nyt kun olen sitä lisännyt 10mg päivässä, niin niskaoireet+ huimaus ja kaikkii tämä paska ovatkin hups heijakkaa kadonneet! Kortisonin lisäämistä olen aiemminkin kokeillut, mutta silloin siitä ei ole ollut apua. Liekö silloin tulehdukset niin rajuja, että annokseni on ollut liian pieni. Reumahan minulla on dignosoitu, mutta selkärankareumaa ei virallisesti ole löytynyt. Nyt se varmaan löytyisi jos pääsisin magneettikuvaan, arvelen näin. Mutta oli vaivan nimi mikä vain, niin oireet ovat hyvin samanlaisia meillä kaikilla tällä palstalla. Onko täällä ketään muuta jolta on tutkittu onko tämä reumaan viittaavaa vaivaa????

Mitä työtä te toiset teette? Itse olen kotiäitinä, mutta nyt pitäisi aloittaa työnhakeminen. Miten ihmeessä pärjään työelämässä tämän vaivan kanssa? Jo työpaikkahakemuksen kirjoittaminen tuntuu huijaukselta, kehua nyt itseään maasta taivaaseen ja jättää mainitsematta, että Mulla on sit tällainen hankala vaiva, joten voi olla että joudun jäämään sairaslomalle jo ensimmäisellä viikolla... :(

Kovasti odotan, että homeopatia alkaa parantamaan oloa, jos tätä ei kuitenkaan ala tapahtumaan, niin pakko kait sitten mennä kipin kapin lääkärin juttusille. Yritän mielelläni välttää kovia lääkkeitä, koska kroppa menee lopulta niistä entistä enemmän sekaisin. Joten siksi yritän ensin tätä luonnonmukaisempaa hoitoa. Juuri kun olen kovista lääkkeistä päässyt eroon niin en niitä haluaisi taas ruveta syömään. Lieköhän sekavaa sepustusta...liikaa häiriötekijöitä kirjoittelun aikana;)
 
  • Tykkää
Reactions: Hematiitti
Onko sinulla Keisarinna siis reuma todettu jo aiemmin ja nyt selvisi, että se olisi myös niskaoireiden syynä? Minun jännitysniska diagnoosi on vaihtunut tänä vuonna siis atlantoaksiaaliseksi subluksaatioksi (toisiks ylimmän nikaman siirtymä) ja TOS oireyhtymäksi. Tällä hetkellä pahimpana normi jumitusten lisäksi, kaamea leuka ja korvakipu sekä oikean kyynärvarren kipu. Päänsäryt pikkasen helpottaneet. Minulla reumatologin mielenkiinto loppui kun verikokeissa ei näkynyt mitään siihen viitaavaa, mutta yksi yleislääkäri oli kyllä sitä mieltä, että selkärankareuma pitäisi poissulkea. En ole ollut koskaan onnettomuudessa, joten se miten tuo yläniska muutos on tullut on täysi mysteeri ja miten nää vaivatkin alkoi yhtäkkiä. Minulla on myös oikoryhti.
 
Reuma on todettu 15 vuotta sitten alkoi isojen nivelten tulehduksella ja nämä niskavaivat alkoivat 6 vuotta sitten. Ryhtikin tänä aikana ehtinyt muuttua yläselkä/niska-alueella, tulehduksia ollut nyt tänä vuonna siihen malliin yläselkä-niska-alueella, että huh, huh. Aika tyypillinen selkärankareuma, paitsi, että oireilu alkoi selän osalta niskasta eikä si-nivelestä. Selkärankareumalle ominaista, että voi alkaa isojen nivelten tulehduksilla ja vasta vuosien päästä alkaa oireilemaan selässä ja usein diaagnoosin saaminen saattaakin venyä vuosia tai jopa vuosikymmeniä. No, hyvä, että nyt kuitenkin tiedän mistä tämä johtuu! Minulla vain on mennyt luotto täysin kaikkiin lääkäreihin, eivät ne oikeasti tiedä aina mistä mikäkin vaiva johtuu, kunhan vain arvailevat ja kirjoittelevat reseptejä ja jos syytä ei löydy niin sitten vika on korvien välissä. Jatkan itseni hoitamista ruokavaliolla ja homeopatialla. <3
 
Sama homma, että kyllä luotto lääkäreitä ja muita terveydenhuollon ammattilaisia kohtaan on mennyttä. Pikkasen alkoi olo mennä parempaan kunnes sitten vaan paheni eikä mitään syytä miksi. Joten edelleen mietin, että onko tässä takana vielä jotain muutakin...
 
Hoh hoijaa, reumalääkärillä käyty ja hänen mukaansa niskaongelmilla ei ole yhteyttä reumaani. Sattuivat vaan sitten pahenemaan yhtä aikaa. Kaksi erillistä vaivaa...kiva, kiva... Aloitin mielialalääkkeen syömisen, tympäsee niin kauheesti nämä kaikki taudit ja vaivat. Prkl!!!
 
Sama homma keisarinna eli aloitin mielialalääke kokeilun reilu kuukaus sitten. Olo on hieman kohentunut eli päätä ei ainakaan säre enää niin paljon ja fyssarinkin mukaan edistystä on tapahtunut. Ja ainakin mielia kohentunut siitä, että ei ole koko ajan niin kamala olo.
 
Lemmikki 78, minkä niminen lääke sulla on? Mulla on optipar 20 mg. Aloitin myös Mobic tulehduskipulääkkeen, otan sitä joka pv, Nyt ollutkin pahin olo pois pari viikkoa, ja hitto vieköön erehdyin eilen käymään saunassa. Tämän pv:n olen joutunut vain makoilemaan, kauhea väsymys, painaa ja puristaa niskaa, kädet ihan tärisee, ja yleinen huono olo. Nyt illan päälle olo vähän helpottanut, olen pitänyt kylmäpussia niskassa ja selässä aina välillä. Oletko työelämässä? Mä olen työttömänä, ei oikein ole vielä työkunnossa, pelottaa jos joudun töihin näin puolikuntoisena. Kun tämän vaivan kanssa ei pitkiä sairaslomiakaan saa.
 
Sepram 20mg. Oon yrittäny pysyy erossa nyt tulehduskipulääkkeistä vaikka niistä apua on ollutkin, mutta sitten niitä pitäis käyttää jatkuvasti eikä sekään ole oikein järkevää ainakaan omalla kohdallani. Olen töissä ja pitempää sairaslomaakin on kokeiltu, mutta ei se ainakaan itselläni auta vaikka toimistotyössä olenkin.
 
Miten sulla meni tuo Sepramin aloitus, aloititko puolikkalla tabletilla? Tuliko alkuun mitään pahemisoireita? Mä aloitin tosi varovaisessti 1/4 tabletilla, sit ku rupesin ottaa 3/4 tablettia pukkas kauhee olo päälle, joka kesti 1.5 viikkoa. Nyt pitäs kait tohtia ottaa koko annos. Olen kyllä aika naatti, aion hakea sairaslomaa vaikka uupumuksen tai minkä vain takia, jotta saan mahdollisuuden keskittyä nousemaan täältä suosta pois. Kun vain loppus tämä väsy/uupumus, voimattomuus ja epätodellinen olo, niin kipujen kanssa kyllä kestäisin paremmin vaikka töissäkin. Toimistotyöntekijä minäkin olen.
 
Itseasiassa minulla aloitettiin yhdellä tabletilla eli 10mg ja sillä mentiin viikko, kaks ja sitten nostettiin kahteen. Ensin lääke väsytti ja nukuin todella hyvin. Nyt taas heräilen pitkin yötä, mutta onneks väsymys ei silti vaivaa päivisin. Vatsan tuo lääke pisti entistä enemmän sekasin. Muuta en ole huomannut. Jumitukset hieman helpottaneet, mutta kipuja edelleen päivittäin. Minulla ongelma kohta tuntuu olevan nuo kaulan lihakset.
 
Voihan pylly. Taas pukkas takapakkia. Olen pystynyt käymään kuntosalilla ja olen venytellyt jo monta vkoa joka pv. Olo ei ole vielä hyvä, eivätkä lihakset kunnossa, mutta olo ollut siedettävä. Nyt menin sitten innoissani hieromaan itse näitä pahimpia jumikohtia, niin johan pukkas huonon olon sen jälkeen, kova väsy ja uupumus. Pari pv olen nuokkunut ja kerännyt voimia. Lihaksia pistelee ja puristaa, Pahimmat kivut ja pistelyt ovat kaulassa, niskassa ja leukaperissä. Kylmää kun pidän niskassa niin olo vähän hetkeksi helpottaa. Tää on kyllä henkisesti kauheen raskasta.
 
Olen uusi täällä ja lueskellut tätä ketjua nyt jonkin aikaa jo...
Mulla oireina niin samoja juttuja kun mitä olen täältä lukenut, tässäpä niitä:
- niska-hartiaseudun kivut
- jatkuva keinutus/huimaus/ outo tasapainoton olo
- "humauksia" tulee aina välillä
- outo olo pahenee mm. kassajonossa, autossa kun pitää pysähtyä liikennevaloihin, paikalla seistessä, kampaajalla istuessa jne.
- näkö tuntuu jotenkin omituiselta koko ajan, vaikeaa keskittää katsetta
- pää tuntuu tukkoiselta
- olen ärtynyt ja väsynyt ja muisti huonontunut
- jne jne

Lääkärit sitä mieltä, että niskajäykkyydestä johtuvia oireita, Buranaa ja Sirdaludia määrätty ja niska rtg-kuvattu... Kuulostaako oireet tutuilta? Muilla samoja oireita ja onko niskat tosiaan syynä?
 
Ei mitkään oireet johdu jännitysniskasta vaan se on yksi oire muiden ohella! Ihmettelen ettei lääkärit tajua tuota!? Eli AHDISTUS ja HYPERVENTILAATIO vaivaa ja kaikki oireet juttelee keskenään, ei järjestä niitä!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Keinuja: Jep, oirees kuulostaa tutuilta, ei vaarallista, mutta tosi piinallista. Ja niinkuin Sympaattinen sanoikin, niin tää voi johtua ahdistuksesta tai olla ns. panikointia, paniikkihäiriötä. Mielialalääke helpottaa oloa. Itselläni ei kylläkään ole poistanut tätä lihasten jumittumistaipumusta, mutta on helpottanut oloa, kaupassa ja parturissa on nyt helpompi olla, ei tule niin herkästi huonoa oloa siellä.
 
Mielialääkkeet voi auttaa sietämään oireita, että ei ahdistu itse oireista. Mutta kipuihin tai lihasjumeihin ei niistä ole apua jos syy on muu kuin jännitysperäinen. Minullakin meni diagnoosit uusiksi tai ei ole siis tietoa mikä vaivaa ja seuraava osoite onkin reumatologi.
 
Niinkö? No, johan tää on kyl ihmeellistä! Tsemppiä sulle! Joko olet käynyt reumatologilla? Mä en itsekään enää tiedä mitä uskoa, kokoajan epäilys vaihtuu omassa päässäni, eikä lääkäritkään osaa sanoa 100% varmuutta tästä mun vaivasta. Nyt itsekin alan taas olla reuma kannalla, koska.... Olen hoitanut reumaani ruokavaliolla, nyt reuma ollut kurissa sen takia ja niskatkin paljon parempana. Reumalääkkeet sain jättää veks. No, viime lauantaina repsahdin ja söin karkkia ja herkkuja + kävin vielä illalla saunassakin. Sunnuntaina oli vasen päkiä ja oikea nilkka kipeänä sekä niskassa aivan selvää turvotusta. Ruokavalio taas tiukemmaksi, päkiäkipu katosi ensin, sitten nilkkakipu, niskaturvotus ei vielä.... Kyllä näillä jotain yhteyttä on pakko olla. Ilmoittele sitten kun saat tarkempaa tietoa!
 
Uskaltautuisinkohan tänne kirjoittelee... Mulla on ollut tosi hankalia vaivoja jo 1,5vuotta. Kaikki alkoi munajohtimen poistoleikkauksesta, kun koin kohdunulkoisen raskauden.

1,5vuotta sitten kaikki alkoi näillä oireilla:
-koneella illalla istuessa tuli yhtäkkisiä "humahduksia", ihan säikähdin kun tuli outo ja epätodellinen olo kesken koneella kirjottelun.
-illalla oli nukkumaan alkaessa painontunne päälaella ja kiristävä tunne nenänvarressa ja painontunne kulmakarvan päällä.
-Painontunne rintakehällä

-Tuosta muutama kuukausi eteenpäin alkoi jatkuvat hartiajumit, hartiat tuntuivat jäykiltä, mutta ei kipeiltä. Tuntui että mun oli touhuttava kokoajan jotain, koska jos pysähdyin seisovilleen, tuli jotenkin huimaava olo ja päässä vähän kuin pyöri.

-reilun puolivuotta ekoista oireista aloitin raskaat laitoshuoltajan työt, aloin kuulemaan niskassa varsinkin hiljaa makuullaan "ritinää", ihan kuin jotain ritisemällä virtaisi niskassa.
Huomasin, että jos luen jotain koneelta ja katson kauemmaksi, on näkö jonkin aikaa sumea kunnes tarkentuu. Ja tuo alkoi toistumaan aika useinkin.
Selkä alkoi myös paukkua, ihan oikeastaan sama olenko missä asennossa tai milloin, niin jos vedän sisään henkeäni niin lapojen välissä aika rusahtaa, ihan kuin joku lukko aina aukeaisi. Tuota ei ennen ole tapahtunut, mutta nykyään aina. Mulla on myös ylitaipuva selkäranka ja pientä mutkaa lapojen välissä.

-Olin ollut töissä 4kk, niin alkoi paha uupumus ja väsymys painaa, vaikken sitä oikein itse edes tiedostanut. Huimaus tuli nyt tosi voimakkaana takaisin ja jouduin jäädä töistä pois koska huimaus aina palasi, kun olin tehnyt töitä jonkin aikaa. Autolla ajaminen oli mahdotonta jatkuvien epätodellisten olojen takia. Hartiat oli myös tosi jumissa. Menin
fysioterapiaan, hieronta helpotti oloa, mutta jotkin jumppaliikkeet ensin pahensi huimausta...

-Vuoden päästä oireilusta mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, ehkä suurinosa oireista johtuikin siitä? Aloitettiin lääkitys, mutta lääke ei ole auttanut kuin pieniä hetkiä, ei lopullista helpotustusta jumeihin.

-Vuoden päästä oireiden alkamisesta alkoi outo särky leuoissa, leukoja särki, oli tosi masentunut ja ahdistava olo, samoihin aikoihin ilmaantui myös puristava tunne ohimoille.

-Huomasin että polvet kipeytyy lenkkeiltäessä, varsinkin aina jompi kumpi. Ihan kuin rasituskipua.

-Ranteet on myös hieman "arat", siis ei kärsi olla esim. punnerrusasennossa tai muissa sellaisissa missä ranteet menee ääriasentoihin. Ranteita myös välillä vihloo, varsinkin ennen kuukautisia...

Nyt 1,5 vuotta myöhemmin, ajoittain iltaisin jaloissa on lievä puuduttava tunne, päässä tuntuu ajoittain vihlasuja, joskus noi vihlasut tuntuu myös hartioissa ja kaulalla. Välillä on tosi toispuoleinen olo, mulla vasen puoli kropasta jotenkin outo, käsi ja jalka menee jotenkin voimattoman tuntoisiksi. Ajoittain mulla on myös vasemmassa käsivarressa särkyä. Nykyään mulla on alkanut särkeä toistapuolta kasvoista, poskea, ohimoa ja leukaa, välillä tunne on pelkästään puristava. Välillä pieni tasainen "kipu" koko toisella puolella naamaa. Välillä tuntuu samalla puolella takaraivossakin vihlaisuja. Silmät tuntuu kuivuvan välillä päähän. Naamaa pistelee.
Itseään ei pysty rasittaa yhtään... Kaikesta saa parannella itseään pidemmän aikaa... Yritin käydä kouluakin, mutta kahden viikon istumisen jälkeen olin niin jumissa kun olla ja voi. Ja epätodellisia oloja ja muita tuntemuksia alkoi tulemaan jatkuvalla syötöllä... Tuo sama tapahtui kun yritin olla töissä.. Kaksi viikkoa ja sitten kroppa sippas, menin tosi jumiin ja huimaus jatkuvaa. Luojan kiitos nyt ei ole huimannut pahasti ehkä pariin kuukauteen, mutta yhdessä vaiheessa se keinutus oli päivittäistä! Ainoastaan istuallaan ja makuullaan helpotti.

Mua on tämä naamasärky alkanut vaivaamaan että mistä ihmeestä tämä johtuu... Alotin nyt cipralexitkin, ei näitä särkyjä ja jumeja kestä enää hullukaan... Lisäksi oon alkanut saamaan kaupassa ja ihan jokapaikassa paniikkikohtauksia. Ainoa tk-lääkäreiden diagnoosi on että kaikki on psyykkistä. Väkisinkin tässä alkaa masentua ja ahdistua näistä vaivoista kun ei tiedä mikä on vikana. Särkylääkkeitä olen vetänyt kuin karkkia, nyt ei pysty enää tulehduskipulääkkeitä ottamaan tuon cipran takia...
Toi cipra on vissiin aiheuttanut mulle lisää näköhäiriöitä tai jotain... Muutaman päivän ajan olen nähny mustia langanpätkiä näkökentässä, onneksi ne on ollut ihan yksittäisiä.. Mutta ihan uusi näky mulle... Ja ai niin, silmäluomessa tuntuu välillä painavalle. Silmät mulla on oireillut aika paljon kaikella mahdollisella tavalla... Lisäksi hampaiden kanssa on ollut ongelmaa jos jonkinmoista, vaikka ennen ei mitään.

Joskus tuntuu ikäänkuin vapinaa päässä, tai ihme nykäyksiä tulee varsinkin aamuisin, jos kääntää päätä liikaa sivulle. Pientä vapinaa on myös käsissä, mut tämä voi johtua kilpirauhasestakin.

Nyt on muutaman viikon ollut silmienkin takana kipuja/vihlasuja, mikä myös on mulle ihan uutta.

Ja arvatkaa vaan onko minunkin pelkoni ms... Tai aivokasvain. Tai jokin muu syöpä.
Toisaalta masentaa syödä noita mieliala lääkkeitäkin, pysyy jotenkin toimintakykysenä, mut ei se kipuja vie mihkään... Taaskin hartiat ja ja niska jotenkin jumissa...

Ja ai niin, mulla kans epäiltiin fibromyalgiaa... Ja ahdistuneisuushäiriö on kans toinen diagnoosi. Tuntuu tosi vaikealle vaan hyväksyä se että kaikki olis korvien välistä oikeasti kiinni. Mulla myös sellanen homma, että menkat ja flunssat voimistaa oireita.

Et kaipaisin jonkun mielipidettä, jos joku viihtis antaa neuvoja :(
Tuntuu että sitä on jo kaikkea kokeiltu... Akupunktioon ja energiahoitoihin en suostu, mutta muut keinot mitkä helpottas oloa on tervetulleita! :)
 
Viimeksi muokattu:
ja ehkä ärsyttävin ongelma mulla on nykyään se etten pysty käydä lenkillä! Jos lähden lenkille niin tuntuu vähän ajan päästä että tie alkaisi kallistella ja pitää ihankuin kävellä vähän "vastaan". Välillä tie tuntuu kaltevalle toiselle puolelle ja välillä taas toiselle, ja välillä ehkä vähän sivulle eteenkin. Se kallistelu vaihtelee, eikä tuon takia lenkeilystä tule mitään kun saa jännittyneenä keskittyä tuohon!
 
Itse olen kärsinyt n. puoli vuotta jännitysniskaoireista ja koittanut hakea apua fysioterapiasta, osteopaatilta ja hieronnasta, mutta mikään ei tunnu tuovan pitkäaikaista apua. Nyt uusina oireina on ilmestyneet kuumat ja aristavat kohdat päässä ja kipua ohimoilla, onko muilla vastaavaa? Muuten ei ole juuri päänsärkyä, lähinnä painetta ja noita kipeitä kohtia ja aina jotain tunnetta päässä. Onko kukaan saanut mistään mitään apua tähän inhottavaan vaivaan? Onkohan tämä vakavaa?
 
Uusi täällä myös. Minulla taustalla jo 2006 ihme pistelyjä pitkin kroppaa, mutta syy ei koskaan selvinnyt... Pari vuotta sitten myös valtavaa pääsärkyä, jonka vuoksi olin mm. migreenitipassa. mutta eipä se auttanut
Nyt taas...

Huhtikuussa:
-hurjaa pääsärkyä etenkin takaraivolta ja ohimoilta
-Käsien voimattomuutta
- hetkittäistä näön sameutta ja katseen kohdistamisen vaikeutta, musta
piste usein näkökentässä (lasiaisen samentuma?)
- tuntuu kuin olisi vaikea löytää oikeita sanoja
- muutaman kerran oksettavaa oloa, tuskahikeä yhtäkkiä
- paineen tuntu poskionteloissa
-korvien vihlomista
-hutera olo, kuin ei olisi tilanteen tasalla
- yksittäisiä tai pidempikestoisia elohiiriä pitkin kehoa, kasvoissa ei niin paljon

Touko-kesäkuussa:

2 kertaa päivystykseen pääsäryn ja oudon olon vuoksi.
--> jännitysniska --> Sirdaludia ja Panacodia --> Panacodista sappikohtaus tai joku
muu hirveä vatsakipu

Yksityiselle neurologille
--> jännitysniska --> Dolania sekä Noritrenia kokeiluun. -- > ei suurta apua.

Yksityiselle yleislääkärille.
--> poskiontelontulehdus johon antibiootti (ei koskaan ennen!)
--> lievää anemiaa laajan verenkuvan perusteella

Kesäkuussa:

-Pääkipu on vähentynyt, ei kuitenkaan kokonaan poissa
- lihasnykinät pysyneet, pelottaa mitä oikein ovat!!
- välillä tuntuu etenkin käsissä voimattomuutta, särkyjä vähän joka paikassa
- muita edellä mainittuja oireita vaihtelevasti
-poskiontelot taas kipeät

LISÄKSI AINA:
- väsymys, uni katkonaista, en ole pirteä vaikka nukkuisin kuinka paljon
- stressi
- aina vähän flunssainen olo

VOISIKO OLLA
*fibromyalgia?
*kilpirauhasen vajaatoiminta? Kilppariarvot otettu, mutta vain osa tärkeistä. Ne ovat ok.


Huolettaa, stressaa, pelottaa jo... :( Tsemppiä kaikille!
 

Yhteistyössä