Jatkuvasta narinasta (mummo narisee)

Pilli
[quote title="20.12.2004 klo 08:38 vieras kirjoitti"]
Kyllä se totuus on vielä kamalampi. Usein sanotaan, että kaikessa on aina kaksi puolta, mutta olen sitä mieltä että ihan kaikessa ei ole kahta puolta. Anoppi ja appiukko voivat tehdä lastensa perheen elämästä helvettiä. Useimmiten tässä on toisena puoliskona poika ja pojan perhe, koska se häirikkö tässä on useimiten anoppi ja potee sitten jotakin traumaa. Tämä anoppi sitten omassa avioliitossaan useimmiten on pitänyt miestään tossun alla siten, että appiukkokin on leikissä mukana.

Olen huomannut saman, että yleensä (vaikkakaan ei tässä tapauksessa, koska mummi puhuu tyttärestään) mummo kiusaa pojan perhettä. Pojalta odotetaan jotain kuin palkkaa siitä, että äiti on kasvattanut poikansa, ei haluta päästää poikaa elättämään omaa perhettään, vaan ollaan käsi ojossa, vaikka omaisuutta on omakotitalon, sijoitusasuntojen ym. muodossa kertynyt kivasti, niin silti soitetaan pojalle kalliit lahjatoiveet ym. vaikka poika olisi opiskelija ja eläisi lainalla, ja vaikka asuisi itsenäisesti, soitellaan milloin vainn töihin lapsuudenkotiin, vaikka pojalla oma elämä ja perhe. Ja ymmärtäisi, jos olisi kyseessä varattomat vanhemmat, mutta kun on kyse hyväpalkkaisista duunareista, kouluttamattomia, mutta isän palkka lähellä kolme tonnia, ja äitikin palkansaaja.

Miksi tehdä lapsia ylipäätään, jos on ihminen, joka odottaa jokaisesta antamisesta vastalahjaa? Itse en odota omilta lapsiltani mitään sen vuoksi, että hoidan heidät ja ruokin ja olen turvana ja kustannan harrastukset sen mukaan mitä palkka antaa myöten. Minä olen heidät tehnyt tähän pahaan julmaan maailmaan. Minun kait se kuuluu heidät hoitaa ja saan vastalahjaa koko ajan joka herran päivä kun saan seurata heidän kasvua ja kehitystä. Jos he haluavat aikuisena pitää yhteyttä ja käydä ja jos saaan hoitaa heidän lapsiaan ja seurata heidänkin kehitystään, niin se on kaikki ekstraa. Omasta vanhuudestani eivät lapseni ole vastuussa.

Miehen vanhemmat osaavat tehdä elämästä helvettiä. esim. miehen pääsykokeisiin lukeminen ei onnistunut, kun isänsä soitteli ja pyysi ilmaiseksi rakentamaan vuokra-asuntoa tälle. Näin meni vuosia. Tajusin viimein että ulkomaille on mentävä, jos miehelle lukurauhaa toivoo, ja onnistuihan se. Elimme tuolloin minun opintorahalla ja miehen työttömyyskorvauksella. ja ilmaiseksi teetti isänsä töitä, jotta ei poika kirjastossa laiskottelisi. Kerrottavaa olisi vaikka miten paljon näistä vanhemmista. soitellaan jatkuvasti nyt ja pojan pitäisi ilmaiseksi tehdä paperihommia ym. vuokra-asioita hoidella, jotta vanhemmilla vuokratuloja riittäisi. Ei koskaan olla tuettu poikaa taloudellisesti opiskelussa mutta nyt kun on lainalla luettu, niin pojan kuuluisi auttaa ilmaiseksi, jotta vanhemmille kertyisi vuokratuloja.

No,noin kerran vuodessa nähdään nyt. Muuten elämä jatkuvaa hyväksikäyttöä.
 
peikkomuori
tähän vielä.

Minun äidiltäni meni minun perheeni joululahjoihin alle 50? yhteensä ja ovat mieleiset, äitini ei ole koskaan satsannut rahaa turhuuksiin. Tyttäreni sai kauniin villatakin, poikani kaksi lasten tietokirjaa(rakastaa tietokirjoja) ja minä viinipullon.

Anoppini osti jokaiselle lähes 100? lahjat ja tämä häiritsee minua, koska mielestäni mummot eivät ole mitään rahasampoja.

Mutta mummien(etenkin miesten äitien) tulisi muistaa, että lapsilla on nyt oma elämä ja heidän lasten saavutukset eivät ole heidän saavutuksiaan, heidän palkkansa ei ole heidän asiansa eikä heidän menonsa myöskään. Aikuisten lasten perhe elämä ja harrastukset eivät kuulu mummoille, vaan on heidän oma asiansa. Eikä sitä puolisoa valita äidille vaan itselleen. Anoppini on myös katkera, itse aiheutti tilanteen jossa elämme jättämällä minun saomiseni turhiksi ja touhuamalla kuten halusi, oli välittämättä allergioista ja sanomisistani vaan touhusi omiaan minusta välittämättä. Anoppi on katkera siitä ettei saa määrätä perheemme asioista, siitä ettemme muuttaneet hänen naapuriinsa vaan entistäkin kauemmas, siitä ettemme vieraile viikoittain(en halua kyläillä kun viduilee lasten aikana) ja kaikestya muusta. Toivon että mummit oikeasti miettivät omaakin käytöstään ennen kuin vaikertavat.
 
Vai on mummi ilkeä ja julma. Miten tämän mummin pitäisi sitten olla yhteydessä tyttären perheeseen vai pitäisikö jättää yhteydenpito kokonaan.
Riitojahan meillä ei ole ollut ja aina on sovussa kyläilty ja puhuttu puhelimess muutaman kerran vuodessa.
Miten mummin pitäisi toimia lapsenlapsen kanssa. Miten pitäisi leikkiä kun vähän jo väsyttää piiloleikit ja hippasilla olemiset.
Ilman muutahan nuoet jäävät ilman perintöjä jos vanhemmat käyttävät säästöjään omiin mukavuuksiinsa. Sanoipa eräs tytär (ei minun) äidilleen että äiti ei saisi käyttää palkkaansa holtittomasti koska se on perinnöstä pois.

Ja kyllä näillä palstoilla miniät narisee enemmän kuin mummot.
Mikesivät he suhtaudu anoppeihin myönteisesti. Ei kaikissa mummoissa ja anopeissa ole vikaa. Ja aina löytyy kaikista jotain hyvääkin.

 
minä 25v
Kauheeta tekstiä. Taitaa "mummi" olla aika katkeroitunut elämäänsä. Ihmeellistä,että itse on lapsensa kasvattanut ja sitten taivastelee kun on lapsella huonot tavat. Mulla ei ole mummoa eikä äitiä kumpaakaan. Äitini hylkäsi minut kun olin 15v., hän on henkisesti sairas. Itse olen itsestäni aina huolehtinut. Lapsillani on vain yksi mummu siis mieheni äiti. Hän on ollut minulle lähes äiti ja lapsilleni ihana mummu. En odota lasteni mummulta mitään "palveluita" todellakaan ja minua hävettää kun hän on aina ollut niin ihana meille. Muutaman kerran olemme kysyneet josko lapset voisivat tulla hoitoon heille,että voisimme olla miehenkans yhdessä. Muita hoitajia meillä ei ole,emmekä todellakaan koskaan käy missään lomalla tai muuta. Ruotsin laivalla ollaan käyty ja se oli ihana loma meille. Vanhempi lapsi on nyt 4v. Kyllä mummu on huomannut kun olemme väsyneitä lastenkans ja tarjonnut hoitoapua. Hänellä on paljon lapsia ja lastenlapsia joten hän elää kokoajan pikkulapsi-perheiden lähellä ja muistaa vielä omankin väsymyksensä pienten lapsiensa kanssa. Mummu ja vaari ovat sanoneetkin,että me yhdessä kyllä jaksetaan ja autetaan toinen toistamme. Täytyy sanoa,että meillä on ihanat isovanhemmat :heart:
 

Yhteistyössä