Jeesuksen paluu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Uskotko, kun kerron olevani Jeesus takaisin tulleena? Se nimittäin olen. Siten saan myös tehdä, mitä lystään. Jos esim. haluan rahaa, en sitä pyytämään joudu.

Todiste messiaanisuudestani: olen päivälleen ennalta tietänyt Eveliina Lappalaisen surman 2000. Lisäksi tiesin presidentinvaalien tuloksen jo 2017. Voin olla vain joko profeetta tai Vapahtaja. Olen jälkimmäistä laatua. Maailman tärkein ihminen. Tosi ihminen ja tosi Jumala.
 
vierailija
Ap.n aloituksesta tuli mieleen, mitä Echo ajattelet Jeesuksen paluusta kun uskovilla on eri tulkintoja "tempauksesta"? Itse olin aiemmin mm. Paavolan kannalla että uskovat temmataan vasta ahdistuksen lopussa mutta Mattila on saanut miettimään asiaa enempi ja moni seikkahan on tuota vasta lopussa tapahtuvaa tempausta vastaan, kuten että se tulee yllättäen ja on kaksi naista pellolla ja toinen otetaan jne. Joku en muista oliko Paavola väitti että tempaus ennen vaivanaikaa perustui jonkun tytön näylle mutta en ole lukenut/kuullut kenenkään perustelevan tempausta (ennen vaivan aikaa) sillä näyllä tai muilla näyillä vaan Raamatun kohdilla. Toisaalta joidenkin mielestä se tapahtuu puolivälissä. Kaikki perustelee nuo eri näkemyksensä Raamatun kohdilla.
 
Uskotko, kun kerron olevani Jeesus takaisin tulleena? Se nimittäin olen. Siten saan myös tehdä, mitä lystään. Jos esim. haluan rahaa, en sitä pyytämään joudu.

Todiste messiaanisuudestani: olen päivälleen ennalta tietänyt Eveliina Lappalaisen surman 2000. Lisäksi tiesin presidentinvaalien tuloksen jo 2017. Voin olla vain joko profeetta tai Vapahtaja. Olen jälkimmäistä laatua. Maailman tärkein ihminen. Tosi ihminen ja tosi Jumala.
Uskon ilman muuta sen jälkeen, kun tänään kerrot etukäteen mitä suuria juttuja uutisoidaan huomenna, sunnuntaina, ensi viikolla jne. :whistle:
 
Ap.n aloituksesta tuli mieleen, mitä Echo ajattelet Jeesuksen paluusta kun uskovilla on eri tulkintoja "tempauksesta"? Itse olin aiemmin mm. Paavolan kannalla että uskovat temmataan vasta ahdistuksen lopussa mutta Mattila on saanut miettimään asiaa enempi ja moni seikkahan on tuota vasta lopussa tapahtuvaa tempausta vastaan, kuten että se tulee yllättäen ja on kaksi naista pellolla ja toinen otetaan jne. Joku en muista oliko Paavola väitti että tempaus ennen vaivanaikaa perustui jonkun tytön näylle mutta en ole lukenut/kuullut kenenkään perustelevan tempausta (ennen vaivan aikaa) sillä näyllä tai muilla näyillä vaan Raamatun kohdilla. Toisaalta joidenkin mielestä se tapahtuu puolivälissä. Kaikki perustelee nuo eri näkemyksensä Raamatun kohdilla.
Tarkoitatko Mauno Mattilaa? Mauno on ihana sanajulistaja ja harvinainen lajissaan, mutta kallistuisin Paavolan tulkinnan puolelle. Tempausoppi (siis tempaus keskellä rauhanaikaa) on todellakin syntynyt vasta 1800-luvulla, mikä herättää pientä epäilystä.

Parasta on katsoa miten Jeesus itse nuo asiat luettelee.
En tiedä esitetäänkö juutalaisuudessa kaikki ihan aikajärjestyksessä, juutalaisilla kun oli semmoista päällekkäistä kerrontaa.
Mutta Jeesus käyttää rinnastusta "sinä päivänä kuin Loot -samoin sinä yönä kun Jeesus tulee-sinä yönä 1 otetaan ja 1 jätetään."

Eli jos mun luetun ymmärtäminen pelittää niin
-samoin kuin Lootin aikaan, niin samoin Jeesuksen tulon aikaan sataa laavaa ja tulikiveä (tulivuoren purkaus? Asteroidi?) ja sinä yönä toinen otetaan ja toinen jätetään.

Opetuslapsilleen hän sanoi: "Tulee aika, jolloin te toivotte näkevänne edes yhden Ihmisen Pojan päivän mutta ette saa nähdä.
23 Teille sanotaan silloin: 'Hän on tuolla', ja: 'Hän on täällä', mutta älkää lähtekö minnekään, älkää juosko perässä. [Matt. 24:23; Mark. 13:21; Luuk. 21:8]
24 Sillä niin kuin salama välähtää ja valaisee taivaan äärestä ääreen, niin on Ihmisen Poika oleva ilmestymisensä päivänä. [Matt. 24:27]
25 Mutta sitä ennen hänen täytyy kärsiä paljon, ja tämä sukupolvi hylkää hänet. [Luuk. 9:21,22,43,44, Luuk. 18:31]
26 "Niin kuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan päivinä oleva. [1. Moos. 6:5-7:1; Matt. 24:37-39; 1. Piet. 3:20]
27 Ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, ja tulva tuli ja tuhosi heidät kaikki.
28 On oleva niin kuin oli Lootin päivinä. Ihmiset söivät ja joivat, ostivat ja myivät, istuttivat ja rakensivat. [1. Moos. 19:12-17]
29 Mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, taivaasta satoi tulta ja tulikiveä, ja se tuhosi heidät kaikki. [1. Moos. 19:24,25; 5. Moos. 29:22; 2. Piet. 2:6; Juud. 1:7]
30 "Samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.
31 Jos sinä päivänä joku on katolla ja hänen tavaransa ovat sisällä talossa, hänen ei pidä mennä alas noutamaan niitä, ja jos joku on pellolla, hänen ei pidä palata kotiin. [Matt. 24:17,18; Mark. 13:15,16]
32 Muistakaa Lootin vaimoa! [1. Moos. 19:26; Viis. 10:7]
33 Joka yrittää turvata elämänsä, kadottaa sen, mutta joka sen kadottaa, on pelastava sen omakseen. [Matt. 10:39+]
34 Minä sanon teille: Sinä yönä on kaksi samalla vuoteella: toinen otetaan, toinen jätetään. [Matt. 24:40,41]
35 Kaksi naista on yhdessä jauhamassa: toinen otetaan, toinen jätetään. [
36 Kaksi miestä on pellolla: toinen otetaan, toinen jätetään.]"* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista. Vrt. Matt. 24:40.]
37 "Missä, Herra?" kysyivät opetuslapset. Hän sanoi: "Missä on haaska, sinne kokoontuvat korppikotkat." [Matt. 24:28+]
 
Viimeksi muokattu:
...mutta vielä isompi asia kuin odotella maailmanloppuja, on olla valmis lähtemään ajasta iäisyyteen joka päivä.

Se voi se aivoinfarkti tai jäisellä tiellä kolarointi tulla kelle tahansa, ja siks kannattais pikimmiten solmia Jeesuksen kans läheiset välit.
 
vierailija
Tarkoitatko Mauno Mattilaa? Mauno on ihana sanajulistaja ja harvinainen lajissaan, mutta kallistuisin Paavolan tulkinnan puolelle. Tempausoppi (siis tempaus keskellä rauhanaikaa) on todellakin syntynyt vasta 1800-luvulla, mikä herättää pientä epäilystä.

Parasta on katsoa miten Jeesus itse nuo asiat luettelee.
En tiedä esitetäänkö juutalaisuudessa kaikki ihan aikajärjestyksessä, juutalaisilla kun oli semmoista päällekkäistä kerrontaa.
Mutta Jeesus käyttää rinnastusta "sinä päivänä kuin Loot -samoin sinä yönä kun Jeesus tulee-sinä yönä 1 otetaan ja 1 jätetään."

Eli jos mun luetun ymmärtäminen pelittää niin
-samoin kuin Lootin aikaan, niin samoin Jeesuksen tulon aikaan sataa laavaa ja tulikiveä (tulivuoren purkaus? Asteroidi?) ja sinä yönä toinen otetaan ja toinen jätetään.

Opetuslapsilleen hän sanoi: "Tulee aika, jolloin te toivotte näkevänne edes yhden Ihmisen Pojan päivän mutta ette saa nähdä.
23 Teille sanotaan silloin: 'Hän on tuolla', ja: 'Hän on täällä', mutta älkää lähtekö minnekään, älkää juosko perässä. [Matt. 24:23; Mark. 13:21; Luuk. 21:8]
24 Sillä niin kuin salama välähtää ja valaisee taivaan äärestä ääreen, niin on Ihmisen Poika oleva ilmestymisensä päivänä. [Matt. 24:27]
25 Mutta sitä ennen hänen täytyy kärsiä paljon, ja tämä sukupolvi hylkää hänet. [Luuk. 9:21,22,43,44, Luuk. 18:31]
26 "Niin kuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan päivinä oleva. [1. Moos. 6:5-7:1; Matt. 24:37-39; 1. Piet. 3:20]
27 Ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, ja tulva tuli ja tuhosi heidät kaikki.
28 On oleva niin kuin oli Lootin päivinä. Ihmiset söivät ja joivat, ostivat ja myivät, istuttivat ja rakensivat. [1. Moos. 19:12-17]
29 Mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, taivaasta satoi tulta ja tulikiveä, ja se tuhosi heidät kaikki. [1. Moos. 19:24,25; 5. Moos. 29:22; 2. Piet. 2:6; Juud. 1:7]
30 "Samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.
31 Jos sinä päivänä joku on katolla ja hänen tavaransa ovat sisällä talossa, hänen ei pidä mennä alas noutamaan niitä, ja jos joku on pellolla, hänen ei pidä palata kotiin. [Matt. 24:17,18; Mark. 13:15,16]
32 Muistakaa Lootin vaimoa! [1. Moos. 19:26; Viis. 10:7]
33 Joka yrittää turvata elämänsä, kadottaa sen, mutta joka sen kadottaa, on pelastava sen omakseen. [Matt. 10:39+]
34 Minä sanon teille: Sinä yönä on kaksi samalla vuoteella: toinen otetaan, toinen jätetään. [Matt. 24:40,41]
35 Kaksi naista on yhdessä jauhamassa: toinen otetaan, toinen jätetään. [
36 Kaksi miestä on pellolla: toinen otetaan, toinen jätetään.]"* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista. Vrt. Matt. 24:40.]
37 "Missä, Herra?" kysyivät opetuslapset. Hän sanoi: "Missä on haaska, sinne kokoontuvat korppikotkat." [Matt. 24:28+]
Jep Mauno Mattilaa tarkoitin... Hän sanoi jossain puheessa että ei tuo oppi ole syntynyt vasta 1800 luvulla vaan sitä ennen uskovat aina uskoi siihen ja odotti sitä. Ja Jeesuksen tulo olisi sitten eri tapahtuma kuin uskovien tempaus. Se että tempaus tulee yllätyksenä puhuu kyllä Mattilan tulkinnan puolesta...

Tämä on yksi Mattiloista joita olen kuunnellut

Mutta tosiaan, olen samaa mieltä että uskovan pitää olla valmis aina lähtemään täältä, kuoleman kautta taikka Jeesuksen tullessa oli se sitten ennen tai jälkeen ahdistuksen ajan.
 
Jep Mauno Mattilaa tarkoitin... Hän sanoi jossain puheessa että ei tuo oppi ole syntynyt vasta 1800 luvulla vaan sitä ennen uskovat aina uskoi siihen ja odotti sitä. Ja Jeesuksen tulo olisi sitten eri tapahtuma kuin uskovien tempaus. Se että tempaus tulee yllätyksenä puhuu kyllä Mattilan tulkinnan puolesta...

Tämä on yksi Mattiloista joita olen kuunnellut

Mutta tosiaan, olen samaa mieltä että uskovan pitää olla valmis aina lähtemään täältä, kuoleman kautta taikka Jeesuksen tullessa oli se sitten ennen tai jälkeen ahdistuksen ajan.
Ok, pitää katsoa tuo video jahka ehdin. :)
Juu siis Jeesuksen tulo on eri asia kuin tempaus. Mutta jos katsotaan suurinta osaa lopun aikojen ennustuksista Raamatussa, niin uskovat on niissä mukana.

Myös Jeesuksen sanat "ne (ahdistuksen) päivät lyhennetään valittujen tähden" (jotenkin noin se lause meni) viittaa siihen, että koska uskovia on mukana loppukahinoissa, niin Jumala ei anna heitä rääkätä liikaa.
 
vierailija
Ok, pitää katsoa tuo video jahka ehdin. :)
Juu siis Jeesuksen tulo on eri asia kuin tempaus. Mutta jos katsotaan suurinta osaa lopun aikojen ennustuksista Raamatussa, niin uskovat on niissä mukana.
Myös Jeesuksen sanat "ne (ahdistuksen) päivät lyhennetään valittujen tähden" (jotenkin noin se lause meni) viittaa siihen, että koska uskovia on mukana loppukahinoissa, niin Jumala ei anna heitä rääkätä liikaa.
Ainoastaan antaa rääkätä sopivasti? Paljonko se sit on?
 
vierailija
Ok, pitää katsoa tuo video jahka ehdin. :)
Juu siis Jeesuksen tulo on eri asia kuin tempaus. Mutta jos katsotaan suurinta osaa lopun aikojen ennustuksista Raamatussa, niin uskovat on niissä mukana.

Myös Jeesuksen sanat "ne (ahdistuksen) päivät lyhennetään valittujen tähden" (jotenkin noin se lause meni) viittaa siihen, että koska uskovia on mukana loppukahinoissa, niin Jumala ei anna heitä rääkätä liikaa.
Mattila ja muut tuon opin kannattajat sanoo että ne uskovat joita mainitaan ihan "lopputapahtumissa" on niitä jotka on tullu uskoon ylöstempauksen jälkeen. Itsekin voin kuvitella että uskovaisten ja kaikkien lasten katoaminen saisi monet kääntymään Jumalan puoleen... jos tuo tempaus tosiaan tapahtuisi noin. Mutta miksiköhän tämä asia on saanut uskovavaiset lujasti uskomaan eri tavoin tempauksesta, kun kaikki kuitenkin perustelee oppinsa Raamatulla? :) Kaikkia noita kolmea näkemystä kannattavia tunnen seurakunnasta. Eihän tämä mikään pelastuskysymys ole, uskoo tempauksen ajankohdasta miten vain.
 
Mattila ja muut tuon opin kannattajat sanoo että ne uskovat joita mainitaan ihan "lopputapahtumissa" on niitä jotka on tullu uskoon ylöstempauksen jälkeen. Itsekin voin kuvitella että uskovaisten ja kaikkien lasten katoaminen saisi monet kääntymään Jumalan puoleen... jos tuo tempaus tosiaan tapahtuisi noin. Mutta miksiköhän tämä asia on saanut uskovavaiset lujasti uskomaan eri tavoin tempauksesta, kun kaikki kuitenkin perustelee oppinsa Raamatulla? :) Kaikkia noita kolmea näkemystä kannattavia tunnen seurakunnasta. Eihän tämä mikään pelastuskysymys ole, uskoo tempauksen ajankohdasta miten vain.
Katsoin Mattilan videon. Ei kyllä tällä kertaa vakuuttanut kauheasti, oli vähän kaukaa haettuja ne esimerkit. Mauno on kyllä kivan innokas ja mun suosikkipuhuja, mut rapatessa roiskuu.

Otetaan ne pasuunat. Paavali sanoo Tessalonikalaisissa:"Viimeisen pasuunan kuuluessa meidät heivataan Taivaaseen (heivata-sana Echolta)."
No mikä on Ilmestyskirjassa viimeinen pasuuna? Kaikkien vitsauksien jälkeen tuleva ns.viimeinen pasuuna.

-Mauno puhui Ilmestyskirjan sinettien avaamisesta ennen vitsauksia, ja että siinä vaiheessa oli jo seurakunta temmattu. Sanoi että kun antiikin aikana oli 7-sinettinen käärö niin se oli niin arvovaltainen että tavan mukaan piti olla sen lähettäjä paikalla, kun se avattiin, eli seurakunta Taivaissa. Mutta justhan Ilmestyskirjassa surraan seuraavassa jakeessa sitä että paikan päällä ei ole ketään arvollista joka voisi avata ne sinetit, ainoastaan Jeesus.

-mistä Mauno repii sen että tempausoppi oli jo tunnettu ennen 1800-lukua?

Tempausoppi syntyi kyllä jo 1500-luvulla jesuiittojen toimesta, kun paavia syytettiin protestanttien toimesta antikristukseksi (ei huono heitto, heh). Jesuiitat sit sanoi että ei voi olla kuin 1, se viimeisten aikojen antikristus (vaikka Paavali puhuu useista antikristuksista joita oli jo alkuseurakunnan aikana) ja että heidän silloinen paavi olis kiltti heppu eikä antikristus.

No, sit siihen soppaan 1800-luvulla tuli se näky-tyttö ja John Nelson Darby:

Vuonna 1830 nuori tyttö Margaret MacDonald osallistui parantumiskokoukseen Glasgowssa Skotlannissa. Hänen kerrottiin nähneen tilaisuudessa näky Kristuksen kaksivaiheisesta tulemisesta, vaikka lähteet eivät kerro tapahtuisiko ”ylöstempaus” ennen vai jälkeen vaivanajan (pre- tai posttribulation näkemykset) hänen näyssään. Joka tapauksessa kysymyksessä oli Kristuksen salainen paluu ennen toista tulemusta.


John Nelson Darby tunnetaan ylöstempausopin levittämisestä.

Ben Witherington väittää, että tapaus olisi jäänyt kenties historian hämäriin. Kuitenkin Plymouth Brethern seurakunnan perustaja ja evankelikaalinen saarnaaja John Nelson Darby kuuli MacDonaldin kokemuksesta, jonka varassa hän muovasi selityksen jakeelle 1. Tessalonikilaiskirje 4:17 ja täydensi sillä muodostamaansa aikajanaa lopunajan tapahtumista. Kristuksen toinen tulemus tapahtuisi kahdesti 1) ensin salaisesti tempaamaan seurakuntansa kohden taivaaseen (rapture) ja 2) sitten hän palaisi seitsemän vuoden jälkeen maan päälle Jerusalemiin (glorious appearing).

Darbyn oppi ei aluksi meinannut mennä kaupaksi, koska se oli uutuusoppi dogmihistoriassa. Klassinen kristinusko tunnustaa yksivaiheisen Kristuksen paluun. Meni vielä melkein 50 vuotta kunnes Darby saavutti kuulijakuntansa. Oppi olisi ehkä jäänyt pienen Plymouth Bretherin seurakunnan oikuksi Brittien saarella ellei Darby olisi tehnyt lukuisia evankelistan matkoja Yhdysvaltoihin vuosien 1859 ja 1877 välillä. Historialliset olosuhteet Yhdysvalloissa auttoivat opin leviämiseen, sillä Darbyn matkat ajoittuivat sisällissodan alkua edeltäviin hetkiin, sodan aikaan ja aikaan sodan jälkeen. Oppia oli helppo markkinoida, koska sodan runtelemille amerikan kristityille eskapistinen teologia kuulosti lupaavalle: heidän enää ei tarvitsisi mennä lävitse vaivanaikaa.

Yhdysvaltain sisällissota olikin Darbylle Witheringtonin sanoin ”eskatologinen jackpot” ja samalla hän saattoi myydä jesuiitoiltaan oppimansa dispensationalistisen teologiansa täydennettynä ylöstempausopilla. Pian Dwight L. Moody tarttui oppiin ja levitti oppia muun muassa Moody Bible Institutin välityksellä. Mutta kaikkein menestyksekkäin työkalu opin levittämiseen oli Cyrus Scofieldin Reference Bible, joka teki opista kuuluisan.

Historian opiskelu riittää, sillä on tärkeää arvoida Margaret MacDonaldin kokemusta ja Darbyn yritystä sovittaa sitä Raamattuun.

1) Darby sijoitti MacDonaldin näyn 1. Tessalonikilaiskirjeen jakeeseen 4:17, jossa löytyy sana ”temmata”. Witherington huomauttaa kreikankielen asiantuntijana, että latinankielisestä käänöksessä käytetty sana rapture ”temmata ylös päin” ei löydy Uuden testamentin kreikasta harpatzw merkityskentästä. Ajatus on virheellisesti luettu englanninkieleen latinan vaikutuksesta. Ylöstempausoppi löysi siis lingvistisen pohjansa englanninkielisestä King James Version –Raamatusta eikä Uuden testamentin alkukielestä kreikasta. Englannin kieli lainasi siis rapture sanan latinasta. Useat englanninkieliset raamatunkäännökset ovatkin korvanneet rapture verbin paremmalla käännösvastineella catch up, joka suomeksi olisi tempaamisen sijaan ”saavuttaa” tai ”tavoittaa”. Valitettavasti suomenkieliset käännökset säilyttävät temmata-ajatuksen. Ehkä paras käännösvaihtoehto olisi:

Sama Herraa saapuu alas taivaasta….Sitten me, jotka olemme jäljellä, tavoitetaan pilvissä, yläilmassa tervehtimään Herraa.

On merkille pantavaa, että sekä John Darby että Cyrus Scofield olivat teologiassa maallikoita eivätkä hallinneet Raamatun alkukieliä. Näin heidän oppinsa ei kestä alkutekstistä kreikankielen tarkastelua. Samalla tavoin on ymmärrettävää, että oppi jatkaa voittokulkuaan juuri niiden kirjoissa, jotka eivät hallitse alkukieliä.

2) Kreikankieli esittää ajatuksen kokoamisesta saapuvaa Herraa tervehtimään. Tätä kielikulttuurillista seikkaa olenkin jo aiemmin käsitelly tässä blogissa.

3) Kysymys henkilökohtaisen, profetaalisen kokemuksen arvioinnista Raamatun valossa on tarpeellinen. Ylöstempausopin juuri on kahdessa historian oikussa: MacDonaldin kokemuksessa ja Darbyn onnistuneessa markkinoinnissa sodanajan jälkeisessä Amerikassa.
 
vierailija
Kiitos vastauksesta Echo, siinä oli uutta asiaa mulle. Jossain puheessaan Mattila selitti tuon viimeisen pasuunankin mutta en muista miten. On hän kyllä ottanut kaiki huomioon ja paneutunut asiaan, mutta niinhän on toista näkemystä kannattavatkin kuten Paavola. Mutta miten tuohon vasta vaivanajan jälkeiseen tempaukseen sitten sopii se että Jeesus tulee yllättäen kun siinä vaiheessahan se ei voi olla mitenkään yllätys uskoville, ja se vertaus morsiamista jotka ei olleet valmiita, ja se että kaksi naista on pellolla ja toinen otetaan ja toinen ei, kun ahdistuksen lopussa maa on jo aika tuhottu ja on epätodennäköistä että uskova ja ei-uskova olisi silloin yhdessä pellolla kun uskovia vainotaan niin paljon ja on se pedonmerkkijärjestelmä? Tuokaan oppi ei ole mun mielestä ihan aukoton, niinkuin ei ne kaksi muutakaan.
 
vierailija
Luin taas eri näkemyksiä tempauksesta. No, riippumatta siitä milloin tempaus tapahtuu niin uskovan pitää odottaa Jeesusta, niin Raamattu kehoittaa. Se ei poissulje sitä etteikö uskova voi kuolla ennen Jeesuksen tuloa, kun elämme tässä maailmassa niin voimme kuolla milloin vain ja miten vain. Raamattua on kuitenkin tärkeää lukea ja siinä lukee paljon Jeesuksen tulosta ja Ilmestyskirjan lukijaa sanotaan siinä autuaaksi joten näitä(kin) on hyvä pohtia. Kun aloin lukea säännöllisesti, joka päivä Sanaa sydämessä tuli varmuus Jeesuksen tulosta ja odotus siitä. Vaikka ei kukaan voi varmaksi tietää tapahtuuko se meidän sukupolven aikana, vaikka siltä se vaikuttaa kun paljon merkkejä on. Jeesuksen odotus, Hänen näkeminen, tapahtuupa se kuoleman kautta tai tempauksen tullessa on kuitenkin jonkinlainen palo sydämessä ja saa tekemään parannusta omassa elämässä, vaikka jalat tiiviisti tässä maassa mennäänkin.
 
Kiitos vastauksesta Echo, siinä oli uutta asiaa mulle. Jossain puheessaan Mattila selitti tuon viimeisen pasuunankin mutta en muista miten. On hän kyllä ottanut kaiki huomioon ja paneutunut asiaan, mutta niinhän on toista näkemystä kannattavatkin kuten Paavola. Mutta miten tuohon vasta vaivanajan jälkeiseen tempaukseen sitten sopii se että Jeesus tulee yllättäen kun siinä vaiheessahan se ei voi olla mitenkään yllätys uskoville, ja se vertaus morsiamista jotka ei olleet valmiita, ja se että kaksi naista on pellolla ja toinen otetaan ja toinen ei, kun ahdistuksen lopussa maa on jo aika tuhottu ja on epätodennäköistä että uskova ja ei-uskova olisi silloin yhdessä pellolla kun uskovia vainotaan niin paljon ja on se pedonmerkkijärjestelmä? Tuokaan oppi ei ole mun mielestä ihan aukoton, niinkuin ei ne kaksi muutakaan.
Totta turiset.
Hmm. Menee kyllä vaikeeksi. :D
Puolesta ja vastaan on niin paljon settiä, että en uskalla sanoa.

Mutta jos pysyy lähellä Herraa, niin semmoisella ei ole pelättävää, tuli se tempaus missä vaiheessa tahansa.

Tuo vaan häiritsee että yksittäisen tytön näyn pohjalta kehitellään lähes kokonainen teologia - tai annetaan sen vaikuttaa aikaisempaan, mihin tahansa tulkintaan.
Näky on vain näky silloin, jos ei ole Raamatussa olevasta näystä kyse.

Kuinka paljon meillä on ollut toteutumattomia profetioita/näkyjä Venäjän hyökkäyksestä, tarkkoja aikamääreitä myöten, mutta eivät ole (Jumalan armosta) toteutuneet (uskon että Venäjä kyl joskus hyökkäilee)?
 

Yhteistyössä