Jo on hoitoapulaisen palkka SURKEE!!!!

hoitoapulainen
Itse vaihdoin ammattia. Ei opiskelua. Menin Palvelutaloon töihin työelämävalmennuksen kautta. Olin ensin puolivuotta avustava työntekijä ja sitten työnkautta työmaalla ylenin hoitoapulaiseksi puolessavuodessa eli työelämävalmennus ja puolivuotta avustavanatyöntekijänä palkka nousi tasolle hoitoapulaisen palkkaa myöten. Sain vakituisen työn ensin tehden pätkätöitä. Lähihoitajan palkka on g 17 ja minulla on g 14 eli palkan ero on vain 150 € pienempi kuin lähihoitajan yksityisellä hoitopalvelualalla. Teen samoja hommia suurinpiirtein kun lähihoitaja. Eli laidasta laitaan. Olen aiemmin ollut siivous/kotisiivous , rakennussiivous töissä, hygieniapassi ja työturvallisuuskortti. Olen myös ollut palvelualalla kaupan ja grillinpuolella. Ja siivoushommia voi tehdä 10e pimeästi tunti. Viivousalanpalkka on pieni verollisesti jos markkinoilla on pimeästi 10€ tunti. Palkkatasot töissä ovat aina kehnot Suomessa. Hoitoapulaisena saan 150 € vähemmän kuin lähihoitaja. Joten yleensä kannattaa hakea töihin vaikka ei olisikaan koulutusta koska Pomokin voi kouluttaa avustavantyöntekijän astetta ylemmäksi eli hoitoapulaiseksi kun vain ottaa opin vastaan.
 
"Kiira"
Itse vaihdoin ammattia. Ei opiskelua. Menin Palvelutaloon töihin työelämävalmennuksen kautta. Olin ensin puolivuotta avustava työntekijä ja sitten työnkautta työmaalla ylenin hoitoapulaiseksi puolessavuodessa eli työelämävalmennus ja puolivuotta avustavanatyöntekijänä palkka nousi tasolle hoitoapulaisen palkkaa myöten. Sain vakituisen työn ensin tehden pätkätöitä. Lähihoitajan palkka on g 17 ja minulla on g 14 eli palkan ero on vain 150 € pienempi kuin lähihoitajan yksityisellä hoitopalvelualalla. Teen samoja hommia suurinpiirtein kun lähihoitaja. Eli laidasta laitaan. Olen aiemmin ollut siivous/kotisiivous , rakennussiivous töissä, hygieniapassi ja työturvallisuuskortti. Olen myös ollut palvelualalla kaupan ja grillinpuolella. Ja siivoushommia voi tehdä 10e pimeästi tunti. Viivousalanpalkka on pieni verollisesti jos markkinoilla on pimeästi 10€ tunti. Palkkatasot töissä ovat aina kehnot Suomessa. Hoitoapulaisena saan 150 € vähemmän kuin lähihoitaja. Joten yleensä kannattaa hakea töihin vaikka ei olisikaan koulutusta koska Pomokin voi kouluttaa avustavantyöntekijän astetta ylemmäksi eli hoitoapulaiseksi kun vain ottaa opin vastaan.
Tekstistä kyllä huomaa, että et ole kouluja käynyt. En ole itsekään korkeasti koulutettu, mutta parempaa tekstiä osaa kirjoittaa jo moni alakoululainen.
 
Hoitoapulainen Helsingissä
Tehtäviini kuuluu likapyykin ja puhtaanpyykin vienti pesupaikan ja asukkaan asunnon välillä, mutta hyvin harvoin pesen pyykkiä. Teen työtä palvelutalossa ja välillä sen ulkopuolellakin jos tarvitsee käydä sellaisilla asioilla, joihin eivät hoitajat liikene ja avustan myös asukkaita jos he haluavat käydä kaupassa. Omien taitojeni mukaan autan heitä myös peseytymisessä, wc-käynneillä ja ruokailutilanteessa.Avustan heitä myös sänkyyn lepäämään, tai tuoliin istumaan ja joskus luemme päivän lehden vuorotellen muiden kanssa. Siivousta meille ei kuulu, vaan sen puolen tekevät siivoojat erikseen. Pidän hyvin paljon työstäni.
 
Hoitoapulainen
Hoitoapulainen tekee ihan samat työt kuin lähihoitaja. Pyykit, vanhusten hoito, lääkkeen jako, syöttäminen, siivous, huoneiden desinfiointi asukkaan poistuttua, ulkoilu, lehden lukemista, terveyden huoltoa hoitokodin ulkopuolella, vanhusten siirtämistä huoneisiin pyörätuolilla. Nostureiden avulla avustamista huoneisiin ...jne. eli kaikki samat työt mitä lähihoitaja tekee. Mutta ihmetyttää, että hoitoapulaisia haetaan töihin työkkäreiden sivuilla palkkalistoilla G 11. Kun hoitoapulaisen palkka on G 14. Ja muuten henkilöstöpalvelut maksaa 1€ enemmän tunnille kuin kunnallinen työnantaja.
 

Yhteistyössä