jos 50v tulee raskaaksi normaalisti

  • Viestiketjun aloittaja jos 50v
  • Ensimmäinen viesti
äippä-53
kyllä minä olen sitä mieltä että 16v ovat liian lapsia tekemään lapsia!!!!ja olen sitä mieltä että yli 40v.voisivat lopettaa perheen lisäyksen minä en haluaisi kertoa koulussa esim.olen 10v.ja mulla on 60v äiti!!sitä paitsi 35v ikäisenä riski saada kehitysvammainen lapsi on suuri riski!ja mielestäni on väärin tehdä riskilapsia kun kuka ne hoitaa aikuiseksi teidän ikä-äitien kuoltua?????EI MILLÄÄN PAHALLA,MUTTA NÄIN MINÄ NÄEN ASIAT!!!
 
"Lapsia ei tehdä, niitä saadaan" -sanoi naistentautien erikoislääkäri.
Tämä on hyvä pitää muistissa!
Ihmisen syntymä, elämä ja kuolema ei ole omissa käsissämme- vaikka niin moni luulee -
Itse tulin äidiksi samana päivänä, kun täytin 20 v.
Lapseni ovat jo aikuisia.
Enpä pitäisi ikävänä asiana ollenkaan, jos vauvan vielä saisimme.
Ikää mulla on jo yli 40.
;) <br><br>
 
Sen verran kommentoin aikaisempaa, että 16-vuotiaana lapsia todella harvoin tehdään tarkoituksella. Päälle nelikymppiset taas ovat yleensä hyvin harkinneet asiansa.
Eivät lapset koulussa utele vanhempiensa ikää, ellei todella nuorelta tai vanhalta näytä.. ja näitä koulussa kerrottavia asioita löytyy tuhansia, joita voi hävetä.. vanhempien ammatit, minkä näköinen koti on, saako merkkivaatteita vai ei.. tuskin ikä on ollenkaan pahin asia tässä.
Vammaisia lapsia syntyy kaikissa ikäluokissa. Riski vammaisen lapsen saamiseen kasvaa peräti 0,2 prosentin luokkaan 35 vuoden täytyttyä. Eli todennäköisyys on siitä huolimatta todella pieni.
Vammaisen lapsen hoidossa yhteiskunta tukee ja auttaa, olipa äiti nuori tai vanha. Lapsesta voi tulla myös rikollinen, alkoholisti, huumeidenkäyttäjä, ylipainoinen... tällaisetkin ihmiset hoidetaan, eikä oleteta, että esimerkiksi vanhempi itse hoitaa huumenuorensa hautaan saakka. Onneksi apua on saatavilla.
Minä ajattelen, että jokaisella on oikeus hankkia lapsia silloin, kun niitä tulee, ja kun se elämäntilanteeseen sopii. Kaikilla tämä ei toteudu 20-35 ikävuosien välillä. Erilaisuuden sietäminen on arvokas taito kaiken ikäisille.
 
äippä 67
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2006 klo 22:53 äippä-53 kirjoitti:
kyllä minä olen sitä mieltä että 16v ovat liian lapsia tekemään lapsia!!!!ja olen sitä mieltä että yli 40v.voisivat lopettaa perheen lisäyksen minä en haluaisi kertoa koulussa esim.olen 10v.ja mulla on 60v äiti!!sitä paitsi 35v ikäisenä riski saada kehitysvammainen lapsi on suuri riski!ja mielestäni on väärin tehdä riskilapsia kun kuka ne hoitaa aikuiseksi teidän ikä-äitien kuoltua?????EI MILLÄÄN PAHALLA,MUTTA NÄIN MINÄ NÄEN ASIAT!!!
Pitäisikö lapsien teko kieltää kaikilta muiltakin joilla on riski saada vammainen lapsi? Niiltä kenen suvussa kulkee jokin geenivirhe tai jolla on jo ennestään vammainen lapsi? Tai jotka omilla elintavoillaan/lääkityksillään saattavat riskeerata lapsen terveyden?

Valtaosa kehitysvammaisista lapsista syntyy nuoriin perheisiin. Eli ikä-äitien ansiot tällä alalla ovat vain pisara meressä. Monet kunnat tarjoavat sitä paitsi halukkaille ikäsynnyttäjille seulontamahdollisuudet, jolloin kromosomihäiriö selviää jo raskausaikana. Nuorille vanhemmille ei tätä mahdollisuutta suoda, jos ei itse ole valmis siitä maksamaan.

Enkä ymmärtänyt koko pointtiasi siitä miksi on väärin tehdä näitä riskilapsia? Onko kysymys todella puhtaasti taloudellinen?
 
Nykyajan 40+ ovat hyväkuntoisia ja vielä on jäljellä reipasta elämää 20-30 vuotta. Kyllä siinä ajassa ehtii lapsen kasvattaa. Parisuhde ja taloudellisetkin asiat ovat 40+ iässä keskimäärin paremmassa kunnossa kuin 20-vuotialla. Suomeen tarvitaan lapsia lisää ja yli 40-vuotiaillekin pitäisi antaa kaikki mahdollinen tuki lasten saamisessa kehityshäiriöiden seulonta ja hedelmällisyyshoidot mukaan lukien. Itse olen 44, kahden teini-ikäisen lapsen äiti ja yritän vielä kolmatta. En usko, että kukaan minua ikäni puolesta tuomitsisi. Pahempaa on, että tässä iässä näytän jo "uraäidiltä" ja työn ja vauvan yhdistäminen voi ulkopuolisista näyttää aivan mahdottomalta...
 
Ei minusta ikä ole pelkkiä numeroita...nykyään vaan kukaan ei halua tunnustaa ikäänsä vaan kaikki meistä haluavat ja kuvittelevat olevansa ikiteinejä...ja onhan näitä ihmenaisia ,jotka synnyttävät lähellä eläkeikää.Esim. lestadiolaisten on pakko ,jopa henkensä uhalla ja vanhimmat huolehtii jo nuorimmista..
Otan osaa...jos vielä 50 haluaa valvoa öitänsä ja istua hiekkalaatikon reunalla...ja reilusti yli 60 tapella murroikäisten kanssa..onhan siinäkin eläkepäivien puuhaa.
Sitäpaitsi mitä vanhempi synnyttäjä sitä suuremmat riskit, siitä ei päästä mihinkään...Tietenkin poikkeuksia on kuten sanoin, mutta tuskimpa lääkärit lämpimikseen varottelevat lapsenteon riskeistä yli 40 vuotiaille !
 
Joskus vähän outoa täällä keskustelussa, että jos sanoo mielipiteen, niin heti tulee kymmenen vastausta tyyliin - ei noin voi ajatella. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen. Mutta ei siihen, että muitten pitäisi elää sen mielipiteen mukaan.
Myös minusta päälle nelikymppiset jaksavat mainiosti vielä hoitaa vauvansa. En moiti nuoria äitejä juopoiksi ainakaan tarkoituksella, mutta joillakin nuorilla tuntuu menovaihde jääneen päälle, vaikka lapsia hankitaankin, ja he saavat sitten siitä kärsiä. En tunne yhtään ikä-äitiä, jonka olisi pakko päästä baariin kerran-pari viikossa, sen sijaan alle kolmikymppisiä on tälläisiä useita. Ja tietenkin myös kunnon äitejä.
Joka ei mielestään raskautta jaksa päälle 35-vuotiaana, hän jättäköön lapsenhankinnan väliin sen jälkeen ja antakoon muitten iloita vauvoistaan.
 

Yhteistyössä