Jos epäilee että jalassa on laskimotukos

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
tai joku muu verisuonitukos, miten vaarallista se on? Miten sitä tutkitaan että saadaan selville? Entä miten hoidetaan. Onko tuollainen todennäköistä, jos ikää on alle 40 ja verenpainekin alle 120/80 tai alle? Ja bmi 25.
 
Just mies kertoi et sen 30v työkaverilla oli laskimotukos jalassa. Se voi johtaa kuolemaan joten jos jalkaan tulee yhtäkkinen kova kipu ja turvotus (en ole satavarma noista oireista) niin pitää välittömästi hakeutua lääkäriin.
 
nio
tulppa saadaan selville verikokeella labrassa..lisäksi jos jalassa tulppa on se todella kipeä,turvonnut ja kuumakin kai..jos laittaa jalan ns.venytys asentoon pitäisi sattua..ja eiköhän kenen vaan ole todennäköistä saada tulppa...e-pilsut lisää riskiä,raskaus, jne
 
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Just mies kertoi et sen 30v työkaverilla oli laskimotukos jalassa. Se voi johtaa kuolemaan joten jos jalkaan tulee yhtäkkinen kova kipu ja turvotus (en ole satavarma noista oireista) niin pitää välittömästi hakeutua lääkäriin.

Niin eikä tartte välttämättä olla mitään oireita, tukos voi olla myös täysin oireetonkin, vaikkakin yleisimmät oireet on just pohkeen turvotus, kuumotus ja kipu. Pahimmillaan laskimotukos lähtee jalasta liikeelle ja kulkeutuu keuhkoihin aiheittaen keuhkoveritulpan, ja siihen voi kyllä vaikka kuolla.
 
ripsa
no mulla ainakin tutkittiin ensin katsomalla ja sitten ultrasivat. sitten löysivät heti tukoksen, ja saman tien kiidättivät minut teholle. ( oli niin paha tukos).
Laittoivat liuotus hoidon päälle suonen sisäisesti. sitten marevan hoito ja silleen.
Olin tukoksen tullessa 28 vuotias, ihan normaalipainoinen, en polta tupakkaa, en käyttänyt silloin laisinkaan alkoholia, kaikki verenpaineet oli normaalit, ja hemoglobiini oli 89, kun todettiin. Joten ei ne pidä aina paikkaansa, kellä todetaan ja milloin. Mulla ei löytynyt mitään syytä mistä johtui.
 
ap
Kiitos vastanneille. Ei vitsi pitääköhän sitten mennä lääkäriin. Joku ihme tuossa jalassa nyt on. Jalka ei kuitenkaan ole pahasti turvonnut eikä mitään. Jokin aika sitten siinä oli sellainen lievästi kipeä ja pinkeän turvonnut kohta keskellä pohjetta. Nyt jalka on parempi, mutta joku lepojomotus siellä on edelleen. Turvotusta en havaitse. Auttaakohan liikunta vai onko pahaksi? Voiko ongelma hävitä itsekseen? Kiitos jos joku vielä viitsii vastata.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastanneille. Ei vitsi pitääköhän sitten mennä lääkäriin. Joku ihme tuossa jalassa nyt on. Jalka ei kuitenkaan ole pahasti turvonnut eikä mitään. Jokin aika sitten siinä oli sellainen lievästi kipeä ja pinkeän turvonnut kohta keskellä pohjetta. Nyt jalka on parempi, mutta joku lepojomotus siellä on edelleen. Turvotusta en havaitse. Auttaakohan liikunta vai onko pahaksi? Voiko ongelma hävitä itsekseen? Kiitos jos joku vielä viitsii vastata.
Jos sattuu olemaan syvä laskimotukos niin liikkumalla se voi lähteä liikkeelle. Sinua neuvoisin vaikka soittelemaan päivystykseen jos tuotaepäilet ja kertoa oireet, tai sitten mene käymään. Liian pitkään ei kannata odotella. Äidilläni lähti säärestä tukko liikkeelle ja päätyi keuhkoihin huonoin seurauksin :(
 
Kimurantti
Alkuperäinen kirjoittaja ripsa:
no mulla ainakin tutkittiin ensin katsomalla ja sitten ultrasivat. sitten löysivät heti tukoksen, ja saman tien kiidättivät minut teholle. ( oli niin paha tukos).
Laittoivat liuotus hoidon päälle suonen sisäisesti. sitten marevan hoito ja silleen.
Olin tukoksen tullessa 28 vuotias, ihan normaalipainoinen, en polta tupakkaa, en käyttänyt silloin laisinkaan alkoholia, kaikki verenpaineet oli normaalit, ja hemoglobiini oli 89, kun todettiin. Joten ei ne pidä aina paikkaansa, kellä todetaan ja milloin. Mulla ei löytynyt mitään syytä mistä johtui.
Mulla lähes samankaltainen tarina.Ainoastaan olin tuolloin 22-vuotias ja mulla ei tuo tukos ollut ihan noin kriittinen tapaus(mutta laskimotukos kuitenkin).
 
Hui mitä kauhutekstejä =)
Pieniä tarkennuksia:

*Mikään verikoe ei paljasta laskimotukosta, se voi ainoastaan antaa viitettä sen olemassaolosta. Tukos varmistetaan/ poissuljetaan ultraäänitutkimuksella.

* Laskimotukos sääressä polven alapuolella äärimmäisen harvoin lähtee liikkeelle nousten keuhkoihin. Polven yläpuoliset tukokset ovat luku sinänsä ja ne vaativat aina sairaalahoitoa.

* Säären laskimotukos on hoidettava, mutta hoidettuna se ei ole vaarallinen eikä se anna aihetta mennä paniikkiin. Jos tänään epäilee, ei ole myöhäistä mennä huomenna.

* Pinnallinen laskimotukkotulehdus ja ns. Bakerin kysta aiheuttavat samankaltaisia oireita kuin syvä laskimotukos (sillä erotuksella ettei niille tehdä mitään).

* Jos nuori/ liikkuva ihminen saa tukoksen, siihen on aina syy: pillerit, pitkät lentomatkat, perimä, hyytymishäiriöt tms. ja/ tai näiden yhdistelmät.

*
 
ap
Kiitos rinsessa! Googletan noita tulehduksia ja kystia. Jotain tuolla nyt on, se on selvää. Pakko saada jotenkni selville vaikka sitten lääkärissä, että tietää voiko jatkaa huoleti liikuntaa vai ei.
 
ap vielä
Säädän tässä lääkäriin menoa. Ajattelin että maanantaina. Olisko täällä jotain kilttiä sairaanhoitajaa tms., joka arvioisi onko se välttämätöntä. Nääs kun jalassa ei näy mitään. Nettimatskun mukaan pitäisi olla koko sääri turvonnut ja punainen tms. Mittasin mittanauhallakin eikä toinen pohje ole edes turvoksissa.

Homma meni näin. Mulla on helposti kipeytyvä polvi siinä jalassa joka nyt jomottaa. Keväällä tuli tauko säännölliseen liikuntaan, olin noin puoli vuotta lähes liikkumatta. Sitten noin kuukausi sitten istuin harvinaisen pitkään koneen ääressä pari päivää ja polvi tuli toooosi kipeäksi. Parantelin sitä siinä aikansa. Sitten tajusin että sääreen on ilmestynyt suonikohju. Illalla nukkumaan mennessä jalat tuntui älyttömän väsyneiltä. Säikähdin ja rupesin kuntoilemaan taas. Jossain vaiheessa tässä häslingissä tajusin myös, että sääressä on noin 6 cm pituinen ja 4 cm levyinen kohta, joka on kipeä ja pinkeä. Keskellä säärtä, jalan oikealla reunalla (ison lihaksen päällä) sen suonikohjun vieressä. Se oli selvästi vähän turvonnut. Nyt sääressä ei voi nähdä enää mitään, ei havaittavaa turvotusta missään. Suonikohjukin näyttää pienemmältä.

Voisko olla mahdollista että tuo on vaan joku tulehdus joka menee itsestään ohi. Olen nyt saanut opetuksen ja viesti on mennyt perille. Olen koko tämän ajan liikkunut ja jumpannut ja venytellyt, jalat ei esim. tunnu illalla enää väsyneiltä. Tuolla tuo outo jomotus, kinnaava tunne haittaa.

Kiitos jos joku jaksaa lukea ja vastata!

 
vieras
Sinuna menisin näyttämään lääkärille. Liikkumattomuus ja sen jälkeiset oireet viittaisivat tukokseen. Mulla oli rv 9 syvä laskimotukos pohkeessa, ei turvotusta, ei kuumotusta eikä punotusta. Ultralla se löytyi ja verikokeen perusteella todettiin geneettinen hyytymishäiriö. Sama häiriö on sen jälkeen todettu äidilläni ja hänen siskoillaan sekä kahdella omalla siskollani. Raskauden ajan käytin lääkitystä, normiaikana en sitä enää tarvitse.
 
janeminttu
Kaverilla tuli jalkaan (pohkeeseen) tukos, oli pitkään kipeä, ehkä 2vko. Sitten turpos ja meni violetiksi.Tukos oli lähtenyt nousemaan nivusiin ja oli viime hetket tulla lääkäriin. Ja ikää oli 20+
 
ripsa
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Hui mitä kauhutekstejä =)
Pieniä tarkennuksia:

*Mikään verikoe ei paljasta laskimotukosta, se voi ainoastaan antaa viitettä sen olemassaolosta. Tukos varmistetaan/ poissuljetaan ultraäänitutkimuksella.

* Laskimotukos sääressä polven alapuolella äärimmäisen harvoin lähtee liikkeelle nousten keuhkoihin. Polven yläpuoliset tukokset ovat luku sinänsä ja ne vaativat aina sairaalahoitoa.

* Säären laskimotukos on hoidettava, mutta hoidettuna se ei ole vaarallinen eikä se anna aihetta mennä paniikkiin. Jos tänään epäilee, ei ole myöhäistä mennä huomenna.

* Pinnallinen laskimotukkotulehdus ja ns. Bakerin kysta aiheuttavat samankaltaisia oireita kuin syvä laskimotukos (sillä erotuksella ettei niille tehdä mitään).

* Jos nuori/ liikkuva ihminen saa tukoksen, siihen on aina syy: pillerit, pitkät lentomatkat, perimä, hyytymishäiriöt tms. ja/ tai näiden yhdistelmät.

Tuo edellä mainittu kohta et jos on nuori..... niin ei todellakaan pitänyt mulla paikkaansa. Mitään syytä ei ole löydetty. Koska minulla ei ollut mitään pillereitä ja suku rasitteita takana. En ollut istunut lentokoneessa enkä autossa pitkää matkaa.
Minulla tukos kerkesi jyllätä viikon ennenkuin huomasivat sen. Kävin lääkärissä kyseisellä viikolla kolme kertaa, ja aina eri diagnoosi oli vastauksena. Np sitten menin yksityiselle ja siellä todettiin heti.
Eli jos olisivat tutkineet kunnolla, esim ultraamalla silloin kun ensimmäistä kertaa menin niin se olisi voitu jo silloin huomata. Mutta ei...
Sitten olikin jo niin paha tilanne kun menin yksityiselle, että tukos oli melkein keuhkoissa. Koko vasen jalka aivan tukossa, sininen ja 20 cm paksumpi kuin oikea jalka, koko matkalta ( takapuolesta ->varpaisiin). Siinä sitten lääkäri tuumas että oli viime hetket aikaa tulla, ku tukos oli jo niin paha. Mulla oli jalan väritys jo sellainen sinipuanainen kun ei veri kiertänyt.
Mutta toivottavasti ei ole ap:lla tukos. :=)
 
Mie
Kyllä minäkin menisin näyttämään. Varsinkin jos se kerta oli turvonnut ja aloitit uudelleen liikunnan -> tukos on voinut liikahtaa sellaiseen paikkaan ettei turvota jalkaa, eikä kuumota ym oireita.
Ja mulla ainakin sanottiin kun oli polven alapuolella tukos, että se voi lähteä liikkeelle. Eli liikunta kieltoon jouduin ja sängynpohjalla makaamaan viikon verran.
 
Aino
Olin juuri eilen sairaalassa tämän syvän laskimotukkotulehdus epäilyn vuoksi, kävin perjantai päivällä näyttämässä - määrättiin samantien sairaalaan tutkimuksiin koska verikokeet viittasivat siihen.

käytän pillereitä, äidilläni on tämä samainen, hän käyttää nesteenpoistolääkettä jos ei aina niin joskus. Lentomatkastani on viikko ja se kesti vain tunnin..siitä se ei voi olla. Mutta lääkäri antoi myös syyksi että jalassa voi olla rakennevika (jostain kolhiintumiseta, onnettomuudesta) että se alkaa pukkaamaan "pattia" jalkaan. Yleensä tämä vaiva tulee kun on lämpimässä maassa ja paljon seisoo, maan vetovoima vetää alaspäin..näin kerrottiin ja itselleni kesälomareissuissa tämä tulee jalkaan..kylmä auttaa ja jalka ylös/lepotilaan..
Itselläni ei ollut kipuja.
Onneksi ei ollut mitään vakavaa. Tsemppiä ja lääkärille vain, jos tukos on silloin on leikki kaukana!!
 
äippä
Tyttäreni on 20 v ja juuri nyt todettu tukokset. Kipuja ollut jo kolmisen viikkoa.. kipu ollut sit ä luokkaa että ei tarvinnu miettiä lähtiskö lääkäriin. Vaan lääkäritpä ei noin kolmeen viikkoon löytäneet syytä. Itse piti alkaa ehdotella tukoksen mahdollisuutta kaikkien mahdollisten kokeiden jälkeen. Eli jos ei ultraäänilaite osu oikeelle kohdalle, voi mennä kauemminkin että syy löytyy?!? Eikä ole mikään pikkujuttu potilaalle. Aika turhauttavaa!!!!! Siis se, ettei kenellekään tullut aikaisemmin mieleen.
Sitä vaan ihmettelen, että
 
been there
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Hui mitä kauhutekstejä =)
Pieniä tarkennuksia:

*Mikään verikoe ei paljasta laskimotukosta, se voi ainoastaan antaa viitettä sen olemassaolosta. Tukos varmistetaan/ poissuljetaan ultraäänitutkimuksella.

* Laskimotukos sääressä polven alapuolella äärimmäisen harvoin lähtee liikkeelle nousten keuhkoihin. Polven yläpuoliset tukokset ovat luku sinänsä ja ne vaativat aina sairaalahoitoa.

* Säären laskimotukos on hoidettava, mutta hoidettuna se ei ole vaarallinen eikä se anna aihetta mennä paniikkiin. Jos tänään epäilee, ei ole myöhäistä mennä huomenna.

* Pinnallinen laskimotukkotulehdus ja ns. Bakerin kysta aiheuttavat samankaltaisia oireita kuin syvä laskimotukos (sillä erotuksella ettei niille tehdä mitään).

* Jos nuori/ liikkuva ihminen saa tukoksen, siihen on aina syy: pillerit, pitkät lentomatkat, perimä, hyytymishäiriöt tms. ja/ tai näiden yhdistelmät.

Tähän on pakko kommentoida seuraavaa:

Verikoe antaa viitteen mahdollisesta tukoksesta, mutta ultraäänelläkään ei voida poissulkea tukosta, koska tutkiminen on vaikeaa ja vain 90-95% varmuudella tukokset löydetään. 5-10% mahdollisuus tukokseen on verrattain suuri, jos sen seurauksena luottaa, ettei tukosta ole, ja liikkuu aiheuttaen näin tukoksen siirtymisen keuhkoihin.

Myös nuorelle, liikkuvalle ja tupakoimattomalle naiselle, jolla ei ole mitään tunnettua perinnöllistä alttiutta ja joka ei käytä hormonaalista ehkäisyä, voi tulla laskimotukos, ja vaikka kaikki suhtautuisivat siihen epäilevästi, eikä ultraäänelläkään mitään löydettäisi, ei tule luottaa lääkärin sanaan, vaan omiin kipuihinsa. Tällaiset myytit, etteikö laskimotukosta yleensä tulisi nuorille ja liikkuville ihmisille, pitää saada karsittua, koska juuri niiden takia veritulpan mahdollisuuteen nuorella ei suhtauduta vakavasta, ja se johtaa pahimmillaan nuorten ihmisten kuolemaan.
 
tanya
Voiko se tukkotulehdus tulla jos kolhaisee jalkansa esim tuoliin?Itse löin jalkani tuoliin aika kipeästi ja siihen tuli silloin ikäänkuin kuoppa joka kuitenkin oikeni..meni jonkin aikaa että oli vaan kipeä ja mustelma mutta nyt siinä jalassa on huomattavaa turvotusta,mutta ei muita kipuja,patteja tai muuta.Se lyöntikohta on säären keskiosassa ja nyt on jalkateräänkin ilmestynyt mustelmaa,ilmeisesti verta pakkaantuu sinnekkin..mitä neuvoksi,heti lääkäriin???
 
vierailija
- se on itse asiassa ihan yksi tavallisista syistä.
Äitini 60v horjahti "harmittomasti" tuolilta ja kolautti jalkansa (pohkeen sivusta).
Kävi lekurilla, joka sanoi että tarvii varmuuden vuoksi
ultrata ettei ole muoduotunut minkäänlaisia tulppaa.

Pinnallinen tukos on se vaarattomampi - esiintyy usein
suonikohjujen kanssa. Lennot kanssa aiheuttaa myös näitä
harmittomampiakin (ei liikkeelle lähdön vaaraa)tukoksia.
Itsehoitoa (esim. särkylääkettä, jalka ylös, tukisukkaa) tarkistuksen jälkeen.


 
Tuntematon
Voiko olla niin, että tukos on syntynyt, kun venähtänyt jalka sidottiin joustositeellä. Turvotessa side kiristyi ja veri ei päässyt kiertämään? Kun röntgenissä ei löytynyt murtumaa, annettiin tukiside. Paljon liikkeellä ollut aikaisemmin, mutta jouduin nyt välttämään rasitusta ja lepäilemään. Siitä verenkierto mahdollisesti heikkeni jalassa. Varsinkin aamuisin pitkän yöunen jälkeen alkoi tuntua pohkeessa kova kipu. Aikaisemmin vain nilkassa. Nilkka sinimusta ja jalkapohjakin, mutta pohje normaalin värinen, mutta kosketusarka ja kuuma. Viikossa kehitys oli sen suuntainen, että hakeuduin päivystykseen. Sieltä lähete keskussairaalaan. Siellä kuvauksiin ja hoitoon. Siellä aloitettiin Marevan 5mg hoito ja opetettiin pistämään Klexane 100 mg/ml 0,7ml 2xpv ja päästettiin kotiin. Kysymys on edelleen mitenpaljon pitäisi liikkua ja miten paljon liikkua ja missä asennossa, ettei tulppa etenisi ylemmäksi. Hankalaa pistää oman navan alle, kun on näköesteitä. Pitäisi pistää aina uuteen paikkaan eli pistoksista jäädä hymynkaari navan alapuolelle ja piikki vinottain, niin ettei mene lihakseen? Käydään säännöllisesti laboratoriokokeissa kunnes arvot ovat 2- 3. Eli pistely jatkuu. Lääkäreiden ja sairaanhoitajien on juostava ehtiäkseen jokaisen potilaan vaivat tunnistamaan. Kaupunginsairaalan ja keskussairaalan tiedot eivät itsestään kulje suuntaan tai toiseen.
 
hualestunut 20 vuotias...
hej, olen nytten puolitoista vuotta käynnyt suunnilleen viikottain läkkäreillä jalkani kanssa ja kukaan ei näytä saavan selvää siitä mitä siinä on vikana.
Kaikki alko puolitoista vuotta sitten kun yksi kaunis päivä nin mun jalkaan alko vähän sattua, en ajatellut siitä sen enempää mutta oli vaikeeta kävellä, illalla kuin yritin mennä nukkumaan kipu oli niin siätämätön että olin hereillä koko yön itkien ja jalka oli ihan turvonnu ja puna/sininen..aamulla menin ekaa kertaa lääkäriin milloin ne sano että kyseessä oli vain tulehdus, eli sain kepit ja lääkkeet viikoks..viikon jälkeen mikään ei tuntunu vieläkään paremmalta ja jalka oli vieläkin samassa kunnossa minkä jälkeen menin toiseen lääkäriin missä sitten otettiin testit kaikkiin ihmeellisiin sairauksiin mut mikään ei ollu...syksyn aikana 3 röntkenit otettiin yhdet magneetit ja olin neljä kuukautta kepeillä ilman että pystyin kävelee...tämän jälkeen olin pari kuukautta fysioterapian hoidossa ja sain jopa tukipohjalliset ..mutta mikään kuntoutus ei auttanu turvotukseen ja siihen että jalka oli lämmin ja tummempi kuin toinen jalka ja oli vieläkin hyvin kipeä kävelessään...sin joulun ja kevään aikana mut lähetettiin edes takas lääkäreistä fysioterapiaan ja muihin ihmellisiin hoitoihin mutta mikään ei autannut...kesällä päätin että ota lomaa lääkäreistä ja vietin rauhallisen kesäloman mutta jalka oli vieläkin samassa huonossa kunnossa kesän jälkeen jonka jälkeen aloin taas käydä lääkäreillä...syksyn aikana olen jo ollut magneettikuvauksissa uudestaan , olen syönnyt tulehdus l
 
ylläolevaan
lääkkeitä pari viikkoa ja reuma lääkkeitä 2 kuukautta ja käynnyt kaiken maailman verikokeissa mutta ei mitään tulosta...nyt olen menossa ensi viikolla taas uudelle lääkärille joka aikoo pistää kortisooni jalkaani ..jos ei tämä auta he ovat sanonneet että viimeinen mahdollisuus on että avataan jalka ja puhdistetaan kaikki öödeemit ja sun muut pois sieltä...
toivo alkaa mennä...(pitkä tarina mutta näkisitte vaan mun pinon papereitä lääkäreiltä)
 
Suonikohjuinen
On leikattu suonikohjut kerran. Jo vuosia on ollut vaikea seisoa paikallaan pitkiä aikoja niin kuin normaalit ihmiset. Nyt syksyllä tuli ns syvä laskimotukos heti jalkaterän loukkaantumisen jatkoksi. Olen liikkunut aina paljon ja kävelen ja pyöräilen paljon, mutta paikallani en ole pystynyt seisomaan. Jalat ova tkipeytyneet heti ja olen joutunut liikuttelemaan niitä tai sitten istumaan. Pahinta on kun kansalaiset pakkaavat seisomaan liukuportaissa ja tukkivat tien. Porhallan heistä ohi ja saan happamia katseita. Onko syy sisäisissä suonikohjuissa, kun tukos syntyy? Voiko syy tukokseen olla liian tiukka tukiside venähtymisen jälkeen? Onko jollain toisella kokemusta vastaavasta? Saako säärihaavan tällaisesta, jos marevanhoito ei auta?
 
"Ullis"
minulla myös pari vuotta ollut oikea jalka paksumpi, turvonnut ja vähän tummempi kuin vasen jalka. Ja nyt myös oikea käsi samanlainen. Kävin puolitoista vuotta sitten polilla johon heti otettiin sisään ja ultrakuvattiin, otettiin verikokeet ym. Mutta ei mitään löytynyt, suonikohjuista muka johtuvaa. Mutta miten se voi käteen vaikuttaa??? kesän jälkeen olen kyllä ajanut paljo autolla, ja huomaan että silloin se pahenee. Onko kellään vastaavaa? Tekisi mieli pitää kylmä käärettä koko ajan,kun niitä kuumottaa.Olen 54-v. nainen
 

Yhteistyössä