Jos humalainen hoitaisi lasta

  • Viestiketjun aloittaja "lintunen"
  • Ensimmäinen viesti
"lintunen"
Mitä seuraamuksia tulee äidille ja tämän lapselle, jos ilmoitan sosiaalipäivystykseen, että tämä äiti hoitaa lastansa humalassa? Käykö kukaan viranomainen edes paikan päällä katsomassa tilannetta vai soitetaanko tälle äidille vain? Onko eroa, tehdäänkö ilmoitus päivällä vai yöllä, ovatko toimenpiteet silti samat?

Tarkennuksena nyt, että tällä hetkellä tämä äiti, josta puhun, ei hoida lastansa humalassa. Haluan vain tietää, miten tällaisissa tapauksissa menetellään. Kerran ilmoituksen tämän äidin käytöksestä tein, mutta silloin mitään ei tapahtunut!
 
Anna muiden elää omaa elämäänsä. Kuulostaa joltain kyylältä joka ei kestä että äiti ottaa viiniä ruoan kanssa.
Onko susta ok, jos vanhempi hoitaa lastansa promilleissa? Veisitkö lapseni päiväkotiin, jossa hoitajat olisivat maistissa?
Miksi kotona juopottelua katsotaan sormien lävitse, vaikka työpaikoilla maistissa oleminen ei ole sallittua?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25885730:
Onko susta ok, jos vanhempi hoitaa lastansa promilleissa? Veisitkö lapseni päiväkotiin, jossa hoitajat olisivat maistissa?
Miksi kotona juopottelua katsotaan sormien lävitse, vaikka työpaikoilla maistissa oleminen ei ole sallittua?
Taidat olla aika typerä?
 
"lintunen"
[QUOTE="vieras";25885726]Oletko itse ihan terve? Mikä tämän kyselyn tarkoitus on? Aika typerää kyylätä toista ja oikeasti vanhemmilla on oikeus olla joskus humalassa![/QUOTE]

Olen terve.

Minun mielestäni lapsen AINOA hoitaja ei saisi olla humalassa. Ihan oikeasti humalassa, eikä vain muutaman annoksen ottaneena.

Miksi tein tämän aloituksen? Koska haluaisin tietää, miten tällaisessa tilanteessa yleensä toimitaan. Itse olen ihmeissäni, että lapsi sai jäädä selvästi päihtyneen ainoan vanhempansa hoidettavaksi.

Ja miksi minua kiinnostaa? Kyse on minulle erittäin läheisistä ihmisistä, ja haluan, että he saavat asiansa kuntoon.
 
kpojpiojh
Monesti äiti voi olla humalassa, mutta usein paikalla on joku, joka on selvinpäin. Vaikkapa isä.
Jos et mene toisen kotiin tai ole muuten ihan satavarma siitä, että paikalla ei ole selvinpäin olevaa aikuista, niin ilmoitus on vaan kiusantekoa.
Musta on joskus valitettu, koska toin kotiini korillisen olutta. Siitä viis, että lapset olivat 350 kilometrin päässä lomalla, mun olisi äitinä pitänyt olla selvinpäin yksin kotona. Ihanaa, kiitos naapurikyttääjien elämä Suomessa on jatkuvaa BB-taloa meille jokaiselle !
 
"hmmm"
No ei niitä noin saada kuntoon ainakaan. Lopputulos on pahimmassa tapauksessa huostaanotto. Haluatko että lapsella ei ole enää sitä yhtäkään vanhempaa? Mieti tarkkaan.

Mistä tiedä että vanhempi on humalassa? Kuinka humalassa? Kaatuilee ympäriinsä, ei pysty hoitamaan lastaan?
 
[QUOTE="lintunen";25885747]Olen terve.

Minun mielestäni lapsen AINOA hoitaja ei saisi olla humalassa. Ihan oikeasti humalassa, eikä vain muutaman annoksen ottaneena.

Miksi tein tämän aloituksen? Koska haluaisin tietää, miten tällaisessa tilanteessa yleensä toimitaan. Itse olen ihmeissäni, että lapsi sai jäädä selvästi päihtyneen ainoan vanhempansa hoidettavaksi.

Ja miksi minua kiinnostaa? Kyse on minulle erittäin läheisistä ihmisistä, ja haluan, että he saavat asiansa kuntoon.[/QUOTE]

Ei pitäisi, ei saisi olla mahdollista!! Ota viranomaiseen yhteys ja kysy perusteluja!!!

Ja älä välitä tuosta trollista :)
 
"lintunen"
[QUOTE="hmmm";25885771]No ei niitä noin saada kuntoon ainakaan. Lopputulos on pahimmassa tapauksessa huostaanotto. Haluatko että lapsella ei ole enää sitä yhtäkään vanhempaa? Mieti tarkkaan.

Mistä tiedä että vanhempi on humalassa? Kuinka humalassa? Kaatuilee ympäriinsä, ei pysty hoitamaan lastaan?[/QUOTE]

Huostaanottoa en tietenkään toivo, mutta ei kai sekään pelkkä kiusanteollinen toimenpide ole, vaan voihan siitäkin olla apua. Toivottavasti tilanne ei sitä vaadi.

Tässä aiemmassa tapauksessa olin täysin varma, että tämä äiti oli tarpeeksi humalassa. En tahdo yksityiskohtia kertoa tästä omasta läheisestä tapauksestani, vaan tietää enemminkin, että miten tällaisissa tilanteissa toimitaan.
 
[QUOTE="vieras";25885787]Ei vaan se, että vertaat kotia ja työpaikkaa :)[/QUOTE]
Eli et ymmärtänyt vertausta :D
JOS alkoholin käyttö on niin ok, niin silloinhan töissäkin voisi käydä kännissä tai ajaa autoa humalassa. Tämä voi yllättää sinut, alkoholi vaikuttaa ihmisen kykyyn reagoida. Miksi humalainen vanhempi kykenisi hoitamaan lapsensa, jos hän ei kykene hoitamaan työtään tai ajamaan autoa?
Me stupid?
 
"lintunen"
Ei pitäisi, ei saisi olla mahdollista!! Ota viranomaiseen yhteys ja kysy perusteluja!!!

Ja älä välitä tuosta trollista :)
Minustakaan ei saisi olla mahdollista, mutta kun en lakia tunne, niin en siksi uskaltanut asiaa enempää kaivella. Jos nyt alan asiasta tiedustelemaan, epäilen, että he eivät voi minulle, ulkopuoliselle, kertoa tapauksesta mitään.
 
hitsit
Valitettavan usein myös olen törmännyt sellaiseen että paikassa missä on pieni lapsi ja alkoholia, on lapsi käynyt maistelemassa näitä juomia. Itse tein myös tätä ollessani 5-6 vuotias ja siitä ylös päin. Meillä kaikki oli päihtyneitä ja myöhän sitten maistelin myös koska salmari oli vaan niin hyvää.. Että ei, ei saa olla aikuiset päihtyneitä kun talossa on lapsia, kukaan ei ole laittamassa iltapalaa tai nukkumaan. Lapsi on vain kuin joku koira sielä joka katselee humalaisia aikuisia "näkymättömänä" sivulta..
 
"akka"
Silloin kun on tilanne päällä eli lapsi on juopuneen aikuisen kanssa niin ettei paikalla ole yhtään selvää ihmistä perään katsomassa, välittömästi soitto päivystävään lastensuojeluun.Heidän velvollisuutensa on tulla paikalle tarkistamaan tilanne ja toimittaa lapsi pois sieltä.
Jatkotoimenpiteet he päättävät sitten itse.
 
"vieras"
[QUOTE="lintunen";25885801]Huostaanottoa en tietenkään toivo, mutta ei kai sekään pelkkä kiusanteollinen toimenpide ole, vaan voihan siitäkin olla apua. Toivottavasti tilanne ei sitä vaadi.

Tässä aiemmassa tapauksessa olin täysin varma, että tämä äiti oli tarpeeksi humalassa. En tahdo yksityiskohtia kertoa tästä omasta läheisestä tapauksestani, vaan tietää enemminkin, että miten tällaisissa tilanteissa toimitaan.[/QUOTE]

Jos kerran olit paikalla, niin mikset sinä hoitanut lasta? Tämä juttu nyt kyllä haiskahtaa ihan joltain muulta! Jos vanhempi oli silloin humalassa, niin eihän se tarkoita että aina olisi!
On minullekin käynyt niin, että lasten piti olla isällään viikonloppu, kaverin kanssa istuttiin iltaa ja kappas, mies palautti lapset kesken illan. OIsko pitänyt sanoa, että vie kuule lastenkotiin, minä olen juonut??
 
"lintunen"
[QUOTE="akka";25885910]Silloin kun on tilanne päällä eli lapsi on juopuneen aikuisen kanssa niin ettei paikalla ole yhtään selvää ihmistä perään katsomassa, välittömästi soitto päivystävään lastensuojeluun.Heidän velvollisuutensa on tulla paikalle tarkistamaan tilanne ja toimittaa lapsi pois sieltä.
Jatkotoimenpiteet he päättävät sitten itse.[/QUOTE]

Satutko tietämään, mitä poliisi tekee tällaisessa tilanteessa? Onko poliisilla velvollisuus ottaa lastensuojeluun yhteyttä, jos he käyvät kotihälytyksellä, missä on juopunut äiti ja lapsi?
 
"akka"
[QUOTE="lintunen";25885935]Satutko tietämään, mitä poliisi tekee tällaisessa tilanteessa? Onko poliisilla velvollisuus ottaa lastensuojeluun yhteyttä, jos he käyvät kotihälytyksellä, missä on juopunut äiti ja lapsi?[/QUOTE]

Tiedän,poliiseilla on velvollisuus ottaa lastensuojeluun yhteyttä.Ja jos teet ilmoituksen suoraan poliiseille ja kerrot tilanteen he menevät paikalle sosiaaliviranomaisten kanssa.Ajattele lapsen turvallisuutta ja tee ilmoitus mutta nimenomaan juuri silloin kun tilanne on päällä eikä vasta seuraavana päivänä.
 
"lintunen"
[QUOTE="vieras";25885929]Jos kerran olit paikalla, niin mikset sinä hoitanut lasta? Tämä juttu nyt kyllä haiskahtaa ihan joltain muulta! Jos vanhempi oli silloin humalassa, niin eihän se tarkoita että aina olisi!
On minullekin käynyt niin, että lasten piti olla isällään viikonloppu, kaverin kanssa istuttiin iltaa ja kappas, mies palautti lapset kesken illan. OIsko pitänyt sanoa, että vie kuule lastenkotiin, minä olen juonut??[/QUOTE]

En tarkoittanutkaan, että kukaan välttämättä aina olisi humalassa. Halusin vain tietää, miten tällaisisa tilanteissa viranomaiset toimii. Ja jos tilanne toistuu, mitä "ulkopuolinen" voi tehdä.

Edelleenkä en tahtoisi läheiseni tapauksesta kertoa yksityiskohtia. Tiesin hänen olevan humalassa ja ainoa hoitaja lapselle. Ennen kuin otin yhteyttä viranomaisiin, yritin kyllä auttaa ensin itse. Mutta jos kuvitellaan, että en olisi tuntenut tätä äitiä, en varmaankaan olisi apua voinut hänelle tarjota ja ainoaksi vaihtoehdoksi olisi jäänyt soitto sosiaalipäivystykseen, olisinko muka silloin toiminut väärin?
 
"vieras"
[QUOTE="lintunen";25885935]Satutko tietämään, mitä poliisi tekee tällaisessa tilanteessa? Onko poliisilla velvollisuus ottaa lastensuojeluun yhteyttä, jos he käyvät kotihälytyksellä, missä on juopunut äiti ja lapsi?[/QUOTE]

Kuka niille poliisit soittaa ja miksi? Mistä sinä tiedät että äiti on humalassa?

Sossu tulee yhdessä poliisien kanssa aina, kun on kyse lapsista!
 

Yhteistyössä